Re: Tesla Cybertruck
Postat: 01 dec 2023 15:27
Blir intressant att se hur den laddar på SUC v2 & v3
Blir intressant att se hur den laddar på SUC v2 & v3
Ifrågasätter inte uträkningen men enl MKBHD är der 123kWh i alla tre modeller.gellerstam skrev: ↑01 dec 2023 13:16Baklängesmatte ger detta. Men förutsätter att laddning med 250kW pågår konstant i 15min.
För CyberBeast
Bilen laddar med max 250kW och får i 128 miles på 15 min, så i bästa fall.
250kWh/4= 62,5kWh på 15min som ger 128miles ger 0,49 kWh/mile
320 miles blir då 156,8 kWh
440 miles blir då 215.6 kWh med range extender (~59kWh i extendern)
All-Wheel Drive
Bilen laddar med max 250kW och får i 136 miles på 15 min, så i bästa fall.
250kWh/4= 62,5kWh på 15min som ger 136miles ger 0,46 kWh/mile
340 miles blir då 156,4 kWh
470 miles blir då 216,2 kWh med range extender ( 59,8kWh i extendern)
Range-Extendern verkar kosta $16,000 enligt flera olika internetuppgifter. (Ej sett Tesla skriva detta ännu. )
Hävdar på intet sätt att jag har rätt, räcker med att laddningen går ner lite under dessa 15min för att MKBHD ska ha rätt. Min uträkning förutsätter ju en perfekt laddning under 15min, optimal SOC och temp. m.m.Brages skrev: ↑01 dec 2023 16:08Ifrågasätter inte uträkningen men enl MKBHD är der 123kWh i alla tre modeller.gellerstam skrev: ↑01 dec 2023 13:16Baklängesmatte ger detta. Men förutsätter att laddning med 250kW pågår konstant i 15min.
För CyberBeast
Bilen laddar med max 250kW och får i 128 miles på 15 min, så i bästa fall.
250kWh/4= 62,5kWh på 15min som ger 128miles ger 0,49 kWh/mile
320 miles blir då 156,8 kWh
440 miles blir då 215.6 kWh med range extender (~59kWh i extendern)
All-Wheel Drive
Bilen laddar med max 250kW och får i 136 miles på 15 min, så i bästa fall.
250kWh/4= 62,5kWh på 15min som ger 136miles ger 0,46 kWh/mile
340 miles blir då 156,4 kWh
470 miles blir då 216,2 kWh med range extender ( 59,8kWh i extendern)
Range-Extendern verkar kosta $16,000 enligt flera olika internetuppgifter. (Ej sett Tesla skriva detta ännu. )
Cool CGI.
Ouch, har de inga bältessträckare? Ungen där bak ser inte ut att ha det så skönt. Men jag tvivlar inte på att Cybertruck kommer få toppbetyg för förare och baksätespassagerare. Det är såklart så att även den måste ha deformationszoner för att skydda de som färdas i bilen. De eventuella säkerhetsproblem som diskuterats är väl hur snäll/elak den är mot cyklister och gångtrafikanter? Att den drygt 4 tons pickup deformeras när den kör in i en hård vägg i 50 km/h är en sak. Det är en annan sak hur den deformeras/skyddar andra oskyddade trafikanter.
Troligen genom Active Hood som andra teslor. Men säkert samma problem som andra suvar och pickups med högre markfrigång.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 21:47Ouch, har de inga bältessträckare? Ungen där bak ser inte ut att ha det så skönt. Men jag tvivlar inte på att Cybertruck kommer få toppbetyg för förare och baksätespassagerare. Det är såklart så att även den måste ha deformationszoner för att skydda de som färdas i bilen. De eventuella säkerhetsproblem som diskuterats är väl hur snäll/elak den är mot cyklister och gångtrafikanter? Att den drygt 4 tons pickup deformeras när den kör in i en hård vägg i 50 km/h är en sak. Det är en annan sak hur den deformeras/skyddar andra oskyddade trafikanter.
Men nu vet vi att den väger knappt 3 ton. Dvs en bil i storlek som alla andra amerikanska pickups, bara lite kortare och inte rambyggd.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 21:47Ouch, har de inga bältessträckare? Ungen där bak ser inte ut att ha det så skönt. Men jag tvivlar inte på att Cybertruck kommer få toppbetyg för förare och baksätespassagerare. Det är såklart så att även den måste ha deformationszoner för att skydda de som färdas i bilen. De eventuella säkerhetsproblem som diskuterats är väl hur snäll/elak den är mot cyklister och gångtrafikanter? Att den drygt 4 tons pickup deformeras när den kör in i en hård vägg i 50 km/h är en sak. Det är en annan sak hur den deformeras/skyddar andra oskyddade trafikanter.
Ok, det hade jag missat. Såg siffror på 4,3 ton eller vad det nu var. Knappt 3 ton är ju riktigt bra och imponerande om det stämmer.BrooklynS skrev: ↑09 dec 2023 10:27Men nu vet vi att den väger knappt 3 ton. Dvs en bil i storlek som alla andra amerikanska pickups, bara lite kortare och inte rambyggd.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 21:47Ouch, har de inga bältessträckare? Ungen där bak ser inte ut att ha det så skönt. Men jag tvivlar inte på att Cybertruck kommer få toppbetyg för förare och baksätespassagerare. Det är såklart så att även den måste ha deformationszoner för att skydda de som färdas i bilen. De eventuella säkerhetsproblem som diskuterats är väl hur snäll/elak den är mot cyklister och gångtrafikanter? Att den drygt 4 tons pickup deformeras när den kör in i en hård vägg i 50 km/h är en sak. Det är en annan sak hur den deformeras/skyddar andra oskyddade trafikanter.
Snarare prick 3 ton för awd och 3,1 för trimotor. Men det är tomvikt utan förare, med förare blir tjänstevikten ca 3,1 - 3,2 ton för de fyrhjulsdrivna varianterna.BrooklynS skrev: ↑09 dec 2023 10:27Men nu vet vi att den väger knappt 3 ton. Dvs en bil i storlek som alla andra amerikanska pickups, bara lite kortare och inte rambyggd.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 21:47Ouch, har de inga bältessträckare? Ungen där bak ser inte ut att ha det så skönt. Men jag tvivlar inte på att Cybertruck kommer få toppbetyg för förare och baksätespassagerare. Det är såklart så att även den måste ha deformationszoner för att skydda de som färdas i bilen. De eventuella säkerhetsproblem som diskuterats är väl hur snäll/elak den är mot cyklister och gångtrafikanter? Att den drygt 4 tons pickup deformeras när den kör in i en hård vägg i 50 km/h är en sak. Det är en annan sak hur den deformeras/skyddar andra oskyddade trafikanter.