Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…
Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…
Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.
Jag håller verkligen med om att ID7 är ganska tråkig. Men den är väldigt bra. Tesla Model Y är å andra sidan om möjligt ett ännu tråkigare val om det är den man jämför med, mer mellanmjölk än Model Y blir det inte numera
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…
Jo, men vem vill åka VW? Finns kanske nån Dacia man kan jämföra med.
Vilken Dacia som är jämförbar med en ID.7 tänker du på då?
Re: VW ID.7
Postat: 07 jun 2024 18:20
av martinot
Youtubern Battery Life bytte ju sin ID.3 till en ID.7.
Nu har han haft den några månader och redovisar fem fel som han retar sig på:
1. Full massage 30 minuter lägger av efter 1 minut
2. Spotify fungerar dåligt
3. Schemalagd laddning fungerar inte som han vill
4. Stolsvärme/kyla krånglar
5. Problemet med urladdat 12-voltsbatteri kvarstår
Nej, en Y LR(som har mer utrymme och fler hästar) kostar ca 600k.
Det du påstår stämmer faktiskt inte…
Jag förmodar att du menar Model Y LR AWD? Den Model Y som är jämförbar med ID7 GTX är LR AWD, vanliga LR får jämföras med vanliga ID7.
ID7 GTX och Model Y LR AWD har i stort sett samma antal hästkrafter och är ungefär lika snabba
ID7 är större
ID7 GTX och Model Y LR AWD kostar ungefär lika mycket (med ramavtal)
ID 7 GTX har väldigt mycket mer utrustning än Model Y
ID7 har en betydligt mer påkostad inredning
ID7 GTX har betydligt längre räckvidd och laddar mycket fortare än Model Y
ID7 är mycket tystare än Model Y
ID7 är mycket bekvämare än Model Y
ID7 har en mycket bättre autopilot än Model Y
Och så vidare
Men den Tesla som är jämförbar med ID7 är egentligen inte Model Y utan Model S. Model Y ska jämföras med ID4…
Vad är det du påstår inte stämmer?
Y LR AWD har fler hästar och större lastutrymme, det är fakta. Den är dessutom billigare.
Y är också roligare att köra, har en mkt mer clean interiör(mindre hårdplast än ID7), mkt bättre stereo och infotainment. Den går också mkt snålare.
Med det sagt hade jag varken valt ID7 eller dagens Y. Bäst att vänta på Y Juniper.
Y är också roligare att köra, har en mkt mer clean interiör(mindre hårdplast än ID7), mkt bättre stereo och infotainment. Den går också mkt snålare. [...
Finns det några förbrukningssiffror för ID.7/ID.7 Tourer i hastigheter runt 100-120 km/h?
Y är också roligare att köra, har en mkt mer clean interiör(mindre hårdplast än ID7), mkt bättre stereo och infotainment. Den går också mkt snålare. [...
Finns det några förbrukningssiffror för ID.7/ID.7 Tourer i hastigheter runt 100-120 km/h?
Har inte hunnit testa så mycket ännu.
Men i söndags åkte jag ca 50 mil mellan bohuslän och Stockholm. Åkte då i endast skyltad hastighet. Hade en snittförbrukning på 141Wh/km.
Soligt och konstant över 20 grader.
På vägen hem i onsdags var jag lite mer sugen på att komma hem. Då låg jag så fort det var möjligt 10-20% över skyltad hastighet.
Då hade jag snittförbrukning 170Wh/km.
Blandat väder, regn sol och blåst och ett snitt på ca 15 grader.
Jag kör original 19 tummare.
Y är också roligare att köra, har en mkt mer clean interiör(mindre hårdplast än ID7), mkt bättre stereo och infotainment. Den går också mkt snålare. [...
Finns det några förbrukningssiffror för ID.7/ID.7 Tourer i hastigheter runt 100-120 km/h?
Har inte hunnit testa så mycket ännu.
Men i söndags åkte jag ca 50 mil mellan bohuslän och Stockholm. Åkte då i endast skyltad hastighet. Hade en snittförbrukning på 141Wh/km.
Soligt och konstant över 20 grader.
På vägen hem i onsdags var jag lite mer sugen på att komma hem. Då låg jag så fort det var möjligt 10-20% över skyltad hastighet.
Då hade jag snittförbrukning 170Wh/km.
Blandat väder, regn sol och blåst och ett snitt på ca 15 grader.
Jag kör original 19 tummare.
Ska försöka få till lite mer tester inom kort.
Tycker det verkar som ID.7 Tourer antagligen förbrukar ung. lika mkt som Model Y LR AWD med 19'' och original aerocapshjulsidor på fälgarna. Enligt Björn Nyland drar en sån MY i sommarväglag ca. 142 Wh/km i 90 knyck samt ca. 195 Wh/km i 120 knyck... https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
Re: VW ID.7
Postat: 07 jun 2024 21:00
av iAkita
Det börjar klia i bilbytarnerven igen så jag var och provkörde ID7 i eftermiddags, eftersom lanseringserbjudandet på ID7 GTX Tourer är galet bra. Volkswagen skulle inte ge sig in i ett priskrig sa de, likväl får man nu en fullutrustad GTX Tourer (minus panoramaglastak) med stora batteriet för samma pris som en Model Y awd. Det är svårt att motstå.
Nu finns ju varken Tourer eller GTX tillgänglig för provkörning ännu, så det fick bli test av en vanlig ID7 med standardbatteriet. Första intrycket är att det är en otroligt vettig bil för vuxna med familj. Praktisk, rymlig, funktionell och allt annat man kan vänta sig av en VW. Det finns absolut ingenting att klaga på. Den nya drivlinan är dessutom ett enormt steg upp från den ID4 jag körde för några år sedan, och den gick förvånansvärt snålt jämfört med den.
Likväl har jag svårt att motivera mig att trycka på köpknappen, precis som jag har med Tesla. Det finns liksom ingenting som sticker ut eller väcker några känslor eller något ha-begär. Förutom att det är ett jäkligt bra pris på en jäkligt bra bil. Jag var imponerad under provkörningen, men när jag satte mig i min i4:a och körde samma sträcka direkt efteråt blev skillnaden i upplevd kvalitet och köregenskaper ändå uppenbar. Kanske blir det en ID7 Tourer ändå, men i så fall enbart för att det är ett vettigt köp av en vettig bil. Hade jag fortfarande haft stora hundar och/eller lite större barn hade det däremot varit en no-brainer. Jag kommer definitivt rekommendera den till syrran, som är på jakt efter sin första elbil, har stort behov av mycket plats, och är totalt ointresserad av bilar/bilkörning.
Imorgon ska jag provköra en ioniq 6. Det ska bli spännande, då jag gillade den betydligt bättre interiört än ID7.
Re: VW ID.7
Postat: 08 jun 2024 16:48
av Maw
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del själva
Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del själva
Vi får bruttolöneavdrag på 1% av belopp överstigande 12 prisbasbelopp på behovsbilar.
Re: VW ID.7
Postat: 08 jun 2024 19:00
av Oscar11
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
Konstigt att det blir relativt jämnt i WLTP då...
Enligt WLTP så kommer väl Model Y LR 60 mil medans en ID.7 GTX kommer 59,5 mil. Och om norrmännen körde sitt test i lite kallare temp. så kan det väl inte gått sådär jättemkt snabbare än vad WLTP-testarna 'kör' – så kanske 55-60 km/h som genomsnittshastighet?...
Listpriset för ID7 GTX tourer i Sverige är precis under 700 kkr och då ingår allt utom panoramatak.
I Tyskland är listpriset med samma utrustning 74285 euro med tysk moms och utan VSG… omräknat borde det motsvara ca 900 kkr(!) med Svensk moms och VSG.
Den Svenska importören har verkligen gjort ett bra paket och pressat priset för att locka tjänstebilsförare
700 är för högt för de allra flesta tjänstebilsförarna.
Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag jobbar på ett Svenskt storbolag och vi kan exempelvis välja en Tesla Model X plaid som personalbil om vi vill. Månadskostnaden för bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir förstås därefter… Jag tror även de som får behovsbil kan välja dyra bilar men även de får då betala en stor del själva
Jag jobbar också i ett storbolag. Även vi kan välja dyra bilar men de flesta väljer typ XC40, ID4 eller MY för att bilar >650 blir för dyra. Bara att kolla försäljningssiffrorna så ser du vilka bilar som säljer.
Re: VW ID.7
Postat: 08 jun 2024 19:53
av Front242
Det exemplar jag testade gick som en sömnig semla. Gasmappningen är verkligen ingen höjdare. Testade en id4 GTX och den var ju ännu sämre, så utvecklingen går åt rätt håll i alla fall. Solid känsla när man sitter still och klämmer, men gnekar rätt bra när man kör på vanlig väg
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.
Tvärtom så gör den lilla detaljen att man kommer över krönet i just det testet en enorm skillnad
Teslorna är och har länge varit effektiva men det är även flera andra märken numera. Däremot är Teslor inte vara så bra på att uppnå sin marknadsförda förbrukning enligt EPA som de flesta andra märken medan siffror enligt WLTP är mer jämförbara mellan bilar men längre ifrån vad man uppmnårbi verkligheten ön EPA.
Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
Svårt val...
Vilken compliance car är dålig? Hoppas inte du tänker på eGolfen, för den var riktigt bra och trevlig! Sen har ju även tidigare VW chefen varit stor anhängare av Elon och Tesla. Känns som du lever i förtiden.
Å ena sidan Tesla som har ett helt ekosystem för förnybar energi och transport, samt närbesläktade företag som tar mänskligheten steg för steg närmare andra himlakroppar och förser jordens alla hörn med Internet.
Å andra sidan VW som under flera år lurade vanliga människor att köpa "rena" dieselbilar och som därefter gjorde mycket för att försena elektrifieringen, tog fram crappy compliance cars, har inga andra planer på omställning m.m. Ett av de allra värsta gammel-bilbolagen mao.
Svårt val...
Du måste skoja. Att diesel blev populärt var för att dieselbilar går snålare och släpper ut mindre koldioxid. Det var ingen VW lurade någon till att tro utan det var och är sant. Genom att välja diesel istället för bensin så minskade man sitt klimatavtryck.
"Dieselgate" är kraftigt överdriven och handlar inte alls om "klimatet" utan om lokala utsläpp i form av kväveoxider som kan vara skadligt i hög dos men som i praktiken antagligen varken gjorde från eller till. Innerstadsluft är ändå inte särskilt nyttig...
Vad ska det här med Mars egentligen leda till? Det är långt mycket lättare att leva på en totalkvaddad jord efter kärnvapenkrig o dyl än det är att leva på Mars. Vad ska det ens leda till förutom att trigga gamla pojkrumsfantasier? Elons specialitet...
Vad ska det här med Mars egentligen leda till? Det är långt mycket lättare att leva på en totalkvaddad jord efter kärnvapenkrig o dyl än det är att leva på Mars. Vad ska det ens leda till förutom att trigga gamla pojkrumsfantasier? Elons specialitet...
Ja, det här med Mars handlar enbart om Elons image-bygge. Uppenbarligen så fungerar det på en del individer.
Fast lite handlar det kanske om att dia skattepengar också..
Gick inget vidare för id7 i norska testet..Tesla Y nästan 53 mil
NAFs test brukar ha en del väldigt märkliga avvikelser varje år.
ID7 är en av dem detta år.
Men sträckan de kör är också lite speciell där den vid typ 460km kommer över ett krön på 1000möh för att sen vända ner närmare 800hm på nästkommande 30km.
Så chaufförer som lite skillat tar bilen precis över krönet kan sen köra på motorbroms ner för hela backen och på köpet ta sig en liten sträcka till.
Usel test för räckvidd om man skall kunna jämföra datan.
En sådan liten detalj påverkar marginellt på en lång sträcka.
Är ingen slump att vissa bilmärken oftast är i topp i de flesta tester i olika sammanhang/länder/temperatur.
Tesla är effektiva på att hushålla på elektronerna.
Många andra tillverkares bilar brukar komma långt, men de laddar på med stora batterier. Inte optimalt.
Tvärtom så gör den lilla detaljen att man kommer över krönet i just det testet en enorm skillnad