Lite lagom ostrukturerade tankar och jämförelser mellan EV9 och Y.
Nu har vi haft EV9:an några veckor och på det stora hela är vi nöjda.
Tyst och bekväm långfärdsbil.
Snabbladdning har vi inte hunnit prova än.
Saker som stört mig på Teslan så som torkarautomatik och spökbromsningar tänkte jag skulle vara borta, men icke. Inte lika vanliga men finns även på Kian.
Dessvärre fick vi ”bara” en EV9 Standard vilken saknar bland annat minne för förarstolen, hur nu det kan göra det på en bil för över 750k.
Ratten går inte att dra ut tillräckligt enligt mig.
Skärmen känns lika responsiv som i våg gamla Sorento från 2015, hade förväntat mig mer.
Inbyggda kartan laggar när scrollar runt. Funkar inte som på Teslan som man styr som en iPad.
iPedal, som deras one-pedal-driving heter är inte lika bra som Teslas. Vid trång parkering är det svårt att få till mjuka rörelser, tycker jag. Svängradien är riktigt bra.
Att ha provat en annan bil än Tesla har gjort att jag uppskattar Teslan mer nu.
Innan vi fick EV9an var jag nästan säker på att min Y skulle bytas mot en EV6. Nu är jag inte lika säker.
Tesla har fortfarande en hel del finesser som saknas hos andra. Bara det att man kan ställa in laddström direkt i appen med 1A steg är riktigt bra, dessutom kommer bilen ihåg det ihop med platsen man parkerat på. Säg någon annan tillverkare som fixar det?
Just nu lutar det åt att köra min nuvarande Y med parkeringssensorer(!) i ett par år till.
Inte minst med tanke på att många andra elbilar, undantaget bl.a. EV6 och Ionic 5, fortfarande har väldigt låg dragvikt.
Kia EV9
Moderator: Redaktion
-
FStaake
- Teslaägare
Re: Kia EV9
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
-
Tullingebo
Plockar ut en KIA EV9 GT Line nästa vecka och undrar om någon här har några tips/rekommendationer på inställningar etc i bilen som förhöjer upplevelsen?
Ska dagen efter köra första längre turen till Öland med laddstopp på vägen, och undrar om det är någon laddare etc som är att föredra framför andra? (Vad jag hört bör jag undvika Tesla pga begränsade hastigheter)
Samt om jag använder Apple Carplay och googlemaps förvärmer ju inte bilen batteriet, ungefär hur länge innan planerat stopp bör man starta förvärmningen av batteriet?
Tack på förhand.
Ska dagen efter köra första längre turen till Öland med laddstopp på vägen, och undrar om det är någon laddare etc som är att föredra framför andra? (Vad jag hört bör jag undvika Tesla pga begränsade hastigheter)
Samt om jag använder Apple Carplay och googlemaps förvärmer ju inte bilen batteriet, ungefär hur länge innan planerat stopp bör man starta förvärmningen av batteriet?
Tack på förhand.
-
Macki
- elbilist
Tullingebo skrev: ↑26 mar 2026 14:39Plockar ut en KIA EV9 GT Line nästa vecka och undrar om någon här har några tips/rekommendationer på inställningar etc i bilen som förhöjer upplevelsen?
Tack på förhand.
Du stänger av hastighetsvarnigen genom att hålla ner volymknappen på ratten i 3 sekunder.
Du kan även stänga av så den inte kör pingpong mellan väglinjerna genom att hålla in knappen på ratten med just en ratt och två linjer i 3 sekunder, kan vara bra vid körning på smal landsväg.
Du kan även slå på så att den ska rengöra bromsskivorna genom att hålla nere Auto Hold i 3 sekunder.
Du kan ställa in 3 egna hotkeys, två på ratten, stjärnan och mode samt stjärnan under skärmen på mittkonsolen
Vill du att sidospeglarna ska vinkla ner sig när du backar så har du knappen för att växla mellan höger och vänster sidospegel i tryckt så görs det när du lägger i backen.
Tejpa över lilla sensorn vid ratten som håller koll på ögonen så stör den inte dig, svart eltejp går bra och syns inte.
Där finns väldigt mycket att ställa in så mitt tips är att ta en dag och grotta ner dig, bilen kan gå väldigt fint och tyst utan massa ljud som stör.
Batteri värmning beror på, är det många minus skulle jag säga 1timme innan annars kanske 30-45min
Tips är att köpa en obd dongel så kan du läsa ut massa kul från bilen och se exakt batteri temp, antal kWh kvar för att beräkna exakta laddstopp om man gillar sånt ( som jag gör )
Även stolen har sjukt många inställningar, tex lilla knappen som tar ut benstödet, drar du den upp och ner så gör du sitsen mjukare eller hårdare....
Grattis till en väldigt fin bil!
-
R_Edvinsson
- elbilist
Som tidigare skrev finns det en del inställningar man behöver lära sig och det är sjukt svårt att skriva ut allt i detalj,Tullingebo skrev: ↑26 mar 2026 14:39Plockar ut en KIA EV9 GT Line nästa vecka och undrar om någon här har några tips/rekommendationer på inställningar etc i bilen som förhöjer upplevelsen?
Tack på förhand.
det du verklgen vill justera är laddnivåerna vid destination och laddning, de står på 30% default och man kan utan problem dra ner dessa till 10%, men dessa bilar laddar inte som Tesla så du har absolut ingen nytta av att köra ner batteriet till 0% innan du laddar utan här får du full fart även om du startar laddningen vid 20%
Men framförallt när det gäller navigeringen så låt bilen sköta detta så slipper du bekymra dig.
och Tullingebon bor i Tullinge och skall till Borgholm så ladda fullt innan hemfärd och stanna sen en kvart någonstans runt Tindered.
Gör en likande resa ett antal ggr per år när man skall ner till Öland
Guider för inställningar finna bra på Youtube annars
https://www.youtube.com/user/MyJockePocke
-
Tullingebo
Stort tack till er båda för bra och utförliga svar/tips, kommer underlätta betydligt. Och ja kommer helt klart ta tid och sätta mig i funktioner/inställningar, verkar ju finns mycket att justera.