Sida 22 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 13:49
av Walker
taliz skrev:
Vore kul om dom kom med något oväntat.
Varför inte tex gratis ionity for life? Bild
:lol: :lol: :lol:
Du har ju humor!!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 13:58
av TeslaTissel
Porsche Taycan kommer göra många besvikna.

Har inga officiella uppgifter ännu men blev just tipsad att den blir ohyggligt dyr!
Inget för den sparsmakade kunden i så fall?

:(

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:13
av jpetters
Om dessa uppgifter stämmer så blir den inte så billig, dvs som förväntat.

Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:16
av Verdi
1,2 miljoner för en 4S med svensk moms då, om priserna är valutaneutrala. Och ingen "billigare" variant? En vanlig 4:a? En basic RWD? En RWD S?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:19
av jpetters
Vid närmare eftertanke så har ju Nederländerna lokala "extra avgifter" på bilar vill jag minnas, frågan är om de ingår i dessa priser. De har ju också bra förmåner för elbilar. Men, men.... Snart vet vi mer. :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:21
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.

Indikationen är att den kommer att kosta ungefär som en Panamera.
Den börjar på 877.000 kr.

med tanke på dina tidigare prissättningar så kör vi det priset genom tombolan och får ut ett pris på 1.140.000 kr. :lol: ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:29
av Pontus
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror att det går att få loss en Taycan för under miljonen.

Indikationen är att den kommer att kosta ungefär som en Panamera.
Den börjar på 877.000 kr.
knappast den som klarar 100 under 4 sek och har bra utrustning

"Turbon" ska klara 0-100 under 3 sekunder. Är ändrat från 3,5 sek. Så varför inte? En simpel Long Range för 600 tkr klarar ju 3,4 sekunder med endast en liten mjukvaruändring för 11 tkr.

Ska de släppa en Taycan som gör 0-100 på 4,5-5 sekunder så blir de ju utskrattade.

Bra utrustning är subjektivt. För mig räcker det med basnivån skulle jag tro. Ser inga direkta måsten ur mitt perspektiv. Adaptiva dämpare, kontrastsömmar, bakaxelstyrning, keramiska bromsskivor, sport chrono, HUD, LED Matrix osv osv klarar jag mig utan idag på Teslan. Kommer nog klara mig utan det på en Porsche också. :)
Men börjar du jämföra med en model 3, är det verkligen rättvist?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:45
av dd88
Hörde precis att Porsche har ställt in visningen och dragit in lanseringen. Man hänvisar nu kunderna till Tesla Model 3 istället. Stänkskydd med Porschelogo skickas ut till alla som förbokat :roll:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:52
av HelectriC
dd88 skrev:
Hörde precis att Porsche har ställt in visningen och dragit in lanseringen. Man hänvisar nu kunderna till Tesla Model 3 istället. Stänkskydd med Porschelogo skickas ut till alla som förbokat :roll:
Jasså! Jag hörde att instegspriset blir 50.000 euro för en Turbo S och då ingår i stort sett allt av utrustning och bilen gör 0-100 på 2,6sek och klarar ”ringen” på 6minuter. 350kW laddning ingår självklart för förste ägaren livet ut.

Dock så ingår inte ratt och det är enbart ratt köpt från Porsche som får igång bilen. Ratt kostar 150.000 euro.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 14:55
av dd88
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
Hörde precis att Porsche har ställt in visningen och dragit in lanseringen. Man hänvisar nu kunderna till Tesla Model 3 istället. Stänkskydd med Porschelogo skickas ut till alla som förbokat :roll:
Jasså! Jag hörde att instegspriset blir 50.000 euro för en Turbo S och då ingår i stort sett allt av utrustning och bilen gör 0-100 på 2,6sek och klarar ”ringen” på 6minuter. 350kW laddning ingår självklart för förste ägaren livet ut.

Dock så ingår inte ratt och det är enbart ratt köpt från Porsche som får igång bilen. Ratt kostar 150.000 euro.
En sjukt bra deal helt enkelt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:09
av 12man
och så ska nissen prata tyska med engelskt överprat

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:14
av HelectriC
12man skrev:
och så ska nissen prata tyska med engelskt överprat
Ja, det var sjukt störigt. Men det handlar nog om att de är så osäkra på engelska att det hade blivit tråkigt att lyssna. Fast dom borde ju kunna hitta NÅGRA personer som är stabila på engelska :?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:17
av Credde
Topfart: 260 km/t
0-100: 2.8 sek
450km range

Måste dock vara topmodellen med allt lull lull till!

8-)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:19
av helix
Har fått all info om svenska priser och utrustning... DYRT! 2,1 miljoner baspris för Turbo S och 1,7 milj för Turbo.

WLTP range 41 mil för Turbo S och 45 mil för Turbo :shock:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:19
av HelectriC
450km, hmmmmm, inte imponerande.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:20
av Verdi
helix skrev:
Har fått all info om svenska priser och utrustning... DYRT! 2,1 miljoner baspris för Turbo S och 1,7 milj för Turbo.

WLTP range 41 mil för Turbo S och 45 mil för Turbo :shock:

De enklare modellerna då?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:21
av Verdi
HelectriC skrev:
450km, hmmmmm, inte imponerande.

Är det 450 km i verkligheten så är det ju bra. Men är det 10 mil mindre än de bästa Teslorna så är det ju mindre bra...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:22
av HelectriC
Haha, regenerering bara genom bromspedalen eftersom det är sportigt :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:23
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
450km, hmmmmm, inte imponerande.

Är det 450 km i verkligheten så är det ju bra. Men är det 10 mil mindre än de bästa Teslorna så är det ju mindre bra...

WLTP, om du tycker det är verklighet ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:24
av Jeppe_E
helix skrev:
Har fått all info om svenska priser och utrustning... DYRT! 2,1 miljoner baspris för Turbo S och 1,7 milj för Turbo.

WLTP range 41 mil för Turbo S och 45 mil för Turbo :shock:

Så 1.180.000 för 4S då?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:24
av Verdi
HelectriC skrev:
Haha, regenerering bara genom bromspedalen eftersom det är sportigt :lol:

Får de till det bra så är ju det att föredra. Väldigt lätt att bilen tappar greppet i kurvor annars om man släpper av på gasen lite för hastigt. Det är ju till och med så att motorbromsen från en bensinare kan destabilisera en bil som ligger på gränsen i en kurva.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:26
av helix
Verdi skrev:
helix skrev:
Har fått all info om svenska priser och utrustning... DYRT! 2,1 miljoner baspris för Turbo S och 1,7 milj för Turbo.

WLTP range 41 mil för Turbo S och 45 mil för Turbo :shock:

De enklare modellerna då?
Vet inte, men garanterat lite dyrare än vad många gissat. 4S lär ligga runt 1,2 milj i baspris. Den bakhjulsdrivna basversionen är nog ganska långt bort (2021?)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:26
av Verdi
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
450km, hmmmmm, inte imponerande.

Är det 450 km i verkligheten så är det ju bra. Men är det 10 mil mindre än de bästa Teslorna så är det ju mindre bra...

WLTP, om du tycker det är verklighet ;)

Både du och jag vet att WLTP vs verklighet skiljer mellan olika bilar. I vissa bilar är det lättare att uppnå WLTP-siffran än i andra. Med ett Cd på 0,22 så borde den gå snålt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:26
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Haha, regenerering bara genom bromspedalen eftersom det är sportigt :lol:

Får de till det bra så är ju det att föredra. Väldigt lätt att bilen tappar greppet i kurvor annars om man släpper av på gasen lite för hastigt. Det är ju till och med så att motorbromsen från en bensinare kan destabilisera en bil som ligger på gränsen i en kurva.
Man borde ju kunna välja under inställningar.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 04 sep 2019 15:32
av Legato
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
450km, hmmmmm, inte imponerande.

Är det 450 km i verkligheten så är det ju bra. Men är det 10 mil mindre än de bästa Teslorna så är det ju mindre bra...

WLTP, om du tycker det är verklighet ;)

Både du och jag vet att WLTP vs verklighet skiljer mellan olika bilar. I vissa bilar är det lättare att uppnå WLTP-siffran än i andra. Med ett Cd på 0,22 så borde den gå snålt.
Kul att det äntligen kommer konkurrenter med bra CW!