Sida 21 av 22
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 15:49
av BrooklynS
LarsL skrev:BrooklynS skrev:
Farthållare skall man använda på motorväg under goda förhållanden, gäller alla bilar. Att Teslas även fungerar under sämre förhållanden är ingen garant för att bilen på något sätt tar över ansvaret…

Jag använder AP så fort det bara är möjligt. Allra bäst fungerar den faktiskt på 80-landsväg utan kraftiga kurvor eller omkörningar. Där kan den lufsa på i mil efter mil utan ingrepp eller besvär.
NATURLIGTVIS, har jag som förare alltid ansvar för bilen, det är ju ingen skillnad mellan farthållare, automatlådor eller Autopilot.
Jag kör även jag +90% av min körning på AP men inte fasen skyller jag på bilen när den inte vill fungera i dimma, snörök eller ösregn…
Exempel Stugan-hem:
Jag slår på AP när jag kommer ut på E12 vid Tängvattnet, slår av den när jag svänger av mot Sorsele, på hela vägen till Sorsele, av genom Sorsele, på igen när man passerat 70 på E45 mot Ajaur, av vid korsningen en mil innan Ajaur, på fram till rondellen, på igen efter Ajaur, av vid Älvsbyrondellerna och sedan på hela vägen till påfarten E4 sedan hela vägen till Gäddviksbron och sedan till Kallaxrondellen.
Kör själv totalt någon mil av 40 totalt, motorväg kanske 2 mil.
Ser detta som ren bonus, medveten om att detta egentligen är en ren motorvägsfunktion.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 16:56
av McFace
BrooklynS skrev:LarsL skrev:BrooklynS skrev:
Farthållare skall man använda på motorväg under goda förhållanden, gäller alla bilar. Att Teslas även fungerar under sämre förhållanden är ingen garant för att bilen på något sätt tar över ansvaret…

Jag använder AP så fort det bara är möjligt. Allra bäst fungerar den faktiskt på 80-landsväg utan kraftiga kurvor eller omkörningar. Där kan den lufsa på i mil efter mil utan ingrepp eller besvär.
NATURLIGTVIS, har jag som förare alltid ansvar för bilen, det är ju ingen skillnad mellan farthållare, automatlådor eller Autopilot.
Jag kör även jag +90% av min körning på AP men inte fasen skyller jag på bilen när den inte vill fungera i dimma, snörök eller ösregn…
Exempel Stugan-hem:
Jag slår på AP när jag kommer ut på E12 vid Tängvattnet, slår av den när jag svänger av mot Sorsele, på hela vägen till Sorsele, av genom Sorsele, på igen när man passerat 70 på E45 mot Ajaur, av vid korsningen en mil innan Ajaur, på fram till rondellen, på igen efter Ajaur, av vid Älvsbyrondellerna och sedan på hela vägen till påfarten E4 sedan hela vägen till Gäddviksbron och sedan till Kallaxrondellen.
Kör själv totalt någon mil av 40 totalt, motorväg kanske 2 mil.
Ser detta som ren bonus, medveten om att detta egentligen är en ren motorvägsfunktion.
Det som gör det så svårt att hålla sig är den självgoda tonen. "Den som inte upplever det som jag är en idiot."
Innan radar-uppdateringen körde jag lite mer än hälften av mina 12 mil retur till jobbet på AP helt utan problem. Nu efteråt är det ständigt stök helt orelaterat till väderförhållanden. Är det tillåtet att vara grinig över att en funktion som varit bra tidigare nu är dålig? Eller är det att häda mot gud-kungen Elon Musk?
Om ni inte vill bli beskyllda för att vara fanboys, måste ni då bete er på det sättet?
Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 17:10
av BrooklynS
Ärligt talat förstår jag inte varför man skall kasta epitet som ”fanboys” runt sig.
Det står ganska tydligt i instruktionsboken att AP är till för motorvägar och bra förhållanden.
Det står tydligt i författningstext att du som förare alltid är ansvarig för ditt fordon.
Använder man sitt omdöme brukar det sällan vara något problem. Är man fanboy när man påpekar en sådan självklarhet på förekommen anledning?
Blir du sur när alla andra inte ryggdunkar så är det upp till dig själv men det är ju ganska självklart att det kan finnas olika upplevelser och även skillnader i förväntningar osv. Men har man själv orealistiska förväntningar är det nog inte alla andras fel.
Det är fritt att uttrycka åsikter men inte självklart att de förblir oemotsagda.
Och man är inte fanboy bara för att man argumenterar emot.
Har det fungerat bra tidigare är chansen rätt stor att det kommer att fungera bra igen. Och det har inte med Elon att göra eller att alla andra är fanboys. Det kommer nya uppdateringar.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 17:35
av agehall
Du kan se det som att Tesla nu fixat problemet och AP inte längre fungerar i en massa situationer där den inte bör användas.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 17:46
av McFace
agehall skrev:Du kan se det som att Tesla nu fixat problemet och AP inte längre fungerar i en massa situationer där den inte bör användas.
Spännande. Är det här en officiell position från Tesla eller din gissning?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 18:26
av Maw
agehall skrev:Du kan se det som att Tesla nu fixat problemet och AP inte längre fungerar i en massa situationer där den inte bör användas.
Man kan också se det som att Tesla har legat i framkant för filhållning och adaptiv farthållare tidigare men nu med övergången till Vision hamnat i bakkant... därmed har min bil blivit sämre än den var för några månader sedan trots att det var viktigt för mig att den hade radar när jag köpte den. Problemen att vara utan radar var redan då tydliga i USA där Tesla slutade med radar tidigare.
Tack för det El-Jesus..
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 19:14
av agehall
McFace skrev:agehall skrev:Du kan se det som att Tesla nu fixat problemet och AP inte längre fungerar i en massa situationer där den inte bör användas.
Spännande. Är det här en officiell position från Tesla eller din gissning?
Det är mitt förslag till hur du kan se på saken. Men om du föredrar att gnälla över att du inte längre kan använda en funktion på ett sätt som den inte varit avsedd på så är det upp till dig.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 20:37
av McFace
agehall skrev:McFace skrev:agehall skrev:Du kan se det som att Tesla nu fixat problemet och AP inte längre fungerar i en massa situationer där den inte bör användas.
Spännande. Är det här en officiell position från Tesla eller din gissning?
Det är mitt förslag till hur du kan se på saken. Men om du föredrar att gnälla över att du inte längre kan använda en funktion på ett sätt som den inte varit avsedd på så är det upp till dig.
Som sagt. Det här är ju problemet med er fanboys.
Att jag inte kan använda AP på en motorväg är "inte avsedd funktionalitet" enligt dig?
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 21:00
av LarsL
Körde nu precis 2 mil landsväg för att hämta dottern. Var ganska lite trafik och den hade svårt att upptäcka några som kom körande med svagt halvljus, ungefär samma problem som min Model 3 har haft.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 05 nov 2022 21:20
av agehall
McFace skrev:
Som sagt. Det här är ju problemet med er fanboys.
Att jag inte kan använda AP på en motorväg är "inte avsedd funktionalitet" enligt dig?
Och det här är problemet med folk som inte kan läsa och förstå. Du gnällde på att inte längre fungerar oavsett väder på den sträcka du pendlar. Då påtalades det att det står i manualen att AP är till för motorväg och bra förhållanden.
Du får gnälla hur mycket du vill och vill du kalla mig för fanboy så kör på - det bevisar bara hur lite du vet om saker och ting. Om det bästa motargumentet du kan komma med är att försöka kasta glåpord på din motståndare så har du liksom redan förlorat.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 07 nov 2022 18:44
av McFace
LarsL skrev:Körde nu precis 2 mil landsväg för att hämta dottern. Var ganska lite trafik och den hade svårt att upptäcka några som kom körande med svagt halvljus, ungefär samma problem som min Model 3 har haft.
Jag väntar fortfarande på senaste uppdateringen men kalibrering av kameran verkar i alla fall ha fått den att sluta panikbromsa vid Ösmo. I övrigt är min upplevelse likadan. Så länge det är jämn trafik i mötande eller det ligger en bil framför fungerar det utmärkt, men så fort det blir lite mindre tätt börjar den blända mötande trafik. Avbländning ca 3-4 sekunder senare än jag skulle gjort det själv vilket resulterar i återkommande blinkning.
Frustrerande, minst sagt.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 07 nov 2022 19:02
av LarsL
McFace skrev:LarsL skrev:Körde nu precis 2 mil landsväg för att hämta dottern. Var ganska lite trafik och den hade svårt att upptäcka några som kom körande med svagt halvljus, ungefär samma problem som min Model 3 har haft.
Jag väntar fortfarande på senaste uppdateringen men kalibrering av kameran verkar i alla fall ha fått den att sluta panikbromsa vid Ösmo. I övrigt är min upplevelse likadan. Så länge det är jämn trafik i mötande eller det ligger en bil framför fungerar det utmärkt, men så fort det blir lite mindre tätt börjar den blända mötande trafik. Avbländning ca 3-4 sekunder senare än jag skulle gjort det själv vilket resulterar i återkommande blinkning.
Frustrerande, minst sagt.
Hängde kvar nu när jag åkte hem från jobbet. Samma problem på landsvägen när den kom någon med svagt halvljus.
Jag har inte fått någon uppdatering sedan det funkade felfritt så det måste vara något annat. Få göra en hård reset, det brukar ju hjälpa mot det mesta.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 07 nov 2022 19:17
av mikebike
agehall skrev:McFace skrev:
Som sagt. Det här är ju problemet med er fanboys.
Att jag inte kan använda AP på en motorväg är "inte avsedd funktionalitet" enligt dig?
Och det här är problemet med folk som inte kan läsa och förstå. Du gnällde på att inte längre fungerar oavsett väder på den sträcka du pendlar. Då påtalades det att det står i manualen att AP är till för motorväg och bra förhållanden.
Du får gnälla hur mycket du vill och vill du kalla mig för fanboy så kör på - det bevisar bara hur lite du vet om saker och ting. Om det bästa motargumentet du kan komma med är att försöka kasta glåpord på din motståndare så har du liksom redan förlorat.
Jag konstaterar bara att farthållaren blev mycket sämre när Tesla mot min vilja uppdaterade mjukvaran i min bil.
Om AP sedan är Beta, fortfarande under utveckling eller att FSD blir fantastiskt någon gång i framtiden skiter jag i.
Nu är jag rädd att nästa steg är att Tesla kopplar bort parkeringssensorerna på samma sätt.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 07 nov 2022 21:06
av jonasl
Det är som vanligt lite slumpmässigt. För mig har helljuset fungerat riktigt bra men fortfarande på 2022.36.x fungerade det uselt igår. Samma väg som tidigare.
Bländade av sent och tände upp igen rakt mot mötande bil (som hade normalstarka lampor). Sen bländade jag av manuellt resten av resan.
AP fungerar riktigt bra i tät trafik tycker jag, körde Essingeleden på eftermiddagen, klockrent. Imponerande hur många bilar den visualiserar dessutom. I dagsljus då

men känns väldigt stadig mellan övriga filer när det är trångt.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 01 dec 2022 23:21
av Peja83
För mig nu med 2022.40.4.2 så funkar helljusautomatiken riktigt bra. Den bländar till och med av på väg in i en rondell om det kommer en bil från högersidan. Inga lastbilar som blinkar på mig utan den är riktigt snabb på att blända av. Däremot är den extremt seg på att sätta igång helljuset efter ett möte. Kan ta allt mellan 3-5 sek, vilket jag tycker är för lång tid.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 07:33
av Jerker
Peja83 skrev:För mig nu med 2022.40.4.2 så funkar helljusautomatiken riktigt bra. Den bländar till och med av på väg in i en rondell om det kommer en bil från högersidan. Inga lastbilar som blinkar på mig utan den är riktigt snabb på att blända av. Däremot är den extremt seg på att sätta igång helljuset efter ett möte. Kan ta allt mellan 3-5 sek, vilket jag tycker är för lång tid.
Efter att jag fick .2 så tycker jag att den är ännu segare att slå på helljuset än med .1. Senast hände det flera ggr att den var så seg att slå på att den gjorde det precis som nya bilar dök upp och den fick blända av omedelbart igen, vilket kan tolkas som att jag blinkar åt dessa bilar. Inte alls bra.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 10:50
av ANLI
Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 12:47
av mikebike
ANLI skrev:Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
I min Model 3 råkade jag ut för att bilen installerade utan min medverkan. I min Model Y installerade Mobil Service 2022.24.8 som tog bort radarn.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 16:32
av Bjelke
ANLI skrev:Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
Samma här… man kämpar emot så länge det går typ

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 19:35
av McFace
ANLI skrev:Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
Jag tror inte du kommer sakna den. Det fungerar riktigt bra nu.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 02 dec 2022 23:22
av Curik
McFace skrev:ANLI skrev:Vägrar uppdatera 2022.24.5 som är den sista med radarn i behåll.
Bilen laddar ned nya versioner hela tiden även med 4G.
Jag tror inte du kommer sakna den. Det fungerar riktigt bra nu.
Verkligen inte. Tillbaka till aktietråden med dig.

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 dec 2022 08:28
av Hertsh
Jag ska börja med att erkänna, det är mitt ansvar.
Jag körde med FSD påslaget i tät kö. Start, stopp, ryck. Max 10 km/h varje gång. Jag var superstressad på jobbet och lite trött. Tappade koncentrationen när jag kunde "slappna av" på vägen hem i denna kö. FSD på.
Funkade felfritt i cirka 10 minuter. Helt plötsligt körde bilen dock in i bilen framför, helt enkelt utan att bromsa. Gick inte fort, inga airbags. Killen framför fick sin dragkrok lite intryckt och jag fick en bula/hål i plasten fram efter just dragkroken. Inga personskador.
Jag är övertygad, men utan bevis såklart, att det inte hänt innan Tesla vision. Detta hände i oktober och jag hade senaste version i bilen.
Tesla Model X LR Raven FSD, 2019.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 dec 2022 08:37
av themax
Hertsh skrev:Jag ska börja med att erkänna, det är mitt ansvar.
Jag körde med FSD påslaget i tät kö. Start, stopp, ryck. Max 10 km/h varje gång. Jag var superstressad på jobbet och lite trött. Tappade koncentrationen när jag kunde "slappna av" på vägen hem i denna kö. FSD på.
Funkade felfritt i cirka 10 minuter. Helt plötsligt körde bilen dock in i bilen framför, helt enkelt utan att bromsa. Gick inte fort, inga airbags. Killen framför fick sin dragkrok lite intryckt och jag fick en bula/hål i plasten fram efter just dragkroken. Inga personskador.
Jag är övertygad, men utan bevis såklart, att det inte hänt innan Tesla vision. Detta hände i oktober och jag hade senaste version i bilen.
Tesla Model X LR Raven FSD, 2019.
Exakt samma erfarenhet. I kökörning kan man inte lita på bilen längre. Det har inte förbättrats sedan första mjukvaruversionen av Vision. Tidigare kunde man slappna av mer och låta bilen ta hand om det. Det går tyvärr inte längre.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 dec 2022 09:44
av Hertsh
themax skrev:Hertsh skrev:Jag ska börja med att erkänna, det är mitt ansvar.
Jag körde med FSD påslaget i tät kö. Start, stopp, ryck. Max 10 km/h varje gång. Jag var superstressad på jobbet och lite trött. Tappade koncentrationen när jag kunde "slappna av" på vägen hem i denna kö. FSD på.
Funkade felfritt i cirka 10 minuter. Helt plötsligt körde bilen dock in i bilen framför, helt enkelt utan att bromsa. Gick inte fort, inga airbags. Killen framför fick sin dragkrok lite intryckt och jag fick en bula/hål i plasten fram efter just dragkroken. Inga personskador.
Jag är övertygad, men utan bevis såklart, att det inte hänt innan Tesla vision. Detta hände i oktober och jag hade senaste version i bilen.
Tesla Model X LR Raven FSD, 2019.
Exakt samma erfarenhet. I kökörning kan man inte lita på bilen längre. Det har inte förbättrats sedan första mjukvaruversionen av Vision. Tidigare kunde man slappna av mer och låta bilen ta hand om det. Det går tyvärr inte längre.
Jag har en Refresh X på beställning men kommer inte plocka ut den. Har beställt en Volvo EX90 istället. Jag litar tyvärr inte på Tesla längre. Det har gått för långt med deras dogmatiska approach. Att få en bil för 1,5 miljoner som eventuellt inte kan hjälpa till med fickparkering år 2023 (borttagning av USS) och med alla andra quirks och löften som aldrig infinner sig... Nej jag har gett upp.
Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?
Postat: 03 dec 2022 09:56
av Bengt-re
Hertsh skrev:themax skrev:Hertsh skrev:Jag ska börja med att erkänna, det är mitt ansvar.
Jag körde med FSD påslaget i tät kö. Start, stopp, ryck. Max 10 km/h varje gång. Jag var superstressad på jobbet och lite trött. Tappade koncentrationen när jag kunde "slappna av" på vägen hem i denna kö. FSD på.
Funkade felfritt i cirka 10 minuter. Helt plötsligt körde bilen dock in i bilen framför, helt enkelt utan att bromsa. Gick inte fort, inga airbags. Killen framför fick sin dragkrok lite intryckt och jag fick en bula/hål i plasten fram efter just dragkroken. Inga personskador.
Jag är övertygad, men utan bevis såklart, att det inte hänt innan Tesla vision. Detta hände i oktober och jag hade senaste version i bilen.
Tesla Model X LR Raven FSD, 2019.
Exakt samma erfarenhet. I kökörning kan man inte lita på bilen längre. Det har inte förbättrats sedan första mjukvaruversionen av Vision. Tidigare kunde man slappna av mer och låta bilen ta hand om det. Det går tyvärr inte längre.
Jag har en Refresh X på beställning men kommer inte plocka ut den. Har beställt en Volvo EX90 istället. Jag litar tyvärr inte på Tesla längre. Det har gått för långt med deras dogmatiska approach. Att få en bil för 1,5 miljoner som eventuellt inte kan hjälpa till med fickparkering år 2023 (borttagning av USS) och med alla andra quirks och löften som aldrig infinner sig... Nej jag har gett upp.
Det är nog klokt. Grundproblemet för Tesla idag är att man har svårt att fatta bra beslut och verkställer även de mindre lyckade besluten med en ihärdighet och total frånvaro av lyhördhet för kundupplevelsen. Tidigare var det ett lederskap som ledde Tesla till var de är idag, men produkten och kunderna kräver idag en mer nyanserad och lyhörd tekniksstyrning.