Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Postat: 14 sep 2020 14:42
Att nya bonus/manus införs 1 april 2021 tolkar jag som att då kommer Volvo XC40 P5 Recharge 2wd för ca 400.000kr.
Zalman3 skrev:Att nya bonus/manus införs 1 april 2021 tolkar jag som att då kommer Volvo XC40 P5 Recharge 2wd för ca 400.000kr.
XC40 har väl aldrig konkurrerat med VW eller Skoda på pris?taliz skrev:Rullade nyss förbi en svart P8 inkopplad på Bee-laddaren utanför mig.
Trodde först det var en hybrid, men de har ju laddporten fram och inte CCS...
Såg sen att det stod "test vehicle" på den också.
Känns lite som den är DOA. Vem pyntar 700+ för en sådan när man kan få en ID4 eller Enyaq för betydligt mindre, som dessutom har mer utrymme och är snålare.
Och vill man ha premium för 700 så finns ju EQC och etron.. och snart Y...
Tiguan, Kodiaq & XC40 kostar väl alla från strax under 300?Fredrik j skrev:XC40 har väl aldrig konkurrerat med VW eller Skoda på pris?taliz skrev:Rullade nyss förbi en svart P8 inkopplad på Bee-laddaren utanför mig.
Trodde först det var en hybrid, men de har ju laddporten fram och inte CCS...
Såg sen att det stod "test vehicle" på den också.
Känns lite som den är DOA. Vem pyntar 700+ för en sådan när man kan få en ID4 eller Enyaq för betydligt mindre, som dessutom har mer utrymme och är snålare.
Och vill man ha premium för 700 så finns ju EQC och etron.. och snart Y...
Nej, Volvo konkurrerar nog generellt mer me Audi än VW/Skoda. Dock kan det nog ibland finnas vissa överlapp (vet tex. att Passat tagit vissa kunder från V70). Så inga exakta gränser.Fredrik j skrev:XC40 har väl aldrig konkurrerat med VW eller Skoda på pris?taliz skrev:Rullade nyss förbi en svart P8 inkopplad på Bee-laddaren utanför mig.
Trodde först det var en hybrid, men de har ju laddporten fram och inte CCS...
Såg sen att det stod "test vehicle" på den också.
Känns lite som den är DOA. Vem pyntar 700+ för en sådan när man kan få en ID4 eller Enyaq för betydligt mindre, som dessutom har mer utrymme och är snålare.
Och vill man ha premium för 700 så finns ju EQC och etron.. och snart Y...
Hur menar du V70?martinot skrev:Nej, Volvo konkurrerar nog generellt mer me Audi än VW/Skoda. Dock kan det nog ibland finnas vissa överlapp (vet tex. att Passat tagit vissa kunder från V70). Så inga exakta gränser.Fredrik j skrev:XC40 har väl aldrig konkurrerat med VW eller Skoda på pris?taliz skrev:Rullade nyss förbi en svart P8 inkopplad på Bee-laddaren utanför mig.
Trodde först det var en hybrid, men de har ju laddporten fram och inte CCS...
Såg sen att det stod "test vehicle" på den också.
Känns lite som den är DOA. Vem pyntar 700+ för en sådan när man kan få en ID4 eller Enyaq för betydligt mindre, som dessutom har mer utrymme och är snålare.
Och vill man ha premium för 700 så finns ju EQC och etron.. och snart Y...
Men Skoda? Nej, det är nog inte en stor konkurrent till Volvo, precis som Porsche inte är det heller.
I jämförelse vad du fick så jo. Sen var ju passat ca 60k billigare också så V90 var verkligen dyr. Speciellt om du ville ha automat.taliz skrev:V90 var väl inte ”betydligt dyrare” när den lanserades. Har för mig priset låg på 317k.
Det är först när nya V60 kom som dom höjde priset på V90.
https://alltomelbil.se/produktionen-av- ... t-pa-aret/Produktionen av Volvo XC40 Recharge har startat – leverans i slutet på året
Nu har Volvo startat produktionen av sin nya elbil Volvo XC40 Recharge. Produktionen sker i belgiska Gent och de första kunderna kommer får sina nya bilar i slutet på året.
– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent. När vi fortsätter att elektrifiera modellprogrammet är Gent-fabriken banbrytande för vårt globala tillverkningsnätverk, säger Javier Varela, chef för global industrial operations och kvalitet.
Volvo skriver att kundernas efterfrågan på XC40 Recharge varit stor. Alla bilar som ska byggas det här kalenderåret är redan sålda. Den fyrhjulsdrivna XC40 Recharge har en räckvidd på omkring 400 km och en motoreffekt på 408 hästkrafter.
https://cleantechnica.com/2020/10/01/vo ... r-october/Volvo XC40 Recharge Production Starts, With 1st Deliveries Planned For October
Fast VW och Audi är ju samma. Fast du kanske tänker på upplevd kvalité som i lite bättre materialval.Esterox skrev:[
Volvo är någonstans emellan VW och Audi i kvalitet, ryckt upp sig rejält men är inte där ännu.
Det stämmer ju inte. Då kan du lika gärna påstå att Seat och Skoda har samma kvalitet som Audi också. Överlappet mellan fabrikerna är ungefär detsamma mellan alla dessa märken.LarsL skrev:Fast VW och Audi är ju samma. Fast du kanske tänker på upplevd kvalité som i lite bättre materialval.Esterox skrev:[
Volvo är någonstans emellan VW och Audi i kvalitet, ryckt upp sig rejält men är inte där ännu.
Har inte prenum på mestmotor, så vad menar de med ”inget Laddnätverk”?Zalman3 skrev:
Tesla har ju eget laddnätverk.heldiggrisen skrev:Har inte prenum på mestmotor, så vad menar de med ”inget Laddnätverk”?Zalman3 skrev:
Det har alla elbilar numera, i varierande grad? Eller krävs det att alla ska ha sitt eget, likt Tesla?
Generellt så tycker jag kvalitet på inredning och chassi är mycket bättre hos Audi än hos VW, och som bägge i sin tur generellt bättre än Skoda, som i sin tur generellt bättre än Seat.LarsL skrev:Fast VW och Audi är ju samma. Fast du kanske tänker på upplevd kvalité som i lite bättre materialval.Esterox skrev:[
Volvo är någonstans emellan VW och Audi i kvalitet, ryckt upp sig rejält men är inte där ännu.
Lol, vilket skämtnek0 skrev:Ibland undrar man om svenska biltidningar verkligen är fria, eller är de köpta av Volvo
De kallar det ju för Förnuft & känsla. Kanske det är mindre av det förra och mer av det senare?nek0 skrev:Ibland undrar man om svenska biltidningar verkligen är fria, eller är de köpta av Volvo
Kolla videon.nek0 skrev:Ibland undrar man om svenska biltidningar verkligen är fria, eller är de köpta av Volvo
Skojar du?Hok skrev:Kolla videon.nek0 skrev:Ibland undrar man om svenska biltidningar verkligen är fria, eller är de köpta av Volvo
Så framgår det hur betygen är satta. Hade inte blivit likadant om Peder satt betyget som vanligt och inte Julia.
Menar ni kvalitet eller upplevd kvalitet? Om det gäller det sistnämnda så stämmer detta såklart. Audi känns mycket mer premium än VW, och VW i sin tur känns mer premium äm Skoda (Enyaq kanske blir första bilen som bryter denna regel).Legato skrev:Det stämmer ju inte. Då kan du lika gärna påstå att Seat och Skoda har samma kvalitet som Audi också. Överlappet mellan fabrikerna är ungefär detsamma mellan alla dessa märken.LarsL skrev:Fast VW och Audi är ju samma. Fast du kanske tänker på upplevd kvalité som i lite bättre materialval.Esterox skrev:[
Volvo är någonstans emellan VW och Audi i kvalitet, ryckt upp sig rejält men är inte där ännu.