Sida 3 av 3

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 02 mar 2015 21:21
av Henrik

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 10:04
av kanylbullen
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... kt-feltank

Koenigsegg: "Vätgas skapas med el, vätgas är vansinne för framdrivning av bilar. Det är mycket bättre att köra direkt på el, varför slänga bort flera procent energi under en omvandling? Jag ser det som ett filosofiskt feltänk. Dead end i mitt huvud."

Läsvärd artikel och sevärd videosnutt om Regera också.

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 10:29
av Bengt
Hål i huvet om man tror att vätgasdrift kan bli något stort. Antagligen blir det som gasdriften, några tankställen lite här och där efter påtryckningar från Toyota och kanske några till....... :evil:

Vem betalar för kalaset :?:

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 12:00
av TiborBlomhall
Jag brukar säga till folk att varför laddar du inte mobilen med vätgas? Då skulle du ju kunna ladda den på några minuter istället för timmar, och den skulle kunna vara på en hel vecka på en tankning.
...och precis när ljuset tänds i deras ögon att det skulle ju vara bra så säger jag:
Fast då måste du iväg till Gnällinge centrum (som är den enda som har mobilvätgasmack) en gång i veckan och betala hundra spänn för att ladda mobilen. Stå där i fem minuter en gång i veckan och betala istället för att för några öre ladda mobilen hemma varje natt när du sover.

Då får de flesta iaf tvivel på att vätgas vs el är inte helt svart och vitt. Och då kan man börja diskutera att vissa lösningar kommer passa några, vissa några andra. Att kunna använda mobilen en hel vecka i vildmarken kan vara värt hundra spänn, men inte när man kan ladda varje natt hemma.

Om de kommer in på hybrid-idéer, dvs vätgasmobil med batteri som kan laddas hemma också påpekar jag bara att en sån mobil skulle bli dubbelt så tjock och tung och dyr och otymplig.

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 12:23
av Jojo
Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)

Jag håller precis med er, för några år sedan hade vätgas möjligtvis kunnat utgöra ett alternativ till fossilbränsle, men med de senaste förbättringarna i batteriteknologi är det nu fel häst att satsa på, tycker jag.

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 15:01
av TiborBlomhall
Jojo skrev:
Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)
Låter som en rimlig licensavgift 8-)

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 15:35
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Jojo skrev:
Bra räsonemang, Tibor! Får jag använda Dina ord i mitt försvar av elbilar och deras infrastruktur? (Helst utan att betala licensavgift till Dig? Jag bjuder dock gärna på en öl eller två någon gång!)
Låter som en rimlig licensavgift 8-)
Det blir många öl för Tibor då jag också gärna använder hans ord vid nästa tillfälle:-)

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 10 mar 2015 18:17
av TiborBlomhall
Pontus skrev:
Det blir många öl för Tibor då jag också gärna använder hans ord vid nästa tillfälle:-)
Challenge accepted! :mrgreen:

Re: Toyota, bränsleceller och motorjournalistik...

Postat: 11 mar 2015 00:17
av elulf
Christian von Koenigsegg skrev:
Jag gillar inte hybrider generellt sätt, det är för komplicerat och tungt. Men vi har gjort det på ett nytt sätt och kan faktiskt få ut det bästa av både elmotorer och förbränningsmotorn. Väldigt direkt acceleration och dessutom ljudet från en bensinmotor
Han valde alltså elmotorer för accelerationen och plockade in en förbränningsmotor för att få rätt ljud. Ett bättre alternativ hade kanske varit ren eldrift och lite motorbrum från högtalare istället.