Varför köper du ingen Mercedes, Porsche, BMW? Uppenbarligen prioriterar vi olika saker i en bil.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:25Verdi_ skrev:Nu har du uppenbarligen dålig smak vad gäller bilar med alla riskokare och jänkare... GT-R luktar för övrigt lika plastigt som en Corolla invändigt. Har kört en sån en gång i tiden och visst. Den är säkert snabb. Men sen då? Förvånar mig inte att du gillar Plaid...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:12Bara ett troll.Verdi_ skrev:bjornnilsson skrev: ↑16 aug 2024 18:17Yes, svårt att förklara hur solid den känns i jämförelse men när man harvat omkring med en eltejpad ratt i snart 4000 mil så är detta en stor förbättring..
Tutan sitter nu i navet, precis som det ska vara.
Varför köper du och andra Plaid-ägare inte en riktig bil? Alltså en helt ärlig fråga. Acceleration visst men hur länge kan det vara så roligt? Är ju inte så att alternativen är jättetröga heller. Fattar att min fråga kan uppfattas som provocerande men det är isf inte meningen.
Jag har 8 andra bilar utöver min MS Plaid.
Bla Honda NSX, Nissan GT-R, F150 Raptor osv.
Av alla bilar jag ägt och äger så är min Plaid den bästa bilen om man ser till praktikalitet, bekvämlighet, tysthet osv. Finns ingen annan bil jag skulle byta bort den mot om man tänker sig bruksbil.
Jag tror tyvärr att folk är bara avundsjuka och vill att priset ska sjunka så de kan håna alt köpa en egen. Varför skulle man annars som icke Plaid ägare sitta här och kommentera över priset på dessa?
Min GT-R har ökat från 500 till 700k Kr på 3 år, men det startas inga trådar om att den är överprisad?
Du är på riktigt bränd.
Håll dig borta från Plaid är min rekommendation till dig.
Högt andrahandsvärde på PLAID
Moderator: Redaktion
Re: Högt andrahandsvärde på PLAID
Ja. Han är bitter och hoppas alla andra gör lika dålig affär som han.NEO skrev:Han gav lika mycket för sin sunkiga S100D som vi för Plaid. Han är avundsjuk och bitter.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:25Verdi_ skrev:Nu har du uppenbarligen dålig smak vad gäller bilar med alla riskokare och jänkare... GT-R luktar för övrigt lika plastigt som en Corolla invändigt. Har kört en sån en gång i tiden och visst. Den är säkert snabb. Men sen då? Förvånar mig inte att du gillar Plaid...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:12Bara ett troll.Verdi_ skrev:
Varför köper du och andra Plaid-ägare inte en riktig bil? Alltså en helt ärlig fråga. Acceleration visst men hur länge kan det vara så roligt? Är ju inte så att alternativen är jättetröga heller. Fattar att min fråga kan uppfattas som provocerande men det är isf inte meningen.
Av alla bilar jag ägt och äger så är min Plaid den bästa bilen om man ser till praktikalitet, bekvämlighet, tysthet osv. Finns ingen annan bil jag skulle byta bort den mot om man tänker sig bruksbil.
Jag tror tyvärr att folk är bara avundsjuka och vill att priset ska sjunka så de kan håna alt köpa en egen. Varför skulle man annars som icke Plaid ägare sitta här och kommentera över priset på dessa?
Min GT-R har ökat från 500 till 700k Kr på 3 år, men det startas inga trådar om att den är överprisad?
Du är på riktigt bränd.
Om tre år kommer han sitta här och säga typ ”ser ni vad ni priserna sjunkit”
På vilket sätt är den sunkig? Är förvillande lik en Plaid. Har skinnratt och rattspakar från Mercedes. Från där jag står så är den bättre.NEO skrev: ↑16 aug 2024 20:26Han gav lika mycket för sin sunkiga S100D som vi för Plaid. Han är avundsjuk och bitter.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:25Verdi_ skrev:Nu har du uppenbarligen dålig smak vad gäller bilar med alla riskokare och jänkare... GT-R luktar för övrigt lika plastigt som en Corolla invändigt. Har kört en sån en gång i tiden och visst. Den är säkert snabb. Men sen då? Förvånar mig inte att du gillar Plaid...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:12Bara ett troll.Verdi_ skrev:
Du är på riktigt bränd.
Jag har inte gett lika mycket även om det stod samma sak på prislappen. Förmånsvärdet gör extremt mycket för TCO.
För övrigt har jag faktiskt ägt en Plaid i en månad. Köpte den riktigt billigt och gjorde 140 tkr i vinst.
Varför skulle jag det? Är vad det är. Jag är genuint nöjd med min 100D. Kört 900 mil på semestern. Venedig, Gardasjön...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:30Ja. Han är bitter och hoppas alla andra gör lika dålig affär som han.NEO skrev:Han gav lika mycket för sin sunkiga S100D som vi för Plaid. Han är avundsjuk och bitter.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:25Verdi_ skrev:Nu har du uppenbarligen dålig smak vad gäller bilar med alla riskokare och jänkare... GT-R luktar för övrigt lika plastigt som en Corolla invändigt. Har kört en sån en gång i tiden och visst. Den är säkert snabb. Men sen då? Förvånar mig inte att du gillar Plaid...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:12
Bara ett troll.
Du är på riktigt bränd.
Helst hade jag velat ha en -17 med riktig skinnklädsel och Alcantara på instrumentpanelen. Gärna Ap1 också. Men man kan inte få allt.
Fan det är fredag kväll. Har du verkligen inget bättre för dig denna fina augusti kväll.Verdi_ skrev:Varför skulle jag det? Är vad det är. Jag är genuint nöjd med min 100D. Kört 900 mil på semestern. Venedig, Gardasjön...PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:30Ja. Han är bitter och hoppas alla andra gör lika dålig affär som han.NEO skrev:Han gav lika mycket för sin sunkiga S100D som vi för Plaid. Han är avundsjuk och bitter.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:25Verdi_ skrev:Nu har du uppenbarligen dålig smak vad gäller bilar med alla riskokare och jänkare... GT-R luktar för övrigt lika plastigt som en Corolla invändigt. Har kört en sån en gång i tiden och visst. Den är säkert snabb. Men sen då? Förvånar mig inte att du gillar Plaid...
Du är på riktigt bränd.
Helst hade jag velat ha en -17 med riktig skinnklädsel och Alcantara på instrumentpanelen. Gärna Ap1 också. Men man kan inte få allt.
Grattis till denna fina förtjänsten på din Plaid.
Hehe. Det var faktiskt en genuin fråga. Trot den som vill.PhR34k skrev: ↑16 aug 2024 20:43Fan det är fredag kväll. Har du verkligen inget bättre för dig denna fina augusti kväll.Verdi_ skrev:Varför skulle jag det? Är vad det är. Jag är genuint nöjd med min 100D. Kört 900 mil på semestern. Venedig, Gardasjön...
Grattis till denna fina förtjänsten på din Plaid.
Det enda jag saknar på min Tesla är förfining. Att någon då väljer något ännu mer "tesligt" är lite knepigt för mig att förstå.
Den som följt min posthistorik vet att jag inte ljuger.
Då är ju denna tråd inte för dig helt enkelt.
Gillar man inte bilen är ju priset oväsentligt.
I så fall finns det ju bättre trådar (jag vet inte vad du gillar men det torde ju du veta bättre).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är svårt att hitta en mer all-round-bil än Model S.
Bra mix mellan sport och familj. Har dragkrok…
Men utan kompromisser är den inte. Jag skulle gärna plocka upp en ny eller beggad men jag tycker FVM är för dyrt för de 1000-1500 mil jag kör per år.
Bra mix mellan sport och familj. Har dragkrok…
Men utan kompromisser är den inte. Jag skulle gärna plocka upp en ny eller beggad men jag tycker FVM är för dyrt för de 1000-1500 mil jag kör per år.
Ja det var onödigt av mig. Bara flög i mig när jag såg att han åkt runt i flera hundra mil med en tejpad "ratt" i en bil som kostade långt över en miljon. Då kände jag väl att det måste finnas nåt bättre att köpa för samma pengar.
Jag gillar ju min Model S men om jag ska dra upp dess svagheter så är det inte saker som Plaid råder bot på.
Det är väl helt enkelt olika tycke och smak. Ber om ursäkt för igår.
Snyggt Verdi!Verdi_ skrev: ↑17 aug 2024 12:21
Ja det var onödigt av mig. Bara flög i mig när jag såg att han åkt runt i flera hundra mil med en tejpad "ratt" i en bil som kostade långt över en miljon. Då kände jag väl att det måste finnas nåt bättre att köpa för samma pengar.
Jag gillar ju min Model S men om jag ska dra upp dess svagheter så är det inte saker som Plaid råder bot på.
Respekt. Tänk om fler kunde ha denna inställning härinne.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Ingen fara Verdi. Jag har funderat själv varför jag kör Plaid… med tanke på att jag mår illa av fullgas 0-100 typ varje gång. Men Neo summerade det bra. MS är i mitt tycke bästa bilen och med krut under pedalen blir den ännu bättre. Sedan uppskattar vi det på våra egna sätt. Alla är vi olika. Trevlig kväll!Verdi_ skrev: ↑17 aug 2024 12:21
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Det är ingen fara.Verdi_ skrev: ↑17 aug 2024 12:21
Grymt stort av dig att be om ursäkt. Kungligt! Respekt

Den är såklart accepterad även om jag inte upplevde något konstigt så att det egentligen behövdes. Jag menade mer att om inte intresset finns alls är ju prisbilden ointressant
Jag körde nyss 575km* på en laddning uppdelat på halva sträckan fram och halva hem med två procent kvar och bilen stod med Sentry på hela dagen, så det gick ett par kWh.
*Mestadels 100 och 110-väg men både 80 och 120 också.
Förbrukning över dagen 154Wh/km. Hemresan laglig fart, ibland någon knop under. Ditresan ofta plussad 5-8 km/h på laglige ftersom vi insåg att tidszoner gjort att vi tappade en timme.
Eftersom vi åkte grymt skönt och rätt tyst och det som exempel fanns 1000hk när det behövdes en snabb omkörning på en slingrig väg så tror jag inte ens det finns något aöternativ idag som dessutom kan dra 1600kg släp som jag gjorde häromdagen från en stad en timme härifrån.
Min uppfattning är att bilen är en galet bra kombination av prestanda/komfort/behaglig färd/lastförmåga ombord/släpförmåga.
Att den sedan, trots att det är ett landsvägslook, har satt respektabla tider på ringen blir bara ett litet extraplus i kanten.
Eftersom det i princip inte finns någon motsvarighet är den ju nästan priceless i värde.
Dessutom tycker jag den ser rätt cool ut också! (Lite partisk, kanske
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Nu efter nästan 2 år har dom kommit ner precis under magiska gränsen begärt pris på blocket.
Service och reparationskontot efter 2 år:
Beställt Kupéfilter 440kr, byter på 2 årsdagen
Beställt Stänkskydd 420kr, några clips gått sönder
Summa 860kr
Noll verkstadsbesök
Ranger kommer och byter ratt snart
Summa 860kr
Noll verkstadsbesök
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Trendar mot normal 50% värdeminskning efter tre år mao. ShockingTellus skrev: ↑09 okt 2024 11:19Nu efter nästan 2 år har dom kommit ner precis under magiska gränsen begärt pris på blocket.
Summa 860kr
Noll verkstadsbesök

- Tellus
- Teslaägare
Nja, att dom ska sjunka 400k på ett år ser jag som osannolikt, gissar på värde runt 850k. Det blir över 2/3 av nypriset kvar, helt amazing!spacecoin skrev: ↑09 okt 2024 11:21Trendar mot normal 50% värdeminskning efter tre år mao. ShockingTellus skrev: ↑09 okt 2024 11:19Nu efter nästan 2 år har dom kommit ner precis under magiska gränsen begärt pris på blocket.
Summa 860kr
Noll verkstadsbesök
Ranger kommer och byter ratt snart![]()
Kolla på andra bilars värdeminskning i den prisklassen så blir det shocking
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, det kanske inte riktigt blir 50% på Plaid på 36 mån. Det finns väldigt få så det hjälper väl till. -25% (jfr dagens nypris) på 22 mån (begärt på Blocket per idag) är bra. Att det bara skulle bli -33% efter 36 mån tror jag dock inte på.Tellus skrev: ↑09 okt 2024 11:28Nja, att dom ska sjunka 400k på ett år ser jag som osannolikt, gissar på värde runt 850k. Det blir över 2/3 av nypriset kvar, helt amazing!spacecoin skrev: ↑09 okt 2024 11:21Trendar mot normal 50% värdeminskning efter tre år mao. ShockingTellus skrev: ↑09 okt 2024 11:19Nu efter nästan 2 år har dom kommit ner precis under magiska gränsen begärt pris på blocket.
Summa 860kr
Noll verkstadsbesök
Ranger kommer och byter ratt snart![]()
Kolla på andra bilar i den prisklassen så blir det shocking
Edit:
Den som sålde till bilfirman fick ju inte heller det priset som den annonseras för utan antagligen ca 50k mindre och betalade eventuellt mer än dagens nypris. I värsta fall betalade man 1600k och fick 950k => -40% på 22 månader, vilket blir 50% efter 3 år.
Min MX LR ligger på ca -50% av inköpspris efter dryga fem år. -60% jfr nypris idag. Det är dyrt med bil hur som helst (trots fri SuC).
Jag är riktigt less på Tesla som företag. 10 år med löften om "det kommer snart" och deras buskörningar med mina bilar när dom varit inne på service/reparation har fått mig att ruttna helt. En eller helst båda två behöver bytas ut.
Jag åkte och tittade på lite bilar i Stockholm i söndags. Sen körde jag tillbaka till Arboga i vår X Performance 2020 och satt och funderade över varför alla andra biltillverkare var så hopplöst långt efter och att X'en kändes riktigt modern.
I Arboga så bytte jag till S Plaid'en för att köra 2 mil till. Då tänkte jag "herre jösses så gammal X'en känns."
För mig så är S Plaid en riktigt komplett och billig bil, eftersom det ska till många miljoner innan jag hittar något som tangerar den. Jävla Tesla, typ.
Håller med om allt ovan, tyvärr. Jag skulle köpa en Plaid om inte förmånsvärdet var så högt. Blir antagligen en S LR förr eller senare, nu när man kan få drag.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men det är väl Plaid som har bäst drag?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hahaah, riktigt pappa-skämt!Nicke Nyfiken skrev: ↑09 okt 2024 18:32

- Tellus
- Teslaägare
Nu när räntorna sjunker och folk börjar bli rika igen så börjar priserna krypa uppåt 

Kanske minns fel men känns som Shiftgear haft de där bilarna i över 1 års tid nu.
Det fanns en Plaid på Blocket som försvann idag för 940k (med FSD). Priset ligger fortsatt 950-1050 skulle jag säga.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
En handlare la upp en Plaid för 949 tkr i fredags.
Den är nu borttagen=
https://www.blocket.se/annons/1001633975
Vid dessa priser säljer Plaid som smör uppenbarligen

M3 LR -20
Ja, max-specad för 940 är ett bra pris om det inte är något fel på bilen.Vindens skrev: ↑11 nov 2024 14:58En handlare la upp en Plaid för 949 tkr i fredags.
Den är nu borttagen=
https://www.blocket.se/annons/1001633975
Vid dessa priser säljer Plaid som smör uppenbarligen.