Jag kan rekommendera denna kanalen för lite snabba tips om Kia EV9..
Re: Kia EV9
Postat: 05 mar 2025 23:20
av R_Edvinsson
Uppdatering på gång till ccNC.
De lyssnar iaf på användarna då denna uppdatering kommer med en hel del saker som verkligen efterfrågats.
Nu hoppas vi bara de släpper den inom kort också för nedladdning respektive OTA.
Jag har ett abonnemang på ionity och vill därför helst ladda där. Finns det något sätt att ställa in så navigatorn bara tar mig via ionitys laddare?
Grattis till en underbar pråm.
Är din bil uppdaterad med senaste mjukvaran?
Skiljer lite på tillvägagångssättet att välja laddnätverk beroende på version.
Om inte uppdaterad så hittar du menyn via kugghjulet bredvid ”inkludera laddstationer” på ruttalternativ.
Är bilen uppdaterad så hittar du istället preferenser på SoC vid destination och laddare via den knappen.
Är den uppdaterad tryck sök, laddstationer och sen lilla ”vattentornet” högst upp.
Där väljer du hastighet på laddfiltret samt vilka operatörer du önskar.
Jag har ett abonnemang på ionity och vill därför helst ladda där. Finns det något sätt att ställa in så navigatorn bara tar mig via ionitys laddare?
Grattis till en underbar pråm.
Är din bil uppdaterad med senaste mjukvaran?
Skiljer lite på tillvägagångssättet att välja laddnätverk beroende på version.
Om inte uppdaterad så hittar du menyn via kugghjulet bredvid ”inkludera laddstationer” på ruttalternativ.
Är bilen uppdaterad så hittar du istället preferenser på SoC vid destination och laddare via den knappen.
Är den uppdaterad tryck sök, laddstationer och sen lilla ”vattentornet” högst upp.
Där väljer du hastighet på laddfiltret samt vilka operatörer du önskar.
Toppen!!
Tackar!
Jag tror att den är uppdaterad, eftersom jag har den lilla EV-ruttrutan, där man kan se vilken procent man kommer ha kvar när jag ankommer målet, bredvid kartan.
Jag har ett abonnemang på ionity och vill därför helst ladda där. Finns det något sätt att ställa in så navigatorn bara tar mig via ionitys laddare?
Grattis till en underbar pråm.
Är din bil uppdaterad med senaste mjukvaran?
Skiljer lite på tillvägagångssättet att välja laddnätverk beroende på version.
Om inte uppdaterad så hittar du menyn via kugghjulet bredvid ”inkludera laddstationer” på ruttalternativ.
Är bilen uppdaterad så hittar du istället preferenser på SoC vid destination och laddare via den knappen.
Är den uppdaterad tryck sök, laddstationer och sen lilla ”vattentornet” högst upp.
Där väljer du hastighet på laddfiltret samt vilka operatörer du önskar.
Toppen!!
Tackar!
Jag tror att den är uppdaterad, eftersom jag har den lilla EV-ruttrutan, där man kan se vilken procent man kommer ha kvar när jag ankommer målet, bredvid kartan.
Jag ska genast ut och kolla i bilen..
Då är den uppdaterad precis som sig borde på en ny bil
Jag har ett abonnemang på ionity och vill därför helst ladda där. Finns det något sätt att ställa in så navigatorn bara tar mig via ionitys laddare?
Grattis till en underbar pråm.
Är din bil uppdaterad med senaste mjukvaran?
Skiljer lite på tillvägagångssättet att välja laddnätverk beroende på version.
Om inte uppdaterad så hittar du menyn via kugghjulet bredvid ”inkludera laddstationer” på ruttalternativ.
Är bilen uppdaterad så hittar du istället preferenser på SoC vid destination och laddare via den knappen.
Är den uppdaterad tryck sök, laddstationer och sen lilla ”vattentornet” högst upp.
Där väljer du hastighet på laddfiltret samt vilka operatörer du önskar.
Toppen!!
Tackar!
Jag tror att den är uppdaterad, eftersom jag har den lilla EV-ruttrutan, där man kan se vilken procent man kommer ha kvar när jag ankommer målet, bredvid kartan.
Jag ska genast ut och kolla i bilen..
Då är den uppdaterad precis som sig borde på en ny bil
Tack för hjälpen!
Nu är bara ionity med på rutten..
Re: Kia EV9
Postat: 03 maj 2025 20:20
av Moelito
Som @Legato påpekade i en annan tråd, så verkar Kia inte ha löst 12V-problemet fullt ut.. Så har alla Ev9 ägare med sig en start booster i bagaget, eller hur gör ni?
Som @Legato påpekade i en annan tråd, så verkar Kia inte ha löst 12V-problemet fullt ut.. Så har alla Ev9 ägare med sig en start booster i bagaget, eller hur gör ni?
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Jag har det. Men idag var min booster upptagen med andra skitbilar. Inte alls bitter
Re: Kia EV9
Postat: 03 maj 2025 22:20
av Moelito
Antar att den ligger i frunken och inte i bagaget vid närmare eftertanke Får väl införskaffa en booster innan billeverans helt enkelt.
Antar att den ligger i frunken och inte i bagaget vid närmare eftertsnke Får väl införskaffa en booster innan billeverans helt enkelt.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Ja, del av bagaget imo. Men det nås iaf mekaniskt. Till skillnad från på e-tron GT
Re: Kia EV9
Postat: 04 maj 2025 10:20
av flamman
Har en booster liggande i frunken. Hoppas aldrig behöva använda den till min egen bil men en enkel ”försäkring”.
Re: Kia EV9
Postat: 06 jun 2025 23:04
av Matte
Då har man haft bilen i drygt ett år. 3000mil.
Fortfarande riktigt nöjd. Teslas app och infotainmentsystem är fortfarande bättre, men enda gången jag stör mig på det är när jag använder kartan. Det kan alla leva med (hävdar jag).
Jämför med model y 2021. Vi har 7 sits.
I princip allt annat är bättre.
-laddningen är supersnabbt (ca 200kw upp till 60-70%, sedan drygt 100kw). Kommer längre (!) plus snabbare laddning jämfört med model y. Både på autobahn och fjällvägar. Inga problem med att inte ladda på tesla.
- komfort. Tystare. Mjukare. Inget jag störde mig på i model y, men detta är mycket bättre.
- komfort. Stolar. Ac. Värme. Massage. Allt är bättre.
- utrymme. Överlägset, såklart. Vi fixade lastgaller till när vi kör långresor för fem personer.
-inge hittepå. Inga spökbromsningar. Fungerande helljus. Fungerande vindrutetorkare. Funderande backsensorer. Fungerande sensorer överlag. Det som fungerar fungerar och det som inte fungerar fungerar inte. Ungefär det man förväntar av en bil 2025.
Dåligt.
- ibland så låser den fast laddkabeln. Då måste man öppna en liten lucka och dra i en spärr (15s totalt?)
- plingande. Stänger av med snabbknapp. Gäller alla nya bilmodeller.
- Kartan saknar laddpunkter. På Teslan kunde man klicka på laddare på kartan. Här får man upp dom i en lista. Borde gå att fixa till.
Fortfarande riktigt nöjd. Teslas app och infotainmentsystem är fortfarande bättre, men enda gången jag stör mig på det är när jag använder kartan. Det kan alla leva med (hävdar jag).
Jämför med model y 2021. Vi har 7 sits.
I princip allt annat är bättre.
-laddningen är supersnabbt (ca 200kw upp till 60-70%, sedan drygt 100kw). Kommer längre (!) plus snabbare laddning jämfört med model y. Både på autobahn och fjällvägar. Inga problem med att inte ladda på tesla.
- komfort. Tystare. Mjukare. Inget jag störde mig på i model y, men detta är mycket bättre.
- komfort. Stolar. Ac. Värme. Massage. Allt är bättre.
- utrymme. Överlägset, såklart. Vi fixade lastgaller till när vi kör långresor för fem personer.
-inge hittepå. Inga spökbromsningar. Fungerande helljus. Fungerande vindrutetorkare. Funderande backsensorer. Fungerande sensorer överlag. Det som fungerar fungerar och det som inte fungerar fungerar inte. Ungefär det man förväntar av en bil 2025.
Dåligt.
- ibland så låser den fast laddkabeln. Då måste man öppna en liten lucka och dra i en spärr (15s totalt?)
- plingande. Stänger av med snabbknapp. Gäller alla nya bilmodeller.
- Kartan saknar laddpunkter. På Teslan kunde man klicka på laddare på kartan. Här får man upp dom i en lista. Borde gå att fixa till.