Re: BMW iX
Postat: 05 nov 2025 22:58
Testade att beräkna på deras hemsida men uppmanas att ringa istället. Återkommer.
Jag har också kollat och landar ungefär lika på en beg xdrive50, lite mer till och med då det blir rätt många mil per år för mig. Riktigt dyr försäkring och kombination med den fortsatt höga värdeminskningen på dessa tycker jag inte det blir värt totalkostnaden med en iX, även om det är en riktigt trevlig bil. Jag får nog sänka målet mot en id.7 som nästa bil istället...
Absolut är det så. Men får ju titta på totalkostnaden och sen göra en egen bedömning. Köper man en beg IX för säg 700 så har man ju en värdeminskning på ca 10 per månad och sen får man fundera över hur mycket 1-2 tusen mer per månad påverkar en. Y är ju i min värld inte en jämförbar bil men visst det är ju absolut intressant att höra kostnadsskillnaden men jag blir ju lite nyfiken på vad en MX kostar att försäkra som väl är lite mer jämförbar.
Kan inte svara på pris för Taycan men ska köpa loss min e-tron GT och den landade på 1400 helförsäkring med TH. Det är efter min samlingsrabatt på 20%. Dyrt men beaktat vad reparationer kostar inte så blodigt. Men BMW verkar generellt vara väldigt dyra att försäkra. Finns nog en viss koppling till stöld- och olycksfrekvens. Min iX1 var mer än dubbelt så dyr att ha halvförsäkring på jmf den Cupra Born som den ersatte.Off Grid Byggaren skrev: ↑06 nov 2025 11:12Ja detta med försäkringskostnaden blir ju en mycket viktigt parameter vid begagnatköp.
Kostar det 25 000:- per år så blir det ju 100 000:- på fyra år.
Undrar vad en begagnad Porsche Tacycan Cross turimso kostar per månad om den ska helförsäkras?
Är det så höga skadekostnader på dyrare elbilar som ligger bakom?
Det skiljer ju även på maskinskada, en del har 12000 mil som övre gräns, vissa 15000 mil när den slutar gälla.
Har man råd att ta risken kanske halvförsäkring kan vara något?
Finns ju inget försäkrinsbolag som är bättre än en själv när skador ska förhandlas och åtgärdas.
Är eldrivna BWM lika stöldutsatta som fossilförbrännarna? Kan man t.ex. använda ratten i en i4 även i andra fossilförbrännande BMW-modeller?macky skrev: ↑07 nov 2025 07:11Kan inte svara på pris för Taycan men ska köpa loss min e-tron GT och den landade på 1400 helförsäkring med TH. Det är efter min samlingsrabatt på 20%. Dyrt men beaktat vad reparationer kostar inte så blodigt. Men BMW verkar generellt vara väldigt dyra att försäkra. Finns nog en viss koppling till stöld- och olycksfrekvens. Min iX1 var mer än dubbelt så dyr att ha halvförsäkring på jmf den Cupra Born som den ersatte. [Min u.]Off Grid Byggaren skrev: ↑06 nov 2025 11:12Ja detta med försäkringskostnaden blir ju en mycket viktigt parameter vid begagnatköp.
Kostar det 25 000:- per år så blir det ju 100 000:- på fyra år.
Undrar vad en begagnad Porsche Tacycan Cross turimso kostar per månad om den ska helförsäkras?
Är det så höga skadekostnader på dyrare elbilar som ligger bakom?
Det skiljer ju även på maskinskada, en del har 12000 mil som övre gräns, vissa 15000 mil när den slutar gälla.
Har man råd att ta risken kanske halvförsäkring kan vara något?
Finns ju inget försäkrinsbolag som är bättre än en själv när skador ska förhandlas och åtgärdas.