Det står inte ”Effekt, Max för elmotor” ?WilleTesla skrev: ↑26 jun 2024 18:19
Tesla var ju tidigare försiktiga med att ange Hk. I mitt nya registreringsbevis står det "Maximal nettoeffekt 461 kW", dvs 618 Hk. Min gamla M3P hade 397 kW dvs 540 hk.
Det brukar anges det vilket är den totala teoretiska effekten från motorerna. Det innebär inte att de levererar det. Bland annat gränssätts det av batteriet och Teslas mjukvara, samt att det är olika typer av elmotorer i en 3/Y som når toppeffekten vid olika fart.
LG-Batteriet orkar inte leverera mer än runt 415kW, då under optimala förhållanden (SOC 85-90% och batteriet värmt). Återstår att se om man tillåtit det leverera mer i nya M3P men som det har verkat har det inte ens orkat.
M3P 2022-2023 blev märkbart klenare med LG-batteriet, även om Tesla aldrig ändrade datat för 0-100.
Regbevisets effektsiffror är inte som på ICE-bilar så man kan inte läsa dem så. Kag vet att facebook översvämmas av folk som tror de har mer än 500hk i sina 3 och Y LR.
Min Plaid har 932 kW (1267hk) på regbeviset.
Det är dock i realiteten motorernas teoretiska effekt, och inte vad bilen lämmar.
Teslas 1020 angivna Hp stämmer nog hyffsat.