Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 nov 2021 12:01
Ja, minst en månad innan. Det är bara avsluta abonnemanget i appen. Hur lätt som helst.
Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
13 euro i månaden har jag för mig. Är väl inte så betydande.taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Absolut, varför inte men jag tror att det möjligen finns en specifik tråd för det.Maw skrev:Tesla verkar ha uppfattningen att de på ett eller annat sätt tjänar på att låta andra märken ladda. Hur deras kalkyl ser ut kan vi roa oss med att spekulera om ett varv till om vi saknar andra roliga diskussionsämnen
Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...12man skrev:Ionity plan på 4 år från 1500 till 7000 , 4.6x 2021-> 2025
Tesla fakta på 4 år från 5000 till 30000, 6x 2017->2021
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).Nicke Nyfiken skrev:”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.MWall skrev:Och fördelen det ger tänker man skänka bort...
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Snicksnack. Vad dillar du om?![]()
![]()
![]()
Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst.![]()
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar.![]()
Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.
På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.
Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.
Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.taliz skrev:Va? Det kostade inget extra på den bil du kör AFAIK. Det du pratar om är ett udda case som gällde några "classic" s60(dvs ej refresh, vilket det knappt såldes några av överhuvudtaget).Nicke Nyfiken skrev:”Fick gratis SuC, forever”taliz skrev:Snicksnack. Du och alla andra som köpte första åren fick ju t.o.m. gratis SUC, forever.Nicke Nyfiken skrev:Betydligt mer???taliz skrev:Om du med "skänka" menar att övriga får betala betydligt mer för att nyttja det så visst.
Abonnemanget skulle väl kosta 120 spänn i månaden för att få samma pris som Teslaägarna laddar för?
Teslaägarna har garanterat betalt betydligt mer än så extra på bilpriset, för att finansiera SuC-utbyggnaden.
Teslas pris är ju inte mkt bättre än IONITY, som är favorit-hatobjektet på forumet.
Den stora fördelen är snarare mängden laddare, och att man förhoppningsvis slipper binda upp sig.
Snicksnack. Vad dillar du om?![]()
![]()
![]()
Tycker du att 20 000:- är ”gratis” så visst.![]()
Låter osannolikt eftersom du samtidigt tycker att 120:- per månad är en betydande summa pengar.![]()
Tillgången till SuC var ett tillval som kostade 20 000:- som man fick kryssa i liksom alla andra tillval när man beställde bilen. Ville man inte betala 20 000:- extra, så var man inte välkommen på SuC. På den dyraste versionen av Model S gick det inte att välja bort SuC så man fick betala 20 000:- extra, oavsett om man ville eller ej.
På den tiden uppgav Tesla hur mycket av bilpriset som gick till SuC-utbyggnaden. Idag vet vi inte hur mycket av bilpriset som egentligen är för SuC. Men jag är övertygad att det är mer än motsvarande 120:- i månaden som övriga ska betala.
Jag håller helt med MWall att Tesla med en abonnemangskostnad på 120:-/månad i princip skänker bort fördelen med SuC-nätverket som deras egna bilköpare har betalat dyrt för.
Därmed inte sagt att jag är mot ett öppnande, tvärt om. Men att säga att övriga elbilsägare kommer att få betala betydligt mer för SuC än Teslaägarna, är bara löjeväckande.
Vad som går till nätverket är bara spekulationer AFAIK. Rent praktiskt gjorde Tesla förlust de första ~10 åren. Dvs samtliga bilar som såldes med fri SUC såldes med förlust.
Om du/ni med fri SUC verkligen "finansierat" nätverket så kan du ju försöka förklara varför fri SUC tagits bort.
Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.![]()
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Precis vad jag förväntade mig.taliz skrev:Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.![]()
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.
Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.
Tala för dig själv.Nicke Nyfiken skrev:Precis vad jag förväntade mig.taliz skrev:Du kan väl pejsta ditt köpeavtal, om du fortsatt insisterar att du betalt extra för det?Nicke Nyfiken skrev:Du är för dåligt påläst om SuC-historiken för att det ska gå att diskutera och dessutom helt ovidkommande i diskussionen om abonnemangskostnaden som du tycker är hög.![]()
Istället för att blanda in ännu mer irrelevanta saker så kan du väl förklara varför du ser 120:-/månad (de månader man vill utnyttja SuC) som ”betydligt mer” pengar än det Teslaköparna idag betalar genom att köpa Teslas överprisade bilar?
Hade jag idag ägt en annan elbil och aldrig tidigare ägt en Tesla och därmed aldrig bidragit ekonomiskt till SuC-utbyggnaden hade jag tyckt att 120:-/månad (för att få samma kWh-pris som Teslaägarna) varit extremt billigt för de få månader per år jag har behov av SuC.
Men det är vad jag tycker. Uppenbarligen finns de de som rycker det är väldigt dyrt.
Aha, så Teslas bilar är ”överprisade” nu?
Tycker detta luktar mest allmänt gnäll. Ingen fakta.
Tex kostar en BMW i4 M50 med prestanda motsvarande M3P betydligt mer än just M3P. Samma sak med i40 vs M3LR. Trots att de definitivt inte ”finansierat” SUC.
Återigen, det är inte mkt billigare än IONITY.![]()
![]()
![]()
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel.
Varför får det här mig att tänka på en dålig politiker som inte kan motivera sina tidigare uttalanden när de ifrågasätts, i detta fallet ett påstående att det är betydligt dyrare för icke-tesla att ladda vid SuC. Istället blir det bara en massa nonsens om andra ovidkommande saker för att föra bort diskussionen från ursprungsfrågan.taliz skrev:Tala för dig själv.Nicke Nyfiken skrev:Precis vad jag förväntade mig.![]()
![]()
![]()
Inte ens ett försök till svar på frågan, utan bara en massa nytt ovidkommande dravel.
Svaret på frågan var att Teslas bilar inte är "överprisade". Var det inte tydligt nog?
Var är ditt köpeavtal som visar att du "betalade extra"?
På vilket sätt tycker du att Tesla är överprisade?Dafro skrev:Håller faktiskt med om att tesla är överprisade men så länge folk köper så är det ju inget problem….
Sedan är det väl självklart att bmw är dyrare, är ju en bättre bil, samt premium.
Fast då skulle det inte hända så mycket i tråden med tanke på den fart som ionity jobbar med, men håller med dig i sak och ska försöka hålla mig till sakfrågan.R_Edvinsson skrev:Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?
Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemmaHoppsan_84 skrev:Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Mer Around
Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
Ser ju ut som du har billig el...HelectriC skrev:Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemmaHoppsan_84 skrev:Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.![]()
Vem säger att det är billigt med elbil