Fast jag gjorde inte det ändå. Skillnaden mot idag var att jag inte aktivt försökte hålla förbrukningen nere. Min P85 landade ändå på en snittförbrukning runt 1,9kWh/mil, min S90D strax under 2kWh/mil. Det är ganska lågt trots allt. Lägre än vad de flesta kör på, tror jag. Jag brukar köra ganska försiktigt. Men hade jag aktivt försökt att köra extremt snålt precis hela tiden (à la e-tron) så hade förbrukningen blivit mycket lägre tror jag.martinot skrev:Jag kör 100% på gasa-och-slösa (precis som mati 1.0). Förbrukningen blir det den blir.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Visst kan man köra så, men livet blir ju så mycket tråkigare då!mati skrev:Fast jag gjorde inte det ändå. Skillnaden mot idag var att jag inte aktivt försökte hålla förbrukningen nere. Min P85 landade ändå på en snittförbrukning runt 1,9kWh/mil, min S90D strax under 2kWh/mil. Det är ganska lågt trots allt. Lägre än vad de flesta kör på, tror jag. Jag brukar köra ganska försiktigt. Men hade jag aktivt försökt att köra extremt snålt precis hela tiden (à la e-tron) så hade förbrukningen blivit mycket lägre tror jag.martinot skrev:Jag kör 100% på gasa-och-slösa (precis som mati 1.0). Förbrukningen blir det den blir.

Tycker inte det har så stor betydelse i vardagen. Man laddar ju ändå (trots höga elpriser) så extremt billigt hemma ändå. Räckvidden för vanlig vardagskörning är ju aldrig heller något problem för någon elbil.
På längre resor så blir det ju oftast naturligt att man ligger och marschar lite mer jämt på motorvägar. Då blir ju förbrukningen högre pga. den högre snitthastigheten tack vare det exponentiellt högre luftmotståndet, men samtidigt så kör man ju mycket jämnare (inte så mycket broms och acc.). Så det känns som det jämnar ut sig rätt bra.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker jag inte. För mig har det blivit en sport att köra snålt. Det är himla kul att se om man kan trycka ner förbrukningen genom att modifiera sin körstil. Och visst har det betydelse. Varje kilowattimme som bilen förbrukar måste ju komma från nånstans.martinot skrev:Visst kan man köra så, men livet blir ju så mycket tråkigare då!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det som är roligt med just ioniq5 är att den drar generellt betydligt mindre än alla andra elbilar jag haft (om man inte kör fort på motorvägen). Jag kör i stort sett likadant med alla bilar, ingen större skillnad, men förbrukningen blir ändå ganska brutalt låg med ioniq5. I somras var det inga problem att få ca 15kWh/100km på norska vägar (dvs väldigt lite motorvägar). Med Model S 75D låg förbrukningen vid samma årstid och samma sträcka på ca 19, med Polestar på ca 21.mati skrev:Tycker jag inte. För mig har det blivit en sport att köra snålt. Det är himla kul att se om man kan trycka ner förbrukningen genom att modifiera sin körstil. Och visst har det betydelse. Varje kilowattimme som bilen förbrukar måste ju komma från nånstans.martinot skrev:Visst kan man köra så, men livet blir ju så mycket tråkigare då!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ibland undrar jag om det verkligen är en Ioniq 5 jag köpt…. 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var intressant. Jag ser fram emot den varmare årstiden. Med min gubb-körstil borde jag alltså lätt komma under 15kWh/100km.HelectriC skrev:Det som är roligt med just ioniq5 är att den drar generellt betydligt mindre än alla andra elbilar jag haft (om man inte kör fort på motorvägen). Jag kör i stort sett likadant med alla bilar, ingen större skillnad, men förbrukningen blir ändå ganska brutalt låg med ioniq5. I somras var det inga problem att få ca 15kWh/100km på norska vägar (dvs väldigt lite motorvägar). Med Model S 75D låg förbrukningen vid samma årstid och samma sträcka på ca 19, med Polestar på ca 21.mati skrev:Tycker jag inte. För mig har det blivit en sport att köra snålt. Det är himla kul att se om man kan trycka ner förbrukningen genom att modifiera sin körstil. Och visst har det betydelse. Varje kilowattimme som bilen förbrukar måste ju komma från nånstans.martinot skrev:Visst kan man köra så, men livet blir ju så mycket tråkigare då!

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Det var intressant. Jag ser fram emot den varmare årstiden. Med min gubb-körstil borde jag alltså lätt komma under 15kWh/100km.HelectriC skrev:Det som är roligt med just ioniq5 är att den drar generellt betydligt mindre än alla andra elbilar jag haft (om man inte kör fort på motorvägen). Jag kör i stort sett likadant med alla bilar, ingen större skillnad, men förbrukningen blir ändå ganska brutalt låg med ioniq5. I somras var det inga problem att få ca 15kWh/100km på norska vägar (dvs väldigt lite motorvägar). Med Model S 75D låg förbrukningen vid samma årstid och samma sträcka på ca 19, med Polestar på ca 21.mati skrev:Tycker jag inte. För mig har det blivit en sport att köra snålt. Det är himla kul att se om man kan trycka ner förbrukningen genom att modifiera sin körstil. Och visst har det betydelse. Varje kilowattimme som bilen förbrukar måste ju komma från nånstans.martinot skrev:Visst kan man köra så, men livet blir ju så mycket tråkigare då!
Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägre

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vid kortare turer bryr jag mig inte så mycket om körstilen och förbrukningen. Vid längre turer i Norrlands inland kan det vara klokt då det är längre mellan laddarna och de dessutom ofta är på 50 kW. Däremot tycker jag nog också att det är lite sport att se hur lågt man kan få förbrukningen. Det ger ju lite mer trygghet vid mina långturer att veta att jag/bilen klarar sig till nästa station och kan "hoppa över" en station om den inte passar med en naturlig rast.
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Vet att Primacy 4 har bästa betyg vad gäller rullmotstånd i andra dimensioner. Så gissar att de är rätt bra i det här fallet med...HelectriC skrev:Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förboka din Ioniq 5
Är du säker på att det är sant? Eller blandar du med ett annat däck?SwedishAdvocate skrev:Vet att Primacy 4 har bästa betyg vad gäller rullmotstånd i andra dimensioner. Så gissar att de är rätt bra i det här fallet med...HelectriC skrev:Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Förboka din Ioniq 5
Bästa betyg som i betyg A. Säger inte att Primacy 4 är det däck som har lägst rullmotstånd av alla...HelectriC skrev:Är du säker på att det är sant? Eller blandar du med ett annat däck?SwedishAdvocate skrev:Vet att Primacy 4 har bästa betyg vad gäller rullmotstånd i andra dimensioner. Så gissar att de är rätt bra i det här fallet med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Förboka din Ioniq 5
Är du helt säker? Hyundai uppger själva att 20” ÖKAR förbrukningen med ca 7%. (Men de har ju å andra sidan kommit med en hel del mer eller mindre hårresande uppgifter)HelectriC skrev:Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Det verkar väldigt konstigt. De flesta jämförelser jag har läst (i Norge), så verkar de få bättre räckvidd med 20 vs 19.Walker skrev:Är du helt säker? Hyundai uppger själva att 20” ÖKAR förbrukningen med ca 7%. (Men de har ju å andra sidan kommit med en hel del mer eller mindre hårresande uppgifter)HelectriC skrev:Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Det verkar väldigt konstigt. De flesta jämförelser jag har läst (i Norge), så verkar de få bättre räckvidd med 20 vs 19.Walker skrev:Är du helt säker? Hyundai uppger själva att 20” ÖKAR förbrukningen med ca 7%. (Men de har ju å andra sidan kommit med en hel del mer eller mindre hårresande uppgifter)HelectriC skrev:Det är inte EV däcken. Tror bara det är 20” hjulen som får de (nu iaf). EV-däcken gör att det blir lite omvända världen mot hur elbilar brukar bete sig. Med ioniq5 för det till att man faktiskt får lägre förbrukning när man har största hjulen, i stort sett har väl alla andra elbilar högre förbrukning med större hjul? Jag hoppas EV-däcket kommer ut i fler dimensioner, så man kan ha de till fler bilar och olika hjulstorlekar.mati skrev:Ja, RWD. Michelin Primacy 4 står på däcken. Är det EV? Ingen aning.HelectriC skrev:Du har väl dessutom RWD? Då borde du komma ändå lägremen vilka däck har du om sommaren? Jag har Michelin EV däcken som tydligen ska vara en stor anledning till låg förbrukning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Att det står där tvivlar jag inte på, men verklighetstester säger något annat och det är ju skumt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är exakt så jag ser det också. I vardagen så har man ju så mycket marginal att det aldrig i närheten av ett problem. Vid långfärder så är det ju däremot extremt viktigt att bilarna är så strömlinjeformade, och har så låg förbrukning som möjligt. Detta då det har en stor praktisk inverkan på räckvidden, och därmed friheten som (el)bilist.Mats E skrev:Vid kortare turer bryr jag mig inte så mycket om körstilen och förbrukningen. Vid längre turer i Norrlands inland kan det vara klokt då det är längre mellan laddarna och de dessutom ofta är på 50 kW. Däremot tycker jag nog också att det är lite sport att se hur lågt man kan få förbrukningen. Det ger ju lite mer trygghet vid mina långturer att veta att jag/bilen klarar sig till nästa station och kan "hoppa över" en station om den inte passar med en naturlig rast.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Har någon av er lyckats få rabatt?
Hur mycket? Ni kan DM'a om det är känsligt.
Hur mycket? Ni kan DM'a om det är känsligt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Hör i Skåne har temperaturen börjat leta sig uppåt dagtid.
Min sträcks till jobbet med blandat 100/80 väg som jag körde på ca 20 kwh/100 km i vintras vid omkring 0 grader går nu på en snittförbrukning på 17,5. Kul att den går så mycket snålare!
Min sträcks till jobbet med blandat 100/80 väg som jag körde på ca 20 kwh/100 km i vintras vid omkring 0 grader går nu på en snittförbrukning på 17,5. Kul att den går så mycket snålare!
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag märker samma sak. Det är fortfarande rätt så kallt här, men snittförbrukningen minskar redan. Det är alltid samma fenomen på våren. Plötsligt sjunker förbrukningen. Vädret blir bättre, vägarna är torra, dyngsmedeltemperaturen stiger. Väntar bara tills termometern stiger till 12-15 grader. Då brukar det hända saker.
På hösten är det sen alltid precis tvärtom. Plötsligt drar bilen mycket mer och man undrar om det är nåt fel.
Nu har man ju varit med några år och vet vad som väntar.

På hösten är det sen alltid precis tvärtom. Plötsligt drar bilen mycket mer och man undrar om det är nåt fel.
Nu har man ju varit med några år och vet vad som väntar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
du har sett vad alternativen (dvs bensin och diesel) kostar va?Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Priserna har inte uppdaterats ännu, men i natt lär det vara "billigt" igen att ladda, så passa på då!Tessi19 skrev:Det väl skönt med de snabbt stigande elpriser nu. Nattladdning hjälper inte mycket nu…
Dieseln är 27kr litern nu och kommer inte att vara billigare i natt...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19