Vi får väl se. Det är ju inte första gången porsche lanserar en bil som är för dyr för dom allra flesta. Jätterusningen brukar vara avklarad sedan länge när bilarna kommer. Men det är ju en elbil så efterfrågan är ju osäker. Jag tror dom i praktiken redan sålt första årets produktion. Beställer man nu får man nog vänta till nästa höst. Det är som sagt normalt för porsche.erbo73 skrev:Tror inte du behöver ha en lång relation med något Porschecenter för att få köpa en Taycan. Frågade i förra veckan på Porsche Stockholm, och enl säljaren verkade priset för en Turbo S landa på ca 2,2 mkr och en vanlig Turbo på 1,8 mkr. Indikeringar, men i morgon får vi veta sanningen. Med de priserna kanske det inte blir någon jätterusning?
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j skrev:Det är ju en porsche. Man kan väl inte få köpa en bil utan att ha lång relation med en återförsäljare.Zalman3 skrev:På onsdag kl16.00 öppnas för möjligheten attPorsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag.
beställa på nätet!
Vad säger ni, bara att beställa eller?
Det beror väl alldeles på vad det är för bil? Specialmodellerna med begränsad tilldelning säljs till utvalda personer som man "vet" inte bara säljer den vidare så fort de kan för att tjäna en hacka. Nu gör vissa det ändå men då är de nog rökta i fortsättningen.
Jag är lite spänd inför morgondagen. Kommer det någon version ~miljonen med 0-100 <4 sekunder och rimlig utrustning så hänger jag kvar. Annars får det bli nåt annat.Fredrik j skrev:Vi får väl se. Det är ju inte första gången porsche lanserar en bil som är för dyr för dom allra flesta. Jätterusningen brukar vara avklarad sedan länge när bilarna kommer. Men det är ju en elbil så efterfrågan är ju osäker. Jag tror dom i praktiken redan sålt första årets produktion. Beställer man nu får man nog vänta till nästa höst. Det är som sagt normalt för porsche.erbo73 skrev:Tror inte du behöver ha en lång relation med något Porschecenter för att få köpa en Taycan. Frågade i förra veckan på Porsche Stockholm, och enl säljaren verkade priset för en Turbo S landa på ca 2,2 mkr och en vanlig Turbo på 1,8 mkr. Indikeringar, men i morgon får vi veta sanningen. Med de priserna kanske det inte blir någon jätterusning?
haha, det tror jag inte man får se! Tror inte ens det blir så i Norge trots frånvaron av 25% moms.Verdi skrev:Jag är lite spänd inför morgondagen. Kommer det någon version ~miljonen med 0-100 <4 sekunder och rimlig utrustning så hänger jag kvar. Annars får det bli nåt annat.Fredrik j skrev:Vi får väl se. Det är ju inte första gången porsche lanserar en bil som är för dyr för dom allra flesta. Jätterusningen brukar vara avklarad sedan länge när bilarna kommer. Men det är ju en elbil så efterfrågan är ju osäker. Jag tror dom i praktiken redan sålt första årets produktion. Beställer man nu får man nog vänta till nästa höst. Det är som sagt normalt för porsche.erbo73 skrev:Tror inte du behöver ha en lång relation med något Porschecenter för att få köpa en Taycan. Frågade i förra veckan på Porsche Stockholm, och enl säljaren verkade priset för en Turbo S landa på ca 2,2 mkr och en vanlig Turbo på 1,8 mkr. Indikeringar, men i morgon får vi veta sanningen. Med de priserna kanske det inte blir någon jätterusning?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Indikationen är att den kommer att kosta ungefär som en Panamera.
Den börjar på 877.000 kr.
Det är ganska underhållande att så många fortfarande tror att bilindustrin är en välgörenhetsorganisation. Just VW/Porsche har väl inte gjort sig kända för att ge bort bilar?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Spännande!Zalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Idag kommer våra motsatta uppfattningar om prissättning på kommande elbilar få en första tydlig indikation.
Följer detta med stort intresse!
(Återigen: hoppas Zalman, att du får rätt och jag är ute och cyklar)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag tror att man kan få loss en Taycan för under miljonen.Walker skrev:Spännande!Zalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Idag kommer våra motsatta uppfattningar om prissättning på kommande elbilar få en första tydlig indikation.
Följer detta med stort intresse!
(Återigen: hoppas Zalman, att du får rätt och jag är ute och cyklar)
Problemet är bara när, och att den då är så naken att ratt inte ingår.
Så den Taycan man vill ha kostar givetvis över miljonen.
Skulle själv inte köpa 2wd versionen tex.
Jag gissar på precis under miljonen baserat på de priser vi redan sett.Zalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Verdi ville ju dock ha en bil med "rimlig utrustning". Det är ju givetvis subjektivt med vad som är "rimligt", men jag utgår ifrån att det likt alla andra Porschar väldigt snabbt springer iväg om man vill göra tillval.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
En miljon är ändå ganska mycket pengar... Vi får väl se. Börjar misströsta dock. Bilen är ändå inte riktigt vad jag är ute efter. Hade hellre tagit en "elektrifierad Panamera" med halvkombilucka osv. Dvs en "Model S" med Porsche-kvalitet.Walker skrev:Det är ganska underhållande att så många fortfarande tror att bilindustrin är en välgörenhetsorganisation. Just VW/Porsche har väl inte gjort sig kända för att ge bort bilar?
En Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kostar från 1.880.000 kr inkl. moms.
Utgår ifrån att en maxad Taycan passerar 2 miljoner lätt.
Nu börjar vi prata priser.Zalman3 skrev:En Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kostar från 1.880.000 kr inkl. moms.

Den siffran låter helt rimlig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Porsche gör väl som man brukar. Känner av marknaden och sen lägger man på ett par hundra tusen och tittar på när köparna anpassar sig till det nya priset.
knappast den som klarar 100 under 4 sek och har bra utrustningZalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Model 3-24/Polestar 3-24
HelectriC skrev:knappast den som klarar 100 under 4 sek och har bra utrustningZalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
"Turbon" ska klara 0-100 under 3 sekunder. Är ändrat från 3,5 sek. Så varför inte? En simpel Long Range för 600 tkr klarar ju 3,4 sekunder med endast en liten mjukvaruändring för 11 tkr.
Ska de släppa en Taycan som gör 0-100 på 4,5-5 sekunder så blir de ju utskrattade.
Bra utrustning är subjektivt. För mig räcker det med basnivån skulle jag tro. Ser inga direkta måsten ur mitt perspektiv. Adaptiva dämpare, kontrastsömmar, bakaxelstyrning, keramiska bromsskivor, sport chrono, HUD, LED Matrix osv osv klarar jag mig utan idag på Teslan. Kommer nog klara mig utan det på en Porsche också.

den som lever får se.....Verdi skrev:HelectriC skrev:knappast den som klarar 100 under 4 sek och har bra utrustningZalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
"Turbon" ska klara 0-100 under 3 sekunder. Är ändrat från 3,5 sek. Så varför inte? En simpel Long Range för 600 tkr klarar ju 3,4 sekunder med endast en liten mjukvaruändring för 11 tkr.
Ska de släppa en Taycan som gör 0-100 på 4,5-5 sekunder så blir de ju utskrattade.
Bra utrustning är subjektivt. För mig räcker det med basnivån skulle jag tro. Ser inga direkta måsten ur mitt perspektiv. Adaptiva dämpare, kontrastsömmar, bakaxelstyrning, keramiska bromsskivor, sport chrono, HUD, LED Matrix osv osv klarar jag mig utan idag på Teslan. Kommer nog klara mig utan det på en Porsche också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Gissar på att det kommer en Taycan som gör 0-100 runt 5sek och laddar lite långsammare etc runt 2021, och då kostar runt 1 mille.
De som kommer nu är snabbare, men kostar det dubbla.
De som kommer nu är snabbare, men kostar det dubbla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vänta nu.. Vad har jag missat? Hur beställer jag den uppgraderingen?Verdi skrev:HelectriC skrev:knappast den som klarar 100 under 4 sek och har bra utrustningZalman3 skrev:Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.
Elof skrev:Vänta nu.. Vad har jag missat? Hur beställer jag den uppgraderingen?
Antingen köper du en lagerbil https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
Eller så beställer du en "Base Performance" off menu. Förmånsvärdet blir klart i oktober och ev kommer den upp i designstudion också så småningom.
Det du får är en LR AWD fast med 0-100 km/h på 3,4 sek. Du får INTE röda bromsok, vinge, track mode, pedaler i rostfritt (eller vad det är). Däremot är det möjligt att välja till dragkrok.
ps. Om det kommer erbjudas som uppgradering på befintliga LR AWD vet jag inte. (om det var det du menade?)
Galet billig extraprestanda. Ja, precis, jag skulle vilja uppgradera min befinliga.Verdi skrev:Elof skrev:Vänta nu.. Vad har jag missat? Hur beställer jag den uppgraderingen?
Antingen köper du en lagerbil https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0
Eller så beställer du en "Base Performance" off menu. Förmånsvärdet blir klart i oktober och ev kommer den upp i designstudion också så småningom.
Det du får är en LR AWD fast med 0-100 km/h på 3,4 sek. Du får INTE röda bromsok, vinge, track mode, pedaler i rostfritt (eller vad det är). Däremot är det möjligt att välja till dragkrok.
ps. Om det kommer erbjudas som uppgradering på befintliga LR AWD vet jag inte. (om det var det du menade?)
Elof skrev:
Galet billig extraprestanda. Ja, precis, jag skulle vilja uppgradera min befinliga.
Jo, skiljer 11 000:- mellan LR AWD och LRP-. Fast sen får du 20" fälgar, vinge, track mode, högre toppfart och bättre bromsar för 30 tkr till. Är också prisvärt om man slipper ta hänsyn till förmånsvärdet.
Livestream om 2 timmar. Spännande. Är rädd att det slutar med ett mail till Johan att jag drar mig ur pga för dyrt. 

Fler som börjar få kalla fötter?Verdi skrev:Livestream om 2 timmar. Spännande. Är rädd att det slutar med ett mail till Johan att jag drar mig ur pga för dyrt.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Porsche Taycan (Mission E)
Vore kul om dom kom med något oväntat.
Varför inte tex gratis ionity for life?
Varför inte tex gratis ionity for life?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas