Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Dock ser jag problemet med att alla elbilsförare som hört att det går att ladda på en SuC tydligt måste se vilka som är öppna för alla och vilka som enbart är för tesla. Så det inte uppstår felparkeringar och tjurigheten när laddningen inte startar, om de ställt sig vid fel laddare.

Samma problem blir det även om det kommer möjlighet att förboka en laddstolpe.
Hur stort är det problemet? Gör t.ex. publika laddare blåa isf röda. Sätt dem åt ena sidan. Sätt upp en skylt med förklaring. Om folk verkligen hade så svåra kognitiva problem så skulle ju det hända redan nu att folk från närbelägna Ionity eller MER skulle försöka plugga in på Teslas SuC. Visst, det händer (eller gör det det egentligen?), men är så sällsynt att det blir YouTube viral videos av det. En del av dem utan tvivel fake.

Jag tror sannolikheten att det blir ett problem lika stor som sannolikheten att de fyller elbilen med diesel. Eller matolja, för den delen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Mickep

Inlägg av Mickep »

En sak är säker; dagen de öppnar är det dags att sätta sig bredvid en stor laddplats med popcorn redo. Då det kommer bli minst sagt underhållande.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

renes skrev:
frippe skrev:
Dock ser jag problemet med att alla elbilsförare som hört att det går att ladda på en SuC tydligt måste se vilka som är öppna för alla och vilka som enbart är för tesla. Så det inte uppstår felparkeringar och tjurigheten när laddningen inte startar, om de ställt sig vid fel laddare.

Samma problem blir det även om det kommer möjlighet att förboka en laddstolpe.
Hur stort är det problemet? Gör t.ex. publika laddare blåa isf röda. Sätt dem åt ena sidan. Sätt upp en skylt med förklaring. Om folk verkligen hade så svåra kognitiva problem så skulle ju det hända redan nu att folk från närbelägna Ionity eller MER skulle försöka plugga in på Teslas SuC. Visst, det händer (eller gör det det egentligen?), men är så sällsynt att det blir YouTube viral videos av det. En del av dem utan tvivel fake.

Jag tror sannolikheten att det blir ett problem lika stor som sannolikheten att de fyller elbilen med diesel. Eller matolja, för den delen.
Då tror vi olika helt enkelt.

Med tanke på att feltankningar ligger på en ganska jämn nivå trots allt, så är jag inte riktigt på samma tanke som du.
De youtube-klipp du ser är nog bara en bråkdel av de som sker, samt har även sett flertalet som pluggat fel på SuC. Även model3 ägare som inte förstår varför kabeln till models-x inte funkar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

frippe skrev:
Då tror vi olika helt enkelt.

Med tanke på att feltankningar ligger på en ganska jämn nivå trots allt, så är jag inte riktigt på samma tanke som du.
De youtube-klipp du ser är nog bara en bråkdel av de som sker, samt har även sett flertalet som pluggat fel på SuC. Även model3 ägare som inte förstår varför kabeln till models-x inte funkar.
Så bilden vi kan förvänta oss är att på en typisk SuC med ska vi säga 12 stolpar för Teslas och 6 för alla andra, där Teslas är röda med ett stort hål i och med en skylt "Endast Tesla" och de andra är blåa (t.ex.), fyrkantiga och högre, stående 30 m åt ena sidan med en skylt "Alla elbilar"... där kommer vi att se alla Teslas 12 stolpar fullsatta med kanske 4 Teslas och 8 förvirrade I.4 och Taycan bilister som står och fumlar med kontakten i bortåt 45 minuter vardera medan kön av Teslabilister ständigt ökar... och, naturligtvis, de 6 andra laddarna står tomma.

Är det rätt scenario?

Det förutsätter ju också att de köande Teslabilisterna inte har sinnesnärvaro nog att möjligen tala om för Taycan och Audi bilisterna att de hamnat fel, eller alternativt själva koppla upp sig på någon av de helt oanvända blåa stolparna där borta. Inte nog med det, det här scenariot förutsätter också att samma dumskallar kommer att helt glömma bort vad de lärt sig och sen begå samma misstag igen på nästa SuC.

Är det verkligen bara jag som tycker det här låter våldsamt osannolikt? Jag tror labbråttor skulle prestera bättre.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Underskatta inte utmaningen... Bild

Bild

I detta fall hade min fru sinnesnärvaro och påtalade inkompatibiliteten. Så det löste sig. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

jpetters skrev:

I detta fall hade min fru sinnesnärvaro och påtalade inkompatibiliteten. Så det löste sig. Bild
Tur att hon sa något. Annars stod han väl där fortfarande. Eller igen. :roll:
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

renes skrev:
jpetters skrev:

Sannolikt. Bild Men jag måste säga att jag gillar motivationen att ladda några kWh i en hybrid. Han började frenetiskt leta efter alternativ när det blev klart att det inte gick att ladda på SuC.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

renes skrev:
Så bilden vi kan förvänta oss är att på en typisk SuC med ska vi säga 12 stolpar för Teslas och 6 för alla andra, där Teslas är röda med ett stort hål i och med en skylt "Endast Tesla" och de andra är blåa (t.ex.), fyrkantiga och högre, stående 30 m åt ena sidan med en skylt "Alla elbilar"... där kommer vi att se alla Teslas 12 stolpar fullsatta med kanske 4 Teslas och 8 förvirrade I.4 och Taycan bilister som står och fumlar med kontakten i bortåt 45 minuter vardera medan kön av Teslabilister ständigt ökar... och, naturligtvis, de 6 andra laddarna står tomma.

Är det rätt scenario?

Det förutsätter ju också att de köande Teslabilisterna inte har sinnesnärvaro nog att möjligen tala om för Taycan och Audi bilisterna att de hamnat fel, eller alternativt själva koppla upp sig på någon av de helt oanvända blåa stolparna där borta. Inte nog med det, det här scenariot förutsätter också att samma dumskallar kommer att helt glömma bort vad de lärt sig och sen begå samma misstag igen på nästa SuC.

Är det verkligen bara jag som tycker det här låter våldsamt osannolikt? Jag tror labbråttor skulle prestera bättre.
Låter och låter. Jag har sett det ske ett antal gånger och samtliga gånger har det inte funnits någon att prata med för bilen har varit tom. I två av fallen slog jag upp regnr men bilarna stod på företag utan registrerade telefonnummer.
Det är klart att det inte sker så ofta. Men frågan är ju hur det kommer se ut ifall allt öppnar. Skulle säga att det låter osannolikt att det inte skulle bli problem, men som tur är kan vi återkomma om ett år och se. ;)

Ditt är klart att ditt påhittade scenario blir absurt. Jag har inte sett att det talats om märkningar, men det kanske är något jag missat? Jag har kanske också missat skyltningen för att V2-stolparna delar kräm. :mrgreen:
IMG_20200729_175554 (2).jpg
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Curik skrev:
Ditt är klart att ditt påhittade scenario blir absurt. Jag har inte sett att det talats om märkningar, men det kanske är något jag missat? Jag har kanske också missat skyltningen för att V2-stolparna delar kräm. :mrgreen:
Nej, de har inte talat om märkningar. Eller om det är separata stolpar, eller om de har 800V för Porsche, eller om kablarna blir längre, eller om de behöver månadsabbonemang. Eller om det gäller alla SuC eller bara vissa. Eller om det gäller alla länder eller vissa. Mao har de talat om väldigt lite.

Det enda som sagts är att de öppnar upp på något sätt. Resten är gissningar.

Mina gissningar baserar sig på en viss minimal planeringsförmåga hos Tesla och att de har minst lika mycket (men antagligen mycket bättre) insikt i problemen som kan uppkomma och dess lösningar än vad jag har.

Många andra tycks utgå ifrån att Tesla inte har tänkt efter alls och att allt man kan göra dumt och fel kommer man göra dumt och fel. Det förutsätter en nästan elakartat nivå av dumhet och inkompetens hos Tesla som jag åtminstone inte märkt av tidigare.

Som man kan säga på andra sidan atlanten: "Give them some effing credit".
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

renes skrev:
...klipp..
Assumption is the mother of all fuckups.

Det finns såååå många saker som tesla enkelt kan göra för att få upp kundnöjdheten och leva upp till sitt ryckte som tech-bolag med SW som kärnverksamhet.
Här kommer några enkla SW-fixar istället för tramsa med nya spel.
1 Fixa waypoints i navigatorn.
2 Fixa den så kallade regnsesorn som fortfarande inte fungerar mörker.
3 Fixa en laddhjälpreda i bilen som talar om vilken stolpe man ska välja på SuC så att laddhasigheten optimeras för alla.

Varför fixar dom inte de enkla sakerna som gör att bilen blir bättre/lättare att använda?
Nu när bilara någorlunda ok (i Elons ögon) så har dom helt slutat med vettiga uppdateringar.

Jag förväntar mig ett Epic fail med SuC åt alla...

.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

jpetters skrev:
renes skrev:
jpetters skrev:

Sannolikt. Bild Men jag måste säga att jag gillar motivationen att ladda några kWh i en hybrid. Han började frenetiskt leta efter alternativ när det blev klart att det inte gick att ladda på SuC.
Är det en hybrid? Ser ut som en B-klass electric, med Tesla drivlina. Men utan SuC.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

renes skrev:
Många andra tycks utgå ifrån att Tesla inte har tänkt efter alls och att allt man kan göra dumt och fel kommer man göra dumt och fel. Det förutsätter en nästan elakartat nivå av dumhet och inkompetens hos Tesla som jag åtminstone inte märkt av tidigare.

Nu larvar du dig ju bara. Jag tror även du kan räkna ut att många av deras största fuckups (EMMC-strulet exempelvis) hade gått att förutse eller testa sig fram till om man inte hade haft så bråttom. Att göra en stor mängd skrivningar till en disk med ett begränsat antal möjliga skrivningar, för något som inte tillkommer kunden direkt (loggning) samt sedan inte stå för detta och låta kunden betala för reparationer ÄR elakartad nivå av dumhet och inkompetens.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Klintan skrev:
jpetters skrev:
renes skrev:
jpetters skrev:

Är det en hybrid? Ser ut som en B-klass electric, med Tesla drivlina. Men utan SuC.
BMW plug-in hybrid
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nu har Tesla äntligen öppnat upp...

... för Tesla Model 3 som krockats och reparerats :)

https://insideevs.com/news/526446/salva ... er-access/

Kanske en förberedelse inför större öppnande eftersom andra krockade bilar troligtvis kommer ha möjlighet att ladda då. Skulle se lite konstigt ut om inte Teslas egna krockade bilar kan ladda men andra kan det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

3 Fixa en laddhjälpreda i bilen som talar om vilken stolpe man ska välja på SuC så att laddhasigheten optimeras för alla.

Varför fixar dom inte de enkla sakerna som gör att bilen blir bättre/lättare att använda?
Nu när bilara någorlunda ok (i Elons ögon) så har dom helt slutat med vettiga uppdateringar.

.
Det fixas inte för att dom troligen inte har en product manager som ser till att sätta prio på det. Lämpligen har mjukvaran en pool av resurser och sedan får X antal PM begära dom till sprint. En director hade sedan kunnat hålla samman leveransen för maximerad effekt. Sånt går lättare när man är en mindre org.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Remuz skrev:

.
Det fixas inte för att dom troligen inte har en product manager som ser till att sätta prio på det. Lämpligen har mjukvaran en pool av resurser och sedan får X antal PM begära dom till sprint. En director hade sedan kunnat hålla samman leveransen för maximerad effekt. Sånt går lättare när man är en mindre org.
Det är väl lite det som är det jag irriterar mig mest på Tesla. Bristen på kundvård/förståelse.
Vi (Tesla) vet vad ni vill ha och vad ni behöver. Om ni som kunder vill ha något annat så har ni fattat fel.
Dvs om Elon anser att något inte behövs (för att han inte fattar varför) då skippas det helt.

Ex han kör sin Tesla varje dag med senaste FSD i soliga Kalifornien. Påverkan av regn, snö, mörker etc märker han inte och således så händer inget alls med tex vindrutetorkarautomatiken.

Han kör inga roadtrips och fattar alltså ibte poängen med waypoints osv.

Mitt förtroende för att denna lansering av SuC till alla kommer att bli bra är alltså ganska låg.

Kunden i centrum osv är inte Teslas grej helt enkelt.
Det är bara att inse att man som kund är en kugge i maskineriet för att uppnå Ellns mål. Att accelerera omställningen till fossilfritt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Det är bara att inse att man som kund är en kugge i maskineriet för att uppnå Ellns mål. Att accelerera omställningen till fossilfritt.
Värre öden än det kan man råka ut för :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
[JM] skrev:
Värre öden än det kan man råka ut för :D
Jo.
Är väl därför man kör en tesla och har massor med TSLA.
Men som jag ser det så finns det inget i alla förbättringar som nämts här och i andra trådar som hindrar accelerationen mot fossilfritt.
Tvärtom, tror jag.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Esterox

Inlägg av Esterox »

[JM] skrev:
Remuz skrev:

.
Det är väl lite det som är det jag irriterar mig mest på Tesla. Bristen på kundvård/förståelse.
Vi (Tesla) vet vad ni vill ha och vad ni behöver. Om ni som kunder vill ha något annat så har ni fattat fel.
Dvs om Elon anser att något inte behövs (för att han inte fattar varför) då skippas det helt.

Ex han kör sin Tesla varje dag med senaste FSD i soliga Kalifornien. Påverkan av regn, snö, mörker etc märker han inte och således så händer inget alls med tex vindrutetorkarautomatiken.

Han kör inga roadtrips och fattar alltså ibte poängen med waypoints osv.

Mitt förtroende för att denna lansering av SuC till alla kommer att bli bra är alltså ganska låg.

Bra skrivet. Jag tycker det är lika kul varje gång jag är på utbildning och man tar upp Tesla som ett företag där kunden är i fokus. Tesla har ju verkligen inte kunden i fokus utan det lösningar det har är det du får.

Tror många tycker tesla är långt fram i tekniken för att det kommer från gamla bilar innan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tesla gör som Apple, och Ford innan dem.
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Men givetvis lyssnar de på kunderna också. Bara det att folk glömmer snabbt och har otroligt dåligt tålamod.
Titta tillbaka på alla features som kommit senaste åren, det är galet mkt.
Men så fort det är släppt så har folk glömt det och gnäller på nästa grej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

taliz skrev:

Men givetvis lyssnar de på kunderna också. Bara det att folk glömmer snabbt och har otroligt dåligt tålamod.
Håller med. Mycket vill ha mer. Hur många andra bilar får man löpande förbättringar gratis på?

Utöver mjukvaruuppdateringar så har man vidareutvecklat Model 3 med flera punkter som det gnälldes på innan:

-trådlös mobilladdning
-elektrisk baklucka (men nu får man gnälla på att den inte har kicksensor)
-värmepump
-rattvärme
-dubbelglas i sidorutor fram för bättre ljudisolering

Detta samtidigt som man har sänkt priset på bilen. Så visst har man lyssnat på kunderna.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

ReNewAble skrev:

Håller med. Mycket vill ha mer. Hur många andra bilar får man löpande förbättringar gratis på?

Utöver mjukvaruuppdateringar så har man vidareutvecklat Model 3 med flera punkter som det gnälldes på innan:

-trådlös mobilladdning
-elektrisk baklucka (men nu får man gnälla på att den inte har kicksensor)
-värmepump
-rattvärme
-dubbelglas i sidorutor fram för bättre ljudisolering

Detta samtidigt som man har sänkt priset på bilen. Så visst har man lyssnat på kunderna.
Sant, men dessa saker kräver ju, att man köper en ny Model 3. Det med att alla Tesla bilar (även de ”gamla”) verkar vara glömd i fokusen på att sälja nya bilar. Klart att man ska försöka maximera nyförsäljningen men som det har nämnds tidigare finns det några low hanging fruits som kan lösas på alla bilar!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

taliz skrev:

Och så fort man ger det som kallas konstruktiv feedback så är man en gnällspik...

Det är nog ingen här som inte tycker att Tesla gjort fantstiskt mkt för att driva utveckligen frammåt för elbliar men det betyder inte per automagi att dom har världens bästa kundvård, kundförståelse mm. Man kan alltid bli bättre på något.

Om dom nu har som mål att bli världens största biltillverkare med 20milj sålda bilar per år så kommer det att kräva en viss populäritet och välvilja från konsumenterna.

Extremexempel:
Om man tex behandlar all kunder som skit men har en fantastisk produkt så kommer man en lång väg på goodwill från fanatiker men när den bredare massan inser hur man behandlas så kan det snabbt gå dåligt.

Som TSLA-ägare så ser jag det som det största hotet mot företagets utveckling.
Hoppas bara att nya PR-avdelningen i Kina gör ett bra jobb så att Elon inser att det finns ett värde i kundernas åsikter.

Fråga DSTR tex hur nöjd han är för tillfället med SC ....
viewtopic.php?f=39&t=26116
.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

taliz skrev:

Händer fortfarande mycket konstigt. T.ex när Elon tweetade ut att folk inte använde lumbar-support tillräckligt på passagerarsidan så nu tar vi bort den...
Kunde väl ha skyllt på kretsbristen istället för att skriva något så dumt.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Har det kommit NÅGON förbättring OTA de senaste 8 månaderna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar