Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 30 maj 2024 14:08
https://teslaclubsweden.se/forum/
Om du har så kort till jobbet så borde du cykla istället. Kör man så lite som 1000 mil per år så borde man bli punktbeskattad för att man kör bil i onödan. Då bor man ju uppenbarligen så nära alla besöksmål så att man inte behöver bil alls.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 13:07Det är helt bisarra avstånd i så fall och något man måste ta tag i med kilometerskatt, kör man så mycket så bor man på fel ställe och bör bli skattemässigt pungslagen. Jag kör inte ens tusen mil om året och tar bilen varje dag till jobbet, hämtar och lämnar barn, tränar massor, spelar golf, åker till något av våra landställen, roadtrips mm... Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur kan kan eller vill köra 4-5 gånger mer.taliz skrev: ↑30 maj 2024 12:53
Utslaget på ett snitt sure. Men det inkluderar veteranbilar, sportbilar, cabrioleter, pensionärsbilar, husbilar etc etc.
Skulle nog säga att det körs rätt mkt mer med nya mellanstora bilar. 2-3000 mil/år är nog snittet första åren, sen vanligtvis mindre av efterföljande ägare/ju äldre de blir.
En 3 år gammal ex leasingbil ligger oftast närmare 10k mil än 3k bil.
mussla skrev: ↑30 maj 2024 15:05Om du har så kort till jobbet så borde du cykla istället. Kör man så lite som 1000 mil per år så borde man bli punktbeskattad för att man kör bil i onödan. Då bor man ju uppenbarligen så nära alla besöksmål så att man inte behöver bil alls.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 13:07Det är helt bisarra avstånd i så fall och något man måste ta tag i med kilometerskatt, kör man så mycket så bor man på fel ställe och bör bli skattemässigt pungslagen. Jag kör inte ens tusen mil om året och tar bilen varje dag till jobbet, hämtar och lämnar barn, tränar massor, spelar golf, åker till något av våra landställen, roadtrips mm... Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur kan kan eller vill köra 4-5 gånger mer.taliz skrev: ↑30 maj 2024 12:53
Utslaget på ett snitt sure. Men det inkluderar veteranbilar, sportbilar, cabrioleter, pensionärsbilar, husbilar etc etc.
Skulle nog säga att det körs rätt mkt mer med nya mellanstora bilar. 2-3000 mil/år är nog snittet första åren, sen vanligtvis mindre av efterföljande ägare/ju äldre de blir.
En 3 år gammal ex leasingbil ligger oftast närmare 10k mil än 3k bil.
Eller så bara accepterar vi att bilar används på olika vis. Lika lite som att alla kan bo på landet så kan inte heller alla bo på Stureplan.
Ha ha! Nu får du allt dra på dig cykelbyxorna. Miljön går först som sagt.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 18:30mussla skrev: ↑30 maj 2024 15:05Om du har så kort till jobbet så borde du cykla istället. Kör man så lite som 1000 mil per år så borde man bli punktbeskattad för att man kör bil i onödan. Då bor man ju uppenbarligen så nära alla besöksmål så att man inte behöver bil alls.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 13:07Det är helt bisarra avstånd i så fall och något man måste ta tag i med kilometerskatt, kör man så mycket så bor man på fel ställe och bör bli skattemässigt pungslagen. Jag kör inte ens tusen mil om året och tar bilen varje dag till jobbet, hämtar och lämnar barn, tränar massor, spelar golf, åker till något av våra landställen, roadtrips mm... Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur kan kan eller vill köra 4-5 gånger mer.taliz skrev: ↑30 maj 2024 12:53
Utslaget på ett snitt sure. Men det inkluderar veteranbilar, sportbilar, cabrioleter, pensionärsbilar, husbilar etc etc.
Skulle nog säga att det körs rätt mkt mer med nya mellanstora bilar. 2-3000 mil/år är nog snittet första åren, sen vanligtvis mindre av efterföljande ägare/ju äldre de blir.
En 3 år gammal ex leasingbil ligger oftast närmare 10k mil än 3k bil.
Eller så bara accepterar vi att bilar används på olika vis. Lika lite som att alla kan bo på landet så kan inte heller alla bo på Stureplan.
Orkar inte bli svettig på väg till eller från jobbet. Nope. Miljömonster som kör 2-3k eller ännu mer ska bestraffas hårt. Skatten ska svida så mycket att det blir ohållbart att köra bil. Man ska tvingas flytta eller dra in på nöjen. Miljön går först.
Miljön är inte ett självändamål för de allra flesta. Om det går att påverka miljön positivt, eller minska det negativa, utan för mycket besvär, gör många det.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 18:30mussla skrev: ↑30 maj 2024 15:05Om du har så kort till jobbet så borde du cykla istället. Kör man så lite som 1000 mil per år så borde man bli punktbeskattad för att man kör bil i onödan. Då bor man ju uppenbarligen så nära alla besöksmål så att man inte behöver bil alls.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 13:07Det är helt bisarra avstånd i så fall och något man måste ta tag i med kilometerskatt, kör man så mycket så bor man på fel ställe och bör bli skattemässigt pungslagen. Jag kör inte ens tusen mil om året och tar bilen varje dag till jobbet, hämtar och lämnar barn, tränar massor, spelar golf, åker till något av våra landställen, roadtrips mm... Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur kan kan eller vill köra 4-5 gånger mer.taliz skrev: ↑30 maj 2024 12:53
Utslaget på ett snitt sure. Men det inkluderar veteranbilar, sportbilar, cabrioleter, pensionärsbilar, husbilar etc etc.
Skulle nog säga att det körs rätt mkt mer med nya mellanstora bilar. 2-3000 mil/år är nog snittet första åren, sen vanligtvis mindre av efterföljande ägare/ju äldre de blir.
En 3 år gammal ex leasingbil ligger oftast närmare 10k mil än 3k bil.
Eller så bara accepterar vi att bilar används på olika vis. Lika lite som att alla kan bo på landet så kan inte heller alla bo på Stureplan.
Orkar inte bli svettig på väg till eller från jobbet. Nope. Miljömonster som kör 2-3k eller ännu mer ska bestraffas hårt. Skatten ska svida så mycket att det blir ohållbart att köra bil. Man ska tvingas flytta eller dra in på nöjen. Miljön går först.
En sån punktbeskattning, på låga körsträckor, skulle ju kunna innebära några besynnerliga marginaleffekter.mussla skrev: ↑30 maj 2024 15:05Om du har så kort till jobbet så borde du cykla istället. Kör man så lite som 1000 mil per år så borde man bli punktbeskattad för att man kör bil i onödan. Då bor man ju uppenbarligen så nära alla besöksmål så att man inte behöver bil alls.Piggelin skrev: ↑30 maj 2024 13:07Det är helt bisarra avstånd i så fall och något man måste ta tag i med kilometerskatt, kör man så mycket så bor man på fel ställe och bör bli skattemässigt pungslagen. Jag kör inte ens tusen mil om året och tar bilen varje dag till jobbet, hämtar och lämnar barn, tränar massor, spelar golf, åker till något av våra landställen, roadtrips mm... Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur kan kan eller vill köra 4-5 gånger mer.taliz skrev: ↑30 maj 2024 12:53
Utslaget på ett snitt sure. Men det inkluderar veteranbilar, sportbilar, cabrioleter, pensionärsbilar, husbilar etc etc.
Skulle nog säga att det körs rätt mkt mer med nya mellanstora bilar. 2-3000 mil/år är nog snittet första åren, sen vanligtvis mindre av efterföljande ägare/ju äldre de blir.
En 3 år gammal ex leasingbil ligger oftast närmare 10k mil än 3k bil.
Eller så bara accepterar vi att bilar används på olika vis. Lika lite som att alla kan bo på landet så kan inte heller alla bo på Stureplan.
Nä, min tappade ca 80% när den avslutades ikväll men den var 9 år gammal och hade gått 18.000 mil. Dock fräscht batteri. Sen var den hyfsat fullsmetad och uppgraderad och fri supercharging, men ändå…teslaponken skrev: ↑30 maj 2024 09:06Ska vi dra slutsatsen att en Model S tappar 80% av värdet på 5 år?
En XC60 från 2019 värderas högre än en Tusluh S.
Frågor på det?
Kom nu inte med fakta som förstör illusionerna.thebishop skrev: ↑02 jun 2024 20:19Nä, min tappade ca 80% när den avslutades ikväll men den var 9 år gammal och hade gått 18.000 mil. Dock fräscht batteri. Sen var den hyfsat fullsmetad och uppgraderad och fri supercharging, men ändå…teslaponken skrev: ↑30 maj 2024 09:06Ska vi dra slutsatsen att en Model S tappar 80% av värdet på 5 år?
En XC60 från 2019 värderas högre än en Tusluh S.
Frågor på det?
Vi fick 440tkr för vår 70D juni 2022, det tyckte jag var bra då, 400tkr nu känns som rena rånet.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 jun 2024 21:52På tal om illusioner...
400.000:- för en Model S 70D 2015.![]()
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400468082
Vi fick också 440.000:- för vår P85 sensommaren 2022 när begagnatpriserna var på topp. Men det har hänt en del sedan dess på begagnatmarknaden + att bilarna har blivit 2 år äldre. Men tydligen inte för alla.frippe skrev: ↑03 jun 2024 06:52Vi fick 440tkr för vår 70D juni 2022, det tyckte jag var bra då, 400tkr nu känns som rena rånet.Nicke Nyfiken skrev: ↑02 jun 2024 21:52På tal om illusioner...
400.000:- för en Model S 70D 2015.![]()
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400468082
Men visst, besparing på säkert 100tkr i bensinpengar gör sitt till kanske.![]()
Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
Är det trollfabriken som lockar?Piggelin skrev: ↑03 jun 2024 11:37Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
Jag tror nog de flesta politiska partier håller sig med liknande.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 jun 2024 12:12Är det trollfabriken som lockar?Piggelin skrev: ↑03 jun 2024 11:37Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
Tänker mer på att han verkar driva en egen...Verdi_ skrev: ↑03 jun 2024 12:14Jag tror nog de flesta politiska partier håller sig med liknande.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 jun 2024 12:12Är det trollfabriken som lockar?Piggelin skrev: ↑03 jun 2024 11:37Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ny ... eavagen-68
Ja iofs.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 jun 2024 12:16Tänker mer på att han verkar driva en egen...Verdi_ skrev: ↑03 jun 2024 12:14Jag tror nog de flesta politiska partier håller sig med liknande.Nicke Nyfiken skrev: ↑03 jun 2024 12:12Är det trollfabriken som lockar?Piggelin skrev: ↑03 jun 2024 11:37Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16
Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ny ... eavagen-68
Såklart.Piggelin skrev: ↑03 jun 2024 11:37Röstar SD.Arctic Drifter skrev: ↑03 jun 2024 11:16Drygt 94 % höll inte med dig sist, vi får se hur det ser ut 2026...
2024-06-03.png
Men Y:n är out off warranty och har kostat 29 spänn per mil i värdeminskning ungefär.teslaponken skrev: ↑09 jun 2024 19:59Nu är det skakigt igen.
Y LR (2 år gammal) för 385K. Snart ner -50% på bara 2 år. Härligt bilköp. Nästa leg down kommer i höst. Då avslutas Y LR 2021-2022 kring 300-350K.
Även denna X har åkt på däng. Minus 60-70% på 4 år.
pejvic skrev: ↑09 jun 2024 20:30Men Y:n är out off warranty och har kostat 29 spänn per mil i värdeminskning ungefär.teslaponken skrev: ↑09 jun 2024 19:59Nu är det skakigt igen.
Y LR (2 år gammal) för 385K. Snart ner -50% på bara 2 år. Härligt bilköp. Nästa leg down kommer i höst. Då avslutas Y LR 2021-2022 kring 300-350K.
Även denna X har åkt på däng. Minus 60-70% på 4 år.
Bara bensinen för en bil kostar ju ofta 20 spänn milen. Är det så dyrt då?
Även om jag förstår att man skulle fått betydligt mer för något år sen trots allt.
Har inte tex E-trons och Taycans kostat betydligt mer än 100 kr/ milen i värdeminskning?
Inget ägarbyte på Y. Om det inte blir affär så är det inte värdet på bilen. Orkade inte kolla de andra.teslaponken skrev: ↑09 jun 2024 19:59Nu är det skakigt igen.
Y LR (2 år gammal) för 385K. Snart ner -50% på bara 2 år. Härligt bilköp. Nästa leg down kommer i höst. Då avslutas Y LR 2021-2022 kring 300-350K.
Även denna X har åkt på däng. Minus 60-70% på 4 år.