De bygger nog laddstationerna för hand, helt utan maskiner. Individuellt tillverkade prototyper, handsvarvade av specialutbildade snabbladdar-byggexperter. Gediget hantverk tar sin lilla tid. Det får gärna ta tre år.
Det är det som kallas för premium. Och det betalar man ju för sen.
Inte som dumma Tesla som smäller upp 40 stycken budget-laddare på några dagar.
Spot on!!!
Sen vet man ju knappast varför dessa stationer legat ”under construction” så pass länge.
Räcker ju att den planerats för att hamna på listan och sen lokala hinner satt käppar i hjulen.
Och tesla må vara överlägsna på punkten att bygga laddare men SuC i Jönköping har haft en egen tråd i ett halvår…så några dagar tar det aldrig oavsett.
EDIT:
Båda laddarna på Irland med 900 dagars byggtid är dessutom igång med 4 laddare / site.
Va Tråkigt.
EDIT 2:
Alla på listan förutom en laddare i Ural hittar jag i appen.
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta..
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal.
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro?
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro?
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro?
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
I beg to differ, jag vet - utan att kunna källhänvisa - att det finns konkreta och ganska långt gångna planer när det gäller expansion norrut. Ett öppnande av SUC måste sannolikt betraktas som ett hot av konkurrenterna, den dag det blir lönsamt att tillhandahålla superladdning vill nog ingen se en sådan dominerande aktör. Tillsammans med ägarnas krav på att kunderna dessutom ska kunna ladda med en viss premiumupplevelse finns det sannolikt ett ganska stort och omedelbart behov att öka etablerings- och investeringstakten…
Planerna för att bygga norrut har ju uppenbarligen funnits från början. Den första kartan som visades när Ionity drog igång innefattade en hel drös med laddare norr om Karlstad, åtminstone upp till Östersund. Men Ytterån är i själva verket enda laddaren som faktiskt kom upp. Alla andra lyser med sin totala frånvaro. De där långtgående planerna tror jag först på när jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Att installera 1x350kW laddare idag är helt bortkastat om man vill kunna växa.
Du skulle nya 360kW laddarna med 4 uttag vara ett betydligt bättre alternativ, som för typ samma pengar skulle 4dubbla anslutningarna utan att merparten av kunderna blev särskiljt mycket hundrade i laddhastighet.
Och så kunde man plocka bort 2 kablar när bilarna börjar ladda snabbare och vart efter man utökar stationerna.
Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Jag laddar hellre på 11 kW över natten än att behöva vänta på snabbladdare. Att vänta i kö på snabbladdare är nog det absolut värsta som finns. Det går alltid bort. Ställer inte upp på sådan skit.
R_Edvinsson skrev:
Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Vad kostar de relativt Teslas V3, som helt dynamiskt kan fördela laddarnas effekt över alla laddpunkter på hela stationen (ofta typiskt en 16-24 stycken)?
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.
Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Vi kollade noga av marknaden inför godsterminalen med ellastbilar som håller på att byggas.
Det fick bli 350 kW laddare med två laddhanskar och möjlighet att ladd 2x175 eller 1x350.
Allt annat blev för kostsamt i dagsläget.
Som annat exempel, terminalladdning för bussar är oftast en i taget vartefter bussarna kommer in.
Men hur funkar en 350kwh laddare, kan man inte skicka signaler till den och tex strypa den till 200 kw eller anan lämplig nivå. Jag ser ju framför mig att man ganska lätt på detta sätt kan styra effekterna på alla laddare lite som man vill men hela tiden maxa den anslutning man köpt.
Sen i ditt fall kanske de inte är önskat att strypa, men kanske bättre än att spränga någon fet säkring eller smälta npgpn fet ledning.
Men varje DC laddare är kostsam och kunden vill toppa upp lastbilarna mellan förmiddagens tur och eftermiddagens.
Då behövs effekt
En annan sak som dök upp är att dessa lastbilar behöver batteribalansering en gång per vecka.
Detta görs med en speciell UMC inkopplad med 3-fas 63A.
Så vi har fått sätta upp några rejäla och ostrypta CEE uttag.
Jo de var de jag hade i tankarna, dvs när man väl laddar så vill man ha full effekt så allt måste dimemtioneras efter de.. Men tanke var väl mer en typisk ionity station där långt från alla (läs ingen) utnyttjar 350 kw hela vägen idag.