Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

malmer skrev:
Felet Tesla gör är att kommunicera precisa datum överhuvudtaget. Tills de faktiskt vet skulle de bara ge ungefärligt kvartal.

Lite som när jag beställde en tidig Ioniq 5 (som jag sedan avbokade iaf) så var det typ man la en beställning. Handlaren sa att ja det tar väl ett rätt bra tag och gav en ungefärlig årstid för leverans. Inget mer att gå på eller att spekulera kring än så.

Sen helt knäpptyst tills en dag han ringde och sa att snart kommer den. Gissar att den lastats på ett skepp då. Då avbokade jag för jag var glad och nöjd att behålla den begagnade Model 3 jag köpte så länge. Och handlaren klagade inte för han hade väl tusen folk i kö, och kunde säkert ta mer betalt för den också än vi avtalat.

Mindre info och inget att gå på. Men kändes samtidigt rätt stabilt för det var inget att fundera kring. ”Den kommer när den kommer”. Iofs lite så jag resonerar ibland kring min beställa Model Y också m. Samtidigt skulle det vara trevligt att få den innan snö och slask.
Sant, deras öppenhet ställer till det. Däremot skapas förvirring när en som beställt efter mig får sin bil före. Då är ju något riktigt knas. Tror det är kapplöpning bland Teslas svenska personal när båtarna kommer, typ att dom snor åt sig så många VIN dom kan och delar ut dom bland beställare utan större eftertanke.

Men som sagt allt känns mindre och mindre lönt. Först hinner dom ej leverera innan bonusen dras in. Sen går elpriserna galet mycket upp vilket gör att elbil plötsligt ej är så galet mkt billigare att äga och kan försvara det höga priset vi alla ger. Och nu får man vänta till februari minst säkert.

Ja som ni förstår blir man mindre och mindre övertygad om sina val.
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Dfokr skrev:
Tror det är kapplöpning bland Teslas svenska personal när båtarna kommer, typ att dom snor åt sig så många VIN dom kan och delar ut dom bland beställare utan större eftertanke.
Är det så det går till? Är det ett manuellt arbete att matcha bilar mot beställningar?
Poängen med att ha så få tillval och kunna bygga bulk är ju att det är enkelt att matcha.
Varför skulle en dator inte klara av det egentligen?
Hur många anställda har tesla i Sverige för att matcha bilar med beställningar?
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Kan vara så att Tesla gör som många andra bilmärken, man tilldelar X antal bilar per land och sen per utlämningsställe. Efter det så går det i kö-ordning efter vilka val man gjort.

Detta skulle isf förklara varför vissa får sina före andra. Hade varit intressant att se var folk som fått sina bilar bor i landet, om det går att se något samband där.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Tato2022 skrev:
Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Nu har appen uppdaterats igen till 28 aug - 29 sep. Fram och tillbaka… :roll: Ja, ja, känns ju mer hoppfullt än nov/dec ;)
Jag har fått VIN-nummer! :D EDD 23 aug - 6 sep. Verkar vara lastad på båten Hoegh S:t Petersburg med ETA Zeebrugge 28 Aug. så blir väl leverans i början av september. Äntligen :)
Följ båtarna på väg till Europa här: https://tesla-updates.github.io/
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Tato2022 skrev:
Tato2022 skrev:
Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Nu har appen uppdaterats igen till 28 aug - 29 sep. Fram och tillbaka… :roll: Ja, ja, känns ju mer hoppfullt än nov/dec ;)
Jag har fått VIN-nummer! :D EDD 23 aug - 6 sep. Verkar vara lastad på båten Hoegh S:t Petersburg med ETA Zeebrugge 28 Aug. så blir väl leverans i början av september. Äntligen :)
Följ båtarna på väg till Europa här: https://tesla-updates.github.io/

När och vad beställde du? Väntar på VIN och börjar känna mig lika frustrerad nu som i maj
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Anonym skrev:
Tato2022 skrev:
Tato2022 skrev:
Tato2022 skrev:
Är det fler än jag som fått framflyttad EDD från aug-sep till nov-dec? Beställde s/s 20” i mars. Fick sms för tre veckor sedan med förfrågan om jag kunde ta emot en eventuell leverans i aug/maj. Men nu står det som sagt nov/dec i appen. Har läst på forumet att sms trumfar appen, men blir ju smått orolig ändå. Är så less på detta…
Nu har appen uppdaterats igen till 28 aug - 29 sep. Fram och tillbaka… :roll: Ja, ja, känns ju mer hoppfullt än nov/dec ;)
Jag har fått VIN-nummer! :D EDD 23 aug - 6 sep. Verkar vara lastad på båten Hoegh S:t Petersburg med ETA Zeebrugge 28 Aug. så blir väl leverans i början av september. Äntligen :)
Följ båtarna på väg till Europa här: https://tesla-updates.github.io/

När och vad beställde du? Väntar på VIN och börjar känna mig lika frustrerad nu som i maj
Framgår ovan. S/S 20”, mars (30:e har jag för mig) i Sthlm. Logga in på ditt teslakonto och öppna följande länk i en annan flik för att se om du tilldelats VIN. https://www.tesla.com/teslaaccount/oxp- ... ser-orders
Hoppas alla som väntat länge får lite positiva nyheter nu.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Tyckte jag läste så noga och ändå missade jag att du skrev det :lol:

Jo, kollar säkert 10 ggr om dagen efter VIN. Har dock inte samma spec som dig längre så. Nästan så jag börjar fundera på om jag var dum som avbeställde min 20” för någon vecka sedan :shock:
Model Y LR AWD -23
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

Hittade också VIN idag :D även leveransdatumet har ändrats till 23/8-6/9

V/S 20” beställd i början mars
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LarsL »

Verkar inte hända särskilt mycket innan man accepterat finansieringen så jag rekommenderar att göra det direkt när man får upp den. Om jag har analyserat rätt så gick min leverans fortare än många andras och något beror det så klart på. Kan ju vara ”trogen kund också”. Men att gama Tesla verkar inte vara ett smart drag oavsett… om jag tolkat rätt.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Bara för att stämma av - finns det någon här som fått VIN eller leverans detta år av en Model Y med vit inredning och 20" fälgarna?

Börjar tro att Tesla inte tänker leverera någon vit inredning kommande 12 månaderna.
lootam
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 apr 2022 17:54

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lootam »

Got VIN and email said matched.
March 10 order, White/Black, 20".
EDD 23rd Aug - 6th Sep.
Answered Yes, I will pick it up.
The carrier ship, HOEGH ST PETERSBURG. The ship said shall arrive Belgium on 28th Aug. The EDD is so stupid.

I would say, to buy a Tesla is the worst ever experience in my life while buying something!!!
Unfair order handeling, terriable EDD and 0 transparency.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av FStaake »

Tittar inte så ofta på hemsidan, som väl är.
Men nu står det november 20 till januari 04.
Är också en av dom som väntar från EDD maj med 20” som jag egentligen inte vill ha.
Dock har jag ju läst här om att allt hoppar fram och tillbaka hela tiden.
Fortfarande finns det inget lika bra alternativ till en Y, men det börjar bli intressantare och intressantare att på allvar överväga en IQ5 eller EV6.
Väntar dessutom på en ny X sedan december 2020, men där har jag gett upp hoppet helt.
Ungarna hinner ju växa ur familjen innan man får bilen där de ska få plats.
Tröttsamt!
Tur att denna stödgrupp finns:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

FStaake skrev:
Tittar inte så ofta på hemsidan, som väl är.
Men nu står det november 20 till januari 04.
Är också en av dom som väntar från EDD maj med 20” som jag egentligen inte vill ha.
Dock har jag ju läst här om att allt hoppar fram och tillbaka hela tiden.
Fortfarande finns det inget lika bra alternativ till en Y, men det börjar bli intressantare och intressantare att på allvar överväga en IQ5 eller EV6.
Väntar dessutom på en ny X sedan december 2020, men där har jag gett upp hoppet helt.
Ungarna hinner ju växa ur familjen innan man får bilen där de ska få plats.
Tröttsamt!
Tur att denna stödgrupp finns:)
Yes samma sits här... MYLR vit/vit med 20" (som jag ville ha det). Pratade med Tesla teoretiskt sett vad som hade hänt om jag bytte ner mig till 19" fälgar samt svart interiör och svaret blev "du hade fått priset uppdaterat med nuvarande pris på bilen samt hamnat sist i kön bland alla andra som beställt samma konfiguration som dig, så sitt still i båten nu bara".

Så ja, har inget val då jag anser att MY är överlägsen alla andra elbilar i den prisklassen för nu.
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 apr 2022 22:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tur tut »

Var en som beställde 20' s/s i mars för garanterad leverans i Maj, det sket sig duktigt och klimatbonusen uteblev, så jag beställde parallellt en 19: v/s i början på Juni och båda har legat på 28 Aug fram tills idag då den gamle svarte verkar ha fått vin. Hmmm den vite med 19 har drag och är ju något billigare så nu får man snart ta och välja, vit med rätt fälg och dragkrok eller svart med "fel" fälg utan krok till högre pris... Well ilandsproblem delux men men...
InteBitterMen
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jun 2022 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av InteBitterMen »

Jaha, inte så många inlägg från min sida och fler kommer det inte bli :D Jag har fått en matchning nu mot en China-bil. Någon som har koll på vilken båt?

Lite spännande att för en vecka sedan ändrades uppskattad leveranstid till nov-december för att häromdagen ändras tillbaka till aug-sep och idag kom sms från tesla. VIN fanns att få tag på hemsidan. En vit/svart LR med 20”, beställd 9 mars.
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

InteBitterMen skrev:
Jaha, inte så många inlägg från min sida och fler kommer det inte bli :D Jag har fått en matchning nu mot en China-bil. Någon som har koll på vilken båt?

Lite spännande att för en vecka sedan ändrades uppskattad leveranstid till nov-december för att häromdagen ändras tillbaka till aug-sep och idag kom sms från tesla. VIN fanns att få tag på hemsidan. En vit/svart LR med 20”, beställd 9 mars.
Om din bil är på HOEGH ST PETERSBURG som min så ska du få träff här https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
InteBitterMen
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 jun 2022 21:33

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av InteBitterMen »

tomten22 skrev:
InteBitterMen skrev:
Jaha, inte så många inlägg från min sida och fler kommer det inte bli :D Jag har fått en matchning nu mot en China-bil. Någon som har koll på vilken båt?

Lite spännande att för en vecka sedan ändrades uppskattad leveranstid till nov-december för att häromdagen ändras tillbaka till aug-sep och idag kom sms från tesla. VIN fanns att få tag på hemsidan. En vit/svart LR med 20”, beställd 9 mars.
Om din bil är på HOEGH ST PETERSBURG som min så ska du få träff här https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

Kanon, tack! Det visade sig att den står på ovan nämnd båt.
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Hej,

Jag beställde en MYLR Vit/Svart 20" i mitten på Mars. Utebliven leverans i maj som ni andra och hoppas på leverans i Q3 nu. Mitt leveransfönster har hoppat fram och tillbaka med allt från Dec-Jan till Aug-Sep till Okt-Dec som det senast var. Jag fick sms för några veckor sedan om jag kunde tänka mig att ta emot leverans mellan aug-sept vilket jag svara JA på. Idag när jag loggar in på Tesla kontot för att se vilket nytt bluff datum dem hittat på så ser jag detta... Någon mer som sett det tidigare?
Skärmklipp.PNG
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Skottlund skrev:
Hej,

Jag beställde en MYLR Vit/Svart 20" i mitten på Mars. Utebliven leverans i maj som ni andra och hoppas på leverans i Q3 nu. Mitt leveransfönster har hoppat fram och tillbaka med allt från Dec-Jan till Aug-Sep till Okt-Dec som det senast var. Jag fick sms för några veckor sedan om jag kunde tänka mig att ta emot leverans mellan aug-sept vilket jag svara JA på. Idag när jag loggar in på Tesla kontot för att se vilket nytt bluff datum dem hittat på så ser jag detta... Någon mer som sett det tidigare?
Skärmklipp.PNG
Konstigt. Har du testat söka efter VIN?
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

Tato2022 skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Jag beställde en MYLR Vit/Svart 20" i mitten på Mars. Utebliven leverans i maj som ni andra och hoppas på leverans i Q3 nu. Mitt leveransfönster har hoppat fram och tillbaka med allt från Dec-Jan till Aug-Sep till Okt-Dec som det senast var. Jag fick sms för några veckor sedan om jag kunde tänka mig att ta emot leverans mellan aug-sept vilket jag svara JA på. Idag när jag loggar in på Tesla kontot för att se vilket nytt bluff datum dem hittat på så ser jag detta... Någon mer som sett det tidigare?
Skärmklipp.PNG
Konstigt. Har du testat söka efter VIN?
Yes, sökt efter VIN men har inget tilldelat
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Skottlund skrev:
Tato2022 skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Jag beställde en MYLR Vit/Svart 20" i mitten på Mars. Utebliven leverans i maj som ni andra och hoppas på leverans i Q3 nu. Mitt leveransfönster har hoppat fram och tillbaka med allt från Dec-Jan till Aug-Sep till Okt-Dec som det senast var. Jag fick sms för några veckor sedan om jag kunde tänka mig att ta emot leverans mellan aug-sept vilket jag svara JA på. Idag när jag loggar in på Tesla kontot för att se vilket nytt bluff datum dem hittat på så ser jag detta... Någon mer som sett det tidigare?
Skärmklipp.PNG
Konstigt. Har du testat söka efter VIN?
Yes, sökt efter VIN men har inget tilldelat
Skulle nog ringa tesla i morgon om inget dykt upp tills dess för att se vad som händer med din beställning.
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2022 17:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zumba »

På förmiddagen fredagen 29/7, körde en bekant om två st fullastade lastbilar med "bara vita Teslor" på E4. De var på väg norrut och sågs vid Mjölby-trakten.

Dessvärre finns inga suddiga bildbevis att tillgå.

Jag har uppskattad leverans 2/8-16/8 i Trosta så med lite tur var någon av bilarna min. Handpenningen är precis betald så nu sitter man här och hoppas på att boka in leverans så snart som möjligt. (LR V/S 19")
Skottlund
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 mar 2022 09:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skottlund »

zumba skrev:
På förmiddagen fredagen 29/7, körde en bekant om två st fullastade lastbilar med "bara vita Teslor" på E4. De var på väg norrut och sågs vid Mjölby-trakten.

Dessvärre finns inga suddiga bildbevis att tillgå.

Jag har uppskattad leverans 2/8-16/8 i Trosta så med lite tur var någon av bilarna min. Handpenningen är precis betald så nu sitter man här och hoppas på att boka in leverans så snart som möjligt. (LR V/S 19")
Vill inte vara bärare av dåliga nyheter men tror tyvärr inte det. Inga båtar från Kina som landat ännu vad det ser ut som när man kollar internationella forumet samt att det var en som lagt ut bilder på en av lastbilarna på Facebook i Tesla Model Y gruppen där och det var MYP på den lastbilen
Användarvisningsbild
zumba
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jun 2022 17:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av zumba »

Skottlund skrev:
zumba skrev:
På förmiddagen fredagen 29/7, körde en bekant om två st fullastade lastbilar med "bara vita Teslor" på E4. De var på väg norrut och sågs vid Mjölby-trakten.

Dessvärre finns inga suddiga bildbevis att tillgå.

Jag har uppskattad leverans 2/8-16/8 i Trosta så med lite tur var någon av bilarna min. Handpenningen är precis betald så nu sitter man här och hoppas på att boka in leverans så snart som möjligt. (LR V/S 19")
Vill inte vara bärare av dåliga nyheter men tror tyvärr inte det. Inga båtar från Kina som landat ännu vad det ser ut som när man kollar internationella forumet samt att det var en som lagt ut bilder på en av lastbilarna på Facebook i Tesla Model Y gruppen där och det var MYP på den lastbilen
Oups! Såg nu och som du säger så var det ju bara P. Tack.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dfokr »

Ok nu är förvirringen total. Datum i appen samt på hemsidan är borta, står "uppskattad leverans ej fastställd". Är detta ett tecken att bilen är på G eller är det en bekräftelse på att bilen kommer dec - feb som det stod innan? Har fått sms om att ta emot bil i aug-sept och hade det som datum länge i appen.
Skriv svar