Laban skrev:Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..TiborBlomhall skrev:Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?

Moderator: Redaktion
Laban skrev:Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..TiborBlomhall skrev:Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Ja, ska man jämföra med arkitekturen så är Mirais formspråk närmast att jämföras med brutalismen...Laban skrev:Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..
Torkel skrev:Relevant fråga. Han kanske menar att det är till elbilens fördel? När man väntar i kö påverkar man ju klimatet minimalt.TiborBlomhall skrev:Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Jag är lite besviken på att han inte nämnde hur elbilarnas disharmoniska em-fält stör djurlivet och ger faster Agda värk i knäna.
Finns så många saker att säga om artikeln och vätgas...AGCF skrev:I papperstidningen finns artikeln om El vs. vätgas men även en "rätttelseartikel" för att smörja Toyota lite. Det är med anledning av den dåliga räckvidden som han skrev om tidigare.
Tydligen ska räckvidden på 33-34 mil baseras på de senaste åtta tankningarna. På något sätt får han det till något som är missvisande. Att bilen underskattar räckvidden. Som bevis har han en anekdot om när han åker Arlanda - Mariestad på långsammare vägar via Enköping och om han fortsatt den resan tills tanken var slut så hade han kommit ca 40 mil.
Men räckviddssiffran baseras ju på ett genomsnitt av åtta tankningar och borde därför vara den mest sanna?
Det verkar så. Men det är väl för att det är så lätt att tanka vätgas antar jag. Det är ju bara att köra till macken och tanka fullt igen. Man förstår ju hur lätt det är när man läser hans berättelse. Tänk vad smidigt. Att tanka Teslan tar ju flera dagar. Sist jag laddade (jag kör naturligtvis alltid slut på batteriet och laddar fullt sen) fick jag ta ledigt från jobbet i två dagar och så stod jag och frös medan jag väntade på att bilen skulle bli laddad. Gud vad jobbigt. Jag ska nog skaffa en Mirai nu. Den är dessutom så mycket snyggare än min Model S. NOT!!!!!!!!!!Svenssons skrev:*40 mil i räckvidd verkar Håkan tycka är OK om det gäller vätgasbilar..
Detta snart obegripligt att Håkan Mattsson inte långtidstestat en Tesla (åtminstone någon vecka) så han får uppleva den verkligheten.mati skrev:Det verkar så. Men det är väl för att det är så lätt att tanka vätgas antar jag. Det är ju bara att köra till macken och tanka fullt igen. Man förstår ju hur lätt det är när man läser hans berättelse. Tänk vad smidigt. Att tanka Teslan tar ju flera dagar. Sist jag laddade (jag kör naturligtvis alltid slut på batteriet och laddar fullt sen) fick jag ta ledigt från jobbet i två dagar och så stod jag och frös medan jag väntade på att bilen skulle bli laddad. Gud vad jobbigt. Jag ska nog skaffa en Mirai nu. Den är dessutom så mycket snyggare än min Model S. NOT!!!!!!!!!!Svenssons skrev:*40 mil i räckvidd verkar Håkan tycka är OK om det gäller vätgasbilar..
Nejnejnej det går ju inte. Tänk om hans förvridna världsbild måste revideras. Tänk om han kommer fram till att Teslan är en kanonbil och att elbilar överlag är fantastiska och otroligt praktiska i vardagen. Nej, den risken kan han inte ta såklart.Foluke skrev:Detta snart obegripligt att Håkan Mattsson inte långtidstestat en Tesla (åtminstone någon vecka) så han får uppleva den verkligheten.
Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.mati skrev:Och nu står det säkert folk i Mariestad och jublar högt eftersom deras nya vätgasmack redan används flitigt. Visserligen bara av Håkan Matsson, men det är ju ändå så mycket som 4% av alla vätgasbilar som finns i Sverige.
Samtidigt som tusentals elbilsägare undviker Mariestad och resten av Skaraborg eftersom det inte finns några snabbladdare här omkring.
Ja, lite händer även här, tyvärr är det alldeles för lite för att det skulle kännas tryggt för folk som reser genom området. Skövde har en snabbladdare och Kvänum som du säger. Men Kvänums laddare hade nog inte funnits om det inte hade varit för SuperChargern. Längre söderut är det nix och nada än så länge.Remuz skrev:Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.
Längs E20 har det inte funnits någon chademo mellan Jung och Örebro. Chanslöst med 24 kWh Leaf. Nu finns det en Fortum under uppbyggnad i Mariestad enligt uppladdning.nu, är det någon mer på gång?mati skrev:Ja, lite händer även här, tyvärr är det alldeles för lite för att det skulle kännas tryggt för folk som reser genom området. Skövde har en snabbladdare och Kvänum som du säger. Men Kvänums laddare hade nog inte funnits om det inte hade varit för SuperChargern. Längre söderut är det nix och nada än så länge.Remuz skrev:Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.
Är Fortums laddare igång?
Hemmaladdning eller laddning på jobbet är ju det som är vitsen och som gör en elbil så praktisk i vardagen. Det är det som får vardagen att fungera bättre, inte tvärtom. Varför är alla så himla inne i att man måste åka till en mack? Jag har aldrig känt att en bensinmack är en särskilt trevlig plats. Varför i he*e skulle jag någonsin frivilligt välja en bensinmack när jag har möjlighet att ladda bilen hemma över natten? Är motorjournalister verkligen så inskränkta att de inte begriper detta?Räckvidden stämmer inte med verkligheten och det krävs laddning hemma och på jobbet för att vardagen ska fungera...
Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622357
Jo, räckvidden stämmer med verkligheten, det är NECD:s uppgifter som inte stämmer med verkligheten. Om man t.ex. tittar vad Renault skriver i sina broschyrer och på sin hemsida (där finns bl.a. en mycket verklighetstrogen räckviddsberäknare) så stämmer det mycket bra med verkliga förhållanden.Räckvidden stämmer inte med verkligheten och det krävs laddning hemma och på jobbet för att vardagen ska fungera...
Tja, man kan väl argumentera för att om detta får folk att byta till hybrid istället för en ren* diesel så är något vunnet. En hybrid gör ju nytta även utanför zonen kan man tycka. Och även om de ibland skulle köra på diesel/bensin i zonen skulle det ändå vara en förbättring mot idag (även om Bil Sweden (sämsta namnet på en organisation?) säger sig vilja kontrollera att man alltid kör på el där).Svenssons skrev:Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
Sätt en slang från avgasarröret rätt in i kupen när man åker i stan så får man själv välja om man vill köra på el eller diesel.Svenssons skrev:Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
l denna cykelplan så bestämmer kommunens politiker hur stor andel av kommuninvånarnas resor som bör ske med cykel genom s.k. effektmål. SD finner det givetvis bra att man försöker få invånarna att bli mer fysiskt aktiva samtidigt som cyklande är ett billigt sätt att resa. Hur pass miljövänligt det är låter jag andra bedöma men man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften, som ju är en s.k. växthusgas.