Någon som vet ifall man kommer bli kallad till service, alternativt ifall bilen kommer säga till när det är dags?
Det finns räknare i bilen och även appen har koll på detta (sannolikt via bilen). Jag förutsätter att man själv bokar när meddelandet kommer upp. Precis som dm4 har jag fri service i tre år, jag borde kunna hinna med två st med hänsyn till miltalet under den tiden.
Fri service i 3 år är ju inte fel.
Bra att veta. Skall fråga vad jag kan få som (förhoppningsvis) inte kommer jättelångt efter med min beställning
Det är bra med fri service.
Å andra sidan får man det hos Tesla med. Dvs all service som behövs de tre första åren för att garantierna ska gälla ingår.
Mmm, men har jag förstått det rätt har väl Tesla inga krav på service öht, garantin är helt frikopplad från servicerekommendationerna. De rekommenderar vad jag vet endast luftfilterbyte efter två år och smörjning av bromsok efter varje säsong, vätskebyte rekommenderas väl först efter fyra år?
Men bokar Du tid för filterbyte och smörjning får Du väl betala, det är som jag förstått det underförstått att Du förväntas utföra dessa åtgärder själv? Eller har jag missuppfattat Teslas servicerekommendationer?
På så vis är det väl generöst och snyggt att få servicen gjord på auktoriserad verkstad, fräscha vätskor och filter är ju inte fel. Att sedan fordonsgarantin gäller i tio år och rostskyddsgarantin tolv år om man sköter service är vad jag vet rätt unikt och ett riktigt bra åtagande
Jag tycker det låter jättebra, men det är väl samma på Tesla? Dvs fordonsgaranti och rostskyddsgaranti om man sköter service (dvs noll service).
Det finns räknare i bilen och även appen har koll på detta (sannolikt via bilen). Jag förutsätter att man själv bokar när meddelandet kommer upp. Precis som dm4 har jag fri service i tre år, jag borde kunna hinna med två st med hänsyn till miltalet under den tiden.
Fri service i 3 år är ju inte fel.
Bra att veta. Skall fråga vad jag kan få som (förhoppningsvis) inte kommer jättelångt efter med min beställning
Det är bra med fri service.
Å andra sidan får man det hos Tesla med. Dvs all service som behövs de tre första åren för att garantierna ska gälla ingår.
Mmm, men har jag förstått det rätt har väl Tesla inga krav på service öht, garantin är helt frikopplad från servicerekommendationerna. De rekommenderar vad jag vet endast luftfilterbyte efter två år och smörjning av bromsok efter varje säsong, vätskebyte rekommenderas väl först efter fyra år?
Men bokar Du tid för filterbyte och smörjning får Du väl betala, det är som jag förstått det underförstått att Du förväntas utföra dessa åtgärder själv? Eller har jag missuppfattat Teslas servicerekommendationer?
På så vis är det väl generöst och snyggt att få servicen gjord på auktoriserad verkstad, fräscha vätskor och filter är ju inte fel. Att sedan fordonsgarantin gäller i tio år och rostskyddsgarantin tolv år om man sköter service är vad jag vet rätt unikt och ett riktigt bra åtagande
Jag tycker det låter jättebra, men det är väl samma på Tesla? Dvs fordonsgaranti och rostskyddsgaranti om man sköter service (dvs noll service).
I 4 år när det gäller Tesla, inte 10 år tyvärr. Det är ganska stor skillnad.
Det är väl inte noll service på Tesla? Kommer man med kärvande bromsar efter 3,5 år och inte smort bromsarna enligt Teslas rekommendationer utan helt låtit bli så misstänker jag att det är stor risk att garantin inte gäller?
Såg en svart 001 i ute på Öckerö i går kväll som körde av färjan. Kan det ha varit någon här.
Även fast det är mörkt ute är den snygg
En svart?? Måste varit en av deras egna alt en anställd.
Enligt Zeekr skall jag stå först i kön för en svart, när de kommer till Stockholm för leverans.
Det blir intressant att se vad en välutrustat PS4 kommer att prissättas till och vilka trygghetspaket Polestar tänker erbjuda. Som jämförelse till ”vår” bil
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 23 jan 2024 13:54
av roffe_s
Fick en fråga i PS4-tråden om hur vi löst det med våra hundar, bifogar för den nyfikne bild på våra pälsklingar även här. Buren saknar ju tröskel, därför kör vi med golvet i det övre läget. Det undre läget ger väl kanske 7-8 cm ytterligare i höjdled.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 23 jan 2024 16:29
av dm4
Lovade återkomma angående draget och det är nu fixat! Var en tur nere på Säve flygplats och träffade ett trevligt servicegäng, löst på en halvtimme. Där fanns också en del svarta 001'or som höll på att förberedas leverans.
Lovade återkomma angående draget och det är nu fixat! Var en tur nere på Säve flygplats och träffade ett trevligt servicegäng, löst på en halvtimme. Där fanns också en del svarta 001'or som höll på att förberedas leverans.
Svarar mig själv nu när jag har lite mer tid: lite eventuella nyheter från Säve. Draget felade på grund av dålig jord, mitt hade lagt av helt medans t.ex. Roffes fungerar intermittent. Detta skall åtgärdas på de tidiga levererade bilarna, kräver lite handpåläggning med att gänga om jordpunkt och infästning samt uppdatering/ändring programvara.
Svarta 001'or: Alla svarta kommer tydligen med chromade lister vilka byts på plats i Säve, troligtvis därför det är lite längre(?) leveranstid på svarta bilar.
Såg en svart 001 i ute på Öckerö i går kväll som körde av färjan. Kan det ha varit någon här.
Även fast det är mörkt ute är den snygg
En svart?? Måste varit en av deras egna alt en anställd.
Enligt Zeekr skall jag stå först i kön för en svart, när de kommer till Stockholm för leverans.
Jag är nästan 100. Den kan ju varit grå också. Det var ju lite mörkt.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 23 jan 2024 21:30
av Vasaru
Här i södra Sverige har snön smält undan en del det fick mig att undra hur LKAS är på "rena" vägar. Är det någon av er som hämtat ut bilen som testat att köra med LKAS påslaget? Är det fortfarande så att man ska slå av funktionen?
Lovade återkomma angående draget och det är nu fixat! Var en tur nere på Säve flygplats och träffade ett trevligt servicegäng, löst på en halvtimme. Där fanns också en del svarta 001'or som höll på att förberedas leverans.
Svarar mig själv nu när jag har lite mer tid: lite eventuella nyheter från Säve. Draget felade på grund av dålig jord, mitt hade lagt av helt medans t.ex. Roffes fungerar intermittent. Detta skall åtgärdas på de tidiga levererade bilarna, kräver lite handpåläggning med att gänga om jordpunkt och infästning samt uppdatering/ändring programvara.
Svarta 001'or: Alla svarta kommer tydligen med chromade lister vilka byts på plats i Säve, troligtvis därför det är lite längre(?) leveranstid på svarta bilar.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Njae, verkar även det ologiskt då anpassningen till europeisk lagstiftning (bl a integritetspolicys) kräver rätt omfattande ingrepp i befintlig mjukvara. Gränssnittet i f t Polestar 4 är i övrigt väldigt likartat med 001 trots att den förra använder mer av Google Automotive Services / Android Automotive.
Finansiellt verkar det på kort sikt ologiskt att komma med två användargränssnitt för samma plattform och på samma marknad. Men kortsiktigt tänkande är väl inget som brukar tillskriva kinesiskt tankesätt eller företag.
Geely har ju sagt att Zeekr är tänkt att profileras som ett tekniktungt företag som vänder sig mot en yngre publik, möjligen är det enklare att göra just detta med mer egenutvecklad programvara? Jaja, det lär ju visa sig inom något år vilken riktning produkterna tar.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 24 jan 2024 10:53
av msb
När de lanserade P4 i april så såg jag någon på Youtube som sa att P4 skulle ha en kinesisk variant av UI i Kina men Polestars vanliga i resten av världen.
Så frågan är om de videor man sett från Kina återspeglar det vi kommer att få?
När de lanserade P4 i april så såg jag någon på Youtube som sa att P4 skulle ha en kinesisk variant av UI i Kina men Polestars vanliga i resten av världen.
Så frågan är om de videor man sett från Kina återspeglar det vi kommer att få?
Tyvärr minns jag inte var jag såg denna info.
För var det kan vara värt så fick jag veta igår när jag var på Säve att det är helt skilda system för Kina och resten av världen, iaf i Zeekr, dvs det är helt nyutvecklat för allt utanför Kina.
Marie Göranzon i Zeekr-reklam.
Dem gör mer reklam än Tesla någonsin gjort
Tesla kör lite konferenser (Battery Day, etc), gör lite PR-stunts (som tillsammans med NASA och Space X tex.), och har videoklipp på sina YT- och X-konton, men de har aldrig någonsin gjort någon traditionell reklamfilm vad jag känner till.
Marie Göranzon i Zeekr-reklam.
Dem gör mer reklam än Tesla någonsin gjort
Tesla kör lite konferenser (Battery Day, etc), gör lite PR-stunts (som tillsammans med NASA och Space X tex.), och har videoklipp på sina YT- och X-konton, men de har aldrig någonsin gjort någon traditionell reklamfilm vad jag känner till.
Jodå, Tesla har börjat med vanliga reklamfilmer nu när efterfrågan börjat tryta för dem.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Njae, verkar även det ologiskt då anpassningen till europeisk lagstiftning (bl a integritetspolicys) kräver rätt omfattande ingrepp i befintlig mjukvara. Gränssnittet i f t Polestar 4 är i övrigt väldigt likartat med 001 trots att den förra använder mer av Google Automotive Services / Android Automotive.
Finansiellt verkar det på kort sikt ologiskt att komma med två användargränssnitt för samma plattform och på samma marknad. Men kortsiktigt tänkande är väl inget som brukar tillskriva kinesiskt tankesätt eller företag.
Geely har ju sagt att Zeekr är tänkt att profileras som ett tekniktungt företag som vänder sig mot en yngre publik, möjligen är det enklare att göra just detta med mer egenutvecklad programvara? Jaja, det lär ju visa sig inom något år vilken riktning produkterna tar.
Nja, jag tror det som sagt har främst med politiska orsaker att göra.
USA och Kina har varit i flera olika handelskonflikter, och i vissa fall som med Huawei så har Google stoppat licenser för deras version av Android från att användas i kinesiska bolags produkter. De kinesiska bolagen som Huawei har då istället för att använda Googles officiella Android-version, valt att basera sin mjukvara på OSS-versionen av Android; AOSP. Där har de lagt till egna API:er för bla positionering, och en egen appbutik (då dessa tjänster inte ingår i AOSP).
Så jag tror att detta är en riskminimering från Geely att strategiskt basera sin mjukvara på AOSP. Då riskerar de inte att stoppa tillverkningen och leveranser av sina bilar, om Kina en dag tex. skulle starta krig mot tex. Taiwan och andra länder. Då hamnar de inte i samma riskfyllda situation som ryska företag gjorde, när sanktioner inleddes mot de efter kriget i Ukraina startade. Samma sak om tex. några säkerhetsföretag upptäcker bakdörrar eller startar en rättegång mot bolaget pga. ekonomiska skatte- redovisningsfusk/korruption, och myndigheter i väst förbjuder licensen av Googles system till kinesiska företag (som i fallet med Huawei).
Fördelen är då med OSS-versioner av mjukvara för Kina, och deras bolag som tex. Zeekr, är att de då blir helt skyddade och immuna mot denna typ av eventuella framtida exportsanktioner från oss i väst, och specifikt i just detta fallet med Zeekr 001 från USA och Google.
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Njae, verkar även det ologiskt då anpassningen till europeisk lagstiftning (bl a integritetspolicys) kräver rätt omfattande ingrepp i befintlig mjukvara. Gränssnittet i f t Polestar 4 är i övrigt väldigt likartat med 001 trots att den förra använder mer av Google Automotive Services / Android Automotive.
Finansiellt verkar det på kort sikt ologiskt att komma med två användargränssnitt för samma plattform och på samma marknad. Men kortsiktigt tänkande är väl inget som brukar tillskriva kinesiskt tankesätt eller företag.
Geely har ju sagt att Zeekr är tänkt att profileras som ett tekniktungt företag som vänder sig mot en yngre publik, möjligen är det enklare att göra just detta med mer egenutvecklad programvara? Jaja, det lär ju visa sig inom något år vilken riktning produkterna tar.
Nja, jag tror det som sagt har främst med politiska orsaker att göra.
USA och Kina har varit i flera olika handelskonflikter, och i vissa fall som med Huawei så har Google stoppat licenser för deras version av Android från att användas i kinesiska bolags produkter. De kinesiska bolagen som Huawei har då istället för att använda Googles officiella Android-version, valt att basera sin mjukvara på OSS-versionen av Android; AOSP. Där har de lagt till egna API:er för bla positionering, och en egen appbutik (då dessa tjänster inte ingår i AOSP).
Så jag tror att detta är en riskminimering från Geely att strategiskt basera sin mjukvara på AOSP. Då riskerar de inte att stoppa tillverkningen och leveranser av sina bilar, om Kina en dag tex. skulle starta krig mot tex. Taiwan och andra länder. Då hamnar de inte i samma riskfyllda situation som ryska företag gjorde, när sanktioner inleddes mot de efter kriget i Ukraina startade. Samma sak om tex. några säkerhetsföretag upptäcker bakdörrar eller startar en rättegång mot bolaget pga. ekonomiska skatte- redovisningsfusk/korruption, och myndigheter i väst förbjuder licensen av Googles system till kinesiska företag (som i fallet med Huawei).
Fördelen är då med OSS-versioner av mjukvara för Kina, och deras bolag som tex. Zeekr, är att de då blir helt skyddade och immuna mot denna typ av eventuella framtida exportsanktioner från oss i väst, och specifikt i just detta fallet med Zeekr 001 från USA och Google.
Men den teorin förklarar inte varför Geely valt olika spår med PS4 och 001, båda bilarna på samma marknad och plattform. Missförstå mig rätt, men i denna typ av ärenden tror jag inte någon utanför Geely-sfären är kapabel att garantera något, korten med deras interna strategier lär de hålla nära kroppen.
Vad jag och många andra kan göra är att spekulera. Men det får ju å andra sidan tråden att sjuda av liv
Personligen har jag funderat kring varför Zeekr kommer med en plattform som bevisligen har en hel del moduler från Android i botten men i avgörande delar skiljer sig från Android Automobile? Utan att veta misstänker jag att licenskostnaden för Googles lösning inte är försumbar.
Det är väldigt små kostnader i sammanhanget. Är garanterat mer av politiska orsaker.
Njae, verkar även det ologiskt då anpassningen till europeisk lagstiftning (bl a integritetspolicys) kräver rätt omfattande ingrepp i befintlig mjukvara. Gränssnittet i f t Polestar 4 är i övrigt väldigt likartat med 001 trots att den förra använder mer av Google Automotive Services / Android Automotive.
Finansiellt verkar det på kort sikt ologiskt att komma med två användargränssnitt för samma plattform och på samma marknad. Men kortsiktigt tänkande är väl inget som brukar tillskriva kinesiskt tankesätt eller företag.
Geely har ju sagt att Zeekr är tänkt att profileras som ett tekniktungt företag som vänder sig mot en yngre publik, möjligen är det enklare att göra just detta med mer egenutvecklad programvara? Jaja, det lär ju visa sig inom något år vilken riktning produkterna tar.
Nja, jag tror det som sagt har främst med politiska orsaker att göra.
USA och Kina har varit i flera olika handelskonflikter, och i vissa fall som med Huawei så har Google stoppat licenser för deras version av Android från att användas i kinesiska bolags produkter. De kinesiska bolagen som Huawei har då istället för att använda Googles officiella Android-version, valt att basera sin mjukvara på OSS-versionen av Android; AOSP. Där har de lagt till egna API:er för bla positionering, och en egen appbutik (då dessa tjänster inte ingår i AOSP).
Så jag tror att detta är en riskminimering från Geely att strategiskt basera sin mjukvara på AOSP. Då riskerar de inte att stoppa tillverkningen och leveranser av sina bilar, om Kina en dag tex. skulle starta krig mot tex. Taiwan och andra länder. Då hamnar de inte i samma riskfyllda situation som ryska företag gjorde, när sanktioner inleddes mot de efter kriget i Ukraina startade. Samma sak om tex. några säkerhetsföretag upptäcker bakdörrar eller startar en rättegång mot bolaget pga. ekonomiska skatte- redovisningsfusk/korruption, och myndigheter i väst förbjuder licensen av Googles system till kinesiska företag (som i fallet med Huawei).
Fördelen är då med OSS-versioner av mjukvara för Kina, och deras bolag som tex. Zeekr, är att de då blir helt skyddade och immuna mot denna typ av eventuella framtida exportsanktioner från oss i väst, och specifikt i just detta fallet med Zeekr 001 från USA och Google.
Men den teorin förklarar inte varför Geely valt olika spår med PS4 och 001, båda bilarna på samma marknad och plattform. Missförstå mig rätt, men i denna typ av ärenden tror jag inte någon utanför Geely-sfären är kapabel att garantera något, korten med deras interna strategier lär de hålla nära kroppen.
Jag tror de valt en dubbel strategi, för att just vara strategiska med att lyckas undvika och komma runt sanktioner så mycket som möjligt. Geely har gjort liknande i Ryssland; där har man valt att plocka bort Volvo och Polestar från de ryska marknaden, för att de varumärken inte skall råka ut för sanktioner i sin tur, men samtidigt behållt försäljning och närvaro i Ryssland med sina andra Geely-bilar och andra Geely-varumärken.
Så Geely försöker nog få Volvo och Polestar att officiellt ses som "svenska" bilar och varumärken (allt enligt ovan hur de hanterat situationen och positioneringen i Ryssland, och i en framtida eventuellt sanktion mot Kina och kinesiska företag så chanser de på att dessa "svenska" bilar kommer att undantas sanktioner från oss i väst. Speciellt om man behåller mjukvaruutecklingen här i Sverige och Europa som bygger på Android Automotive, så har man ju även arbetstillfällen i väst som riskeras direkt av sådana sanktioner (mjukvaran till Zeekr och andra Geely-bilar som bygger på AOSP utvecklas i kina av främst kinesiska utvecklare).
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 25 jan 2024 19:53
av martinsson
Coolt.
360 Tank-turn. Sånt man kan göra när det finns en motor på varje hjul.
Spännande och se om/när den kommer till Sverige.