Sida 203 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 17:21
av martinot
MrEarp skrev:6C32198E-A4A6-4C71-806D-D22EF5336B5E.png
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 18:03
av Dodde
martinot skrev:MrEarp skrev:6C32198E-A4A6-4C71-806D-D22EF5336B5E.png
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Personen får sig säkert en tillsägelse! Ej OK!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 18:43
av LarsA
Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Finns ju andra hyfsat snabba laddare och även om du missar Polestars Ionity rabatt så gäller det "bara" ett år.
Har fått köa två gånger vid 50kW gratis laddare på 5 år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 19:51
av MWall
martinot skrev:Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?
På Vattenfall är varken Tesla eller Polestar möjliga att välja.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 20:03
av R_Edvinsson
taliz skrev:R_Edvinsson skrev:Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 21:29
av MWall
Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 nov 2021 21:43
av Gargamel
MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 07:54
av chaffis75
R_Edvinsson skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 08:04
av MWall
Gargamel skrev:MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Fler laddare = högre kostnader också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 10:20
av martinot
chaffis75 skrev:
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
Till en stor del beror det nog på Ionitys (eller deras ägares) ovilja att investera tillräckligt för att göra en seriös tjänst och produkt på marknaden. Men det sagt så kan det säkert här i Sverige ligga ett extra stort problem i potentiell konflikt mellan Ionity och CKs egna ambitioner på området.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 11:01
av R_Edvinsson
När det gäller utbyggnad så måste det ju ligga i i intresset från framförallt märkena med 800v bilar.
De har byggt hela sin annonskampanj på att bilarna är snabbast laddande på marknaden … vilket de inte är utan 800v laddare.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 11:10
av taliz
R_Edvinsson skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?
Jag tror snarare det är en tydlig trend.
Igår var inte ens någon högtid, utan bara en vanlig söndag.
I jul lär det bli totalt kaos.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 13:20
av R_Edvinsson
taliz skrev:R_Edvinsson skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Så du menar att det bara var ett udda sammanträffande att de 10 stationer jag kikade på alla var fulla samtidigt?
Jag tror snarare det är en tydlig trend.
Igår var inte ens någon högtid, utan bara en vanlig söndag.
I jul lär det bli totalt kaos.
Absolut inget udda sammanträffande utan en helt vanlig söndag
Vi människor är vane och flockdjur.
Resande skall ske efter inrutade mönster och så har det alltid varit.
Om du hade kollat köerna på McDrive mm samma tider så hade även de varit knökfulla.
Det jag menade var att redan 20.00 var det så gott som soprent på varenda Ionity i hela sverige.
Så det rör sig om några timmar just nu när det möjligtvis kan bli kö…kanske någon timme när det definitivt är kö dessutom.
Och jag har ställt om mitt julfirande så att jag slipper de köer som förmodligen kommer uppstå.
Men har man inte ett arbete som medför det så får man snällt stå där i rusning vid pumpen.
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 13:52
av taliz
R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 13:55
av MWall
taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 13:56
av taliz
MWall skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.
Snicksnack. IONITY ägs ju av biltillverkare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 13:58
av martinot
MWall skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.
Var inte Ionity, som jag förstod det, också till för att sälja investerarnas (Ford + "tyskarna") bilar, snarare än att vara ett ordinärt kommersiellt fristående laddnät?
Nu öppnar dessutom Tesla (på ett eller annat) sätt upp SuC, så skall bli intressant att se hur deras nya affärsmodell fungerar (även om jag är lite tveksam till den).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 14:03
av OfarligTesla
MWall skrev:
Ionity är ett vinstdrivande företag som inte får ta del av vinsterna från bilförsäljningen (mer än indirekt). Stor skillnad mot Tesla som bygger superchargers för att kunna sälja bilar.
Om man skall tro många på detta forumet är det jättelönsamt att bygga laddare så det borde inte vara ett problem.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 15:39
av R_Edvinsson
taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 15:40
av Niklas Z
taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
Jag tror Tesla betalar mycket mindre för sina laddare än vad andra aktörer gör. V2 är ju uppbyggda kring samma typ av laddare som de monterar i sina bilar (kanske V3 också). Därtill är de en mycket större aktör över hela världsmarknaden för laddning i 150+ kW. De får säkert betydande stordriftsfördelar, som gör att priset per laddstolpe är påtagligt lägre.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 19:58
av Gargamel
R_Edvinsson skrev:
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Sedan CK i skärholmen öppnade sina kranar, så har jag aldrig varit över 84kW när jag laddat, bilen kan ta 110, och laddarn kan he 150.
Så det finns utrymme att låta 2 st ladda med 75-ish kW vardera om båda är upptagna. Fast nu är det inget problem eftersom det är jämt tomt/ledig på CK
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 21:12
av MrEarp
R_Edvinsson skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Du sätter lite huvudet på spiken här, tyvärr blir det en kompromiss när ett nätverk har så många ägare med olika agenda, utan att veta så tror jag Porsche hade tidigt krav på 300kW+ per handske för att kunna marknadsföra taycans laddhastighet. Men det blir ineffektivt sätt att hantera stora mängder effekt, som ett exempel har Värnamo Ionity 1250kW total effekt tillgängligt fördelat på 4 uttag. Man borde istället haft 12 eller 16 uttag på samma effekt dynamiskt, struntat i vätskekylda kablar för enklare hantering och dragit ner strömstyrkan från 500A till max 400A per uttag som ökar tillförlitlighet. Då hade ionity kunnat sälja all installerad effekt, men istället har vi få uttag per station med enorm peak per uttag som i princip aldrig används, men Porsche är säkert nöjda.
Lätt hänt när tekniken är omogen och man tar beslut på fel grunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 21:17
av chaffis75
Gargamel skrev:R_Edvinsson skrev:
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Sedan CK i skärholmen öppnade sina kranar, så har jag aldrig varit över 84kW när jag laddat, bilen kan ta 110, och laddarn kan he 150.
Så det finns utrymme att låta 2 st ladda med 75-ish kW vardera om båda är upptagna. Fast nu är det inget problem eftersom det är jämt tomt/ledig på CK
Skulle nog säga CK jag för få stolpar de också.. I lördags behövde vi ladda på CK Kungsbacka, båda laddarna fulla.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 22:10
av R_Edvinsson
MrEarp skrev:R_Edvinsson skrev:taliz skrev:R_Edvinsson skrev:
Men att kräva att Ionity skall bygga ut det mångdubbla för att alla skall kunna åka samtidigt är ohållbart.
Det betyder bara att de höjer priserna till 15:-/kW för att täcka upp.
Då kommer jag med den sedvanliga frågan: varför kan Tesla bygga mångdubbelt fler laddare i så fall?
I Sverige finns det bara en(?) station med mer än 4 laddare hos IONITY. Hos Tesla är det tvärtom typ.
Gällde även för två år sen förövrigt. Inte en enda supercharger jag stannade på mellan Malmö Oslo och Malmö Stockholm hade så få som 4 laddare.
För att i detta fallet var tesla smarta och ionity helt korkade.
Hade ionity haft lite strategiskt tänk hade de satt dubbla kablar på varje laddare och i ett vipps dubblerat sin flotta med laddare.
Att satsa på 350kW laddare var en felsatsning som inte kommer löna sig på flera år till.
Eller ja…de kunde satt 4 laddpunkter på varje stolpe och ändå hade merparten av kunderna fått precis full fart vad bilen önskade.
Men stora laddsiffror säljer.
Precis som lång räckvidd gör det samma.
Du sätter lite huvudet på spiken här, tyvärr blir det en kompromiss när ett nätverk har så många ägare med olika agenda, utan att veta så tror jag Porsche hade tidigt krav på 300kW+ per handske för att kunna marknadsföra taycans laddhastighet. Men det blir ineffektivt sätt att hantera stora mängder effekt, som ett exempel har Värnamo Ionity 1250kW total effekt tillgängligt fördelat på 4 uttag. Man borde istället haft 12 eller 16 uttag på samma effekt dynamiskt, struntat i vätskekylda kablar för enklare hantering och dragit ner strömstyrkan från 500A till max 400A per uttag som ökar tillförlitlighet. Då hade ionity kunnat sälja all installerad effekt, men istället har vi få uttag per station med enorm peak per uttag som i princip aldrig används, men Porsche är säkert nöjda.
Lätt hänt när tekniken är omogen och man tar beslut på fel grunder.
Så typ 1-2 bilmodeller som Dikterade villkoren för att Porsche skulle vara med.
Och sköt hela infrastrukturen från Ionity i sank.
Bosch har förstått vikten av flexiblare stationer och har därför tagit fram Terra 360 som har just 4 uttag.
Men än bättre är KemPower som verkligen är marknadens smartaste laddning.
Så frågan är…när skall marknaden vakna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 nov 2021 22:27
av d3marcus
Ingen som har koll på att Tesla har en nästan tjugoårig historia av nyemission på nyemission för att bygga laddnätverk och utveckla bilar?