Sida 207 av 231
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 12:12
av Maw
mati skrev:Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 12:41
av Zalman3
Maw skrev:mati skrev:Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 13:22
av Leo
Leo skrev: Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 14:07
av taliz
Leo skrev:Leo skrev: Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Nice, hur gillar du den då? Vad fick dig att välja den framför ID4?
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 14:55
av Leo
Knappt hunnit köra. Var egentligen att jag redan haft en ID.3 och att jag gillar den mer ”traditionella” stilen inuti Enyaq.
Så mest lite omväxling. ID.4 max var egentligen mer prisvärd i de flesta avseenden.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 16:54
av chaffis75
Leo skrev:Leo skrev: Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 16:57
av Kubi
chaffis75 skrev:Leo skrev:Leo skrev: Vad blev det för spec på Enyaqen då, och vad fick du ge?
En 80iV, 360 kamera, lastnät, drag, family plus, 125kW laddning, 19” std, tygklädsel std, Arctic silver metallic (Köper V-däck sen i höst) Knappt 550” med min företagsrabatt.
32FDE12B-AF55-4769-BA10-22D28D7BC14C.jpeg
Grattis till bilen, visste inte ens att de hade börjat leverera den men detta är kanske en av de första?
Enligt cars så finns det 93st i Sverige! Så han är absolut en av dom första privatpersoner!

Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 16:57
av martinot
Zalman3 skrev:Maw skrev:mati skrev:Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 16:59
av chaffis75
Någon frågade tidigare om förbrukning på id3.
Igår körde vi Löddeköpinge till tylösand och tillbaka.. Låg strax under 20 kwh/100km. Följer hastigheten dvs 110 och 120 längs motorvägen vilket är typ 95% av sträckan om jag bara gör en uppskattning. En blåsig dag på sommardäck men kall morgon med 4 grader på Hallandssåsen.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 16:59
av Kubi
martinot skrev:Zalman3 skrev:Maw skrev:mati skrev:Maw skrev:
Men det är nog en 1st plus och kostade 471900 som ny minus ca 4% I rabatt och minus 60000 i bonus blir 393000kr i inköpskostnad. Så den har gått ner ca 47500 kr.
Hur vet du att den fick 4% rabatt? Den offerten jag fick på en ID3 i höstas var med 0% rabatt. Samma sak för ID4. Det var listpris jag skulle betala. Inga rabatter på nånting. De sjuka rabatterna på ID3 kom väl inte förrän strax innan årsskiftet?
Nej, jag kan förstås inte veta att rabatten var 4% i just det här fallet, men det är vad jag själv blev erbjuden av VW i höstas när jag pratade personalbil/förmånsbil med dem.
Använder jag mitt LRF-medlemskap och köper den privat eller i enskilda firman får jag just nu 4% + 9000 kr i rabatt på ID3 eller 4% + 10600 kr på ID4 enligt LRF:s hemsida vilket ger totalt ca 6% rabatt.
Nån tidigare i denna tråd fick väl 8% I rabatt?
Har för mig det också. Så känns ju inte som bästa dealen att bara få 6% när någon lätt förhandlar sig till 8%.
Jag fick ingen rabatt på ID.4 när jag beställde men dom gav ett extremt bra pris på min Toyota som inbyte. (Säkert 20% mer än vad jag hade fått av att sälja.)
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 17:02
av Fredrik j
När man har inbytesbil är det ju klurigt och veta hur mycket rabatt man fått. Det beror ju på om dom betalar marknadspris eller inte för inbytesbilen.
Re: VW I.D
Postat: 25 apr 2021 21:47
av Gargamel
Idag såg jag en ID4, som långtidstestades av Vi bilägare.
Han stannade till i södertälje och ionity-macken och laddade typ 10 minuter.
Ifall någon har ett intresseblock att anteckna i.

Re: VW I.D
Postat: 26 apr 2021 06:33
av benke_berguv
backe skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:
Wow, 3 månader förlängning
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.
//Benke
Re: VW I.D
Postat: 26 apr 2021 10:24
av backe
benke_berguv skrev:backe skrev:martinot skrev:HelectriC skrev:
Wow, 3 månader förlängning
Både KLM och SAS har förlängt mina guldkort för 1 helt år och nu 1 helt år till. DET tycker jag är mer riktigt i dessa tider!
Har SAS EB-poäng som fryser inne sista maj om jag inte använder de. Vet du om man även kan få dessa förlängda?
https://www.sas.se/trafikinformation/fa ... eurobonus/
Om poängen förfaller så kan du gå i deras shop och köpa saker för dem istället för resor. Kostar massor med poäng men kanske bättre än att bara tappa poängen.
//Benke
Det gjorde jag för ett tag sen, blev ett helt gäng trisslotter

Re: VW I.D
Postat: 27 apr 2021 21:16
av benke_berguv
Man får inte mycket för sina poäng i den där shoppen inte



Har några hundratusen poäng som förfaller under 2022 och hoppas de går att resa upp dem istället för att spendera i deras shop men bättre än inget
//benke
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 14:11
av FredrikR
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg
Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 14:20
av Zalman3
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 20:12
av taliz
Lär väl komma en facelift efter 3-4 år, precis som det brukar göra.
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 20:37
av Dasko
Zalman3 skrev:
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 20:56
av Dasko
Dasko skrev:Zalman3 skrev:
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara ”billig” hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Re: VW I.D
Postat: 30 apr 2021 23:34
av Zalman3
Dasko skrev:Zalman3 skrev:
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2021 09:42
av pingflood
Zalman3 skrev:Dasko skrev:Zalman3 skrev:
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Lite intressant vore att få veta vad en MG ZS EV kostar att tillverka. Den säljs ju för 339.900kr i Sverige.
Det är inte säkert att en Kina Tesla SR+ kostar så speciellt mycket mera att tillverka.
EDIT:
ID4 har sålt grymt bra.
Blir en av Sveriges mest sålda bilar i april.
Har väl lite att göra med att den släpptes i April så alla som väntat får ut och reggar sin. Blir mer intressant att se hur den säljer resten av året.
Re: VW I.D
Postat: 01 maj 2021 09:55
av Hoppsan_84
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
E.on 50kw (4,95 i E.on appen)
Ionity 350kw (8.70 utan abonnemang)
BEE 50kw (5.00 i BEE appen)
Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2021 06:17
av El2an
Hoppsan_84 skrev:Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.
Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Helt sjuka priser

Re: VW I.D
Postat: 03 maj 2021 07:26
av Raptor
Dasko skrev:Zalman3 skrev:
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.
När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.
Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.
Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.