Sida 21 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 06:40
av Bjelke
Laban skrev:TiborBlomhall skrev:Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..

Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 07:40
av Jerker
Laban skrev:Ska man hålla sig på den nivån kan man väl också fundera på hur Mirai ser ut, där snackar vi om miljöförstöring..
Ja, ska man jämföra med arkitekturen så är Mirais formspråk närmast att jämföras med brutalismen...

Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 07:54
av mati
Torkel skrev:TiborBlomhall skrev:Hur fasiken kom laddtiden in i miljödiskussionen?
Relevant fråga. Han kanske menar att det är till elbilens fördel? När man väntar i kö påverkar man ju klimatet minimalt.
Jag är lite besviken på att han inte nämnde hur elbilarnas disharmoniska em-fält stör djurlivet och ger faster Agda värk i knäna.

Eller så menar han att man står i kö i tomgång med elmotorn igång. Och det vet ju alla att det inte är bra för miljön.
Nej men jag tror att Herr Mattson helt enkelt inte har el hemma. Han har vedspis i köket och fotogenlampor i taket. För honom är det otänkbart att det finns folk som har vägguttag hemma och att det faktiskt går att ladda elbilen där. När andra ligger hemma och sover medan bilen laddas så står han vid en kommunal långsamladdare hela natten. Stackars Håkan.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 09:18
av AGCF
I papperstidningen finns artikeln om El vs. vätgas men även en "rätttelseartikel" för att smörja Toyota lite. Det är med anledning av den dåliga räckvidden som han skrev om tidigare.
Tydligen ska räckvidden på 33-34 mil baseras på de senaste åtta tankningarna. På något sätt får han det till något som är missvisande. Att bilen underskattar räckvidden. Som bevis har han en anekdot om när han åker Arlanda - Mariestad på långsammare vägar via Enköping och om han fortsatt den resan tills tanken var slut så hade han kommit ca 40 mil.
Men räckviddssiffran baseras ju på ett genomsnitt av åtta tankningar och borde därför vara den mest sanna?
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 09:41
av Svenssons
AGCF skrev:image.jpg
I papperstidningen finns artikeln om El vs. vätgas men även en "rätttelseartikel" för att smörja Toyota lite. Det är med anledning av den dåliga räckvidden som han skrev om tidigare.
Tydligen ska räckvidden på 33-34 mil baseras på de senaste åtta tankningarna. På något sätt får han det till något som är missvisande. Att bilen underskattar räckvidden. Som bevis har han en anekdot om när han åker Arlanda - Mariestad på långsammare vägar via Enköping och om han fortsatt den resan tills tanken var slut så hade han kommit ca 40 mil.
Men räckviddssiffran baseras ju på ett genomsnitt av åtta tankningar och borde därför vara den mest sanna?
Finns så många saker att säga om artikeln och vätgas...
*Nödstopp gör att det krävs personal på plats som startar om systemet vilket antagligen tar från några timmar till 1-2 dagar. Med tanke på att man inte alltid kan åka mellan de få stationer som finns idag så skulle detta vara katastrof om man inte är journalist som får en annan (antagligen fossil) lånebil.
*Toyota anger 40 mils räckvidd till Håkan, 60 mil i annonser (kan det vara så att Håkan aldrig tankar 100% och därmed aldrig kan nå 60 mil NEDC?)
*40 mil i räckvidd verkar Håkan tycka är OK om det gäller vätgasbilar...
*Håkan förstår inte bilen eller hur förbrukning fungerar på vilken bil som helst, inklusive fossilbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 09:47
av mati
Och nu står det säkert folk i Mariestad och jublar högt eftersom deras nya vätgasmack redan används flitigt. Visserligen bara av Håkan Matsson, men det är ju ändå så mycket som 4% av alla vätgasbilar som finns i Sverige.
Samtidigt som tusentals elbilsägare undviker Mariestad och resten av Skaraborg eftersom det inte finns några snabbladdare här omkring.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 09:55
av mati
Svenssons skrev:
*40 mil i räckvidd verkar Håkan tycka är OK om det gäller vätgasbilar..
Det verkar så. Men det är väl för att det är så lätt att tanka vätgas antar jag. Det är ju bara att köra till macken och tanka fullt igen. Man förstår ju hur lätt det är när man läser hans berättelse. Tänk vad smidigt. Att tanka Teslan tar ju flera dagar. Sist jag laddade (jag kör naturligtvis alltid slut på batteriet och laddar fullt sen) fick jag ta ledigt från jobbet i två dagar och så stod jag och frös medan jag väntade på att bilen skulle bli laddad. Gud vad jobbigt. Jag ska nog skaffa en Mirai nu. Den är dessutom så mycket snyggare än min Model S. NOT!!!!!!!!!!
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 12:03
av Foluke
mati skrev:Svenssons skrev:
*40 mil i räckvidd verkar Håkan tycka är OK om det gäller vätgasbilar..
Det verkar så. Men det är väl för att det är så lätt att tanka vätgas antar jag. Det är ju bara att köra till macken och tanka fullt igen. Man förstår ju hur lätt det är när man läser hans berättelse. Tänk vad smidigt. Att tanka Teslan tar ju flera dagar. Sist jag laddade (jag kör naturligtvis alltid slut på batteriet och laddar fullt sen) fick jag ta ledigt från jobbet i två dagar och så stod jag och frös medan jag väntade på att bilen skulle bli laddad. Gud vad jobbigt. Jag ska nog skaffa en Mirai nu. Den är dessutom så mycket snyggare än min Model S. NOT!!!!!!!!!!
Detta snart obegripligt att Håkan Mattsson inte långtidstestat en Tesla (åtminstone någon vecka) så han får uppleva den verkligheten.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 13:19
av mati
Foluke skrev:
Detta snart obegripligt att Håkan Mattsson inte långtidstestat en Tesla (åtminstone någon vecka) så han får uppleva den verkligheten.
Nejnejnej det går ju inte. Tänk om hans förvridna världsbild måste revideras. Tänk om han kommer fram till att Teslan är en kanonbil och att elbilar överlag är fantastiska och otroligt praktiska i vardagen. Nej, den risken kan han inte ta såklart.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 14:16
av Remuz
mati skrev:Och nu står det säkert folk i Mariestad och jublar högt eftersom deras nya vätgasmack redan används flitigt. Visserligen bara av Håkan Matsson, men det är ju ändå så mycket som 4% av alla vätgasbilar som finns i Sverige.
Samtidigt som tusentals elbilsägare undviker Mariestad och resten av Skaraborg eftersom det inte finns några snabbladdare här omkring.
Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 14:26
av akeller
Bara det faktum att där behövs en nöstoppsknapp viskar om att tekniken är på fel väg kan jag tycka.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 14:44
av mati
Remuz skrev:
Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.
Ja, lite händer även här, tyvärr är det alldeles för lite för att det skulle kännas tryggt för folk som reser genom området. Skövde har en snabbladdare och Kvänum som du säger. Men Kvänums laddare hade nog inte funnits om det inte hade varit för SuperChargern. Längre söderut är det nix och nada än så länge.
Är Fortums laddare igång?
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 16:56
av Swede1
http://www.independent.co.uk/environmen ... 57756.html
GAME CHANGER inom några år. Batterier och elbilar.
Efter frågan på olja minskar ca år 2020, tack Elon mfl.
Re: Artikel i media
Postat: 02 feb 2017 17:34
av Klintan
mati skrev:Remuz skrev:
Kvänum Energi har Chaddis vid SuC i Jung för 30kr/laddning (oavsett hur många kWh). Dessutom har dom Fortum Charge and Drive vid McD längs E20.
Ja, lite händer även här, tyvärr är det alldeles för lite för att det skulle kännas tryggt för folk som reser genom området. Skövde har en snabbladdare och Kvänum som du säger. Men Kvänums laddare hade nog inte funnits om det inte hade varit för SuperChargern. Längre söderut är det nix och nada än så länge.
Är Fortums laddare igång?
Längs E20 har det inte funnits någon chademo mellan Jung och Örebro. Chanslöst med 24 kWh Leaf. Nu finns det en Fortum under uppbyggnad i Mariestad enligt uppladdning.nu, är det någon mer på gång?
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 08:30
av strejf
http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... befintliga
Min insändare. Jag gillar verkligen inte Allehandas redaktör på Trafik och Motor, han skriver bara negativt om elbilar. Som väntat fick man ett icke-svar, jag diskuterar miljön och han kontrar med att räckvidden är för dålig på elbilar för att man uteslutande ska klara sig med elbilar i hemmet i Norrland, typ. Vilket i och för sig han har en liten poäng i, men varför måste alla bilar i hushållet bli elbilar med en gång? Kan man inte byta en först och den andra sen när räckvidden är bättre?....
Kan någon hjälpa mig och skicka en fin och högupplöst bild på en Tesla som laddas hemma? Jag vill byta ut bilden de har valt i insändaren.
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 09:02
av mati
Bra skrivet av dig, men svaret är ju i bästa Håkan-Matsson-stil.
Räckvidden stämmer inte med verkligheten och det krävs laddning hemma och på jobbet för att vardagen ska fungera...
Hemmaladdning eller laddning på jobbet är ju det som är vitsen och som gör en elbil så praktisk i vardagen. Det är det som får vardagen att fungera
bättre, inte tvärtom. Varför är alla så himla inne i att man
måste åka till en mack? Jag har aldrig känt att en bensinmack är en särskilt trevlig plats. Varför i he*e skulle jag någonsin frivilligt välja en bensinmack när jag har möjlighet att ladda bilen hemma över natten? Är motorjournalister verkligen så inskränkta att de inte begriper detta?
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 09:40
av themax
I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622357
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 10:05
av Grammi
Ja MP värnar mindre om miljon än vad C gör.
Hörde jag på radion i veckan.
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 10:08
av Swede1
Jag tyckte texten var vettig, laddhybrider som bara kör el i staden är OK. För övrigt är allt MPs fel!
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 11:29
av Swede1
http://www.di.se/opinion/pm-nilsson-lon ... nskningar/
Få bort skattehöjarna så blir det fler elbilar. Hur kunde MP höja förmånsvärdet på elbilar?
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 13:14
av Svenssons
themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622357
Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 14:09
av Jerker
Räckvidden stämmer inte med verkligheten och det krävs laddning hemma och på jobbet för att vardagen ska fungera...
Jo, räckvidden stämmer med verkligheten, det är NECD:s uppgifter som inte stämmer med verkligheten. Om man t.ex. tittar vad Renault skriver i sina broschyrer och på sin hemsida (där finns bl.a. en mycket verklighetstrogen räckviddsberäknare) så stämmer det mycket bra med verkliga förhållanden.
Om man nu som journalist vill klaga på nåt i samband elbilar så vore det ju bra att föra en kampanj mot uppblåsta räckviddssiffror från testinstitut och upplysa läsare om detta missförhållande.
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 18:34
av bylund
Svenssons skrev:themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622357
Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...
Tja, man kan väl argumentera för att om detta får folk att byta till hybrid istället för en ren* diesel så är något vunnet. En hybrid gör ju nytta även utanför zonen kan man tycka. Och även om de ibland skulle köra på diesel/bensin i zonen skulle det ändå vara en förbättring mot idag (även om Bil Sweden (sämsta namnet på en organisation?) säger sig vilja kontrollera att man alltid kör på el där).
Därmed inte sagt att jag håller med, men man kan ju i alla fall försöka förstå argumenten. Fick jag bestämma så hade bara elbilar tillåtits, då det borde få en och annan att skaffa en riktig elbil som annars skulle köpt hybrid.
* ren som i avsaknad av annat, inte att förväxla med osmutsig
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 18:48
av Daoops
Svenssons skrev:themax skrev:I morse fick jag ytterligare en anledning att misstro MP i Stockholm och deras miljöengagemang. Och ännu mer misstro Bil Sweden och Bertil Moldén. Men om man tänker sig att hybridbilen drivs av miljöbränsle förstår jag deras ståndpunkt. Frågan är väl hur många som verkligen tror det kommer ske innan elbilarna är effektiva nog att konkurrera ut dessa helt ...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6622357
Vad är det för satelliter som spionerar på elbilarna och kan se batterikapaciteten i bilen samt även håller koll på hur långt föraren tänkt köra eller hur snabbt som föraren tänker trycka på gasen? Låter lite som chemtrails...
Sätt en slang från avgasarröret rätt in i kupen när man åker i stan så får man själv välja om man vill köra på el eller diesel.
Re: Artikel i media
Postat: 03 feb 2017 19:01
av vigge50
SD i Huddinge...
l denna cykelplan så bestämmer kommunens politiker hur stor andel av kommuninvånarnas resor som bör ske med cykel genom s.k. effektmål. SD finner det givetvis bra att man försöker få invånarna att bli mer fysiskt aktiva samtidigt som cyklande är ett billigt sätt att resa. Hur pass miljövänligt det är låter jag andra bedöma men man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften, som ju är en s.k. växthusgas.
http://supermiljobloggen.se/dumheter/20 ... dningsluft