Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 10 apr 2021 09:48
Hoppas dom sparkar på alla fyra däcken i alla fallmartinot skrev:Mickep skrev:Det är ju som ett spa för bilen.
Biltvätt deluxe (så det inte bara blir däckssparkning för dyra pengar)?
Hoppas dom sparkar på alla fyra däcken i alla fallmartinot skrev:Mickep skrev:Det är ju som ett spa för bilen.
Biltvätt deluxe (så det inte bara blir däckssparkning för dyra pengar)?
Kan det finnas nån liknande punkt för fossilbilar, typ visuell kontroll av bränsleslangar, eller nåt?HelectriC skrev:-visuell kontroll av laddkabeln (för man ser ju inte själv om den visuelt inte ser bra ut)
vi hade faktiskt problem med laddningen (startade inte alltid) på eGolfen, varpå detta nämndes i förbindelse med vanlig service. Fick tillbaks bilen med noteringen att kabel hade blivit visuelt inspekterad och anses ok. Tilläggas ska att den låg exakt likadant i bagaget som när vi lämnade in den (dom har alltså bara tittat på den i bagaget *facepalm*), sen är ju problem med laddning inte enbart nåt som har med själva kabeln att göra, kan ju vara så mkt mer.mati skrev:Kan det finnas nån liknande punkt för fossilbilar, typ visuell kontroll av bränsleslangar, eller nåt?HelectriC skrev:-visuell kontroll av laddkabeln (för man ser ju inte själv om den visuelt inte ser bra ut)
Så kan det ju vara och i det fallet skulle det ju vara ganska meningsfullt. Men det blir helt fel när man översätter detta rakt av till en elbil, vilket jag antar att man har gjort.
Tesla M3 laddar ju i 250kW, 3,3C och det verkar funka.bat skrev:Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.mati skrev:En visuell inspektion är ju just visuell. Då får man absolut inte ta i grejen man inspekterar, för annars blir det en mekanisk inspektion. Eller vad nu motsatsen till visuell är.
I ditt fall skulle det såklart bara kollas om det öht fanns en laddkabel, för hade den inte funnits så hade du kunnat få en enkel förklaring för laddproblemen du haft.
Grymt imponerade! Detta ser ut att kunna bli ett fantastiskt bra steg framåt i batterikemi!Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar i 219kW vid 52%.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.![]()
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).Zalman3 skrev:martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.![]()
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Den utrustningen kallas ögon, så möjligt att synen är bättre, då är per def mätutrustningen bättremati skrev:Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Hyundais garantiprogram är ett uttryck för att IONIQ 5 tillverkas enligt strikta kvalitetsstandarder. Vi erbjuder en av branschens bästa garantier i 5 år utan körsträcka. Det ger dig ett problemfritt bilunderhåll och säkerhet i vardagen.
Nej, men för att mäta upp den elektriskt.mati skrev:Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Ja, laddhastigheten beror naturligtvis på en mängd faktorer, men inte är det någon principiell skillnad på att ladda ett 28kWh-pack 10-80 och ett 56kWh-pack mellan samma nivåer.martinot skrev:Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).Zalman3 skrev:martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.![]()
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.