Sida 204 av 231

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 17:09
av Bjelke
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 17:16
av Maw
pingflood skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Det var ju intressant, kontaktade min ÅF för att se vad de gör och om de har koll på detta. Hur skadligt kan det bli för batteriet i längden?

(edit: hittade denna länk från VW själva, där står det att man inte ska ladda till 100% om den ska sitta mer än 12 timmar
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-waranty
)

(edit2: pratade med min säljare och de sade att de naturligtvis bara laddar till 80%, så de verkar ha lite koll)
Kollade också med min ÅF för en liten stund sedan (Atteviks i Växjö), han sa också att de bara laddade till 80% inför leverans och att man aldrig ska ladda till 100% om man inte tänkt köra ganska omgående.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 17:52
av iAkita
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 17:56
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 18:39
av HelectriC
Ähh, det är ingen fara med 100% en stund. Den ena gången min bil har stoppat, så hade jag laddat till 100%. Bilen blev hämtad av bärgare på en fredag och skulle inte bli omhändertagen på verkstad förrän måndag. Jag uttryckte att detta inte var önskvärt och ställde frågan till flera inom Polestar. De tog mitt bekymmer på allvar och jag fick svar från diverse experter att det inte var något problem så länge den inte står så i många veckor. Nu har jag haft bilen i 6 månader och inte märkt någon degradering av batteriet. Tror det det ofta överdrivs hur farligt det är att ladda till 100%.
Hur är det förresten med ID.4, laddar den verkligen till 100% eller är det egentligen lägre som med eGolfen?

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 18:47
av Leo
Har för mig att ID.3 har 4% som buffert i toppen. ID.4 har säkert samma så ingen fara skulle jag säga.

Mina tidigare elbilar (e-Golf/e-up) laddade jag alltid till 100%. Märkte aldrig av någon försämring av kapacitet. Hade man ingen avgångstid inställd på de gick det inte ens att välja något annat än 100%.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 18:55
av taliz
Den totala buffern är 6%.
Den absoluta majoriteten av det lär ligga i botten som bricking protection.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:13
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:13
av mati
Leo skrev:
Har för mig att ID.3 har 4% som buffert i toppen. ID.4 har säkert samma så ingen fara skulle jag säga.

Mina tidigare elbilar (e-Golf/e-up) laddade jag alltid till 100%. Märkte aldrig av någon försämring av kapacitet. Hade man ingen avgångstid inställd på de gick det inte ens att välja något annat än 100%.
Jo, det går. Man kan ange en minimigräns för laddning. Jag har ställt den på 80%. Och så fort jag ansluter bilen till laddboxen så laddar den upp till miniminivån igen. 80%, helt utan timer. :)

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:34
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:34
av martinot
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Spännande! Grattis till bilen! :)
taliz skrev:
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Helt klart ett fall där biltillverkaren och ÅF inte är vana eller förstår sig på att sälja och hantera elbilar.

Klar fördel för renodlade elbilstillverkare som Tesla och (nästan renodlade) Polestar. De förstår sig på elbilar och hur de skall hanteras.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:38
av taliz
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 19:42
av Fredrik j
martinot skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Spännande! Grattis till bilen! :)
taliz skrev:
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Helt klart ett fall där biltillverkaren och ÅF inte är vana eller förstår sig på att sälja och hantera elbilar.

Klar fördel för renodlade elbilstillverkare som Tesla och (nästan renodlade) Polestar. De förstår sig på elbilar och hur de skall hanteras.
I Sverige har ju i och för sig vw/audi-handlarna levererat lite drygt 12000 elbilar så helt ovana är dom ju inte.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 20:18
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Låter vettigt. Själv kommer jag behålla bilen ett par år om jag gillar den så jag gick för Max. Gillar jag den inte hoppas jag också kunna sälja den till bra pris så snart miljöbonusen trillar in. 1st Max visade sig vara bra prissatta jämfört med de ordinarie versionerna som nu släppts, så det borde vara lugnt. Men visst, det är sällan man får betalt fullt ut för tillvalen.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 21:07
av Leo
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 21:29
av taliz
Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 22:14
av Leo
Tittar jag på min egen ID.3 där jag mätt och kollat lite olika värden under 1000mil tror jag det hänger ihop så här.

62 kWh totalt

58 kWh användbart totalt

MEN samtidigt anger de

4% i toppen

6% i botten där min bedömning är att en del av den undre bufferten är en slags ”köra förbi 0%” på mätaren. (Tesla har samma tänk med ”Zero mile protection, se bild. Stämde bra enligt bild med 76kWh användbart körsträcka x förbrukning på min tidigare P85)

Dvs tar jag förbrukning x uppnådd räckvidd (100% ner till närmare 0% på mätaren) så blir det drygt 55,5 kWh användbart på min ID.3. Så när det står 0% på batteri/räckviddsmätaren så går det köra ytterligare en bit. Har dock aldrig provat det. Då stämmer det att det finns 6% i botten när mätaren står på 0% men man kan nagga av den bufferten och i nödfall hanka sig fram ytterligare en bit under vissa förhållanden.

På min tidigare e-Niro stod det t ex i instruktionsboken en uppskattning hur långt man kom efter 0%. På den fick jag på samma sätt att bara ut 62kWh (64kWh användbart) när mätaren stod på 0%.

Jämför jag med mina tidigare e-up och e-Golfar x 4 så var det på samma sätt där också.

Sen kan man få aningens olika resultat vintertid jämfört med sommartid. (Körsträcka x förbrukning)

Så min bedömning är att det finns 4% i toppen som buffert. Sen har man olika sätt att räkna buffert % i botten.
2465BEAE-A209-4934-B5C7-44B107794CED.png

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 22:21
av backe
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.

Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.

Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil. :evil:
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?

Re: VW I.D

Postat: 26 mar 2021 22:23
av iAkita
taliz skrev:
Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 09:31
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
Leo skrev:
taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten. ;)

Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
C44C6F79-9E06-4E68-A31D-582538E8A13C.png
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).
Det vore minst sagt udda.
Normalt anger man ju den totala kapaciteten som bruttokapacitet.
Om inte annat av marknadsföringsskäl.

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 09:47
av Bjelke
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Håller med till fullo! :) (förutom att jag är inne på tredje model S men inget annat har funkat hittills helt enkelt).
Får man fråga, enbart ren nyfikenhet, hur vet du att din bil verkligen har laddats till 100%? Med lite tur så
är det ju bara vad någon antar tänkte jag... :) eller har du t.o.m. fått kika på den irl redan?

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 10:19
av mati
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Jag kan bara instämma. Det är också därför jag aldrig är märkestrogen. Vad är vitsen med att byta till en exakt likadan bil liksom? Då kan man ju lika väl behålla den gamla.
Sen får jag dra hatten för dig. Jag hade aldrig i mina vildaste drömmar kunnat föreställa mig att du skulle köpa en ID4, med tanke på allt negativt du har skrivit de senaste åren kring VW. Även om du säger att det är tillfälligt så blir jag positivt överraskad att du uppenbarligen har ändrat din inställning. Respekt. Själv skulle inte kunna tänka mig att köpa en ID4 "så länge" i väntan på bättre alternativ, trots att jag inte alls är lika negativt inställd mot VW som du alltid har varit. Varför skulle man bli skadeglad tycker du? Vari består skadan?
Det blir roligt att få läsa vad du tycker om bilen.

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 11:26
av taliz
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW. :lol:
Kul å testa lite annat ibland också ju :) :mrgreen:
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Håller med till fullo! :) (förutom att jag är inne på tredje model S men inget annat har funkat hittills helt enkelt).
Får man fråga, enbart ren nyfikenhet, hur vet du att din bil verkligen har laddats till 100%? Med lite tur så
är det ju bara vad någon antar tänkte jag... :) eller har du t.o.m. fått kika på den irl redan?
Har diskuterat med dem såväl på plats som via mail. Efter diskussioner med säljaren, som hade kontakt med VW centralt(som kom med massa felaktiga uppgifter), så sänkte dom SOC på min bil till 80% genom att dra igång värmaren.

Citat från försäljningschefen:
"Vi laddar bilarna till upp mellan 80 till 100%, de flesta får nog 100%.
Efter att vi laddat går bilarna till leveransutrustning och under tiden de gör leveransutrustning kommer batteriet att gå ner under 100%, så det är ingen lång period som bilen står med 100%."

Efter alla diskussioner och mail har jag förstått det som att de gör detta av logistiska skäl. Många kunder uppskattar garanterat att få en fulladdad bil. Men det är många bilar som skall iväg nu närmsta veckorna, och de har helt enkelt inte tillräckligt med laddare för att ladda upp alla precis innan leverans. Därför sätter de dem på laddning när de ankommer från fabriken.

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 12:28
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Re: VW I.D

Postat: 27 mar 2021 13:04
av Zalman3
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:

Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.

Gissar att Audi Q4 kommer döda e-tron 55/50 Quattro!

Tar faktiskt en Audi Q4 före BMW iX3, Mercedes EQA, Polestar och Volvo också.