Sida 21 av 30

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 08:32
av Ladrene
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 09:03
av bjornnilsson
Jag gissar att vi kommer ha några månaders nedgång framför oss men rätt så snart så kommer efterfrågan stabilisera priserna en aning. När jag nämner "stabiliseras" så innebär det att prisraset kommer minska i momentum.

Notera dock att priser på begagnade bilar SKA gå ner med ett visst värdetapp varje månad, det är normalt.

Därefter kommer vi på sikt stå inför ökade drivmedelskostnader för fossilarna på ett par års sikt vilket kommer stabilisera eller tom driva upp priserna på elbilar, min gissning. Just nu är den marknaden dopad.

Men som svar på din fråga: Jag skulle nog vänta kanske någon månad till. Sedan gissar jag att tillräckligt många förstagångsköpare som gått och väntat på att köpa elbil kommer att slå till. Jag hör det resonemanget ifrån flera personer just nu.

Min gissning är dock lika god som någon annan.

Något offtopic men ändå relevant, bensinpriserna i Europa just nu:


Bensinpriset i Europa, i euro:

Danmark: 1,98

Nederländerna: 1,95

Irland: 1,83

Portugal: 1,81

Finland: 1,80

Nordmakedonien: 1,20

Bosnien och Hercegovina: 1,26

Bulgarien: 1,33

Andorra: 1,37

Polen: 1,43

Sverige: 1,44

Källa: M Sverige

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 11:58
av manneson
Mindre problem med tex rost på Y AFAIK, samt mer praktisk så bör hålla värdet bättre.
Är det en sån du helst vill ha så köp en. Tråkigt att köpa ngt man egentligen inte vill ha bara för att det suger i snåltarmen.

Tror också värdena fortsatt är på nedgång, men pga svaga kronan exporteras ju en hel del redan som det är idag. Det kan inte rasa hur mkt som helst, på lägre prisnivåer finns det gott om efterfrågan.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 14:56
av current
Prisfallet förklaras ju också med att det finns en ny Model Y.

Har varit precis samma på andra bilmärken också när det kommer LCI.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 16:43
av DeltaUV
Min personalbil såldes förra veckan på Autoplans dolda auktion.

En 2022 MY MIC LR AWD uttagen 220319. Vit med svart klädsel. Utan drag. 4800 mil. Inkl vinterhjul.

360´. Om jag förstår det rätt så går den på export till Finland.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 17:42
av Liqwid78
DeltaUV skrev: 19 mar 2025 16:43
Min personalbil såldes förra veckan på Autoplans dolda auktion.

En 2022 MY MIC LR AWD uttagen 220319. Vit med svart klädsel. Utan drag. 4800 mil. Inkl vinterhjul.

360´. Om jag förstår det rätt så går den på export till Finland.
Så ca 50% värdeminskning efter 3 år på vad en ny motsvarande model kostar idag. Det låter bra.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 19 mar 2025 21:02
av mussla
Liqwid78 skrev: 19 mar 2025 17:42
DeltaUV skrev: 19 mar 2025 16:43
Min personalbil såldes förra veckan på Autoplans dolda auktion.

En 2022 MY MIC LR AWD uttagen 220319. Vit med svart klädsel. Utan drag. 4800 mil. Inkl vinterhjul.

360´. Om jag förstår det rätt så går den på export till Finland.
Så ca 50% värdeminskning efter 3 år på vad en ny motsvarande model kostar idag. Det låter bra.
Jag får det till och med till 43% värdeminskning;

634 kostar en ny av samma modell i dag. Då ingår dragkrok men inte vinterdäck. Det tar ungefär ut varandra beroende på skick på däcken som följer med den begagnade.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 20 mar 2025 09:54
av pejvic
Idag basunerar nyheterna ut om värdefallet på Teslor.

Bland annat i Expressen och Dagens industri -
Samt många andra kanaler
https://www.expressen.se/ekonomi/konsum ... a-blocket/

Jag kan inte riktigt se några prisras på blocket eller KvD. Följer priserna sen jag sålde i september och nyare Y faller 15-20.000kr i månaden. Ingen som helst skillnad har jag sett sen efter valet och gesten.

Carla har ju inköpsstopp förstås och det kan påverka.

Men KVD håller priserna i en ganska stabil nedåtgående trend utan påspädning efter gesten från Musk.
Ytterst få Y under 300k fortfarande.
De verkar just nu finnas något slags stöd runt 300-strecket för 21-22orna.
Är någon av annan uppfattning? Länka isåfall gärna någon fyndannons på blocket - jag kan inte se något sånt tecken de skriver om.

All elbilar verkar tappa just nu. Gäller ej endast Tesla.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 20 mar 2025 12:08
av Tellus
Det är som vanligt överdrifter och fake news tyvärr från media.
Nån på jobbet fråga hur det går för tesla aktien, jag svarade " Upp drygt 30% sista året " Då blev det förvånade miner.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 20 mar 2025 12:18
av Maetlarv
pejvic skrev: 20 mar 2025 09:54
Idag basunerar nyheterna ut om värdefallet på Teslor.

Bland annat i Expressen och Dagens industri -
Samt många andra kanaler
https://www.expressen.se/ekonomi/konsum ... a-blocket/

Jag kan inte riktigt se några prisras på blocket eller KvD. Följer priserna sen jag sålde i september och nyare Y faller 15-20.000kr i månaden. Ingen som helst skillnad har jag sett sen efter valet och gesten.

Carla har ju inköpsstopp förstås och det kan påverka.

Men KVD håller priserna i en ganska stabil nedåtgående trend utan påspädning efter gesten från Musk.
Ytterst få Y under 300k fortfarande.
De verkar just nu finnas något slags stöd runt 300-strecket för 21-22orna.
Är någon av annan uppfattning? Länka isåfall gärna någon fyndannons på blocket - jag kan inte se något sånt tecken de skriver om.

All elbilar verkar tappa just nu. Gäller ej endast Tesla.
Jo elbilar verkar just nu tappa värde fortare än ICE.
Men 15-20k per månad är väl att betrakta som ras?
Tar vi 17,5k per månad över 3 år blir det ju 630k.
Det är betydligt mer än 40-50% värdeminskning första tre åren som väl anses normalt?

Det kan ju knappast fortsätta ned i den takten, då blir bilarna orimligt billiga.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 20 mar 2025 12:34
av manneson
Maetlarv skrev: 20 mar 2025 12:18
pejvic skrev: 20 mar 2025 09:54
Idag basunerar nyheterna ut om värdefallet på Teslor.

Bland annat i Expressen och Dagens industri -
Samt många andra kanaler
https://www.expressen.se/ekonomi/konsum ... a-blocket/

Jag kan inte riktigt se några prisras på blocket eller KvD. Följer priserna sen jag sålde i september och nyare Y faller 15-20.000kr i månaden. Ingen som helst skillnad har jag sett sen efter valet och gesten.

Carla har ju inköpsstopp förstås och det kan påverka.

Men KVD håller priserna i en ganska stabil nedåtgående trend utan påspädning efter gesten från Musk.
Ytterst få Y under 300k fortfarande.
De verkar just nu finnas något slags stöd runt 300-strecket för 21-22orna.
Är någon av annan uppfattning? Länka isåfall gärna någon fyndannons på blocket - jag kan inte se något sånt tecken de skriver om.

All elbilar verkar tappa just nu. Gäller ej endast Tesla.
Jo elbilar verkar just nu tappa värde fortare än ICE.
Men 15-20k per månad är väl att betrakta som ras?
Tar vi 17,5k per månad över 3 år blir det ju 630k.
Det är betydligt mer än 40-50% värdeminskning första tre åren som väl anses normalt?

Det kan ju knappast fortsätta ned i den takten, då blir bilarna orimligt billiga.
Första åren är normalt dyra på en bil som kostar 600 lax.
Det är ju just i början värdefallet är som störst. Du "ska" ju tappa 300k på 3 år om 50% skall uppnås. Men riktigt så dramatiskt som pejvic skriver är det ju sällan.
Enkel matematik säger att 8-10k/mån nog är lite mer rimligt snitt första 3 åren, det är också där Tesla verkar ligga.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 20 mar 2025 13:47
av Freez
DeltaUV skrev: 19 mar 2025 16:43
Min personalbil såldes förra veckan på Autoplans dolda auktion.

En 2022 MY MIC LR AWD uttagen 220319. Vit med svart klädsel. Utan drag. 4800 mil. Inkl vinterhjul.

360´. Om jag förstår det rätt så går den på export till Finland.
Låter rimligt, förmodligen en handlare som köpte bilen. På lång sikt tror jag begagnat priserna på elbilar kommer börja klättra uppåt.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 08:11
av pejvic
Ladrene skrev: 19 mar 2025 08:32
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..
Jag skulle tänka såhär i ditt läge. Först och främst är det extremt viktigt vad du betalar för det är helt avgörande för din framtida, värdeminskning i snitt per månad.

Om vi har 5000 mil som ett riktmärke så får du ju en Y -23 idag på firma för drygt 400:

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g0090e1cg

firman har ju naturligtvis marginaler så ett sånt här läge borde du kunna hitta en 23 för ungefär 370 till 375 privat. (Jag skulle aldrig köpa på firma)

Det låter märkligt då med den 22 som hade gått på auktion för 360.

Jag skulle istället vilja sätta ungefär värdet då på en 22a till ungefär 330 privat

Och då till din fråga vad den tappar så skulle jag ha en kalkyl på ungefär 5000 i månaden på en sån..
möjligen lite mer.

Men det är billigt med tanke på att de lite nyare har tappat ungefär 12-15 000 ungefär.

Ett viktigt tips är att innan du köper kolla försäkringen. Vagnskadan är ju slut på 22an

Ägandekostnaden med försäkring, värdeminskning däck och annat bör landa strax under 10 000 i månaden på en sån.

Då har jag inkluderat ungefär en tusenlapp i kapitalkostnad, oavsett om du betalar kontant eller finansierar bilen

En M3 före 2021 skulle jag undvika. Oavsett pris.
Det kan bli för mycket problem. Jag tänker både på värmepkt och passa småsaker och även börjar en risk komma med batteriet framåt.

En Y-22 är nog bästa köp. Eller varför inte en Y-23 runt 360-370?

Värdeminskningsmässigt sett så är det inte helt fel på Y 2021 heller trots att den har sämre batteri, rutor, processor, mm.

Men den ska kosta under 300.000 såklart.

Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 08:23
av manneson
pejvic skrev: 21 mar 2025 08:11
Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.
Tvärtom skulle jag säga. Det är normalt värdetapp för en bil i den prisklassen.
Nollräntan gör att det blir noterbart billigare än om man finansierat en bil i samma prisklass från annan tillverkare.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 08:29
av Tellus
Fick offert av tesla som går ut i början april. 371' för en YLR 2022-02 5800mil i inbyte mot en ny Y Juniper (för 555') Skrev på!
Inbytesbilen i mycket fint skick

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 08:36
av Vindens
Tellus skrev: 21 mar 2025 08:29
Fick offert av tesla som går ut i början april. 371' för en YLR 2022-02 5800mil i inbyte mot en ny Y Juniper (för 555') Skrev på!
Det är nog smart att begära inbytespris precis i slutet av ett kvartal. Även om bilen levereras nästa kvartal så höjer det orderingången och ser bättre ut i Teslas siffror med en pressad aktiekurs. Kanske borde fler som går i dessa tankar prova och se om man får bättre betalt just nu.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 09:00
av Ladrene
pejvic skrev: 21 mar 2025 08:11
Ladrene skrev: 19 mar 2025 08:32
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..
Jag skulle tänka såhär i ditt läge. Först och främst är det extremt viktigt vad du betalar för det är helt avgörande för din framtida, värdeminskning i snitt per månad.

Om vi har 5000 mil som ett riktmärke så får du ju en Y -23 idag på firma för drygt 400:

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g0090e1cg

firman har ju naturligtvis marginaler så ett sånt här läge borde du kunna hitta en 23 för ungefär 370 till 375 privat. (Jag skulle aldrig köpa på firma)

Det låter märkligt då med den 22 som hade gått på auktion för 360.

Jag skulle istället vilja sätta ungefär värdet då på en 22a till ungefär 330 privat

Och då till din fråga vad den tappar så skulle jag ha en kalkyl på ungefär 5000 i månaden på en sån..
möjligen lite mer.

Men det är billigt med tanke på att de lite nyare har tappat ungefär 12-15 000 ungefär.

Ett viktigt tips är att innan du köper kolla försäkringen. Vagnskadan är ju slut på 22an

Ägandekostnaden med försäkring, värdeminskning däck och annat bör landa strax under 10 000 i månaden på en sån.

Då har jag inkluderat ungefär en tusenlapp i kapitalkostnad, oavsett om du betalar kontant eller finansierar bilen

En M3 före 2021 skulle jag undvika. Oavsett pris.
Det kan bli för mycket problem. Jag tänker både på värmepkt och passa småsaker och även börjar en risk komma med batteriet framåt.

En Y-22 är nog bästa köp. Eller varför inte en Y-23 runt 360-370?

Värdeminskningsmässigt sett så är det inte helt fel på Y 2021 heller trots att den har sämre batteri, rutor, processor, mm.

Men den ska kosta under 300.000 såklart.

Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.
Tack för svar och bra input.
Usch, hisnande tanke att det är så pass mycket tapp framgent. Blir mycket trevligare räkneexempel om man utelämnar förväntad värdeminskning..
skämt åsido.

De MY jag kikar på ligger runt 340” för en 22:a med ca 10K mil.
Milen i sig är jag inte så nervös över. (Batterigaranti kvar i ca 9200 mil).

Jag har historiskt också alltid gillat att köpa privat. Men: i dagsläget finns inte riktigt samma ekonomiska förutsättningar. Läs: jag sitter inte på den summan i kontanta medel. Dvs jag är bunden till att belåna mig.
Med det sagt:
Hur går tankarna kring lån med restvärde?
Ca 100K in i kontantinsats (30%)
240K att låna.
Restvärde 55% ca 185K - om 3 år.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 09:15
av Vindens
Ladrene skrev: 21 mar 2025 09:00
pejvic skrev: 21 mar 2025 08:11
Ladrene skrev: 19 mar 2025 08:32
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..
Jag skulle tänka såhär i ditt läge. Först och främst är det extremt viktigt vad du betalar för det är helt avgörande för din framtida, värdeminskning i snitt per månad.

Om vi har 5000 mil som ett riktmärke så får du ju en Y -23 idag på firma för drygt 400:

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g0090e1cg

firman har ju naturligtvis marginaler så ett sånt här läge borde du kunna hitta en 23 för ungefär 370 till 375 privat. (Jag skulle aldrig köpa på firma)

Det låter märkligt då med den 22 som hade gått på auktion för 360.

Jag skulle istället vilja sätta ungefär värdet då på en 22a till ungefär 330 privat

Och då till din fråga vad den tappar så skulle jag ha en kalkyl på ungefär 5000 i månaden på en sån..
möjligen lite mer.

Men det är billigt med tanke på att de lite nyare har tappat ungefär 12-15 000 ungefär.

Ett viktigt tips är att innan du köper kolla försäkringen. Vagnskadan är ju slut på 22an

Ägandekostnaden med försäkring, värdeminskning däck och annat bör landa strax under 10 000 i månaden på en sån.

Då har jag inkluderat ungefär en tusenlapp i kapitalkostnad, oavsett om du betalar kontant eller finansierar bilen

En M3 före 2021 skulle jag undvika. Oavsett pris.
Det kan bli för mycket problem. Jag tänker både på värmepkt och passa småsaker och även börjar en risk komma med batteriet framåt.

En Y-22 är nog bästa köp. Eller varför inte en Y-23 runt 360-370?

Värdeminskningsmässigt sett så är det inte helt fel på Y 2021 heller trots att den har sämre batteri, rutor, processor, mm.

Men den ska kosta under 300.000 såklart.

Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.
Tack för svar och bra input.
Usch, hisnande tanke att det är så pass mycket tapp framgent. Blir mycket trevligare räkneexempel om man utelämnar förväntad värdeminskning..
skämt åsido.

De MY jag kikar på ligger runt 340” för en 22:a med ca 10K mil.
Milen i sig är jag inte så nervös över. (Batterigaranti kvar i ca 9200 mil).

Jag har historiskt också alltid gillat att köpa privat. Men: i dagsläget finns inte riktigt samma ekonomiska förutsättningar. Läs: jag sitter inte på den summan i kontanta medel. Dvs jag är bunden till att belåna mig.
Med det sagt:
Hur går tankarna kring lån med restvärde?
Ca 100K in i kontantinsats (30%)
240K att låna.
Restvärde 55% ca 185K - om 3 år.

Om du inte måste ha long range och vill köpa från handlare med OK ränta så är det bättre att gå på en SR för att hålla priset nere.
Här är exempel på en 23:a med låga mil, ser ut att vara i bra skick.

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00d0uq30

112k kontantinsats och 206 restvärde om 3 år, dvs nära din kalkyl ovan. Månadskostnad ~ 2500kr för lånet, då har du i alla fall ett tag kvar på vagnskadan och lång garanti på övrigt.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 10:18
av manneson
Vindens skrev: 21 mar 2025 09:15
Ladrene skrev: 21 mar 2025 09:00
pejvic skrev: 21 mar 2025 08:11
Ladrene skrev: 19 mar 2025 08:32
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..
Jag skulle tänka såhär i ditt läge. Först och främst är det extremt viktigt vad du betalar för det är helt avgörande för din framtida, värdeminskning i snitt per månad.

Om vi har 5000 mil som ett riktmärke så får du ju en Y -23 idag på firma för drygt 400:

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g0090e1cg

firman har ju naturligtvis marginaler så ett sånt här läge borde du kunna hitta en 23 för ungefär 370 till 375 privat. (Jag skulle aldrig köpa på firma)

Det låter märkligt då med den 22 som hade gått på auktion för 360.

Jag skulle istället vilja sätta ungefär värdet då på en 22a till ungefär 330 privat

Och då till din fråga vad den tappar så skulle jag ha en kalkyl på ungefär 5000 i månaden på en sån..
möjligen lite mer.

Men det är billigt med tanke på att de lite nyare har tappat ungefär 12-15 000 ungefär.

Ett viktigt tips är att innan du köper kolla försäkringen. Vagnskadan är ju slut på 22an

Ägandekostnaden med försäkring, värdeminskning däck och annat bör landa strax under 10 000 i månaden på en sån.

Då har jag inkluderat ungefär en tusenlapp i kapitalkostnad, oavsett om du betalar kontant eller finansierar bilen

En M3 före 2021 skulle jag undvika. Oavsett pris.
Det kan bli för mycket problem. Jag tänker både på värmepkt och passa småsaker och även börjar en risk komma med batteriet framåt.

En Y-22 är nog bästa köp. Eller varför inte en Y-23 runt 360-370?

Värdeminskningsmässigt sett så är det inte helt fel på Y 2021 heller trots att den har sämre batteri, rutor, processor, mm.

Men den ska kosta under 300.000 såklart.

Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.
Tack för svar och bra input.
Usch, hisnande tanke att det är så pass mycket tapp framgent. Blir mycket trevligare räkneexempel om man utelämnar förväntad värdeminskning..
skämt åsido.

De MY jag kikar på ligger runt 340” för en 22:a med ca 10K mil.
Milen i sig är jag inte så nervös över. (Batterigaranti kvar i ca 9200 mil).

Jag har historiskt också alltid gillat att köpa privat. Men: i dagsläget finns inte riktigt samma ekonomiska förutsättningar. Läs: jag sitter inte på den summan i kontanta medel. Dvs jag är bunden till att belåna mig.
Med det sagt:
Hur går tankarna kring lån med restvärde?
Ca 100K in i kontantinsats (30%)
240K att låna.
Restvärde 55% ca 185K - om 3 år.

Om du inte måste ha long range och vill köpa från handlare med OK ränta så är det bättre att gå på en SR för att hålla priset nere.
Här är exempel på en 23:a med låga mil, ser ut att vara i bra skick.

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00d0uq30

112k kontantinsats och 206 restvärde om 3 år, dvs nära din kalkyl ovan. Månadskostnad ~ 2500kr för lånet, då har du i alla fall ett tag kvar på vagnskadan och lång garanti på övrigt.
374 kan man ju få en LR för på kvd eller bilia outlet. Bör håll värdet bättre.
Tror de erbjuder finansiering också, annars finns ju diverse andra man kan finansiera via.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 10:47
av Ladrene
Jo men LR känns nog rätt viktigt för oss. Inte AWD egentligen men det kommer ju på köpet på det allra flesta..

Tankar kring restvärde på strax under 200 om 3 år.
Risken finns ju alltid att bilen de facto kommer vara värd mindre då, det fattar jag också. Men vad säger spåkulorna- är det sannolikt?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 10:51
av jonasl
Tror det kommer finnas en rätt tydlig platå där den är uppenbart mera prisvärd än andra. Finns ju en orsak till att det varit den bäst säljande nybilen under en tid.

Runt 250 kanske det planar ut?

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 11:25
av Tomsgbg
Vindens skrev: 21 mar 2025 09:15
Ladrene skrev: 21 mar 2025 09:00
pejvic skrev: 21 mar 2025 08:11
Ladrene skrev: 19 mar 2025 08:32
Står själv i funderingen att köpa en Tesla, privat och begagnad, just nu även. Opoppis hos vissa men jag köper bilen inte Elons värderingar. (Utelämna kommentarerna kring detta i denna tråd).

MY LR - 22 är en contender - högst vill-ha-faktor.
M3 LR alt P - 21 är en annan.
Möjligen även M3 - från 19: de börjar bli väldigt angenämt prissatta.

Hur hade ni resonerat nu givet den prismässiga svackan? Vänta ytterligare?
Förväntad prisnedgång på resp. modell? TCO?
Betänk att jag är en simpel privatist med en normal hushållsinkomst och såklart inte vill göra en sämre affär än absolut nödvändigt..
Jag skulle tänka såhär i ditt läge. Först och främst är det extremt viktigt vad du betalar för det är helt avgörande för din framtida, värdeminskning i snitt per månad.

Om vi har 5000 mil som ett riktmärke så får du ju en Y -23 idag på firma för drygt 400:

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g0090e1cg

firman har ju naturligtvis marginaler så ett sånt här läge borde du kunna hitta en 23 för ungefär 370 till 375 privat. (Jag skulle aldrig köpa på firma)

Det låter märkligt då med den 22 som hade gått på auktion för 360.

Jag skulle istället vilja sätta ungefär värdet då på en 22a till ungefär 330 privat

Och då till din fråga vad den tappar så skulle jag ha en kalkyl på ungefär 5000 i månaden på en sån..
möjligen lite mer.

Men det är billigt med tanke på att de lite nyare har tappat ungefär 12-15 000 ungefär.

Ett viktigt tips är att innan du köper kolla försäkringen. Vagnskadan är ju slut på 22an

Ägandekostnaden med försäkring, värdeminskning däck och annat bör landa strax under 10 000 i månaden på en sån.

Då har jag inkluderat ungefär en tusenlapp i kapitalkostnad, oavsett om du betalar kontant eller finansierar bilen

En M3 före 2021 skulle jag undvika. Oavsett pris.
Det kan bli för mycket problem. Jag tänker både på värmepkt och passa småsaker och även börjar en risk komma med batteriet framåt.

En Y-22 är nog bästa köp. Eller varför inte en Y-23 runt 360-370?

Värdeminskningsmässigt sett så är det inte helt fel på Y 2021 heller trots att den har sämre batteri, rutor, processor, mm.

Men den ska kosta under 300.000 såklart.

Det är RIKTIGT dyrt att köra Y 2023-2024 just nu.
Många som sitter med nollräntan kommer få en chock när de inser vad månadskostnaden har varit för bilen.
Tack för svar och bra input.
Usch, hisnande tanke att det är så pass mycket tapp framgent. Blir mycket trevligare räkneexempel om man utelämnar förväntad värdeminskning..
skämt åsido.

De MY jag kikar på ligger runt 340” för en 22:a med ca 10K mil.
Milen i sig är jag inte så nervös över. (Batterigaranti kvar i ca 9200 mil).

Jag har historiskt också alltid gillat att köpa privat. Men: i dagsläget finns inte riktigt samma ekonomiska förutsättningar. Läs: jag sitter inte på den summan i kontanta medel. Dvs jag är bunden till att belåna mig.
Med det sagt:
Hur går tankarna kring lån med restvärde?
Ca 100K in i kontantinsats (30%)
240K att låna.
Restvärde 55% ca 185K - om 3 år.

Om du inte måste ha long range och vill köpa från handlare med OK ränta så är det bättre att gå på en SR för att hålla priset nere.
Här är exempel på en 23:a med låga mil, ser ut att vara i bra skick.

https://www.carla.se/bil/tesla-model-y- ... 6g00d0uq30

112k kontantinsats och 206 restvärde om 3 år, dvs nära din kalkyl ovan. Månadskostnad ~ 2500kr för lånet, då har du i alla fall ett tag kvar på vagnskadan och lång garanti på övrigt.
Den tycker jag var ett bra tips.

Välskött med garanti och bättre finans än hos KVD.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 15:51
av jonasl
Undrar om inte begpriserna kommer sluta sjunka så dramatiskt nu, nybilspriserna har gått upp och det finns ingen nollränta längre. Och det är trots allt bara en facelift, det brukar inte påverka begbilarna så himla mycket.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 17:54
av pejvic
jonasl skrev: 21 mar 2025 15:51
Undrar om inte begpriserna kommer sluta sjunka så dramatiskt nu, nybilspriserna har gått upp och det finns ingen nollränta längre. Och det är trots allt bara en facelift, det brukar inte påverka begbilarna så himla mycket.
Tveksamt. Teslapriserna har ej gått upp. Dollarn har också precis rasat 10%.
Som sagt man kan räkna med runt 5-10 för en Y 2021-2022:a, 10-15 för en 23:a och 10-20 månaden för en 2024.
Min jag sålde har tappat 20k / månaden sen september. (2023)

Ingen ytterligare kraft i värdeminskningen sedan gesterna efter valet. Ganska stabil värdeminskning rakt nedåt. Gäller även övriga elbilsmärken så inget speciellt med just Tesla.

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Postat: 21 mar 2025 19:14
av jonasl
Menar att Juniper är en snutt dyrare än den gamla alltså.

Men det verkar som att vi närmar oss 50% av inköpspris för 3 år sen (minus miljöbilsbonusen) för vår bil och det är ju enligt kalkylen. Sen att jag bränt massa extra pengar på den med foliering, New Aero-fälgar osv det får man ju inget extra för tyvärr.

Sen köpte jag ju inte bilen för att sälja den, det fanns inget vettigare för tre år sen. Framför allt inte begagnat.