Sida 208 av 231

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 07:57
av Fredrik j
Raptor skrev:
Dasko skrev:
Zalman3 skrev:
FredrikR skrev:
https://elbilen.se/nyheter/volkswagen-v ... A_8CrW1frg


Så VW kanske förbättrar inredningen. Den och programmeringen har ju varit de två stora klagomålen.
Sen är det som det nämns i artikeln, frågan vad det gör på priset.
VW sitter i en rävsax. MEB är framtagen för att prismässigt kunna konkurrera med billiga kineser.
Men kunderna knorrar att MEB bilarna inte blev så billiga som utlovats, däremot känns de billiga.

När nu kineserna kommer med exempelvis MG Marvel R som dels är hyfsat billig, 40.000 euro.
Men promotas som en premiumbil med 5G, V2X(kommunicerar med rödljus och andra bilar) V2L(eluttag)
4WD, drag, läderklädsel och läder inredning.

Om nu MEB-bilarna får lite mera premium inredning så kanske priset springer iväg ännu mera och då är man ändå för dyr mot vad man får för pengarna.
Man får nog inte underskatta vad märket betyder för konsumenten. Jag tror ”kina-bilarna” kommer få det ganska tufft i Sverige. I stor utsträckning tror jag man köper bilar från ett märke man känner sig trygg med, på gott och ont såklart.

Sen är det ju såklart inte så konstigt att en bil tillverkad i Kina generellt sett blir billigare än en bil tillverkad i Europa/USA med tanke på lönekostnader. För egen del får det gärna vara hårdplast på en del ställen i bilen om jag vet att det är tillverkad av arbetare med schyssta arbetsvillkor.
Här i Sverige kan kineserna ta över genom att privatleasa de billigt, som de gjort med MG ZS. Då är all bekymmer om hållbarhet och kvalitet inte ditt.
Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 08:30
av Raptor
Fredrik j skrev:

Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 08:38
av Fredrik j
Raptor skrev:
Fredrik j skrev:

Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Knappast ett recept om man ska "ta över"....

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 09:32
av Raptor
Fredrik j skrev:
Raptor skrev:
Fredrik j skrev:

Det måste finnas en marknad för 2 år gamla 3000-milsbilar för att priserna ska vara hållbara.
Men det är klart man ska utnyttja om en tillverkare vill slå sig in.
Pris styr om marknad finns för 2 år gamla 3000 milsbilar.
Antagligen är det tillverkaren som tar smällen om de går in med starka privatleasingerbjudanden och dåligt andrahandsvärde.
Knappast ett recept om man ska "ta över"....
Kineserna kommer absolut att skaka om bilmarknaden.
De har börjat fatta kvalitet och innovation.
Se DJI (här har de ~70% av marknaden).
Även Xiaomi, Anker. Etc...

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 14:03
av dfa
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 14:58
av chaffis75
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 15:23
av Zalman3
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 15:25
av chaffis75
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 16:22
av dfa
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 16:32
av Zalman3
dfa skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.

Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?

Re: VW I.D

Postat: 03 maj 2021 18:56
av chaffis75
Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
dfa skrev:
Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu.
Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.

Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.

Re: VW I.D

Postat: 04 maj 2021 06:18
av dfa
chaffis75 skrev:
Något som har siffrorna efter Jan för. Id3? Kanske de är lite tesla stuk där, få ut så mycket de går innan året var slut..
Vet inte om du menar för sverige, men om du går in på bilsweden.se så kan du söka och plocka fram siffror för olika modeller och tidsserier (Statistik->Databas nyregistreringar)
Dom uppdaterar generellt den första vardagen i varje ny månad.
För ID.3 ser det ut såhär för 2021:

Jan:25
Feb:148
Mars:132
April:469

Totalt P1-P4: 774

Notering: Aprilsiffrorna för ID.3 är bra, det är den näst mest sålda elbilen efter ID.4
De höga siffrorna i slutet av året var förmodligen registeringar på ÅF för att få ner CO2 men nu börjar nog VAG få upp ångan rejält med sina elbilsleveranser (Audi e-tron var 4:e mest registerade i april med 347st)

För statistik utanför sverige rekommenderar jag http://ev-sales.blogspot.com/ har inte hittat någon bättre källa.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 08:48
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Nu pratas det om ID2, en elbil i 20.000 euro klassen.
Volkswagen konkretiserar sina långt omhuldade planer för en liten elbil. I nästa expansionsfas från 2023 planeras en liten bil för cirka 20 000 euro.

Helt elektrisk: Volkswagen-chef Herbert vill därför ha en bil för kunder för vilka ID.3 är för dyrt - men inte före 2023
https://www.manager-magazin.de/unterneh ... 1c0181-amp


Det verkar dröja lite innan ID2 kommer.
Mest intressant är kanske ändå uppgifterna om priset. Det uppges vara 20 000 Euro, omkring 200 000 kronor. Med det skulle ID.2 hamna i nästan samma låga prissegment som Dacia Spring. Räckvidden anges däremot till mellan 25 och 40 mil, att jämföra med Dacia Spring som mest kommer upp i 23 mil.
https://elbilen.se/nyheter/billigare-oc ... omma-2025/

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 19:21
av lloydfabege
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 19:24
av Kubi
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 19:32
av lloydfabege
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.

Re: VW I.D

Postat: 05 maj 2021 21:15
av iAkita
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Kolla chargefinder.com lite då och då, det byggs nya hyperchargers hela tiden. Du kan filtrera på att enbart visa laddare på mer än 100 kW. Med det sagt så fungerar det utmärkt att enbart hålla sig till Ionity än så länge, om man inte reser i norra Sverige. Jag var ute på en hundramilsresa i lördags och laddade vid tre olika Ionity-stationer (Gränna, Mariestad och Varberg). Det var inga andra bilar som laddade samtidigt som jag, förutom i Gränna där även en Taycan laddade. Med ett abonnemang för 115 kr/månad laddar du dessutom billigt (3,40 kr/kWh).

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 13:38
av Zalman3
Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:08
av martinot
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
dfa skrev:
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:

"dfa"]Vet inte om det redan skrivits, men ID.4 var den mest registrerade bilen i Sverige i April av alla biltyper, enligt Bilsweden

Av ID.4 registrerades 1444st följt av tvåan Volvo S/V60 med 801st.


ID.4 leder även över Tesla Model 3 för 2021 YTD (alltså även inkluderat Q1) som sveriges mest registerade elbil just nu. quote]

Häftigt även om de såklart blir en puckel i början.. Ska blir kul att se hur de ser ut mot slutet av året..
Mycket större puckel för ID3.
2020 december, 2569 bilar
2021 januari, 25 bilar
...och Tesla levererade 23st 3:or i Januari och 1192st i Mars samma år.
Jag vet inte riktig vart du vill komma med att jämföra två slumpmässigt valda månader för random bilmodell.
Att Tesla skeppar flest bilar den tredje månaden i varje kvartal är ingen nyhet.
Men att ID3 har så låga volymer förstår jag inte.
Det beror inte på upprampning eftersom den byggts sedan 4 november 2019. Och att skeppa från Tyskland till Sverige är ingen orsak.
Är det mjukvaran som 1,5 år från produktionsstart som fortfarande spökar?
Varför inte visa siffror för fler månader istället för att spekulera.. Kan finnas 100 anledningar till att de blev såhär. Som de redan sagts 2 månadare är för kort tid att titta på oavsett om du pratar tesla eller andra märken.
Japp. Att kika på en kortare period än ett kvartal är rätt bortkastat om man vill ha meningsfulla jämförande siffror.

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:16
av mans71
Zalman3 skrev:
Nu klarnar ID familjen.
ID3 cab 2023 - den ser trevlig ut!

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 14:29
av Bjelke
ID Beetle ... kul ju :)

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 16:31
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
ID familjen.
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Passat
ID5 ersätter Cupe
ID6 ersätter Tiguan
ID7 ersätter Touareg
Nu klarnar ID familjen.
Screenshot_20210509-132936_Chrome.jpg

ID.4 ersätter väl snarare Tiguan och Passat passar väl bättre på ID.7 om man ser på det du länkar till? Touareg är ju en jätte-SUV och ID.7 en vanlig kombi :?

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 16:47
av Dodde
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:16
av martinot
El2an skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Jag kolla runt lite i vad man betalar med We Charge eftersom det ingår ett år med ID4.

Planen va att det skulle vara ett smidigt kort när Frugan är ute och åker och Ionity inte är tillgängligt.
Jag får nog behålla min palett av taggar och appar ett tag till.
Helt sjuka priser :shock:
Hoppet står till att VAG bygger ett eget laddnät helt utanför Ionity (vilket de hintat om kommer ske).

Re: VW I.D

Postat: 09 maj 2021 17:53
av Zalman3
Dodde skrev:
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Någon som hört något om att de som beställer ID4 nu får OTA-uppdateringar? Och då eventuellt få 170 kW-laddning? Beställde en ID4 igår, preliminär leverans slutet av juli-september, olika uppgifter från olika säljare innan beställningen.
Alla ID.4 kommer med version 2.1 vilket har möjlighet för OTA.
170kW är väl bara ett rykte än så länge?
Ja, jag var lite otydlig, hört något mer om ryktet om 170 kw? :)

Finns det någon sida där man kan läsa om utbyggnaden av laddpunkter för olika aktörer? Man blir ju rätt avis på Tesla med sina många supercharger-stationer med många laddare per station.
Pratade inte Nextmove om denna uppdatering när han provkörde Enyaq?
Klart är ju att Audi Q4 får 100kWh batteri och 170 kW laddning. Skulle förvåna mig om ID4 och Enyaq inte får det också.