Biltvätt deluxe (så det inte bara blir däckssparkning för dyra pengar)?
Hoppas dom sparkar på alla fyra däcken i alla fall
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 09:55
av mati
HelectriC skrev:
-visuell kontroll av laddkabeln (för man ser ju inte själv om den visuelt inte ser bra ut)
Kan det finnas nån liknande punkt för fossilbilar, typ visuell kontroll av bränsleslangar, eller nåt?
Så kan det ju vara och i det fallet skulle det ju vara ganska meningsfullt. Men det blir helt fel när man översätter detta rakt av till en elbil, vilket jag antar att man har gjort.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 12:55
av HelectriC
mati skrev:
HelectriC skrev:
-visuell kontroll av laddkabeln (för man ser ju inte själv om den visuelt inte ser bra ut)
Kan det finnas nån liknande punkt för fossilbilar, typ visuell kontroll av bränsleslangar, eller nåt?
Så kan det ju vara och i det fallet skulle det ju vara ganska meningsfullt. Men det blir helt fel när man översätter detta rakt av till en elbil, vilket jag antar att man har gjort.
vi hade faktiskt problem med laddningen (startade inte alltid) på eGolfen, varpå detta nämndes i förbindelse med vanlig service. Fick tillbaks bilen med noteringen att kabel hade blivit visuelt inspekterad och anses ok. Tilläggas ska att den låg exakt likadant i bagaget som när vi lämnade in den (dom har alltså bara tittat på den i bagaget *facepalm*), sen är ju problem med laddning inte enbart nåt som har med själva kabeln att göra, kan ju vara så mkt mer.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 16:09
av mati
En visuell inspektion är ju just visuell. Då får man absolut inte ta i grejen man inspekterar, för annars blir det en mekanisk inspektion. Eller vad nu motsatsen till visuell är.
I ditt fall skulle det såklart bara kollas om det öht fanns en laddkabel, för hade den inte funnits så hade du kunnat få en enkel förklaring för laddproblemen du haft.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 16:52
av Zalman3
Ioniq 5 laddar i 219kW vid 52%.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 17:48
av mati
Skapligt
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 21:17
av Bjelke
Riktigt bra faktiskt
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 21:40
av bat
Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 22:03
av Zalman3
bat skrev:
Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Tesla M3 laddar ju i 250kW, 3,3C och det verkar funka.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 22:29
av martinot
mati skrev:
En visuell inspektion är ju just visuell. Då får man absolut inte ta i grejen man inspekterar, för annars blir det en mekanisk inspektion. Eller vad nu motsatsen till visuell är.
I ditt fall skulle det såklart bara kollas om det öht fanns en laddkabel, för hade den inte funnits så hade du kunnat få en enkel förklaring för laddproblemen du haft.
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 22:31
av martinot
Zalman3 skrev:
Ioniq 5 laddar i 219kW vid 52%.
Screenshot_20210410-164044_Samsung Internet.jpg
Grymt imponerade! Detta ser ut att kunna bli ett fantastiskt bra steg framåt i batterikemi!
Bravo till Hyundai!
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 22:45
av Zalman3
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 22:56
av martinot
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 23:23
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 23:27
av martinot
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 07:34
av mati
martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 09:01
av HelectriC
mati skrev:
martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?
Den utrustningen kallas ögon, så möjligt att synen är bättre, då är per def mätutrustningen bättre
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 09:39
av Zalman3
Ioniq 5 borde passa bra som taxi.
För den har bra garantier.
Hyundais garantiprogram är ett uttryck för att IONIQ 5 tillverkas enligt strikta kvalitetsstandarder. Vi erbjuder en av branschens bästa garantier i 5 år utan körsträcka. Det ger dig ett problemfritt bilunderhåll och säkerhet i vardagen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 10:36
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?
Nej, men för att mäta upp den elektriskt.
En visuell inspektion kan säga något lite, men ändå ytterst lite jämfört med om man mäter upp och checkar kabeln riktigt.
Det är bara att inse; det är ett rent scam av verkstäderna med dessa serviceupplägg att sparka däck och hastigt titta på lite saker.
Dock ekonomiskt smart affär för verkstäderna; sparka lite däck och slänga 10 sekunders öga på en kabel, och fakturera sedan tusentalskronor för det hela. Bra vinstmarginal. Som säkert några "nyttiga idioter" till okunniga kunder går på. Catching.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 15:04
av Elof
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).
Ja, laddhastigheten beror naturligtvis på en mängd faktorer, men inte är det någon principiell skillnad på att ladda ett 28kWh-pack 10-80 och ett 56kWh-pack mellan samma nivåer.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 17:25
av martinot
Principerna är de samma (aldrig sagt något annat).
Hastigheterna och laddeffekten kan dock vara olika beroende på både implementation (packning, kylning, etc.) och laddkemi i cellerna som används.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 17:48
av Elof
Man kunde lätt uppfatta det som att du garvade åt Zalman som hävdade att den nya kanske inte är ett så superimponerade framsteg eftersom den gamla laddade nästan lika fort. Nog om det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 apr 2021 17:56
av martinot
Nej. Du har missat totalt.
Jag hävdar att du inte kan jämföra olika batteripaket, med olika storlekar och potentiellt olika kemier och paketeringar med varandra.
Bara att kika på Teslas bilar. Tom. inom M3 så har du en enormt massa olika batteripaket och batterikemier, som har väldigt olika laddeffekt och laddeffektkurvor.
Ett batteri är inte ett batteri är min poäng.
Du har olika sätt att koppla ihop de enskilda battericellerna elektriskt, du har olika sätt att packa de battericellerna eller batteripaketen mekaniskt (påverkar värmeavledning och värmetålighet), du har olika typer av batterikemier, och olika sätt att ordna kylningen av batteripaketen. Sedan ovan på detta så har du olika stora buffertar i botten och toppen av batterierna (och andra reglertekniska funktioner som får en påverkan på hur snabbt man laddar från x% till y%).
Därför blir det som att jämföra äpplen med päron.
Det är inte så det fungerar i verkligheten att man kan anta att en tillverkares laddeffekt i model A och batterikemi A har en linjär effekt och laddkurva med samma tillverkares model B och batterikemi B.
Därav att vi har väldigt olika laddkurvor mellan Audis e-tron 55 och e-tron GT, och kommande Q-modeller från Audi (där batterikemi och batteripaketering kanske baseras på MEB-plattformen hos ID) har en tredje helt annan laddeffekt och laddkurva.
Sedan får ni andra tro på vad ni vill (finns många religiösa i världen). Det bryr jag mig personligen inte det minsta om. Det ändrar inte på verkligheten.