Senaste version 2024.14
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2020.48
”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
Re: Senaste version 2020.48
Därför tror jag att vi kommer fastna på level 4 väldigt länge. Bilen kommer behöva hjälp i vissa extrema situationer och då kommer den behöva en förare som kan visa den rätt.Fredrik j skrev:Det är ju den stora utmaningen för en dator. En människor kan, nästan omedvetet, se skillnad på ett underhållsfordon med skylt och en vanlig långtradare med dekal på.
Ofta kan vi kanske inte ens peka på vad det var som fick oss att dra en slutsats. Antagligen använder vi också våra fördomar.
Problemet är ju kanske inte så stort när det gäller ett förarhjälpmedel. Det plingar till och föraren får sluta kolla på youtube för att hjälpa bilen. Men för en helt förarlös bil duger ju inte det och alla situationer behöver hanteras.
Det behöver ju ske genom upplärning av systemet, inte städning av trafikmiljön.
Re: Senaste version 2020.48
En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.LarsL skrev:”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Re: Senaste version 2020.48
Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.Fredrik j skrev:En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.LarsL skrev:”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.holden skrev:Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.Fredrik j skrev:En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.LarsL skrev:”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
Re: Senaste version 2020.48
Skyltar som sitter på fordon i rörelse borde vara lätta att sålla bort, värre om det sitter en skylt med korrekta mått på rätt höjd på ett stillastående fordon, vid sidan av vägen..Fredrik j skrev:På underhållsfordon används ofta den fyrkantiga, svarta hastighetsskylten som ju bara är en rekommendation. Då blir det föraren som själv avgör efter situation. Ignorerar man den och orsakar en olycka antar jag att gränsen för vårdslöshet i trafik kommer tidigare.holden skrev:Det finns också regler om på vilken höjd skyltarna ska sitta, så nog finns det underliggande data att räkna ut vilka skyltar som är giltiga och inte. Undantag dock vid vägbyggen och liknande som kan ha tillfälliga skyltar på fel höjder och med andra mått.Fredrik j skrev:En hastighetskylt gäller bara om den sitter vid sidan av vägen på höger sida i färdriktningen om jag minns rätt.LarsL skrev:”Jag har köpt en sådan här skylt med stolpe som jag transporterar hem till mig stående på min bilkärra” Vad gäller? Begår jag ett brott?
(Jag ha sett nästa exakt detta på ett arbetsfordon där de lastat på en massa skyltar.)
https://www.skyltcentralen.se/collectio ... ng-10-km-h
Ett arbetsfordon har väl inte bara en hastighetsskylt utan i kombination med en skylt för vägarbete? Eller ett orange blixtljus på taket.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Re: Senaste version 2020.48
Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-nFredrik j skrev:Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.holden skrev:Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-nFredrik j skrev:Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.
https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Re: Senaste version 2020.48
Radarn ska ha en räckvidd på 160 meter vilket borde ha räckt för att bromsa bilen till stillastående eller väldigt låg fart, så det där är ju en konstig olycka.Fredrik j skrev:Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.holden skrev:Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-nFredrik j skrev:Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.
https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Nej, det är inte konstigt alls.holden skrev:Radarn ska ha en räckvidd på 160 meter vilket borde ha räckt för att bromsa bilen till stillastående eller väldigt låg fart, så det där är ju en konstig olycka.Fredrik j skrev:Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.holden skrev:Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-nFredrik j skrev:Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.
https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Radar är inte bra på att upptäcka stillastående objekt.
Kameror är dåliga på att upptäcka vita objekt.
Det finns helt enkelt anledningar till att föraren alltid skall hålla uppsikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Senaste version 2020.48
Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Senaste version 2020.48
Parkeringssensorer använder väl oftast ultraljud. Korta avstånd och låga hastigheter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Re: Senaste version 2020.48
Körde bilen med autopiloten på och ingen fot på gasen?Fredrik j skrev:Ja, och tillämpa försiktighetsprincipen. Det här tror jag är anledningen till varför teslaägare verkar rapportera fler spökbromsningar.holden skrev:Man får göra två avläsningar och jämföra relativt sin egen framdrift, och räkna fort som f-nFredrik j skrev:Just relativ rörelse är väl det kameror har svårast för? Speciellt om bägge rör sig i samma riktning.
En människa ser ju att underhållsfordonet längre fram antagligen rör sig långsammare men en kamera behöver ju beräkna storleken på baksidan på lastbilen och hur storleken förändras.
Tekniken verkar ju fungera sämre på väldigt stora, konturlösa objekt. Som exemplet med det liggande lastbilssläpet.
https://www.thedrive.com/news/33789/aut ... rned-truck
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2020.48
Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.Svenssons skrev:Antagligen för att den ska detektera ca 2 kvadratmeter och inte en volym på några tusen kubikmeter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2020.48
Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Senaste version 2020.48
Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.Gustafsson skrev:Radar används inte vid parkering, det är de runda knapparna med sina ultraljudsgivare som används då. Även i sidled används ultraljud t.ex. för räcken, bilar bredvid etc. Räckvidden är några meter.holden skrev:Nu kan jag inget om radar men varför funkar parkeringsradarn då?
Radar har haft väldigt dålig spatial upplösning, man har i princip bara en dopplersignal för hastighet och kanske tid för avstånd.
Problemet tänker jag är att ”allt” står still, dvs objekt i radarns riktning, stolpar, stenar från vägkanten, träd mm mm. Även bropelare å annat stort står ju stilla och ger med enbart radar liknande signal som en stillastående bil/ släp på vägbanan.
I teorin kan Teslas system säkert kombinera data från kamera och radar för att få bättre förmåga att upptäcka fler hot på vägen och samtidigt låta bli att varna för triviala ting.
Detta håller nog på att ändras med ny radarteknik som mer kan få en ”bild” av omgivningen. Även Lidar kan ju bättre avgöra avstånd än en vanlig kamera och de är numera billiga. Kommer säkert i många bilar framöver.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
Installerar 2020.48.35.5 nu
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Senaste version 2020.48
Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Senaste version 2020.48
Det handlar inte om vad ’radarn’ ser utan om signalbehandling. Radarn ”ser” allt, rent principiellt. Men för att göra skillnad på det som står still och det som rör sig använder man säkerligen dopplereffekten. Om man inte använde sig av dopplereffekten skulle radarn även ta en massa fasta föremål för fordon. Dopplereffekten innebär att frekvensen på den reflekterade radarvågen får olika ändring i frekvens beroende på hur föremålets föresle relativt min egen bil. Jämför med när du hör en racerbil komma emot dig och sedan passera. När den kör mot dig låter det ”iiiiiiiiiiiiii” och när den passerrat låter det ”oooooooo”. Eftersom bilen vet hur fort den rör sig kan den räkna ut vilken frekvensförändring som stillastående föremål ger och utesluta dessa. Den räknar även ut hastigheten på detekterade föremål genom att använda dopplereffekten.holden skrev:Svenssons skrev:Fattar ändå inte varför en radar inte skulle klara stillastående objekt, handlar det inte om vinkeln radarsignalen träffar objektet med? Farthållarens radar klarar ju bilköer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Senaste version 2020.48
Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.holden skrev:Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.
Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Senaste version 2020.48
Det låter helt rimligt, men borde inte en radar i en bil avsedd att göra bilen säkrare detektera alla föremål rakt framför bilen - som den ju bevisligen gör på kortare avstånd när den spökbromsar. Ett stillastående föremål rakt över filerna på en motorväg är ju precis det man vill bli uppmärksammad på, och radarn ska ha 160 meters räckvidd enligt Teslas hemsida.AAKEE skrev:Väldigt många radaranläggningar, även militära high tech använder dopplereffekten för att slippa se allt som inte rör sig.holden skrev:Absolut, men oavsett var det är som blockerar rakt framför bilen måste radarn klara av att ”se” det så länge signalen reflekteras tillbaka, vinklade objekt kan reflektera bort signalen och därmed inte ”synas” - därav design med sådana vinklar på stealth-stridsflygplan etc. Att objekt som står still alltid skulle vara osynliga för radar verkar strida mot fysikens lagar.
I det här fallet handlar det inte om en vinklad yta(det är rätt avancerat att skapa stealth-maskiner), utan att man rent signalbehandlingsmässigt låter datorn som behandlar den reflekterade radarenergin titta på vilka flrekvenser som kommer tillbaka.
Det finns radaranläggningar som ser stillastående grejer också, dvs inte använder dopplereffekten. Nackdelen är att de då ser ”allt” vilket man i vissa fall inte vill. En radaranläggning som försöker se flygmaskiner vill oftast inte se ”allt” och defenitivt inte marken. Ser man alla detaljer utan att behandlöa signalen så man kan skilja ut vad som är vad kommer man inte se det man vill. Genom att exkludera dopplersvar för saker som inte ger någon frekvensförändring slipper man se en massa gröt på radarskärmen och ser bara det som rör sig.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Senaste version 2020.48
#metoo (fast igår kväll)Bruno skrev:Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
MYP -23
ID3 -21
Re: Senaste version 2020.48
Fick den också igår.zata skrev:#metoo (fast igår kväll)Bruno skrev:Jag medwilfried skrev:Installerar 2020.48.35.5 nu
Körde 5 mil efteråt. Hade en spökinbromsning + att ventilationstyrning strulade. Kunde inte styra flödet ibland.
Blir till o ta en längre tur idag för o testa mer.
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.