Tyvärr kommer nog min fru inte hålla med mig. Hon håller sin i3 väldigt kär. Och Teslan går inte att byta bort av storleksskäl. Och det är nog rätt. Kan inte lägga nästan 700' på en andrabil.
Tyvärr kommer nog min fru inte hålla med mig. Hon håller sin i3 väldigt kär. Och Teslan går inte att byta bort av storleksskäl. Och det är nog rätt. Kan inte lägga nästan 700' på en andrabil.
Jag kommer "bara" upp i 786500 kr med de paket du nämner, du måste även valt till nappaläder och en annan metallicfärg än magnesium.
Acceleration boost ingår visst i performancepaketet på PS2 numera.
Specar man den som en vanlig Model 3 LR med 19" så kostar PS2 674000 kr mot M3:s 710170 kr. I mitt tycke så får man betydligt mer bil i en PS2 och Polestaren är numera riktigt billig jämfört med huvudkonkurrenten. PS2 får bonus medan M3 blir utan så det skiljer över 106000 kr..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tyvärr kommer nog min fru inte hålla med mig. Hon håller sin i3 väldigt kär. Och Teslan går inte att byta bort av storleksskäl. Och det är nog rätt. Kan inte lägga nästan 700' på en andrabil.
Jag kommer "bara" upp i 786500 kr med de paket du nämner, du måste även valt till nappaläder och en annan metallicfärg än magnesium.
Acceleration boost ingår visst i performancepaketet på PS2 numera.
Specar man den som en vanlig Model 3 LR med 19" så kostar PS2 674000 kr mot M3:s 710170 kr. I mitt tycke så får man betydligt mer bil i en PS2 och Polestaren är numera riktigt billig jämfört med huvudkonkurrenten. PS2 får bonus medan M3 blir utan så det skiljer över 106000 kr..
Ja precis. Glömde nämna nappa och annan färg.
I valet mellan Model 3 och Polestar 2 så väljer jag nog ändå BMW i4. Det är ännu mer bil för pengarna. Tyvärr sjukt lång leveranstid.
Jaha, kommer det inte vara försäljningspriset som avgör?
Som jag förstått det så har Transportstyrelsen gett i uppdrag till SKV att ta fram detta, och att SKV i sin tur ämnar gå på de prislistor som fastställdes för bilarnas förmånsvärden vis årsskiftet 21/22. Det innebär isf. att det faktiska pris man betalar på kvittot inte är relevant. Vidare så om jag förstått rätt så skall inte extrautrustning påverka prisgränsen heller.
Jaha, kommer det inte vara försäljningspriset som avgör?
Som jag förstått det så har Transportstyrelsen gett i uppdrag till SKV att ta fram detta, och att SKV i sin tur ämnar gå på de prislistor som fastställdes för bilarnas förmånsvärden vis årsskiftet 21/22. Det innebär isf. att det faktiska pris man betalar på kvittot inte är relevant. Vidare så om jag förstått rätt så skall inte extrautrustning påverka prisgränsen heller.
Vi kan ju hoppas att det blir så, då kommer väldigt få bilar hamna över gränsen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jaha, kommer det inte vara försäljningspriset som avgör?
Som jag förstått det så har Transportstyrelsen gett i uppdrag till SKV att ta fram detta, och att SKV i sin tur ämnar gå på de prislistor som fastställdes för bilarnas förmånsvärden vis årsskiftet 21/22. Det innebär isf. att det faktiska pris man betalar på kvittot inte är relevant. Vidare så om jag förstått rätt så skall inte extrautrustning påverka prisgränsen heller.
Vi kan ju hoppas att det blir så, då kommer väldigt få bilar hamna över gränsen.
Klart som fan att extrautrustning påverkar. Annars skulle de ju kunna sälja en EQS för 699' och sen lägga hjul och ratt som extrautrustning för 1,5 miljoner.
Jaha, kommer det inte vara försäljningspriset som avgör?
Som jag förstått det så har Transportstyrelsen gett i uppdrag till SKV att ta fram detta, och att SKV i sin tur ämnar gå på de prislistor som fastställdes för bilarnas förmånsvärden vis årsskiftet 21/22. Det innebär isf. att det faktiska pris man betalar på kvittot inte är relevant. Vidare så om jag förstått rätt så skall inte extrautrustning påverka prisgränsen heller.
Vi kan ju hoppas att det blir så, då kommer väldigt få bilar hamna över gränsen.
Klart som fan att extrautrustning påverkar. Annars skulle de ju kunna sälja en EQS för 699' och sen lägga hjul och ratt som extrautrustning för 1,5 miljoner.
I dagsläget får ju alla en blankett som köpt elbil, ska man då bifoga orderbekräftelse eller hur ska det gå till tro..
Listpris ink extra utrustning, hur påvisar man detta då? Genom kvitto som någon sa?
Varför skulle inte Skatteverket kunna använda sin nybilsprislista? Förstår inte problemet.
Jo precis jag menar att det är enklast så. Listpris.
Mercedes, bmw mfl kan man ju välja 50 tillbehör, men någon i tråden menar nypris ink extra utrustning.
dom kan ju knappast räkna ihop allt, om jag eller du eller någon annan inte väljer att speca min bil så.
Där finns även länk till regeringens promemoria om miljöbonus i början av texten. I promemorian på sidan 8-9 finns förslagen kring listpriser, Transportstyrelsens uppdrag att definiera listpriset och hänvisning till Skatteverkets modell för beräkning av förmånsvärde. Så i allt väsentligt verkar Martinot ha rätt, vi talar om ett listpris som även inkluderar tillbehör. I tjänstebilssammanhang handlar det normalt sett om bruttopriser, vad som står på fakturan påverkar inte bedömningen.
Listpris ink extra utrustning, hur påvisar man detta då? Genom kvitto som någon sa?
Varför skulle inte Skatteverket kunna använda sin nybilsprislista? Förstår inte problemet.
Jo precis jag menar att det är enklast så. Listpris.
Mercedes, bmw mfl kan man ju välja 50 tillbehör, men någon i tråden menar nypris ink extra utrustning.
dom kan ju knappast räkna ihop allt, om jag eller du eller någon annan inte väljer att speca min bil så.
När förmånsvärdet ska räknas ut får man själv ansvara för att extrautrustningrns pris anges korrekt. Samma princip skulle kunna gälla här.
Om det bara är grundpriset som räknas och inte kostnad för utrustning så kommer inte många elbilar komma över 700k efter lite justeringar av prislistorna...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)