Sida 204 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 nov 2021 22:30
av martinot
d3marcus skrev:
Ingen som har koll på att Tesla har en nästan tjugoårig historia av nyemission på nyemission för att bygga laddnätverk och utveckla bilar?
Nej. Förklara hur du tänker nu (om du gjorde så alls)?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 08:00
av Hoppsan_84
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 08:22
av Jerker
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 08:24
av iAkita
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 09:18
av chaffis75
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
Ja de var intressant.. Känns som en reaktion på kritiken VW haft.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 10:19
av R_Edvinsson
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
Hoppas bara inte detta innebär att de funderar på att bygga nya ”bensinmackar” där de skall sälja kolsyrat vatten, kaffe och korv till överpriser.

Utan att de istället placerar laddarna där dessa tjänster redan finns och utbudet är mångdubbelt.
Tar typ en långresa innan man är hopplöst trött på kaffe/korv från dagens stopp på CK. :mrgreen:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 13:11
av Gargamel
R_Edvinsson skrev:
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
Hoppas bara inte detta innebär att de funderar på att bygga nya ”bensinmackar” där de skall sälja kolsyrat vatten, kaffe och korv till överpriser.

Utan att de istället placerar laddarna där dessa tjänster redan finns och utbudet är mångdubbelt.
Tar typ en långresa innan man är hopplöst trött på kaffe/korv från dagens stopp på CK. :mrgreen:
Och helst enligt mig i närheten av nån butik eller restaurang som inte är en bensinmack, för guuuuuud vilken tråkig mat det är att käka på macka vecka ut och vecka in när man reser mycket..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 14:14
av Zalman3
Intressant att inte ens Stockholm finns med på laddkartan.
ionity_netzwerk_c0e2447eb4.png

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:07
av 12man
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
De hade otur med översättningen till engelska, inget på tyska om protected garden,
PROJEKT: OASIS
Um unseren Kunden zukünftig mehr Komfort zu bieten, planen wir im Rahmen des Netzwerkausbaus vermehrt eigene Grundstücke zu erwerben und je nach Standort eigene Raststätten aufzubauen und zu betreiben. Das Konzept OASIS verkörpert unsere Ambitionen, das Ladeerlebnis neu zu denken. Die Zielsetzung: Fahrzeug sowie Fahrer sollen gleichermaßen ihre Batterien aufladen, damit aus notwendigen Ladestopps willkommene und erholsame Pausen werden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:16
av MWall
Zalman3 skrev:
Intressant att inte ens Stockholm finns med på laddkartan.
Bilagan ionity_netzwerk_c0e2447eb4.png finns inte längre

Du får väl zooma ut. På din bild är inte Rom, Madrid, Barcelona osv osv med på heller.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:18
av MWall
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:19
av iAkita
12man skrev:
iAkita skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ny information släppt på https://ionity2025.eu
Bland annat 7000 laddare på 1000 stationer.
Det var goda nyheter, men det hade varit ännu bättre om utbyggnadstakten var lite snabbare. Det här fann jag dock intressant:
As part of the network expansion, we plan to increasingly acquire our own properties and, depending on the location, build and operate our own service stations to offer our customers significantly more convenience in the future. OASIS is the embodiment of our ambitions – to rethink and reinvent the charging experience. This new concept for charging stations is designed around a protected garden environment. Its objective: to recharge drivers while they recharge their cars. And to turn a necessary stop into a welcome break.
De hade otur med översättningen till engelska, inget på tyska om protected garden,
PROJEKT: OASIS
Um unseren Kunden zukünftig mehr Komfort zu bieten, planen wir im Rahmen des Netzwerkausbaus vermehrt eigene Grundstücke zu erwerben und je nach Standort eigene Raststätten aufzubauen und zu betreiben. Das Konzept OASIS verkörpert unsere Ambitionen, das Ladeerlebnis neu zu denken. Die Zielsetzung: Fahrzeug sowie Fahrer sollen gleichermaßen ihre Batterien aufladen, damit aus notwendigen Ladestopps willkommene und erholsame Pausen werden.
Inte säkert, tycker mer det verkar som det fallit bort i den Tyska texten. Det finns en liten konceptbild på hemsidan. Döm själv vad du tror.
Screenshot_20211124-151746_Chrome.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:33
av Off Grid Byggaren
Det finns ju konkurrenter som bygger liknande.

Borde väl gå att göra en del buisness runt laddningen.

Tänk en sån här längs E4 i Tönnebro, de verkar ju alltid ha kunder på den restaurangen.
Screenshot_20211124-152956_Chrome.jpg
https://www.drivingelectric.com/3972/gr ... courts?amp

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:35
av Jerker
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 15:49
av MWall
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.
Oj vad du hetsar upp dig. Alla varken kan eller vill köpa Tesla.

Om, när och hur Tesla tänker göra sin storskaliga öppning för andra märken får vi tids nog veta. Men innan dess skulle jag inte räkna med det. Det kan ju bli lite vad som helst.

Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:08
av taliz
Tycker eon och recharge är bättre än IONITY.
Dels för att de levererar vettiga priser utan abb, dels för att man slipper alla som bundit upp sig på IONITY(och därmed känner sig tvingade att köa där).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:20
av Maw
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Precis, efter SuC. Då har man inte tagit ledningen, särskilt inte när Tesla börjar öppna SuC för andra bilmärken. Men de lever i sin egen verklighet.
Ska man vara petig så skriver de ju inte att de har tagit ledningen, bara att de har tagit "en ledande roll" och det kanske man kan ge dem?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 nov 2021 16:45
av mati
MWall skrev:
Jerker skrev:
Jojo, de övertygar kanske sig själva, men inte mig. Patetiskt!
In roughly 1,000 days since IONITY was founded, we have taken a leading role in the transformation and electrification of the mobility sector.

Vet inte hur det ser ut i andra länder men här i Sverige är ju Ionity klart bäst efter SuC trots allt. Med abonnemang kan man dessutom ladda billigare än hos Tesla.
Även om jag inte håller med om detta så är det inte särskilt svårt att vara "bäst" i Sverige om man bortser från SuC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 07:00
av Jerker
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 07:31
av mati
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:26
av Maw
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:29
av Dafro
Det viktigaste om det ska bli bra är att bygga fler på samma ställe typ minst 8-10, och om dom är lite smarta och löser det med lastbalansering så kan ju 4 bli 8 utandats behöva dra fram mer kabel men visst om det kommer 8 taycan samtidigt så kanske någon blir ledsen i ögat, men det kommer ju aldrig ske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 08:31
av RagWal
Maw skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att vi är rätt många som är rejält besvikna på Ionity. Mycket snack och liten verkstad. Jag skulle bli riktigt glad om de gjorde allvar av alla fina ord, men när vi sett hur de har levererat hittills så ekar det rätt tomt om deras löften. Jag har inte hetsat upp mig, tvärtom är jag rätt uppgiven.
Precis. Jag väntar fortfarande på de 400 stationerna som skulle varit klara "by 2020". Vi har snart 2022 och det händer ingenting känns det som. Att det nu ska bli 1000 stationer till 2025 känns ungefär som någon form av vallöfte. Ett uttalande utan verklighetsförankring. Jag antar att vi kan vara glada om det blir hälften så många.
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Jämför man istället ökningen av laddare med deras BEV-försäljning så inser man att de antingen har låga ambitioner med bilarna eller litar på att andra bygger laddnät. Oavsett inte ambitiöst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 09:32
av mati
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 nov 2021 11:35
av macky
mati skrev:
Maw skrev:
De har uppfyllt 84% av målet om 400 stationer. Om det är någon indikation för deras leveransförmpga så kan vi förvänta oss 840 stationer till 2025. Alltid något: )
Fast det är ju nästan 2 år för sent. Vi har inte 2020 längre. I så fall borde det vara 840 stationer runt året 2030.
Tror att man kan tolka "by 2020" som när som under 2020. Så 388 klara nu och kanske når de 400 "by 2021" då. Ett år sent får man väl se det som. Hoppas på fler laddare per station dock för Sveriges del.

Vad var nu reglerna för uppsägning av abonnemanget? En månad innan det går ut för att undvika förlängning?