Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

JGur skrev:
Har det sagts något om milersättning i dessa förslag som ligger?

Ett högre (skattefritt) sådant känns som en enkel lösning där ”personalbilar” blir ointressanta. Köp vilken bil du vill (privat) och få ersättning i direkt proportion till hur mycket du faktiskt kör i tjänsten.

I Danmark verkar funkar detta utmärkt. Min uppfattning (killgissning) är att de har betydligt färre personal/tjänste/förmånsbilar än här.

PS: Tror jag har nånstans mellan 40 och 50 SEK skattefritt per mil för de första 2000 tjänstemilen. Sen sjunker det.
Bor du i Danmark?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

Esterox skrev:
Många som vill ha en elbil står inte och väljer mellan Q7 och E-tron, det är för att det finns för få alternativ när det gäller elbilar.man kanske kikar på en kombi från Volvo men vill ha elbil, ja då är nog första alternativet inte att titta på en Kia och det förstår du nog också.

Extremt många som Åker Model S idag eller Model 3 hade inte tittat på en fossil som är ens i närheten utav det priset.

Inse att det är en väldigt liten skara som kikar på 500+ fossil och en elbil.
Du frågade ju mig hur jag kunde få 30k att bli dyrare på en bil som kostar 200k-300k kronor mer?

Det kostar mer för att bränslet kostar mer för företaget, skatten kostar mer för företaget.
Det är isåfall mitt svar på din fråga.

Försökte förklara det lite hur jag räknat.

Det kommer bli mycket mer valmöjligheter nästa år gällande elbilar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Många som vill ha en elbil står inte och väljer mellan Q7 och E-tron, det är för att det finns för få alternativ när det gäller elbilar.man kanske kikar på en kombi från Volvo men vill ha elbil, ja då är nog första alternativet inte att titta på en Kia och det förstår du nog också.

Extremt många som Åker Model S idag eller Model 3 hade inte tittat på en fossil som är ens i närheten utav det priset.
För mig stod det mellan en ICE och elbil. De två finalisterna var (slumpartat lika namn) för mig BMW Series 3 M3 och Tesla Model 3.

Men annars så håller jag med dig. Batterikostnaden (idag) gör att elbilar normalt är ett antal 100-tusen dyrare än motsvarande ICE-bilar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Force-Walker skrev:
En Golf kan väl i de närmaste jämföras med en ID3.

En E-tron får ju jämföras med en Q7.
För det första, nej. En ID3 kan inte jämföras med en Golf, du får en betydligt sämre bil för pengarna med en ID3 om man bortser från drivlinan. Man kan tycka så mycket man vill om ID3, men så är det.
Samma sak med e-tron. Min e-tron kostade 1.100.000kr. För de pengarna får du en superutrustad high-end fossil-Audi med extra allt. E-tron är en bra bil, men jag hade en Q7 som lånebil i en vecka. Inte att jag skulle vilja byta, men Q7 är en mycket större bil, sjusitsig osv. En Q5 är mer jämförbar med e-tron, men den kostar bara hälften.
Oavsett vilket så är elbilarna ungeför dubbelt så dyra som motvarande fossilbil. Och som Esterox säger så är det många som aldrig hade ens köpt en motsvarande fossilbil. Jag hade aldrig i livet köpt en Q5 för 5-600k. Nu har jag skaffat en e-tron för dubbelt så mycket pengar, men i vanliga fall hade jag köpt en fossilbil för kanske 300k. E-tron kostade alltså 3-4 gånger så mycket som jag i vanliga fall hade velat spendera för en bil. Jag har ändå råd med den eftersom förmånsbeskattningen är så som den är just nu. Nu kan man förstås hävda att jag får helt enkelt skaffa en billigare elbil istället. Visst, gärna tack. Men det har hittills inte funnits några billigare alternativ som passar mina behov. Hade jag inte kunnat skaffa en e-tron via företaget så hade jag kört dieselbil idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

mati skrev:
Force-Walker skrev:
En Golf kan väl i de närmaste jämföras med en ID3.

En E-tron får ju jämföras med en Q7.
För det första, nej. En ID3 kan inte jämföras med en Golf, du får en betydligt sämre bil för pengarna med en ID3 om man bortser från drivlinan. Man kan tycka så mycket man vill om ID3, men så är det.
Samma sak med e-tron. Min e-tron kostade 1.100.000kr. För de pengarna får du en superutrustad high-end fossil-Audi med extra allt. E-tron är en bra bil, men jag hade en Q7 som lånebil i en vecka. Inte att jag skulle vilja byta, men Q7 är en mycket större bil, sjusitsig osv. En Q5 är mer jämförbar med e-tron, men den kostar bara hälften.
Oavsett vilket så är elbilarna ungeför dubbelt så dyra som motvarande fossilbil. Och som Esterox säger så är det många som aldrig hade ens köpt en motsvarande fossilbil. Jag hade aldrig i livet köpt en Q5 för 5-600k. Nu har jag skaffat en e-tron för dubbelt så mycket pengar, men i vanliga fall hade jag köpt en fossilbil för kanske 300k. E-tron kostade alltså 3-4 gånger så mycket som jag i vanliga fall hade velat spendera för en bil. Jag har ändå råd med den eftersom förmånsbeskattningen är så som den är just nu. Nu kan man förstås hävda att jag får helt enkelt skaffa en billigare elbil istället. Visst, gärna tack. Men det har hittills inte funnits några billigare alternativ som passar mina behov. Hade jag inte kunnat skaffa en e-tron via företaget så hade jag kört dieselbil idag.
Har läst din recension.
Men jag menade storleksmässigt alltså.

Men jag tycker det verkar ha blivit lite missförstånd här nu.
Det jag vill ha fram är att det kommer fortsatt vara billigare både för företaget och användaren av bilen om man kör elbil. Detta eftersom skatten och driftskostnaderna är billigare.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

Pontus skrev:
JGur skrev:

Ett högre (skattefritt) sådant känns som en enkel lösning där ”personalbilar” blir ointressanta. Köp vilken bil du vill (privat) och få ersättning i direkt proportion till hur mycket du faktiskt kör i tjänsten.

I Danmark verkar funkar detta utmärkt. Min uppfattning (killgissning) är att de har betydligt färre personal/tjänste/förmånsbilar än här.

PS: Tror jag har nånstans mellan 40 och 50 SEK skattefritt per mil för de första 2000 tjänstemilen. Sen sjunker det.
Bor du i Danmark?
Nej. Bor i Sverige men anställd i Köpenhamn. Svensk bil.
// Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Force-Walker skrev:
Det jag vill ha fram är att det kommer fortsatt vara billigare både för företaget och användaren av bilen om man kör elbil. Detta eftersom skatten och driftskostnaderna är billigare.
Med hur många mil/år räknar du då?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

JGur skrev:
Pontus skrev:
JGur skrev:

Bor du i Danmark?
Nej. Bor i Sverige men anställd i Köpenhamn. Svensk bil.
Vart bara nyfiken på hur du kunde få så mycket skattefritt när gränsen är 18,50 SEK här i Sverige. Men om du betalar skatt i Danmark så förklarar det väl saken.
Det kanske kan vara en bra ide om man vill att folk som kör mycket i tjänsten ska använda privat bil och då gynna elbilar också. Dock tror jag ju att det kommer locka till mycket mer tjänstemil i landet speciellt från egenföretagare som felaktigt kommer skriva alla resor till tjänstestället som tjänsteresor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

mati skrev:
Force-Walker skrev:
3000mil.

Räknar med 10kr/mil för bensin/diesel
3kr/mil för elbil.

Då kostar ju skatt plus drift för en volvo diesel minst 35000-36000 per år vid 3000 mils körning.

Samma för elbil är 9360kr.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Har börjat inse att de här nya reglerna nog egentligen är tänkta som förtäckt (drivmedels)skatt som man såklart hellre tar ut på företagare och förmånsbilister än på privatpersoner. Kommer nog fler kallduscher framöver för svenskar. Vi har ju enormt hög bensinskatt. Nånstans måste staten få in kulorna även efter elbilsrevolutionen. Eller vad tror ni det hela handlar om? :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag tror att det handlar om att staten slösar en enormt massa pengar på saker som inte kommer att dra in pengar i längden. Därför måste de, på alla sätt och vis, öka avgifter och beskattning på alla plan för oss som redan bidrar stort till ekonomin.

Denna princip, och det som de prioriterar att lägga resurser på, är nog mycket viktigare än rena miljöfrågor för den nuvarande regeringen (inklusive Miljöpartiet).

Så öka avgifter och skatter på precis allt som bara går, är nog den enda "principen" som gäller för regeringens budget... :mrgreen:

Då får nog även elbilar och påskyndning av en utsläppsfri miljö stryka mer på foton, med endast mindre symbolåtgärder och symbolpolitik för miljön (för att Miljöpartiet skall kunna legitimera sin del i regeringen).

De förändrade reglerna för företagsbilar (tjänstebilar och personalbilar), är bara ett bevis på det i mängden.

Detta är en annan symbolhandling som inte kostar så mycket: viewtopic.php?f=27&t=22736
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Force-Walker skrev:
mati skrev:
Force-Walker skrev:
3000mil.

3kr/mil för elbil.

Då kostar ju skatt plus drift för en volvo diesel minst 35000-36000 per år vid 3000 mils körning.

Okej. Jag brukar räkna 7:50kr/mil (en halvliter milen och 15kr/liter) samt 1500-2000mil/år. Det blir 11.250-15.000kr/år för soppan. Jag har aldrig haft en bil som drog mer än en halvliter diesel, snarare mindre. Det är alltså fullt realistiska siffror.
För elbilen är kalkylen lite svårare. Vid 1500 mil/år är det enbart pendling och vardagskörning, dvs 100% hemmalddning för min del. Då blir milkostnaden runt 2:50kr, eller egentligen mindre om jag räknar med att jag kör på min egen solel. 3750kr/år alltså. Extremt billigt. Så var det i år. Men man får ju inte räkna med att det är Corona-tider forever. Förra året körde jag utöver detta ca 500 mil på långresor.
Tar jag med 500 mil/år med snabbladdning så får man ju dels räkna med högre förbrukning när man kör motorväg, och naturligtvis med Ionitys priser. Säg 20kr/mil för att vara lite snäll. Man laddar ju inte bara hos Ionity heller. Det blir alltså runt 10.000kr. Kanske lite mindre, men det förutsätter att man hittar billig laddning. Totalt alltså 13.000kr/år eller så. I stort sett samma som en fossilbil om man har otur.
Kör man med laddabonnemang och laddar uteslutande hos Ionity på långfärd, vilket man säkerligen inte gör, så halveras milkostnaden till ungefär 10kr/mil på långfärd, alltså 9000kr/år. Det blir en besparing på 6000kr per år jämfört med dieseln. Tillkommer skatt, ingen aning hur mycket, men totalt 15.000kr i besparing kanske. Och service. Säg 50.000kr på tre år. Värdeminskning på tre år är 50%. Elbilen får alltså kosta 160kkr mer än en fossilbil (minus miljöbonus) för att det ska vara samma kostnad. Det blir nog svårt. Framförallt med tanke på att det finns massor med bra billiga fossilbilar som alla skulle funka för mina behov. Men lämpliga elbilar finns bara sådana som kostar massor.
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

mati skrev:
Force-Walker skrev:
mati skrev:
Force-Walker skrev:
3000mil.

3kr/mil för elbil.

Okej. Jag brukar räkna 7:50kr/mil (en halvliter milen och 15kr/liter) samt 1500-2000mil/år. Det blir 11.250-15.000kr/år för soppan. Jag har aldrig haft en bil som drog mer än en halvliter diesel, snarare mindre. Det är alltså fullt realistiska siffror.
För elbilen är kalkylen lite svårare. Vid 1500 mil/år är det enbart pendling och vardagskörning, dvs 100% hemmalddning för min del. Då blir milkostnaden runt 2:50kr, eller egentligen mindre om jag räknar med att jag kör på min egen solel. 3750kr/år alltså. Extremt billigt. Så var det i år. Men man får ju inte räkna med att det är Corona-tider forever. Förra året körde jag utöver detta ca 500 mil på långresor.
Tar jag med 500 mil/år med snabbladdning så får man ju dels räkna med högre förbrukning när man kör motorväg, och naturligtvis med Ionitys priser. Säg 20kr/mil för att vara lite snäll. Man laddar ju inte bara hos Ionity heller. Det blir alltså runt 10.000kr. Kanske lite mindre, men det förutsätter att man hittar billig laddning. Totalt alltså 13.000kr/år eller så. I stort sett samma som en fossilbil om man har otur.
Kör man med laddabonnemang och laddar uteslutande hos Ionity på långfärd, vilket man säkerligen inte gör, så halveras milkostnaden till ungefär 10kr/mil på långfärd, alltså 9000kr/år. Det blir en besparing på 6000kr per år jämfört med dieseln. Tillkommer skatt, ingen aning hur mycket, men totalt 15.000kr i besparing kanske. Och service. Säg 50.000kr på tre år. Värdeminskning på tre år är 50%. Elbilen får alltså kosta 160kkr mer än en fossilbil (minus miljöbonus) för att det ska vara samma kostnad. Det blir nog svårt. Framförallt med tanke på att det finns massor med bra billiga fossilbilar som alla skulle funka för mina behov. Men lämpliga elbilar finns bara sådana som kostar massor.
Okej, men min bil dricker 0,7. Är nog lite gasglad.

50% värdeminskning på 3 år?
Min xc60 kommer jag ha betalat ner till ca 300 tusen, men den är värd över 400, så jag får ju pengar tillbaka av leasingbolaget när de värderat den.

Likadant hade det varit med en model S, hade säkert fått 70-80% när man säljer.
Så det där att den max får kosta 160tusen mer stämmer inte.

Men jag fattar snart inte syftet med denna tråden.
Gnäll på att eldrivna bilar blir dyrare, men bensin och diesel blir ju ännu dyrare för förmånstagaren.
Laddhybrider kostar ju jättemycket att köra på långresa med ditt sätt att räkna också.
Både för företaget och föraren.

Men kör man mindre än 1500 mil per år och kan ladda både hemma och på jobbet, så är laddhybrid klar fördel nu. Förutsatt att man inte ska köra en massa långresor. Men så var det ju innan bonus malus också.

Billigare bilar med billig driftkostnad kommer alltid vara billigast.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Om man klarar sig till jobbet på batteriet funkar laddhybrid vilket många har upptäckt. Känner två som laddar på natten hemma och i praktiken åker på el till vardags.
JK800

Inlägg av JK800 »

Jag kör laddhybrid som jag "räknade hem" mot min diesel jag hade innan. Räknar med att laddhybrider sparar mig 10-15k om året i bränsle. Dock skulle jag bara tjäna 4-8k till på en elbil. För 6 månader sedan var jag endå helt inne på att byta till elbil 2021. Nu lutar det mer mot att köpa loss och köra privat alt någon av dom billigare el/laddhybriderna men då går jag ner i "premium" mot att få ta ut en ny bil. Knivigt detta...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Force-Walker skrev:
50% värdeminskning på 3 år?
Min xc60 kommer jag ha betalat ner till ca 300 tusen, men den är värd över 400, så jag får ju pengar tillbaka av leasingbolaget när de värderat den.
Vad bilen är värd vet du inte förrän du säljer den. Och att en elbil har högt andrahandsvärde är heller inte hugget i sten. Min första Tesla hade tappat ca 50% efter tre år och runt 4000 mil, för min andra Tesla fick jag 60% av nypriset efter 2 år och lika många mil. Vår e-Golf fyller 3 år i mars och jag har fått två offerter härom veckan där den värderades med 55 respektive 50% av nypriset (5500 mil). Så 50% är nog ett rimligt antagande utan att det blir en glädjekalkyl. Får man mer är det bara en bonus.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare

Inlägg av Henrik_O »

iAkita skrev:
Jag måste säga att jag har svårt att förstå hur den här förändringen skulle kunna ta död på elbilsförsäljningen. Ni som tror det, skulle ni till exempel hellre välja en Volvo XC40 med fossilmotor än den kommande helelektriska XC40? Det nedsatta förmånsvärdet på elvarianten kommer ju fortfarande göra så att kostnaden inte skiljer sig åt mellan de två. Är verkligen elbilar så dåliga så de flesta väljer bensin eller diesel om kostnaden per månad är densamma, innan kostnaden för el eller bensin lagts på? Om så var fallet så skulle ju privatmarknaden för elbilar var icke-existerande, i och med att alla vi som inte har möjlighet att ta ut en tjänstebil inte bara får betala lika mycket för elbilen, utan bra mycket mer (bonusen inräknat). Trots det säljer bilar som Zoe lika bra som sin kusin Clio, och jag tror knappast en stor andel av dessa Zoe körs som tjänstebilar. Så istället för att klaga, var glada för att ni fortsatt kommer kunna köra förmånsbilar med ett förmånsvärdet som fortfarande sätts ner till samma nivå som för motsvarande fossilbil.
För mig spelar det stor roll, jag hade aldrig skaffat en elbil som personalbil om det inte vore för att de har varit så förmånliga att leasa pga av det låga förmånsvärdet. Jag hade nämligen inte haft en personalbil över huvud taget, för hur man än räknar blir det väldigt hög kostnad att hämta ut en ny bil var tredje år. Tidigare hade vår familjen en tio år gammal Audi A4 diesel som vi köpte för 160’ och sen ägde vi den i 7år, det gav oss en värdeminskning på 14’ per år, då snackar vi billigt ägande trots dieselpriset. Så för oss var det endast för att kunna köra miljövänligt med en elbil som rymde hela familjen och kunde transportera oss till släkten 800km bort som vi nyttjade personalbil. Annars hade vi än idag fortsatt köra en begagnad diesel eller bensinbil i 200’ kronors klassen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Henrik_O skrev:
... Annars hade vi än idag fortsatt köra en begagnad diesel eller bensinbil i 200’ kronors klassen.
Precis så. Man tar ju inte ut en alldeles för dyr lyxbil bara för att den är billig att ha som förmånsbil.. Precis som du säger, under andra omständigheter hade man inte haft någon förmånsbil alls. Man gör det enbart eftersom detta är enda sättet att få ihop kalkylen för en elbil. Och jag kör elbil för miljöns skull.
Jag hatar egentligen alla former av lån, och en leasingbil är ju i princip inget annat än att låna pengar för en bil. Jag hade mycket hellre köpt en elbil med mina egna pengar, skattat och klart. Utan leasingavgifter eller förmånsskatt. Då hade det varit min egen bil. En bil som jag hade kunnat göra med vad jag vill, utan att skatteverket lägger sig i. Utan att behöva fundera kring restvärdet och vad man gör efter att leasingen är slut.
Men jag har inte råd att köpa en elbil privat. Det är så enkelt. Alternativet är att köra ett ånglok, och det vill jag inte. Jag har faktiskt börjat ångra att jag överhuvudtaget någonsin har börjat köra elbil. Det börjar bli lite som ett missbruk, knarket som man inte kan vara utan, men som blir allt dyrare till den grad att man måste fundera på vilka alternativ man har så att det gör minst ont när man ska sluta.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Julleruff »

markuswesterberg skrev:
Har börjat inse att de här nya reglerna nog egentligen är tänkta som förtäckt (drivmedels)skatt som man såklart hellre tar ut på företagare och förmånsbilister än på privatpersoner. Kommer nog fler kallduscher framöver för svenskar. Vi har ju enormt hög bensinskatt. Nånstans måste staten få in kulorna även efter elbilsrevolutionen. Eller vad tror ni det hela handlar om? :)
Ett tidigare inlägg jag gjort....

https://data.riksdagen.se/fil/14FE4FEF- ... 7870701EA3

Sidorna 68-70:

"Den 1 juli 2018 började klimatbonusen att gälla. Den är tidsbegränsad till den
31 december 2020
"

och.......

"Osäkerheten för konsumenter och producenter kan förstärkas av att det finns en långsiktig statsfinansiell risk att drivmedel som skattebas urholkasvid en kraftfull övergång till el som drivmedel. En bensindriven personbil betalar idag i snitt 0,5 kronor per kilometer i drivmedelsskatt och 1 200–5 000 kronor i fordonsskatt per år och en elbil betalar idag i snitt 0,06 kronor per kilometer och 360 kronor per år i fordonsskatt.

Eftersom drivmedelsbeskattningen och fordonsskatt utgör en stor intäktskälla för staten (intäkterna från energi- och koldioxidskatt var 2018 19,3 miljarder kronor och fordonskatt 13,2 miljarder kronor) måste regeringen på sikt fundera över hur beskattning ska utformas i framtiden. Konjunkturinstitutet har beräknat, givet de fordonsprognoser som finns till hands, att staten kan komma att förlora 3 miljarder kronor i skatteintäkter den närmaste tioårs perioden, men samtidigt bedöms antalet miljöbilar behöva öka mer än vad prognoserna anger för att uppnå uppställda mål, vilket gör att skattebortfallet kan bli ännu större. Vi har i denna granskning bedömt att de offentligfinansiella kostnaderna för bonus-malus uppgår till cirka 124 000 kronor per såld klimatbonusbil räknat över bilens hela livstid.
"
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Esterox

Inlägg av Esterox »

Det enda människor som kommer vara upprörda över detta beslut är medlemmar i teslaclubsweden plus 1% till elbilsägare.

Resten kommer köpa fossilt som vanligt och gå vidare. Elbilen kommer inte ta många % utav försäljningen framöver.

Påminner lite om etanol eran också där många köpte för skatten och tullarna. Sen ryckte man bort mattan och vips så ville ingen ha det längre för att soppan var billig men förbrukningen var hög. Känns igen med elbilen där det iofs är så att även laddning är dyrt om man inte laddar hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Påminner lite om etanol eran också där många köpte för skatten och tullarna. Sen ryckte man bort mattan och vips så ville ingen ha det längre för att soppan var billig men förbrukningen var hög. Känns igen med elbilen där det iofs är så att även laddning är dyrt om man inte laddar hemma.
Om det vore sant så skulle det för min egoistiska privata del vara riktigt bra. Då kommer jag kunna fortsätta att åka elbil med billig skatt och utan trängsel vid laddarna. Men så kommer det så klart inte bli... till skillnad emot etanolen så är detta ett teknikskifte. Att köra elbil ÄR faktiskt bättre för miljön och för plånboken. Min Leaf är ju i princip gratis när inköpskostnaden är helt ut smetad efter 5 år. Ingen service, inga reparationer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Det enda människor som kommer vara upprörda över detta beslut är medlemmar i teslaclubsweden plus 1% till elbilsägare.

Resten kommer köpa fossilt som vanligt och gå vidare. Elbilen kommer inte ta många % utav försäljningen framöver.

Riktigt så illa som med etanolen blir det nog inte. Etanol var ett svenskt fenomen, men elbilar lanseras på bred front i många länder. VW som är världens största biltillverkare miljardsatsar på eldrift. Så nej, elbilar blir inte en parentes i historien så som etanolbilar.
Däremot så tror jag som du inte heller att elbilar kommer att bli dominerande de närmaste åren. Åtminstone inte i Sverige. Några procent blir det nog, men inte de jättehöga siffrorna som jag själv trodde på för inte så länge sedan.
Esterox

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:

Riktigt så illa som med etanolen blir det nog inte. Etanol var ett svenskt fenomen, men elbilar lanseras på bred front i många länder. VW som är världens största biltillverkare miljardsatsar på eldrift. Så nej, elbilar blir inte en parentes i historien så som etanolbilar.
Däremot så tror jag som du inte heller att elbilar kommer att bli dominerande de närmaste åren. Åtminstone inte i Sverige. Några procent blir det nog, men inte de jättehöga siffrorna som jag själv trodde på för inte så länge sedan.
Nej det var en överdrift men jag tror samtidigt att fördelen med elbil kommer smetas ut (om vi ser på det som är enkelt att ta på, kostnaderna)

Oavsett vad alla här säger så är inköpspris det första en bilägare möts utav. Och som alla vet får man tusen frågor om elbilar, hur långt man kan åka, fungerar den på vintern osv. Hos ”vanliga” människor har det inte hänt så mycket sen (2012?) när tesla presenterades.

Jag märker ju på den reaktionen jag får när det gäller elbil och då har jag inte ens fått min ännu !
4dy

Inlägg av 4dy »

Esterox skrev:

Jag tycker det här har fått för stora proportioner här och det gnälls alldeles för mycket. Det rycks inte undan någon matta. Särskilt inte jämfört med fossilt.

Finare fossilbil med ok utrustning har förmånsvärde runt 10 tusen.
Model S med färg har förmånsvärde på ca 5 tusen.

Efter 1 januari får Model S 5833:- och fossilbilen ligger kvar på 10 tusen.

Efter 1 juli får Model S 5833 * 1,25 = 7291:-/mån och fossilbilen får 12 500:-/mån.

Total höjning av förmånsvärde på Model S blir då ca 2300:- och för fossilbilen 2500:-

Visst är det lite tråkigt men kom igen. Innan Tesla skickade med "all" utrustning i baspriset så hade en välutrustad Model S mycket högre förmånsvärde än 7300:-.

Du är dock fri att fortsätta köpa fossilbilar. Men om det är nånstans det rycks undan en matta så är det ju där. Malus-skatten är snorhög på bilar som inte har snikmotor också. Plus som sagt att förmånsvärdet höjs ännu mer i kronor och ören räknat än för elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fast Model S har av någon anledning fått ovanligt lågt förmånsvärde på senare tid. Det är visserligen roligt för alla som äger en nyare Model S, men det är som sagt ovanligt. Min Model S90D från 2017 hade ett förmånsvärde runt 8500 kr/månad, med nedsättning och allt. Och den var absolut inte fullutrustad eller så. Min nuvarande e-tron ligger också runt dryga 8000kr/månad. Tas nedsättningen bort så kostar den lika mycket som en fossilbil.
Skriv svar