Vill inte vara taskig, men damma av skärmen!NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Nej, däcken slits inte mer eller konstigare än normalt.Robertrimmevik skrev:Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Tar inte illa vid mig så det är lugnt.martinot skrev:Vill inte vara taskig, men damma av skärmen!NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Då ska du se hur resten av bilen ser ut
Tvättad ordentligt 3 gånger på 1700 mil och sand i hela passagerarstolen från sonen på 16 månader.
Det går säkert att hitta något bananskal och använda våtservetter också.
Ibland hittar du även höns i bagageluckan
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7633
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
En av fördelarna med bilar som inte är crossover/SUV – särskilt om de är lite mindre...NiclasS skrev:.../ 35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Aerodynamiken (där markfrigång också spelar roll) blir bättre och vikten lägre.
Särskilt i hastigheter över 110 km/h har aerodynamiken rätt stor betydelse...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron
Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
Re: Audi e-tron
Hur långt upplever du att du kommer om du kör 120 km / h på motorväg och batteriet er fullt?Macki skrev:Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
Re: Audi e-tron
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Re: Audi e-tron
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Robertrimmevik
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Re: Audi e-tron
Som pendlarbil så spelar inte räckvidden någon större roll anser jag. Bara de få gånger som jag troligtvis kan räkna på en hand (läs långresor) kan räckvidden påverka lite. Då kör jag kanske 40mil+ och batterivärmningen fördelas, som har nämnts tidigare här, på längre sträcka vilket gör att batterivärmningen blir knappt kännbar.martinot skrev:Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Audi e-tron
Förvärmer du hemma innan avfärd?Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Jag brukar lämna batteriet på 60% över natten och ställer att den ska vara laddad till 80% vid avfärd med förvärmning.
Har startat några gånger nu i höst när det varit typ 2-4 plusgrader och inte fått så hög förbrukning.
Re: Audi e-tron
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)martinot skrev:Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.Robertrimmevik skrev:Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Dubbla teoretiska. Du får aldrig den räckvidden i praktiken. Inte ens under optimala förhållanden under rätt temperaturer.HelectriC skrev:ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)martinot skrev:Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Sedan vad din praktiska räckvidd är som just du vill uppnå som minimum - det har jag inte sagt något om.
Det kan vara hur kort eller hur långt som helst.
Det är helt upp till dig.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags! Hade inte varit rimligt för mig att köpa en 55a bara för att få längre räckvidd de 1-2 gånger om året jag kör så pass långt, och tyckte 50an klara det bra! Ett stopp på 40mil är helt rimligt och det hade vi nog haft ändå oavsett hur många mil räckvidd bilen haft.martinot skrev:Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Re: Audi e-tron
Jag har inte sagt något om hur lång minimumräckvidd just du skall eller vill ha. Oavsett om till vardags eller inte. Det väljer du själv.Macki skrev:Tycker inte heller det är speciellt rimligt att köpa en bil med större batteri än vad man behöver till vardags!martinot skrev:Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.Goblin skrev:Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.
Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Vardagssträckan är nog mindre än två mil i varje riktning för väldigt många. Då räcker ju en bil med 4-8 mil range för en stor del av befolkningen.
Det är på helger eller vid annan användning som begränsningarna i range med elbilar kommer att ge sig tillkänna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.
Kom hem med 5 mil kvar.
Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..
Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.
Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Kom hem med 5 mil kvar.
Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..
Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.
Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
Re: Audi e-tron
Just den sträckan har jag kört väldigt många gånger senaste året. Dock från ett par mil norr om Sthlm till 2 mil förbi Nyk. Tot 15 mil enkel väg. Har med min 55 haft förbrukning mellan 2,0 kWh och 2,9kWh beroende på årstid. Brukar ligga 10 över alla gränser ca. Så på sommaren har det dragit ca 37-38 % av batteriet upp till dryga 50% som mest. Så fram och tillbaka samma dag kan kräva laddning på vintern och start med 100%. Det är å andra sidan den längsta endags körning fram och tillbaka jag ibland gör. Vid semster planerar man ju ändå paus och laddstopp. Så för mig funkar det problemfritt med räckvidden.Martin E-tron skrev:Körde Stockholm - Nyköping fram o tillbaka under lördagen för att träffa svärföräldrarna, 23kwh/100 drog den, 5 personer, full packning i bagaget.
Kom hem med 5 mil kvar.
Tycker att det är "ok" men känner att 50:an går lite för kort... Nu kör vi absolut inte långa körningar varje dag men när det ska göras det tycker jag att 30 mil e på gränsen..
Ofta fulladdad står det att ja kommer 28 mil, är 24 till familjen i en mindre stad, gillar inte "hoppas vi kommer fram" känslan med full bil, har alltid stannat i Norrköping för att ladda.
Älskar bilen som helhet men kommer bli en annan om 2 år för min del.
-
Robertrimmevik
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Vi är så rörande överens så att vi nog kommit fram till några sanningar.mati skrev:Jag tror inte att man får upp nån vidare värme i batteriet enbart genom AC-laddning. Det är för lite spilleffekt för att det ska ge nånting. E-tron är helt klart ingen bil för korta sträckor om man vill ha låg förbrukning. Utan förvärmning på vintern går förbrukningen upp i astronomiska nivåer de första kilometrarna. Bilen gör allt för att få batteriet upp i driftstemperatur. Och kör man bara några kilometer så är det ett fruktansvärt löseri med ström.Robertrimmevik skrev:Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.Macki skrev:Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Jag har också märkt att förbrukningen kan gå upp efter att man har snabbladdat. Jag antar att det beror på att bilen i det fallet måste kyla ner batteriet och det gör den även ett bra tag efter avslutad laddning. Jag tror dock att min Model S visade samma beteende. Det är troligen så det fungerar.
Jag tycker framför allt att det går mycket energi åt att värma kupén samtidigt när man kör. Förbrukningen går ner efter ca 3 km.
Så bästa sättet att få känslan av en lägre förbrukningen på småkörningar(på vintern)blir något i stil med att värma upp kupén ordentligt innan körning och sedan stänga av klimatanläggningen när man kör. Då har jag fortfarande en varm bil när jag kommer fram och en förbrukning på 2.5kwh/mil istället för 3.5kwh/mil men i praktiken blir nog energiåtgången densamma.
Så, så länge man inte har någon batterihälsa att ta hänsyn till om man förvärmer eller ej så spelar det nog ingen större roll hur man gör. Det blir bara en fråga om komfort.
Min känsla är i alla fall att batteriet inte mår så jättebra att användas kalla vid -20. Har varit med om allt för många iskalla bilnycklar som just så pass fungerar.
Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Re: Audi e-tron
Har ni värmepump i era e-tron?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.Robertrimmevik skrev:Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Ja såklart.martinot skrev:Har ni värmepump i era e-tron?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Robertrimmevik
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.mati skrev:Jag menar att enbart laddningen inte tillför någon vidare värme till batteriet. Och jag tror inte att bilen värmer batteriet aktivt när man AC-laddar. Däremot så verkar batteriet värmas upp när man förvärmer bilen.Robertrimmevik skrev:Men det jag inte hänger med på är att du säger att ac laddning inte skulle ge så mycket värme. Hur ska man annars förvärma batteriet.
Eller har jag missat någon funktion för förvärmning.
Ja såklart.martinot skrev:Har ni värmepump i era e-tron?
Det är mycket man ska lära sig med elbil. Nästan så att det borde finnas ett kursmaterial för nybörjare med elbil.
Men det känns bra att det sitter i förvärmningen av bilen. För det är lite svårt att ibland tajma fulladdad till avfärd när man har lastbalansering.
Re: Audi e-tron
Nja, det behöver ju egentligen inte vara så. Och jag har bara genom tester och en del killgissning kommit fram till att e-tron gör så. Man ser ju inte nånstans att batterivärmaren körs. I Teslas app kan man se det. Då blir det tydligare.Robertrimmevik skrev:Ah okej. Nu föll poletten ner. Är det därför den är inställd på en halvtimme? För det tar ju normalt 5 min att få kupén varm. Gäller det elbilar generellt att batteriet värms när man förvärmer kupén.
Men rent generellt är det ju rimligt att göra på det viset. När man har timern inställd så att kupén ska vara varm vid en viss tidpunkt är det ju ganska uppenbart att man vill åka iväg vid den tiden. Då ska batteriet också vara hyfsat varmt.
Frågan är vad bilen ska göra med batterivärmaren när laddtimern är satt, men inte förvärmningen. Vill man åka eller bara ladda? Jag menar, man kan ju vilja ställa in det så att bilen ska ladda vid en viss tidpunkt, utan att man nödvändigtvis vill åka iväg. Men ingen förvärmer ju kupén bara för skojs skull. Då vill man ju verkligen använda bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14