Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

WilleTesla skrev: 26 jun 2024 18:19

Tesla var ju tidigare försiktiga med att ange Hk. I mitt nya registreringsbevis står det "Maximal nettoeffekt 461 kW", dvs 618 Hk. Min gamla M3P hade 397 kW dvs 540 hk.
Det står inte ”Effekt, Max för elmotor” ?

Det brukar anges det vilket är den totala teoretiska effekten från motorerna. Det innebär inte att de levererar det. Bland annat gränssätts det av batteriet och Teslas mjukvara, samt att det är olika typer av elmotorer i en 3/Y som når toppeffekten vid olika fart.
LG-Batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW, då under optimala förhållanden (SOC 85-90% och batteriet värmt). Återstår att se om man tillåtit det leverera mer i nya M3P men som det har verkat har det inte ens orkat.

M3P 2022-2023 blev märkbart klenare med LG-batteriet, även om Tesla aldrig ändrade datat för 0-100.

Regbevisets effektsiffror är inte som på ICE-bilar så man kan inte läsa dem så. Kag vet att facebook översvämmas av folk som tror de har mer än 500hk i sina 3 och Y LR.


Min Plaid har 932 kW (1267hk) på regbeviset.
Det är dock i realiteten motorernas teoretiska effekt, och inte vad bilen lämmar.
Teslas 1020 angivna Hp stämmer nog hyffsat.
IMG_8603.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av steffe68 »

WilleTesla skrev: 26 jun 2024 18:26
steffe68 skrev: 25 jun 2024 13:59
Ingen som redan hämtat ut sin Ludicrous som kan skriva lite om upplevelsen och gärna jämfört med gamla MP3? ;)
Nu har jag haft bilen i 2,5 vecka och körd lite mer är 200 mil.

Blinkersknapparna är inte längre något problem, vanan sitter till 97%😄

Kört en del långkörning, 7 timmar x 2 i sträck, gillar sätena (vill inte ha något annat) men de passar bättre för kortare körningar på max 4 timmar, om ni förstår vad jag menar. Jag körde med standard-fjädring med tre personer i bilen, frugan klagade lite att resan hade varit lite guppig, hon jämför med M3P 2020 som var sänkt och hårdare fjädrar från fabrik. Jag kan hålla med henne, jag var mer utvilad i den gamla, men inget stort problem.

Har börjat använda sport-dämpningen i villaområden med eländiga fartgupp, slipper då att bilen "fjädrarner" och skrapar i stänkskydden.

Bilen är verkligen härlig med sportsätena, styvheten och accelerationen. Byggkvalitet, lägre buller och med bättre bas i högtalarna gör det till en mycket bättre bil.

Rekommenderas starkt!
Kul! Din beskrivning passar utmärkt efter min provkörning idag. Grym uppgradering! Tyckte till och med den nya drivlinan låter ”ballare” 😛

Av nån underlig anledning hamnade inte habegäret på max 10, utan snarare på 5-6.

Inväntar tullfrågan och ev räntekampanj så får jag se om habegäret växer. Är ju också extremt oekonomiskt att göra sig av med en ett år gammal bil…
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av WilleTesla »

AAKEE skrev: 26 jun 2024 18:31
WilleTesla skrev: 26 jun 2024 18:19

Tesla var ju tidigare försiktiga med att ange Hk. I mitt nya registreringsbevis står det "Maximal nettoeffekt 461 kW", dvs 618 Hk. Min gamla M3P hade 397 kW dvs 540 hk.
Det står inte ”Effekt, Max för elmotor” ?

Det brukar anges det vilket är den totala teoretiska effekten från motorerna. Det innebär inte att de levererar det. Bland annat gränssätts det av batteriet och Teslas mjukvara, samt att det är olika typer av elmotorer i en 3/Y som når toppeffekten vid olika fart.
LG-Batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW, då under optimala förhållanden (SOC 85-90% och batteriet värmt). Återstår att se om man tillåtit det leverera mer i nya M3P men som det har verkat har det inte ens orkat.

M3P 2022-2023 blev märkbart klenare med LG-batteriet, även om Tesla aldrig ändrade datat för 0-100.

Regbevisets effektsiffror är inte som på ICE-bilar så man kan inte läsa dem så. Kag vet att facebook översvämmas av folk som tror de har mer än 500hk i sina 3 och Y LR.


Min Plaid har 932 kW (1267hk) på regbeviset.
Det är dock i realiteten motorernas teoretiska effekt, och inte vad bilen lämmar.
Teslas 1020 angivna Hp stämmer nog hyffsat.
IMG_8603.jpeg
I mitt registreringsbevis står det i alla fall "P.2 Maximal nettoeffekt, kW 461.0". Det är mycket troligt att det avser en effekt som inte är relevant, det har jag full förståelse för, men så står det.
Om jag kunde så skulle jag lägga in en bild.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Första intryck efter en kort vända, dämparna är kanon - kommer nog aldrig lämna sportläget. Vad gäller acc har jag inte haft tillräckligt hög SoC men föredrar ändå standard före insane som kräver en väldigt väl kalibrerad högerfot.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
ken175
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 maj 2021 20:51

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av ken175 »

Legato skrev: 21 jun 2024 12:39
Äntligen...

Ska skriva en DIY en dag som ej är midsommar :lol:

20240621_112219~2.jpg
Hittade du något knep att få av plastbitarna? Monterade du av hjulen? :roll:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 25 jun 2024 19:37
Kollade videon.

3.2X till 100 då hade han ändå nyladdat, väldigt hög SOC och ordentlig batterivärme. Han verkade göra de flesta försök i nedförsbacke? För en bra jämförelseborde man nog sikta på platt mark…
Allt som upplagt för en bra tid men ändå begränsad skillnad mot gamla P (med Panasonic).

Högsta Battery power är ~ 427kW, men programmet han använder ser inte ut att uppdatera värdena speciellt fort så oklart om det stämmer. LG levererade eg inte över 415kW i gamla P.

Gamla M3P peakade >430 kW med panasonic.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Fladric »

Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?

Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.

Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Fladric skrev: 29 jun 2024 00:45
Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?

Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.

Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
Jag fick balansera om mina hjul på min M3P 2021 (Fremontbyggd). Ordentlig obalans från fabrik.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

Har nu kört en del kurviga småvägar med hög SoC och insane läget, galet roligt. Bilen känns lätt och otroligt responsiv. Mycket nöjd med totalupplevelsen inklusive sportstolarna med ventilationen. Vad gäller plastbitarna i hjulen installerade jag bara de små, de större blir nog liggande kvar i lådan de kom i.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 7337
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 29 jun 2024 19:44
Fladric skrev: 29 jun 2024 00:45
Hej!
Har haft min 2024 M3P i 1.5 vecka nu, kört ca 90 mil. Någon annan än jag som upplever svaga vibration i ratten kring 100-120 km/h? Även ett sjungande ljud från framhjulen?

Vet att folk med LR klagat på detta, hörde inget de första dagarna men efter ca 50 mil tycker jag att det märks!
Känns rätt lite men det går inte att ignorera.

Utöver det så är jag jättenöjd, väldigt trevlig bil och oväntat stor skillnad i körkänslan mot gamla 3:an.
Jag fick balansera om mina hjul på min M3P 2021 (Fremontbyggd). Ordentlig obalans från fabrik.
Som AAKEE skriver är väl just vibrationer i ratten i 100-120 km/h ett klassiskt tecken på obalanserade framhjul. Och om det 'bara' är vibrationer i ratten så är det väl just 'bara' framhjulen som ev. har obalans. Om det är obalans i bakhjulen så brukar det väl det kännas i rumpan/sätet.

Det har väl även rapporterats om så kallade ståplattor på däcken. Tror det finns bl.a. en video om det fenomenet i vibrationstråden.

Det sjungande ljudet vet jag dock inte vad det kan vara. Ngn slags ljuddämpande material i däcken som inte fungerar som avsett?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av pefreli »

Har nu gjort en körning på 20 mil där SoC legat på ner mot 20-25% i slutet av körningen så jag testade lite extra med låg SoC.

Det är naturligtvis en skillnad mot högt SoC men bilen upplevs betydligt rappare än tidigare modell.

Tesla verkar ha utövat någon form av magi där mer kraft hämtas i ett bredare register än tidigare. 8-)

Sätena är vidare galet bra!
Bilen sitter som limmad mot vägen.

Undrar hur länge jag får behålla körkortet i denna bil. Den bjuder verkligen in till aktiv körning…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av HelectriC »

pefreli skrev: 29 jun 2024 20:52
Har nu gjort en körning på 20 mil där SoC legat på ner mot 20-25% i slutet av körningen så jag testade lite extra med låg SoC.

Det är naturligtvis en skillnad mot högt SoC men bilen upplevs betydligt rappare än tidigare modell.

Tesla verkar ha utövat någon form av magi där mer kraft hämtas i ett bredare register än tidigare. 8-)

Sätena är vidare galet bra!
Bilen sitter som limmad mot vägen.

Undrar hur länge jag får behålla körkortet i denna bil. Den bjuder verkligen in till aktiv körning…
tror inte det är snack om så mkt magi. Min tidigare BMW i4 M50 kändes riktigt rapp helt ner till 10% SoC. Även Taycanen håller kraften ner under 20%. Är nog bara tidigare Tesla jag upplever har haft ett stort problem med effektminskning vid låg SoC. Min Model S 75D var nog värst av de alla. Under 50% kändes den som en helt annan bil, mycket slöare. På Autobahn var det verkligen inte kul att knappt hålla följe med VW Polo kändes det som.
Bra Tesla har bättrat sig!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
teslaponken
Inlägg: 561
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av teslaponken »

Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
teslaponken
Inlägg: 561
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av teslaponken »

holden skrev: 30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55
holden skrev: 30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av taliz »

teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55
holden skrev: 30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Håller med. Den nya är lite av en besvikelse.
Den stora fördelen jämfört med den gamla är att det är en Highland. Dvs den är betydligt tystare och mer komfortabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
teslaponken
Inlägg: 561
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av teslaponken »

holden skrev: 30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55
holden skrev: 30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.

Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.

Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.

För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.

Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:11
holden skrev: 30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55
holden skrev: 30 jun 2024 11:25
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:11
Av de siffror jag hittar på YT verkar amerikanska versionen (510hk) göra kvartsmilen på 10,92s med 2,92s 0-60mph.

Den gamla 3 Performance gjorde ju 11,27s med ca 3,2s 0-60mph.

Jag vet inte hur bra den svenska/europeiska varianten av M3P highland är med LG-batteriet men den har ju bara 460hk.

Är den ens snabbare än den gamla 3 Performance? (11,27s, 0-60 på 3,2s) eller är det typ samma?
Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.

Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.

Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.

För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.

Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
teslaponken
Inlägg: 561
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av teslaponken »

holden skrev: 30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:11
holden skrev: 30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55
holden skrev: 30 jun 2024 11:25


Ingen aning, den stora skillnaden är väghållningen med de aktiva dämparna som gör bilen så mycket mer användbar och körglad på vanlig väg. Om man har skalat någon tiondel på kvartsmilen eller inte är IMO helt egalt.

Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.

Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.

Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.

För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.

Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.

Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.

Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:30
holden skrev: 30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:11
holden skrev: 30 jun 2024 11:58
teslaponken skrev: 30 jun 2024 11:55



Okej, hade hoppats på att mer hårda data var bättre.

Trodde vi skulle se en 6-700 hk bil ev en till M3p med 3 motorer. Men tycker den nya varianten verkar vara meh.
Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.

Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.

Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.

För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.

Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.

Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.

Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Åk och provkör och kom tillbaks med din analys, att ha svårt att tänka är ingen större merit.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Holve »

Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.

Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.

Skönt att få det utrett, eller hur.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

holden skrev: 30 jun 2024 12:32
teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:30
holden skrev: 30 jun 2024 12:19
teslaponken skrev: 30 jun 2024 12:11
holden skrev: 30 jun 2024 11:58


Det beror kanske på vad som är viktigast för dig, skrytsiffror eller körupplevelse.
Skrytsiffror? Nej jag tycker en performancebil ska ha just det, performance. Särskilt med drivlina på el så är ju 460hk inget imponerande.

Jag har kört ca 300 mil i en Model 3 Long Range Highland uttagen Q1 2024. Jag tycker inte körupplevelsen är särskilt annorlunda jmf med M3LR 2022.

Har då svårt att föreställa mig nån större skillnad M3P ludicrous mot gamla M3P. Effekten och farten är mer eller mindre likadana.

För ha-begär ska den ha betydligt mer kraft och helst 3 motorer om möjligt. Och kanske ett 90-100kwh batteri om det får plats.

Varför svarar du så spydigt för att någon på rimligt sätt ifrågasätter prestandan i bilen du just köpt?
Efter dina hundratals tendentiösa inlägg om hur precis allt är dåligt kanske det är på plats med lite självrannsakan, kanske rentav lyssna lite på de som faktiskt har bilarna du har så starka åsikter om utan att ens ha provkört.

Jag har kört både M3P 2022 och M3LR HL 2024, båda i flera hundra mil. Har svårt att tänka mig att M3PL 2024 skulle vara mkt bättre.

Baserat på videor jag sett, det jag läst på nätet och faktiska hårda data så verkar nya M3PL vara en besvikelse.
Åk och provkör och kom tillbaks med din analys, att ha svårt att tänka är ingen större merit.
Mata inte trollen är mitt tips. Försöker själv lära mig, men det är inte alltid lätt :roll: Huruvida Bitterponken menar allvar och bara är hopplöst okunnig eller om han bara trollar är fortfarande oklart, men oavsett vilket är det bättre att låta det självdö imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Legato »

Holve skrev: 30 jun 2024 12:40
Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.

Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.

Skönt att få det utrett, eller hur.
Pre-facelift Model 3 presterar iofs extremt dåligt vid låg SOC. Men generellt håller jag med, det är såklart ett problem (i olika hög grad) för alla elbilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av Holve »

Legato skrev: 30 jun 2024 13:04
Holve skrev: 30 jun 2024 12:40
Björn Nyland har ju testat acceleration vid olika SOC.
Tesla 3 verkar inte vara sämre än någon annan.

Vid 10% så verkar alla bilar tappa rätt mycket.

Skönt att få det utrett, eller hur.
Pre-facelift Model 3 presterar iofs extremt dåligt vid låg SOC. Men generellt håller jag med, det är såklart ett problem (i olika hög grad) för alla elbilar.
Visst extremt dåligt.. Ex30 presterar abnormt super x2000 dåligt.

MG presterar Enormt abnormt super x3000 dåligt.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Skriv svar