Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 09:32
av Dafro
R_Edvinsson skrev:
Varför hamnar alla trådar i samma diskussion?
Är mer intresserad av Ionity i just denna tråden.
Fast då skulle det inte hända så mycket i tråden med tanke på den fart som ionity jobbar med, men håller med dig i sak och ska försöka hålla mig till sakfrågan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 09:49
av HelectriC
Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma
Vem säger att det är billigt med elbil
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 10:14
av Peter Andersson
MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.
Mer Around
Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 10:16
av chaffis75
HelectriC skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Ingen nyhet men i går när strömmen kostade en bit över 2kr/kwh hel dagen tänkte jag på att det till och med går att ladda billigare på IONITY än hemma. Det kräver dock abonnemang men ändå.
Jag funderade på om jag inte skulle köra till Ionity, ladda fullt och sen hem för att koppla på min V2L och dra in förlängningssladd i huset. Inkl nätavgift betalade jag upp til 4,50kr/kWh igår hemma
Vem säger att det är billigt med elbil
Ser ju ut som du har billig el...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 10:28
av Jerker
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr, dessutom anser jag att alla mjukvaruuppdateringar mer visar på att man levererar en produkt som inte är färdig än att man ligger i framkant. Kollegan som hämtade en 3a för någon månad sen har redan fått 3 uppdateringar, troligen buggfixar. Vindrutetorkareautomatik som inte funkar och bristande kvalitet och snål inredning som flera som gillar tesla tycker är clean. Tror dom kommer gå ner till det inom ett par år. Säger sig ju självt på den stora marginal som dom har på sina bilar jämfört med andra biltillverkare, än så länge. Men detta är ju bara min personliga uppfattning och enda anledningen att köpa Tesla är dess laddnötverk, som ev inte kommer vara deras USP längre.
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.
Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 10:41
av Maw
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.
Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen
Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 10:46
av Jerker
Maw skrev:
Jerker skrev:
Dafro skrev:
Fast att gratis löpande uppdateringar OTA skulle vara ett tecken på att bilen inte är färdig är ju en grav missuppfattning. Men den logiken skulle man ju också kunna hävda att andra biltillverkare kommer med uppdateringar i nya årsmodeller eftersom den förra de sålde inte var färdig.
Jag har under de dryga två år som jag haft min Tesla fått flera bra helt nya funktioner i bilen och det ser jag bara som en ren bonus. Att det sen generar en del buggfixar också, det kan jag ta, eftersom fördelarna överväger. Ska du få helt nya funktioner hos andra bilmärken så måste du köpa en ny bil.
Jag håller helt med om att OTA-uppdateringarna som kommer till min bil ung var 6:e vecka är en positiv upplevelse. Lite som julafton när symbolen för ny mjukvara visar sig på skärmen
Men eftersom jag inte har en Tesla så behöver man uppenbarligen inte köpa en ny bil för att få nya funktioner hos alla andra bilmärken;)
Nej, jag övervägde snabbt att nämna att även andra märken så smått har börjat med detta också, även om det inte kan omfatta bilens alla funktioner som hos Tesla, men valde att hålla mitt inlägg lite kort. Det är bra att andra börjar ta efter denna filosofi!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 11:29
av Gargamel
Peter Andersson skrev:
MER här ju abonnemang där elen kostar under 1kr per kWh.
Mer Around
Mer Around passar dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh,
Om du har tur att den inte blockas av taxi-bilar eller andra som slööööö-laddar i flera timmar och inte ens är kvar i samma kommun medans de laddar där. En stor anledning till varför jag sa upp Bee-abbet, för det blev inga <1kr/kWh när jag kanske kunde ladda 2 gånger i månaden på dem i min närhet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 15:10
av martinot
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 15:16
av Daven
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 15:19
av martinot
Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.
Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 20:23
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?
Du ska veta att ljudisolering kostar
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 28 nov 2021 20:27
av Dafro
martinot skrev:
Daven skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Avser bilarna och företaget men detta var främst menat bilarna.
Tycker inte får den kvalitet som man förväntar sig för den pengen som dom kostar, 3 och y borde kosta under 500 kkr,
Om du tycker att MY skall säljas av Tesla för under 500, vad borde då Audi sälja den gamla ineffektiva e-tron 55 för? Under 400?
Det beror på om man anser att fat etron är premium eller om man anser att tesla är premium. Det är väldigt stor skillnad på gamla skolans premium och moderna teknik premium.
Håller med 100%.
Verkar också när man tittar på försäljningslistor som att marknaden håller med att det finns en ny definition på premium. Att hamna i långa laddköer och strula med trasiga laddpunkter hos Ionnity är tex. verkligen inte "premium" i min bok, men även att ha en bil som fungerar väl med förvärmning på vintern, bra användargränssnitt och bra fjärrstyrning via app är något som jag tar för givet på premiumbilar.
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium:D
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 16:01
av macky
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra .
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 16:16
av Dodde
macky skrev:
Ser nu att plug and charge på Ionity kommer på alla e-tron (samtliga modeller) byggda från och med 1 december 2021. Kommer väl en uppdatering om ett år för oss andra .
Samma gäller nog MEB.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 17:36
av martinot
Dafro skrev:
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så.
Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic?
Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!
Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.
Gällande öpnnadet av SuC;
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.
Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 20:02
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Bäst att bli lite on topic nu framgent…
SuC kan jag hålla med om är premium men det får vi ju alla snart utnyttja helt fritt men 3 eller y är mer en dussinbil än premium. Att behöva ha peltorkåpor med intercom som i rallybilar är enligt mig inte premium
Tja, du är ju inte den bästa på att undvika OT om man säger så.
Snacka hörselkåpor för att använda en Tesla, i en tråd on Ionity är ju verkligen on-topic?
Sure, Darfor. Kliv ner från dina höga hästar nu!
Det är inte bara helt OT, men dessutom helt barnsligt och korkat trollande.
Gällande öpnnadet av SuC;
Tror du tar ut lite för mycket i förskott. Samma sak gällande min oro för att Tesla öppnar upp SuC. Än så länge är det ett begränsat experiment i Holland, som inte är säker att de går vidare med, och om de går vidare med det så är det väldigt oklart hur det kommer implementeras.
Det kan vara så att att många SuC-stationer aldrig öppnas upp för er utan Tesla. Det kan också bli så att icke-Teslor bara tillåts ladda när det finns lediga platser. Mycket som är oklart i dagsläget, så man skall nog inte ta ut för mycket åt något håll idag.
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Skrev ju faktiskt lite… tränar. Och det är ju lite kul att trolla med er Tesla ägare, men jag gör det med glimten i ögat och är avis på SuC och hoppas att ionity blir lika bra (tillröckligt on topic får jag hoppas)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 20:09
av martinot
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.
Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 29 nov 2021 20:19
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
kulmattbtrolla
???
Kul att trolla, (retas lite hjärtligt)
Dafro skrev:
hoppas arr ionity blir lika bra
Även jag hoppas på det.
Hela marknaden gynnas kraftigt om inte bara Teslas bilar, men även Teslas SuC, äntligen någon gång äntligen skulle få riktigt bra konkurrens.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 nov 2021 06:49
av mati
martinot skrev:
Kan också bli så att enbart vissa bilar som är kompatibla som tillåts ladda. Tex. kan man tänka sig att Polestar 2 kan ladda, men kanske inte bilar som e-tron 55, som du riktigt inne på, har ett extremt dumt placerat laddintag.
Det funkar visst att ladda e-tron på SuC. Det enda som krävs är att man vänder den upp och ner och tadaa så hamnar ladduttaget på rätt sida. Jag tror att Tesla kommer att sätta upp automatiska bilvältare som lätt och elegant ställer bilen på taket. Ungefär såhär.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 nov 2021 09:47
av Dafro
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 nov 2021 10:21
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 nov 2021 10:49
av macky
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
20211102_155150.jpg
Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser man .
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 30 nov 2021 10:56
av Off Grid Byggaren
macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
När NI ändå är OT så. Om det är v2 så gör det väl inte så mycket om man parkerar fel med en E55, blir väl inte så kul att dela då ändå, eller får båda minst 50% kanske.
Om det kommer flera e-tron samtidigt så är det ju inget problem om de står på rad. Annars blockeras två platser.
20211102_155150.jpg
Vänta nu, har du hackat SuC i Väsby? Eller testar du bara. Korta kablar ser man .
Fick höra ett rykte att nu skulle det vara helt gratis laddning för e-tron på Tesla SuC de kommande fem åren.