Menar du alltså att jag väntat med att aktivera kontot i onödan. Att jag kommer att få 15:e maj då köpet registrerades även om jag väntat till November med starta abonnemanget?
Jag har fattat det som att det börjar ticka när man aktiverar charging service. Jag har haft bilen i 18 månader och aldrig aktiverat tjänsten. Första året var laddning hos Ionity ändå billigt och kostade 80kr/laddning för alla. Jag såg ingen som helst nytta med att aktivera abonnemanget. Sen blev det dyrt och samtidigt kom Corona så man slutade använda bilen. Planen var att aktivera tjänsten innan sommarn, men vi åkte aldrig längre än 10 mil, fortfarande onödigt alltså. Nu ska jag förmodligen sälja bilen och då är det också ganska onödigt att aktivera en tjänst för en bil som man inte längre äger. För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 06:54
av Zalman3
För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.
Är det verkligen så?
Vad behöver man ett kort till om den ändå vet vem som laddar?
Dessutom, om man har flera e-tron bilar, då måste man ha koll på vilket kort som hör ihop med vilken bil, klart osmidigt.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 07:08
av mati
Zalman3 skrev:
För det lär knappast fungera att ladda en annan bil med e-tron kortet.
Är det verkligen så?
Vad behöver man ett kort till om den ändå vet vem som laddar?
Dessutom, om man har flera e-tron bilar, då måste man ha koll på vilket kort som hör ihop med vilken bil, klart osmidigt.
Jag vet inte hur detta fungerar. Men kortet är knutet till ägaren och bilens VIN. Det kan ju vara så att det fungerar ändå med vilken bil som helst, och det gör det såklart när laddaren inte har möjlighet att identifiera bilen. Fast jag vet inte om Ionity läser ut VIN:et från bilen. Teoretiskt så kan de göra det, och de ska ju så småningom erbjuda en sådan tjänst att man kan ladda utan att blippa nåt kort.
Men E-tron charging service fungerar ju även hos andra opertörer än Ionity, fast det är så absurt vanvettigt snordyrt per kWh att jag inte kan tänka mig att någon använder abonnemanget för detta, annat än i ett akut krisläge.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 07:23
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Esterox skrev:
macky skrev:
Glöm bara inte att aktivera audis abonnemang då gratisåret ska aktiveras senast innan årsskiftet. Hmm, undra då vad en bil som levereras efter årsskiftet får. Om inget är det ju extremt snålt jmf andra koncernsyskon.
Hur får man gratisåret?
För mig var det iredan nlagt när jag aktiverade tjänsten.
Men gratisperioden började ticka direkt, registrerade allt 16 juni och valde start 1 juli. Såg då att gratisperioden ändå räknas från 16 juni. Får säga upp i god tid, ann blir det 12 månaders förlängning automatiskt.
Menar du alltså att jag väntat med att aktivera kontot i onödan. Att jag kommer att få 15:e maj då köpet registrerades även om jag väntat till November med starta abonnemanget?
Gratisperioden börjar den dagen du aktiverar charging service.
Även om du väljer ett datum längre fram, du fmåste ange från vilket datum den ska gälla i samband med aktiveringen.
Så gör det bara några dagar innan du vill komma igång. Tog fyra dagar att få laddkortet.
Blippa sedan innan du sätter i laddkontakten, och håll den intryckt i 30 sekunder så funkar det bra.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 08:53
av Elexotico
Någon som har en Quattro 50? Räckvidd? Svårt att hitta verkliga tester..
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Jag fattar att behov är väldigt individuellt men hela grejen med Etron är ju att det är en relativt stor bil med bra lastutrymme och så nära man kan komma en kombi. Är väldigt nöjd med vår 55:a. Men fattar inte alls sportback karossformen. Var inne på Audi förra veckan och gjorde ett garantiärende på bakdörren och tittade då på en sportback, blir väldigt begränsande med tex resväskor med den karossformen. Stor bil med lite utrymme känns bara konstigt.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 10:31
av Esterox
Martin E-tron skrev:
Elexotico skrev:
Någon som har en Quattro 50? Räckvidd? Svårt att hitta verkliga tester..
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Fan också. Har en Tesla S nu med hundbur men sugen på den Audin men hundbur är helt uteslutet då?
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 10:34
av Elexotico
Martin E-tron skrev:
Elexotico skrev:
Någon som har en Quattro 50? Räckvidd? Svårt att hitta verkliga tester..
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Jag fattar att behov är väldigt individuellt men hela grejen med Etron är ju att det är en relativt stor bil med bra lastutrymme och så nära man kan komma en kombi. Är väldigt nöjd med vår 55:a. Men fattar inte alls sportback karossformen. Var inne på Audi förra veckan och gjorde ett garantiärende på bakdörren och tittade då på en sportback, blir väldigt begränsande med tex resväskor med den karossformen. Stor bil med lite utrymme känns bara konstigt.
Hört talas om "sedan"?
Finns massor av stora bilar som inte måste vara SUV:ar (även om jag inser att det är mode med SUV).
Visst är det bra med en kombi/SUV om man skall lasta mycket, men finns faktiskt de som föredrar lite mindre bilar. Både för att de blir snyggare, och att luftmotståndet (och stabilitet) kan bli bättre.
Speciellt som andrabil så kan ju en sådan här fungera utmärkt (om man redan har en stor kombi eller SUV som förstabil). Tycker denna ändå ser mycket vettigare ut att lasta än vår M3 (som jag tycker är lite väl knölig, även om det är vår andrabil).
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Jag fattar att behov är väldigt individuellt men hela grejen med Etron är ju att det är en relativt stor bil med bra lastutrymme och så nära man kan komma en kombi. Är väldigt nöjd med vår 55:a. Men fattar inte alls sportback karossformen. Var inne på Audi förra veckan och gjorde ett garantiärende på bakdörren och tittade då på en sportback, blir väldigt begränsande med tex resväskor med den karossformen. Stor bil med lite utrymme känns bara konstigt.
Hört talas om "sedan"?
Finns massor av stora bilar som inte måste vara SUV:ar (även om jag inser att det är mode med SUV).
Visst är det bra med en kombi/SUV om man skall lasta mycket, men finns faktiskt de som föredrar lite mindre bilar. Både för att de blir snyggare, och att luftmotståndet (och stabilitet) kan bli bättre.
Speciellt som andrabil så kan ju en sådan här fungera utmärkt (om man redan har en stor kombi eller SUV som förstabil). Tycker denna ändå ser mycket vettigare ut att lasta än vår M3 (som jag tycker är lite väl knölig, även om det är vår andrabil).
Här är test jag postade i sportbacktråden:
Kanske var otydlig. Klart jag förstår att det är bra med mindre bilar. Hade vi inte varit en familj på 5 personer hade vi definitivt haft en mindre bil.
Det jag inte förstår är varför man behöver en stor bil som är relativt liten invändigt. Har för mig att BMW X6 var en av BMW's storsäljare ett tag så verkar ju finnas stor efterfrågan. Jag gillar ju marknadsekonomi så borde kanske ändå tycka det är bra...nu blev det jobbigt.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 14:36
av martinot
Kanske var jag som var otydlig (i och med att det inte verkade gå hem)?
Vad jag försöker säga (och detta är generellt, och inte specifikt för e-tron) är att, även om det är mer på modet och större försäljningsvolymer gällande SUV, så finns det fortfarande de av oss som uppskattar stora feta sedaner och liknande bilar.
Man vill helt enkelt åka bekvämt.
Kombinationen stort/långt chassi/axelavstånd, och lågt chassi/höjd, ger en mycket trevlig körkänsla man oftast inte får i andra bilar.
Höga SUV:ar tappar i balans, och små bilar blir "studsiga" och obekväma.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2020 14:54
av Zalman3
martinot skrev:
Kanske var jag som var otydlig (i och med att det inte verkade gå hem)?
Vad jag försöker säga (och detta är generellt, och inte specifikt för e-tron) är att, även om det är mer på modet och större försäljningsvolymer gällande SUV, så finns det fortfarande de av oss som uppskattar stora feta sedaner och liknande bilar.
Man vill helt enkelt åka bekvämt.
Kombinationen stort/långt chassi/axelavstånd, och lågt chassi/höjd, ger en mycket trevlig körkänsla man oftast inte får i andra bilar.
Höga SUV:ar tappar i balans, och små bilar blir "studsiga" och obekväma.
Just därför tror jag på Ioniq 5.
Axelavstånd:
Ioniq 5, 3000 mm
Audi e-tron, 2928 mm
Den här hade jag köpt om jag inte redan köpt en e-tron. Nedsatt runt 250k och riktigt snygg. Bra utrustad. Inte mycket kvar att önska förutom den lilla detaljen att vi har hundbur som ska gå in.
Fan också. Har en Tesla S nu med hundbur men sugen på den Audin men hundbur är helt uteslutet då?
Har inte provat. Beror kanske lite på hundbur. Vi har en mellanstor hund i krocksäker bur som är ställbar. Ställer jag in den på minsta så har jag ca 10 cm till bakrutan på våran vanliga e-tron. Tror du behöver en ganska liten bur om den ska in i sportbacken.( men tycker att du borde kolla innan du utesluter sportbacken)
Så synd att MS inte har drag en i övrigt väldigt komplett bil. Tror inte det finns många modeller i den kategorin som rymmer hundbur.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 okt 2020 09:10
av Esterox
Åh jag har ”bokat” en E-tron 50 och är jättesugen på att gå hela vägen. Jag kommer klara mig till 95% utan problem. Det sista 5% känns dock dyra pga ladda längs vägen.
Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 okt 2020 09:18
av Legato
Esterox skrev:
Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Är det verkligen någon som påstår det? Det är billigt att åka långt med Tesla, men övriga är inte särskilt billigt.
Sen är det iofs en definitionsfråga vad "långt" är. Åker man tex 60 mil så klarar man ju merparten på billig "hemmael" i en bra elbil.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 okt 2020 09:20
av mati
Esterox skrev:
Hur tusan resonerar ni att det är billigt att åka långt med el när en fulltank kostar runt 400-500kr ?
Enkelt. Självbedrägeri är ordet. Det är inte längre billigt att ha en elbil för långfärd. Har du ett körmönster så du måste snabbladda mycket så är Tesla förmodligen enda försvarbara alternativet.
Själv undviker jag numera att ta bilen på turer som kräver snabbladdning. Corona har varit en underlättande faktor i det sammanhanget. Men en semesterresa hade varit en stressfaktor tror jag. Istället för räckviddsångest får man kostnadsångest.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 okt 2020 09:22
av Leo
Klarar du 95% av körningen på billig el så lär väl knappast de sista 5% (med dyrare el) förändra hela kalkylen på något radikalt sätt.