Sida 21 av 57

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 25 jul 2018 13:39
av vigge50
perkabolo skrev:
blincoln skrev:
ABRP 3.0!

Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!

Enjoy!
Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app? :)
Här finns lite mer info om 3.0, de söker även personer som är villiga att samla data för andra elbilar så att dessa kan läggas till så de beror väll på vem som ställer upp och hjälper till(och vilken bil den har såklart).

https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... /abrp-3-0/

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 08:25
av zyax
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 09:46
av 12man
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 10:41
av blincoln
12man skrev:
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt ;)

Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 10:44
av Verdi
blincoln skrev:
12man skrev:
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt ;)

Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Nåt är det ju. I fossilkretsar brukar man hävda att bränslet är mer potent nere på kontinenten utan inblandning av t ex etanol eller tallolja. Men möjligt att det helt enkelt rullar lättare då energin inte behöver gå till vibrationer och ljud pga grov asfalt.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 10:56
av 12man
Nåt är det ju, tänk om det funnes nåt annat sätt att få ner ljudet än det vanliga i Sverige, snart är det 60kmh på e4 sthlm arlanda, men kolkraft ger väl mer fart i elektronerna är väl så enkelt ;)

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 12:51
av Gustafsson
Førklarar dieselgate, kilometrarna ær mycket kortare på kontinenten...

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 13:59
av Pontus
zyax skrev:
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Den erfarenhet jag så långt är att i 65 miles per hour så borde du få 140-150 Wh/km med 2 vuxna i bilen och en 3 åring samt lite packning.
Ska dock åka längre och med full bil om mindre ön 1 dygn så jag återkommer med uppdateringar.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 27 jul 2018 18:03
av zyax
Tack för att du gör det Pontus, så kan vi i kön drömma vidare i ABRP.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 28 jul 2018 15:47
av kangru
Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 28 jul 2018 17:52
av blincoln
kangru skrev:
Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.
Det är på väg, på samma sätt som Ioniq-stöd kommer när vi fått igång datainsamling från OBD och frivilliga ägare som hjälper till.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 30 jul 2018 19:47
av frippe
Planerar en endagsresa ToR sommarstugan via hemorten. På sommarstugan har vi lite dåligt med laddmöjligheter så i planen ligger två laddstopp med dels tidsgräns som laddgräns inlagt.

Men i summeringen av resan räknas inte dessa laddtider in i resan, ska det vara så?
38659ABA-459E-44AF-B98D-A360E68AE55E.png

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 30 jul 2018 20:57
av blincoln
(Ojoj, vi behöver verkligen fixa till UIt för destinationsladdning, ser för trist ut på mobilen. Dessutom är det svårbegripligt.)

Jag ser inte riktigt på skärmdumpen vad du ställt in, men tanken är att destinationsladdning inte räknas med i den totala laddtiden; då gör man ju annat. Det man vill minimera är ju "onödig" laddtid, alltså sådan där man sitter och väntar på att den blir klar. Som elbilsägare gör man ju oftast inte det i alla fall - man går ju och äter eller ser sig om eller går på toa - men ändå.

När man sätter egen laddtid eller till-SoC på en waypoint så räknas laddningen som destinationsladdning, eftersom ABRP inte får optimera den som den vill längre.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 30 jul 2018 21:22
av frippe
Ställde in att ladda 15 min vid första besöket på SuC i Mellbystrand och upp till 48% vid parkering i Växjö.

Men var lite som jag killgissade då, att egeninställd laddtid inte räknades in i tiden för resan. Men ville bara vara säker att inget blivit tokigt.

Är främst vid längre endagarsturer det är knepigt att få till det med laddning och räckvidd.

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Postat: 03 aug 2018 08:43
av blincoln
fth skrev:
Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
Nu har vi bytt leverantör av address-sökfunktion (till HERE) istället för vår OpennStreetMap-lösning på ABRP. Testa gärna - vad tycker ni?

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Postat: 03 aug 2018 08:46
av fth
blincoln skrev:
Nu har vi bytt leverantör av address-sökfunktion (till HERE) istället för vår OpennStreetMap-lösning på ABRP. Testa gärna - vad tycker ni?
Klart bättre, kanske inte riktigt lika bra som tidigare, men bättre än OSM-varianten!
/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 03 aug 2018 08:49
av fth
Finns det förresten något sätt att göra "reset" på alla alternativ man ställt in på olika laddare?

Jag har märkt att om man en gång har valt "Take a long break here" på en laddare så ligger det kvar, även när man gör "Reset" på trippen, och det påverkar ju nästa planering om man inte tänker sig för.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 03 aug 2018 09:42
av blincoln
fth skrev:
Finns det förresten något sätt att göra "reset" på alla alternativ man ställt in på olika laddare?

Jag har märkt att om man en gång har valt "Take a long break here" på en laddare så ligger det kvar, även när man gör "Reset" på trippen, och det påverkar ju nästa planering om man inte tänker sig för.

/fth
Det stämmer, de återställs inte med Reset - men borde kanske göra. Jag ska se över det.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 03 aug 2018 10:05
av fth
blincoln skrev:
Det stämmer, de återställs inte med Reset - men borde kanske göra. Jag ska se över det.
Kanske en separat knapp under "More settings"? Man kanske inte vill att SuC-options släcks varje gång (man kanske t.ex. vill behålla "Do not use this charger" för Tystberga så länge som möjligt :D ).
/fth

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Postat: 03 aug 2018 10:11
av perkabolo
blincoln skrev:
fth skrev:
Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
Nu har vi bytt leverantör av address-sökfunktion (till HERE) istället för vår OpennStreetMap-lösning på ABRP. Testa gärna - vad tycker ni?
Mycket bättre! Nu fanns även min hemadress och svärfars adress med det har de aldrig gjort tidigare.

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 06 aug 2018 09:30
av mattiasottosson
Jag får tyvärr error 500 när jag försöker logga in numera. Blir ingen felnotis i själva ui:t, men såg det när jag kollade inspektorn. :cry:

Bild

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 06 aug 2018 10:05
av blincoln
mattiasottosson skrev:
Jag får tyvärr error 500 när jag försöker logga in numera. Blir ingen felnotis i själva ui:t, men såg det när jag kollade inspektorn. :cry:

Bild
Tack för bra rapport! Jag kan inte trigga samma fel själv, kan du möjligen skicka hela utskriften från inspektorn? Jag skulle behöva ungefär fem rader till :-)

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 06 aug 2018 10:25
av mattiasottosson
blincoln skrev:
Tack för bra rapport! Jag kan inte trigga samma fel själv, kan du möjligen skicka hela utskriften från inspektorn? Jag skulle behöva ungefär fem rader till :-)
Skickar ett PM!

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 07 aug 2018 11:37
av fth
Ett litet UI-förslag: om man klickar fram ”Depart at” och inte fyller i någon tid så används aktuellt klockslag. På det sättet kan man planera om i bilen bara genom att klicka på ”Plan route” och få ungefärliga klockslag för stopp och ankomst utan att behöva skriva in nytt klockslag hela tiden. Hur låter det?
/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Postat: 07 aug 2018 11:44
av kangru
fth skrev:
Ett litet UI-förslag: om man klickar fram ”Depart at” och inte fyller i någon tid så används aktuellt klockslag. På det sättet kan man planera om i bilen bara genom att klicka på ”Plan route” och få ungefärliga klockslag för stopp och ankomst utan att behöva skriva in nytt klockslag hela tiden. Hur låter det?
/fth
Tycker jag låter väldigt användbart.