”Bara en före på MER”Rasmussen skrev:Sex på kö i kalmar… men jag hade min env200, bara en före mig på mer.
6 bilar i kö på 6 SuC är väl i princip samma sak?

Moderator: Redaktion
”Bara en före på MER”Rasmussen skrev:Sex på kö i kalmar… men jag hade min env200, bara en före mig på mer.
Nä det är värre eftersom det är en eqv som står och tuggar på 47kw haha. Reflekterade mest på att det bara är en eftersom att det ALLTID är kö på Mer här. Hade trott att det skulke vara tre flre mig så positivt överraskad.DanneLKPG skrev:”Bara en före på MER”Rasmussen skrev:Sex på kö i kalmar… men jag hade min env200, bara en före mig på mer.
6 bilar i kö på 6 SuC är väl i princip samma sak?
Beror väl till stor del på vilka bilar som laddar. Ta några id3 och mg5 så skulle det bli lika bra med lastbalansering. Därför jag vill ha minuttaxa och kWh taxa.Off Grid Byggaren skrev:Ionity Hudiksvall vid lunch, tog sista lediga laddplatsen.
Men det var väldigt snabbladdande bilar där, Ionic 5 med 192 kW, två Porchsar med 220 kW och tre E-tron med 154 kW.
Så det blev aldrig någon kö, bilarna han lämna några minuter innan nästa kom in.
Med så höga laddeffekter är dessa sex laddplatserna nog jämförbart med 8-10 snabbladdare som har delad effekt.
Låter som Ionity Värnamo igår - kö några bilar - men Mer-laddaren ledig. Jag högg den, gick väl på ett ut med vår Ioniq jämfört med att köa för att något senare ladda på högre effekt, men det var åtminstone systemoptimerandeOff Grid Byggaren skrev:Jo det är klart om det står bilar med låga laddeffekter tar det sin tid.
De kunde ju även ha en rad med 50-100 kW laddare till lägre pris till exempel.
Men känslan jag fick var att om det i framtiden blir så att alla elbilar laddar så snabbt så blir det bra rotation vid laddstationerna.
Stod en sjunde bil vid MER 50 kW laddare intill, en äldre Ionic som inte behöver så mycket effekt. Den är ju extremt snål.
Var förbi Norrköping idag också ca 14 och då fanns det flera platser kvar.LarsL skrev:Rörigt idag i Norrköping och Jönköping med icke Teslor som står lite som de måste för att kunna ladda. Detta plus lite trasiga uttag så blir det rätt fullt. Stod att det var kö i navigatorn men det rullade på precis med bilar som åkte och kom.
Det gnälls ju på att folk inte parkerar som folk innanför linjerna så fort de kommer till SuC, det är som att jag skulle åka till Ionity och parkera över 2 rutor. Det spelar ingen roll om det är så de måste parkera för att kunna använda laddarna, kan man inte åtminstone parkera innanför linjerna får man acceptera att ens bil inte är kompatibel med laddarna.Esterox skrev:Mycket gnäll på att Tesla öppnat för alla. Men inget om att Teslor blockerar Ionity med sina bilar när det har sitt egna fina nätverk som det kan använda.
Tesla borde förbjudas på alla andra stationer än sina egna. Det skulle skapa mer plats åt oss andra och minska trycket på SUC eller vad det heter från oss icke teslor.
Det eller skaffa längre kablar snåla amerikaner.
Fast numera är det ingen skillnad då Tesla lyckligtvis har valt samma affärsidé som Ionity på flertalet av sina SuC-stationer i Sverige.agehall skrev:Det är ju en viss skillnad på SuC och Ionity i det att Teslas egna nät varit lite av en selling point för Tesla när det var exklusivt för just Teslor. Ionity å andra sidan har som affärsidé att sälja el till folk som vill tanka sin elbil, oavsett märke.
Äsch, det är bara att tugga i sig som Teslaägare. Det är ju i princip samma sak som när Ionity tillgängligjorde abbonemang med vettig prissättning för alla. Det handlar bara om affärsutveckling, tycker man det är fel beslut kanske man kan överväga att starta upp en egen verksamhet med exklusiva laddareagehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Det var mycket lugnare när jag var färdigladdad. Men jag flyttade mig två gånger för att återskapa ordningen då jag laddade från ”fel” stolpe ett tag. Problemet var att en VW ställt sig och laddat på felstolpe och då var jag tvungen att ta fel stolpe också. Sedan kommer en Tesla och ställer sig rätt men parar då omedvetet upp sig emot mig. Jag flyttade mig igen så att hen inte skulle behöva ha långsam laddning, omedvetet.NiklasTesla skrev:Var förbi Norrköping idag också ca 14 och då fanns det flera platser kvar.LarsL skrev:Rörigt idag i Norrköping och Jönköping med icke Teslor som står lite som de måste för att kunna ladda. Detta plus lite trasiga uttag så blir det rätt fullt. Stod att det var kö i navigatorn men det rullade på precis med bilar som åkte och kom.
MVH
Tror det är positivt med fler kunder. Det kommer innebära att vi får flera stationer vilket är trevligt då man slipper välja stopp efter laddning utan kan gå på vad man vill äta tex.Maw skrev:Äsch, det är bara att tugga i sig som Teslaägare. Det är ju i princip samma sak som när Ionity tillgängligjorde abbonemang med vettig prissättning för alla. Det handlar bara om affärsutveckling, tycker man det är fel beslut kanske man kan överväga att starta upp en egen verksamhet med exklusiva laddareagehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.agehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Har du sett att det står Tesla på stolparna på SuC? Och att det är Tesla som byggt alla stationer?Esterox skrev:Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.agehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Ja tydligen så har ni det. Så är det alltid, teslaförare är ju Gudsbästa barn. Men tror ni skall gnälla mer hos musk än någon annanstansMWall skrev:Har du sett att det står Tesla på stolparna på SuC? Och att det är Tesla som byggt alla stationer?Esterox skrev:Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.agehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Klart som fan att "vi" har större moralisk rätt till SuC än andra.
Ionity är för alla märken. Inklusive Tesla. Det är det eftersom det är delfinansierat med skattepengar. Som delvis kommer från mig.
Eller hur! Jag var på Jula och skulle köpa nya Makita-tigersågblad till min Makita tigersåg. En kille tog det sista paketet före mig, jag frågade honom vad han hade för tigersåg och han hade en Meec-såg. Jag sa att jag hade större moralisk rätt till sågbladen eftersom jag köpt massa verktyg av Makita, och han hade inte ett enda verktyg av Makita utan köpte bara sågblad av Makita. Han gav mig såklart paketet.MWall skrev:Har du sett att det står Tesla på stolparna på SuC? Och att det är Tesla som byggt alla stationer?Esterox skrev:Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.agehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.
Klart som fan att "vi" har större moralisk rätt till SuC än andra.
Ionity är för alla märken. Inklusive Tesla. Det är det eftersom det är delfinansierat med skattepengar. Som delvis kommer från mig.
Esterox skrev:Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.
På vilket sätt förbättrar den här sortens svepande generaliseringar och kategoriseringar diskussionsklimatet?Esterox skrev:Ja tydligen så har ni det. Så är det alltid, teslaförare är ju Gudsbästa barn.
Du kanske väljer att missförstå för att trolla, men SuC har varit en selling-point för Teslor, dvs att köper man en Tesla får man använda SuC som ger fler möjligheter för Teslaägare än för de som kör andra märken. Nu är detta ändrat och även om jag tror det är fel beslut, så är det ju bara att acceptera. Dock lär det finnas ett antal Teslaägare som tycker som jag och det får alla andra också acceptera.Esterox skrev:Just ja, tesla har ju alltid rätt och är det som skall ha tillgång till allt men inte andra. Förlåt glömde bort det. Så en tesla som tar fel kabel på ionity är helt okej. För ionity har ju haft det i tanken att tesla skall komma.agehall skrev:Nej, exakt och det är dåligt för Tesla-ägare som har viss ”rätt” att bli upprörda över denna förändring medan andra elbilsägare knappast ska bli upprörda över att alla bilmärken är välkomna vid laddstationer som inte är knutna till ett specifikt märke.