Sida 206 av 238

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 13:38
av teslaponken
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.

Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 13:40
av Verdi_
Jaegaern skrev: 24 maj 2024 13:11
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.
Teslaponken anser att M3 och MY är för fotbollsmorsor, enligt tidigare utsagor.

Jag tycker känslan i Model 3 och Y är alldeles för artificiell. Är säkert "kul" för en del men vill man ha lite känsla i bilen så får man välja annat.

Skulle för den delen inte köpa en Ludicrous+ för 600' heller. För mig är mervärdet mot en LR+ nästan noll. Eller ja, jag skulle nog betala mer för en LR+. Den är mycket rimlig som firmabil fortfarande. Väldigt lågt förmånsvärde.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 13:56
av Jaegaern
Verdi_ skrev: 24 maj 2024 13:40
Jaegaern skrev: 24 maj 2024 13:11
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.
Teslaponken anser att M3 och MY är för fotbollsmorsor, enligt tidigare utsagor.

Jag tycker känslan i Model 3 och Y är alldeles för artificiell. Är säkert "kul" för en del men vill man ha lite känsla i bilen så får man välja annat.

Skulle för den delen inte köpa en Ludicrous+ för 600' heller. För mig är mervärdet mot en LR+ nästan noll. Eller ja, jag skulle nog betala mer för en LR+. Den är mycket rimlig som firmabil fortfarande. Väldigt lågt förmånsvärde.
Ja pre 22 MS är mer "bil" än M3 och MY, 100%. Flera föredrar säkert det!

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 17:34
av SwedishAdvocate
elnice87 skrev: 23 maj 2024 18:21
Ni som är gamla i gejmet vad gäller teslor och
I synnerhet model s? Vad slår man till på ! Något, enligt er, riktigt Nice ute på marknaden ? Tänker mig typ årgång 19-21. Kör en mach e i dagsläget och
Tycker model s är den finaste av teslor. Men räds dyra reparationer/dåligt exemplar. Hur höga försäkringspremier är normalt för helförsäkring ?
Kvalar tyvärr inte in i det efterfrågade demografiska klientelet – men medan vi väntar på inlägg från ngn som gör det... ;)

Som jag förstår det så är du ute efter en så kallad Raven. Min bild är att dessa – bortsett från de allra senaste så kallade Palladium – är de Model S som har bäst rykte på forumet. En aspekt är väl garantierna. Har tyvärr inte stenkoll och kommer inte ihåg ifall det är 8(?) år/obegränsade mil(?) – vilket som än kommer först, eller 8(?) år/19 200(?) mil – vilket som än kommer först på de här bilarna när det gäller garantin på drivenhet och högspänningsbatteri. Tror det finns en ytterligare garanti från Tesla på 4 år för de övriga komponenterna på bilen, men är osäker på det med. Men oavsett så antar jag att mer garanti alltid är bättre än mindre. Gissar även att det kan vara bra att kika på undersidan av batteriet för att se så det inte syns några skador på det. Sitter väl någon slags skyddsplåt där, men om det skulle finnas någon slags buckla i den skyddsplåten kanske inte det är så optimalt.

Sen är ju de här bilarna byggda i Freemontfabriken. Kvalitén på bilarna därifrån har väl kanske inte alltid varit lika jämn som kvalitén från bilar byggda i Tyskland eller Kina. Rätt säker på att det t.ex. förekommit lite för tät karosspassning med skav på lack som resultat – så det är nog en bra idé att noga kolla all karosspassning – även runt de delar av karossen som går att öppna – dvs. dörrar, baklucka och frunk.

Sen kan det väl bli reparationer på luftfjädringen om man har otur, men det gäller väl alla dyrare beg. bilar som har den här sortens fjädring. Tror bara det finns två tillverkare av luftfjädring globalt och har för mig att Tesla använder samma leverantör som Merca.

I övrigt är det väl som med alla bilar. Provköra ordentligt och lyssna om det finns div. missljud/gnissel.

Försäkring kan jag inte uttala mig om. Finns dock ett antal trådar om det här, så en sökning med forumets sökfunktion kanske kan ge lite träffar.

Sen är väl den här diskussionen lite off-topic för den här tråden. Tror du kan få mer feedback ifall du startar en eller flera separata trådar istället.

Och du får som sagt dubbelkolla det jag skrivit om garantier ovan – det är bara taget ur minnet och kan vara fel.

En äldre tråd om de här årsmodellerna:
viewtopic.php?p=771873#p771873

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 18:16
av holden
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 18:34
av SwedishAdvocate
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 18:35
av Verdi_
Det här med luftfjädringen har jag hört massor av ggr. Men trots att jag hänger här, på Tesla Fixers FB-grupp osv så har jag knappt sett några exempel på haverier. Hur vanligt är det egentligen?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 18:43
av holden
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 18:54
av Verdi_
holden skrev: 24 maj 2024 18:43
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.

För dig kanske. Men jag håller med. Det borde finnas en skidlucka.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 19:40
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 24 maj 2024 18:35
Det här med luftfjädringen har jag hört massor av ggr. Men trots att jag hänger här, på Tesla Fixers FB-grupp osv så har jag knappt sett några exempel på haverier. Hur vanligt är det egentligen?
Var väl lite olyckligt formulerat av mig. Har redigerat texten och formulerat om det.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 20:02
av Legato
teslaponken skrev: 24 maj 2024 13:38
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.

Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.
Highland P är sämre än gamla P?

3P från 2021 för 300k?

Tröttnar du aldrig på att skriva allt strunt?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 20:27
av teslaponken
Legato skrev: 24 maj 2024 20:02
teslaponken skrev: 24 maj 2024 13:38
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.

Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.
Highland P är sämre än gamla P?

3P från 2021 för 300k?

Tröttnar du aldrig på att skriva allt strunt?
Ja den har ynka 460 hk effekt mot gamla 3:an p med 514 hk. Någon enstaka tiondel snabbare men i övrigt ser highland betydligt mer plastig ut. Bling bling med lysen i interiören och sånt väger inte mkt i mina ögon :lol:

Ja 3P har enorm prutmån. Oftast kring 50k eller lite mer på 2020-2021orna om man jmf KVD avslut vs Blockets utgångspriser.

Vilket innebär att de hamnar mellan 300-350k, exakt där jag sa.

Tröttnar du inte på att vara helt ute och cykla?

Förklara vf betala 700k typ för en m3p highland när du får en 2021a för 300-350k.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 21:03
av Legato
teslaponken skrev: 24 maj 2024 20:27
Legato skrev: 24 maj 2024 20:02
teslaponken skrev: 24 maj 2024 13:38
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05
teslaponken skrev: 24 maj 2024 11:53
Rea på Model S! In, skynda fynda!! Inb4 ytterligare -100 000 KR :lol:
För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.

Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.
Highland P är sämre än gamla P?

3P från 2021 för 300k?

Tröttnar du aldrig på att skriva allt strunt?
Ja den har ynka 460 hk effekt mot gamla 3:an p med 514 hk. Någon enstaka tiondel snabbare men i övrigt ser highland betydligt mer plastig ut. Bling bling med lysen i interiören och sånt väger inte mkt i mina ögon :lol:

Ja 3P har enorm prutmån. Oftast kring 50k eller lite mer på 2020-2021orna om man jmf KVD avslut vs Blockets utgångspriser.

Vilket innebär att de hamnar mellan 300-350k, exakt där jag sa.

Tröttnar du inte på att vara helt ute och cykla?

Förklara vf betala 700k typ för en m3p highland när du får en 2021a för 300-350k.
Gällande Highland så har du uppenbarligen helt missat de stora förbättringar som gjorts. Ett tips är att iaf se en recension av bilen så du iaf får en gnutta kunskap. Men den diskussionen är såklart meningslös, du kan tycka att gamla 3P är bättre, precis som du kan tycka en Dacia är bättre. Antagligen har du inte ens kört den gamla och kommer nog aldrig köra den nya heller.

Gällande priser så är det dock helt uppenbart att du rent objektivt har fel. Jag för statistik på varenda Model 3 avslut som sker via KVD och har gjort så i ungefär ett halvår. Jag vet mao precis hur verkligheten ser ut. Det har inte sålts en enda 3P 2021 för ens i närheten av 300k via KVD.

Så återigen, varför dessa eviga lögner? Vad hoppas du uppnå med att ljuga?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 21:06
av teslaponken
Legato skrev: 24 maj 2024 21:03
teslaponken skrev: 24 maj 2024 20:27
Legato skrev: 24 maj 2024 20:02
teslaponken skrev: 24 maj 2024 13:38
taliz skrev: 24 maj 2024 13:05


För det priset får man ju en ny Highland Performance.
Lika bekväm men mkt roligare att köra.
Samt man slipper skitdyr försäkring och troligen massa dyra reparationer.

Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.
Highland P är sämre än gamla P?

3P från 2021 för 300k?

Tröttnar du aldrig på att skriva allt strunt?
Ja den har ynka 460 hk effekt mot gamla 3:an p med 514 hk. Någon enstaka tiondel snabbare men i övrigt ser highland betydligt mer plastig ut. Bling bling med lysen i interiören och sånt väger inte mkt i mina ögon :lol:

Ja 3P har enorm prutmån. Oftast kring 50k eller lite mer på 2020-2021orna om man jmf KVD avslut vs Blockets utgångspriser.

Vilket innebär att de hamnar mellan 300-350k, exakt där jag sa.

Tröttnar du inte på att vara helt ute och cykla?

Förklara vf betala 700k typ för en m3p highland när du får en 2021a för 300-350k.
Jag för statistik på varenda avslut som sker på KVD och har gjort så i ungefär ett halvår. Jag vet precis vad 3P säljs för via KVD. Det har inte sålts en enda 3P 2021 för ens i närheten av 300k via KVD.

Så återigen, varför dessa eviga lögner? Vad hoppas du uppnå med att ljuga?
300-350k står väldigt tydligt.

Vad menar du att en 2021a är värd. 400k? :P

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 21:14
av Legato
teslaponken skrev: 24 maj 2024 21:06
Legato skrev: 24 maj 2024 21:03
teslaponken skrev: 24 maj 2024 20:27
Legato skrev: 24 maj 2024 20:02
teslaponken skrev: 24 maj 2024 13:38



Highland P är ju sämre än gamla model 3 P. Mindre hästkrafter, ungefär lika snabb.

Du får en 2021 Model 3 Performance för 300-350K.
En ny highland Model 3 Performance 2024 är 700K om du ska ha lite utrustning, däck och så.

Ej motiverat köp i min mening. Har åkt ca 500 mil i Model 3 Highland sen nyår och tkr inte den var så nice.
Highland P är sämre än gamla P?

3P från 2021 för 300k?

Tröttnar du aldrig på att skriva allt strunt?
Ja den har ynka 460 hk effekt mot gamla 3:an p med 514 hk. Någon enstaka tiondel snabbare men i övrigt ser highland betydligt mer plastig ut. Bling bling med lysen i interiören och sånt väger inte mkt i mina ögon :lol:

Ja 3P har enorm prutmån. Oftast kring 50k eller lite mer på 2020-2021orna om man jmf KVD avslut vs Blockets utgångspriser.

Vilket innebär att de hamnar mellan 300-350k, exakt där jag sa.

Tröttnar du inte på att vara helt ute och cykla?

Förklara vf betala 700k typ för en m3p highland när du får en 2021a för 300-350k.
Jag för statistik på varenda avslut som sker på KVD och har gjort så i ungefär ett halvår. Jag vet precis vad 3P säljs för via KVD. Det har inte sålts en enda 3P 2021 för ens i närheten av 300k via KVD.

Så återigen, varför dessa eviga lögner? Vad hoppas du uppnå med att ljuga?
300-350k står väldigt tydligt.

Vad menar du att en 2021a är värd. 400k? :P
Ja precis. Du visar med all tydlighet att du har 100% fel. Det har inte sålts en enda 3P 2021 via KVD för ens I närheten av 300k som sagt.

Jag menar ingenting. Jag vet exakt vad förväntat avslut är. Men det beror givetvis helt på skick, miltal och utrustning.

En 2021a i normalt skick med 6000 mil på mätaren går för ca 370.000:- via KVD.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 24 maj 2024 22:02
av Niclas
Att ni orkar hålla på…

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 05:00
av taliz
Legato är ju bilhandlare nu med ett lager att ta hänsyn till, så han vill förstås inte ge sken av att priserna kraschar. 😉
Rätt säker på att man kan köpa en 3 år gammal P nu i teslaponkens prisspann.

Hade inte kronan varit så usel hade priserna förstås gått ner mkt mer. Nu hålls ju begprisena ”artificiellt” uppe till stor del av export.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 07:03
av Dinsdale
taliz skrev: 25 maj 2024 05:00
Legato är ju bilhandlare nu med ett lager att ta hänsyn till, så han vill förstås inte ge sken av att priserna kraschar. 😉
Rätt säker på att man kan köpa en 3 år gammal P nu i teslaponkens prisspann.

Hade inte kronan varit så usel hade priserna förstås gått ner mkt mer. Nu hålls ju begprisena ”artificiellt” uppe till stor del av export.
Kvd-priserna ligger öppna för alla på https://www.kvd.se/stangda-auktioner vilket innebär att det är ganska enkelt att faktakolla påståendena. Man kan förstås ha kommit överens om ett annat pris efter stängning, så man får ta det med en liten nypa salt men det kan rimligen inte handla om några enorma summor för då hade slutprisen följt med upp till slut.

Huruvida man kan applicera dessa priser på blocket eller hos en handlare är en annan femma, där finns ingen statistik på vad bilarna faktiskt gått för. Men de ger en god indikation på vad handlaren kan tänkas ha gett eller ungefär vad som är rimligt att betala vid köp av privatperson.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 07:11
av Legato
taliz skrev: 25 maj 2024 05:00
Legato är ju bilhandlare nu med ett lager att ta hänsyn till, så han vill förstås inte ge sken av att priserna kraschar. 😉
Rätt säker på att man kan köpa en 3 år gammal P nu i teslaponkens prisspann.

Hade inte kronan varit så usel hade priserna förstås gått ner mkt mer. Nu hålls ju begprisena ”artificiellt” uppe till stor del av export.
Dina anklagelser är lika grundlösa som vanligt. Att du aldrig tröttnar.

Jag har inte en enda Model 3 i lager och jag kunde inte heller bry mig mindre om prisbilden för egen del (skulle jag bry mig åt något håll så hade jag hellre sett nedgång så jag kunde köpa).

Återigen, KVDs avslut publiceras och vem som helst kan följa dem. Att vissa är för lata för att ta reda på fakta och istället kör grundlösa påhopp är en annan sak.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 07:18
av Legato
Dinsdale skrev: 25 maj 2024 07:03
taliz skrev: 25 maj 2024 05:00
Legato är ju bilhandlare nu med ett lager att ta hänsyn till, så han vill förstås inte ge sken av att priserna kraschar. 😉
Rätt säker på att man kan köpa en 3 år gammal P nu i teslaponkens prisspann.

Hade inte kronan varit så usel hade priserna förstås gått ner mkt mer. Nu hålls ju begprisena ”artificiellt” uppe till stor del av export.
Kvd-priserna ligger öppna för alla på https://www.kvd.se/stangda-auktioner vilket innebär att det är ganska enkelt att faktakolla påståendena. Man kan förstås ha kommit överens om ett annat pris efter stängning, så man får ta det med en liten nypa salt men det kan rimligen inte handla om några enorma summor för då hade slutprisen följt med upp till slut.

Huruvida man kan applicera dessa priser på blocket eller hos en handlare är en annan femma, där finns ingen statistik på vad bilarna faktiskt gått för. Men de ger en god indikation på vad handlaren kan tänkas ha gett eller ungefär vad som är rimligt att betala vid köp av privatperson.
Korrekt i allt utom justerade pris efter stängning. Dessa syns faktiskt också för oss som varit aktiva i en auktion, så min statistik blir näatan helt komplett. (Finns dock några få undantag, när affär ej blir av, bilen står som såld men annonseras ej igen, de fallen missar jag).

Priserna justeras väldigt sällan ner efter auktion, men ofta upp.

Upp när reservationspris inte nåtts och köparen väljer att bjuda lite mer för att "möta" säljaren.

Ner kan inträffa, men då oftast bara någon 500-lapp eller enstaka 1000-lapp. Det sker när reservationspris nåtts men högsta budgivare hoppar av. Då erbjuds näst högsta budgivare ofta att köpa bilen.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 07:27
av Legato
Kikade igenom filen snabbt nu. Dock på mobilen så kan ha missat något.

Men avsluten ligger faktiskt tom högre än jag hade för mig. Ser ingen 3P 2021 som sålts under 375k... Den bilen hade dock bara gått 4970 mil och under 375k finns tom på Blocket, så 375k är såklart inte representativt. Men ännu en gång, några 300k för 2021or har vi inte ens varit nära hittills.

På detaljnivå så har vi de senaste månaderna haft en uppgång i pris på P relativt LR. Kanske har detta påverkats av att nya P inte funnits och kanske återgår prisrelationen mellan LR och P nu när P återigen kan köpas ny, vi får se framöver.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 12:05
av Nicke Nyfiken
holden skrev: 24 maj 2024 18:43
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.
Att Model Y säljer betydligt bättre än Model 3 beror säkert enbart på genomlastningsluckan. :lol:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 12:53
av teslaponken
Nicke Nyfiken skrev: 25 maj 2024 12:05
holden skrev: 24 maj 2024 18:43
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.
Att Model Y säljer betydligt bättre än Model 3 beror säkert enbart på genomlastningsluckan. :lol:
Snacka om att vara clueless. En model Y är mkt mer komplett familjebil än klaustrofobiska 3an. Min uppfattning är att model 3 ägare som aldrig kört/haft Y är lite sura för att Y:n kom och kostade lika mkt som de betalade för sin 3:a.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 13:07
av Nicke Nyfiken
teslaponken skrev: 25 maj 2024 12:53
Nicke Nyfiken skrev: 25 maj 2024 12:05
holden skrev: 24 maj 2024 18:43
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34
holden skrev: 24 maj 2024 18:16
Mina helt subjektiva åsikter som leder fram till mina val, MS och MX är för stora och svulstiga för att jag ens ska överväga köp oavsett prisbild, MY är en ganska sorglig efterkonstruktion av en M3 som är sämre på allt utom utrymme. Därav väljer jag en M3, i diskret färg dessutom.
Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.
Att Model Y säljer betydligt bättre än Model 3 beror säkert enbart på genomlastningsluckan. :lol:
Snacka om att vara clueless. En model Y är mkt mer komplett familjebil än klaustrofobiska 3an. Min uppfattning är att model 3 ägare som aldrig kört/haft Y är lite sura för att Y:n kom och kostade lika mkt som de betalade för sin 3:a.
Att som vuxen sitta i baksätet på Model 3 är ju ett straff.
Medan man sitter riktigt bra bak i Model Y.

Tycker personligen att MY är bättre på alla punkter utom körglädje/känsla. Till och med mindre ful. :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 25 maj 2024 13:30
av teslaponken
Nicke Nyfiken skrev: 25 maj 2024 13:07
teslaponken skrev: 25 maj 2024 12:53
Nicke Nyfiken skrev: 25 maj 2024 12:05
holden skrev: 24 maj 2024 18:43
SwedishAdvocate skrev: 24 maj 2024 18:34

Är riktigt, riktigt synd att M3 inte finns med halvkombi- och/eller kombibaklucka. Hade dessutom rimmat mycket bättre med Teslas Mission Statement om 'more sustainable transport'. Som det är nu är man tvingad att köpa Y, S eller X ifall man vill ha halvkombibaklucka...
Hade egentligen räckt med genomlastningslucka i baksätet för att göra MY totalt obsolet.
Att Model Y säljer betydligt bättre än Model 3 beror säkert enbart på genomlastningsluckan. :lol:
Snacka om att vara clueless. En model Y är mkt mer komplett familjebil än klaustrofobiska 3an. Min uppfattning är att model 3 ägare som aldrig kört/haft Y är lite sura för att Y:n kom och kostade lika mkt som de betalade för sin 3:a.
Att som vuxen sitta i baksätet på Model Y är ju ett straff.
Medan man sitter riktigt bra bak i Model Y.

Tycker personligen att MY är bättre på alla punkter utom körglädje/känsla. Till och med mindre ful. :)
Roadtrippade 150 mil på 15 timmar under ett o samma dygn förra sommaren i en Y. 4 vuxna. Funkade super.

i en model 3... nja :lol: