Volvo EX60
Moderator: Redaktion
-
Nect
- elbilist
Re: Volvo EX60
14-15 månaders leveranstid nu på den med stora batteriet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
-
toppo
- elbilist
P6 och P10 har fått kortad laddtid. Enligt Volvos specifikationer laddar de nu 10-80% på 16 minuter. Riktigt bra!
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Var det så att Volvo aldrig tänkte släppa någon variant med stort batteri, men sen såg de vad BMW gjorde med IX3 och då tänkte de om?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
Freez
- Teslaägare
-
lawe
-
tesla newbie
Skulle aldrig orka vänta så länge på en ny bil. Blivit bortskämd nu med Teslas relativt korta leveranstider. 1-2 månader är nog max för mig numera. Väntade 6 månader på min förra BMW och det vär lite för mycket för mig.
-
DanneLKPG
- elbilist
Jag fick vänta 2 år på min bil, men "moroten" för mig var att den bokades innan slutdatumet för klimatbonusen. Hade det varit idag hade jag inte pallat vänta så länge!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
-
toppo
- elbilist
Så är det ju, det är jobbigt att vänta. Därför Volvo kommer sälja bilar med några dagars leveranstid när produktionen är fullt igång om något år. Men det är ju skillnad när man lanserar en ny modell som säljer bra i början, då ökar ju leveranstiden innan man börjar producera. Första bilarna av P12 når kunder i början av 2027 som man alltid sagt, men beställningarna fortsätter att komma in och därför förlängs leveranstiden.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2026 08:51Skulle aldrig orka vänta så länge på en ny bil. Blivit bortskämd nu med Teslas relativt korta leveranstider. 1-2 månader är nog max för mig numera. Väntade 6 månader på min förra BMW och det vär lite för mycket för mig.
ID4 GTX 340 hk MY25
-
Nect
- elbilist
Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Tror helt ärligt att de inte löst det än med den extra kapaciteten som krävs. Annars skulle de släppt den nu direkt för att kunna ta kunder av BMW som vill ha lång räckvidd. BMW levererar sin med längst räckvidd först, och inte sist
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har svårt att tro att det inte var inplanerat från början med två olika batteristorlekar.Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Tror helt ärligt att de inte löst det än med den extra kapaciteten som krävs. Annars skulle de släppt den nu direkt för att kunna ta kunder av BMW som vill ha lång räckvidd. BMW levererar sin med längst räckvidd först, och inte sist![]()
Vad jag förstår är det "brist" på battericeller (Northvolt) och Volvo prioriterar de små batteripacken eftersom de kan sälja fler bilar då. Återstår att se om de lyckas köpa in tillräckligt med battericeller om 12 månader.
Jag väntade 14 månader på min Model Y och när jag insåg att väntan skulle lång så köpte jag en Model 3 som "väntkorv".
Nu ryktas det om förseningar för BMW så jag kanske beställer en 7X som plan B.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
carlf
För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Tror helt ärligt att de inte löst det än med den extra kapaciteten som krävs. Annars skulle de släppt den nu direkt för att kunna ta kunder av BMW som vill ha lång räckvidd. BMW levererar sin med längst räckvidd först, och inte sist![]()
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Nect
- elbilist
Jo det kan vara åt båda hållen, men bara det faktum att Volvon fick några km längre räckvidd känns som att det modellen lades till i efterhand. Bra PR för Volvo skulle ha varit en mindre batch med den större för leverans samtidigt som de mindre. Sedan gå ut och säga att årsmodell 2026 redan är slutsåld.mikebike skrev: ↑31 mar 2026 10:25Jag har svårt att tro att det inte var inplanerat från början med två olika batteristorlekar.Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Vad jag förstår är det "brist" på battericeller (Northvolt) och Volvo prioriterar de små batteripacken eftersom de kan sälja fler bilar då. Återstår att se om de lyckas köpa in tillräckligt med battericeller om 12 månader.
Jag väntade 14 månader på min Model Y och när jag insåg att väntan skulle lång så köpte jag en Model 3 som "väntkorv".![]()
Nu ryktas det om förseningar för BMW så jag kanske beställer en 7X som plan B.![]()
Tror nog flera kommer få problem med leveranser. Allt som ska passera hormuzsundet kommer få problem.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
toppo
- elbilist
För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Senast redigerad av toppo, redigerad totalt 1 gånger.
ID4 GTX 340 hk MY25
-
ObscureEconomist
Förseningen för mig var två veckor så vet inte om det är så mycket till förseningar att oroa sig för om det inte hänt något nytt senaste dagarna.mikebike skrev: ↑31 mar 2026 10:25Jag har svårt att tro att det inte var inplanerat från början med två olika batteristorlekar.Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
Jag väntade 14 månader på min Model Y och när jag insåg att väntan skulle lång så köpte jag en Model 3 som "väntkorv".![]()
Nu ryktas det om förseningar för BMW så jag kanske beställer en 7X som plan B.![]()
BMW i4 M50 -22
-
carlf
Blir den verkligen det med jämförbar utrustning?toppo skrev: ↑31 mar 2026 11:33För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
För Volvo P10 behövs en del extrautrustning utöver ”plus” för att få full förarassistans (pilot assist), drag, tonade rutor etc. Om inte annat drar förmånsvärdet iväg.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
toppo
- elbilist
En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.carlf skrev: ↑31 mar 2026 11:59Blir den verkligen det med jämförbar utrustning?toppo skrev: ↑31 mar 2026 11:33För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
För Volvo P10 behövs en del extrautrustning utöver ”plus” för att få full förarassistans (pilot assist), drag, tonade rutor etc. Om inte annat drar förmånsvärdet iväg.
ID4 GTX 340 hk MY25
-
Nect
- elbilist
Nu blir det lite äpplen och päron då Volvon har mindre batteri. Men just nu går det inte beställa iX3 med det mindre batteri. Så står valet mellan vad som finns nu så blir Volvon billigaretoppo skrev: ↑31 mar 2026 12:19En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.carlf skrev: ↑31 mar 2026 11:59Blir den verkligen det med jämförbar utrustning?toppo skrev: ↑31 mar 2026 11:33För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har inte ens fått något estimat ännu. Bara en gissning på september. Folk i internationella iX3-gruppen har fått varningar om förseningar p.g.a. läget i Mellanöstern.ObscureEconomist skrev: ↑31 mar 2026 11:42Förseningen för mig var två veckor så vet inte om det är så mycket till förseningar att oroa sig för om det inte hänt något nytt senaste dagarna.mikebike skrev: ↑31 mar 2026 10:25Jag har svårt att tro att det inte var inplanerat från början med två olika batteristorlekar.Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16Börjar mer och mer luta åt det hållet.
![]()
Jag pallar inte en till höst och vinter med Teslas dysfunktionella farthållare.
Dessutom vill jag ha nya bilen innan det är dags för vinterdäck för att slippa stressen med det.
Volvo PV 544 Special 1963
-
carlf
Ok, men då har du någon form av personalbilsupplägg förmodar jag, och kanske lite mer transparens i valmöjligheterna? Jag har en ren bilförmån utan löneavdrag. Betalar bara förmånsvärdet. TCO-kalkylen och restvärdesrisk etc är egentligen inte mitt problem så länge bilen ryms inom det högst abstrakta tak som min arbetsgivare satt.toppo skrev: ↑31 mar 2026 12:19En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.carlf skrev: ↑31 mar 2026 11:59Blir den verkligen det med jämförbar utrustning?toppo skrev: ↑31 mar 2026 11:33För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”Nect skrev: ↑31 mar 2026 10:16
Lustigt nog hävdar vår fleet manager och vårt leasingbolag att en iX3 50xDrive Fully charged med drag, metallic och uppgraderad klädsel ryms inom budget, liksom EX60 P6. Men en EX60 P10 ska tydligen bli dyrare. Jag får inte riktigt ihop det i min hjärna men valet mellan bakhjulsdriven EX60 med ”lilla” batteriet och hyfsat utrustad iX3 50xDrive. Var inte så svårt. Det var faktiskt mer velande innan jag förkastade Model Y som val.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
Har du en ren förmånsbil och endast betalar skatten på förmånsvärdet är det så klart enkelt att välja en bil som landar på +800Kcarlf skrev: ↑31 mar 2026 12:56Ok, men då har du någon form av personalbilsupplägg förmodar jag, och kanske lite mer transparens i valmöjligheterna? Jag har en ren bilförmån utan löneavdrag. Betalar bara förmånsvärdet. TCO-kalkylen och restvärdesrisk etc är egentligen inte mitt problem så länge bilen ryms inom det högst abstrakta tak som min arbetsgivare satt.toppo skrev: ↑31 mar 2026 12:19En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.carlf skrev: ↑31 mar 2026 11:59Blir den verkligen det med jämförbar utrustning?toppo skrev: ↑31 mar 2026 11:33För mig är det tvärt om. EX60 blir avsevärt billigare eftersom jag inte behöver 80 teoretiska mil (jag behöver ladda ändå när jag kör mina 100 mil-resor) och mycket bättre rabatter.carlf skrev: ↑31 mar 2026 10:27
För mig som tjänstebilsförare med en fast tidpunkt för skifte är leveranstider upp mot ett halvår ingen stor grej. Bilen ser dessutom trevlig ut både på bild och i specen. Men när Volvo varken har bilar för provkörning, eller bilar i hallarna som man kan klämma på, eller kan visa att de har kontroll på mjukvaran - och dessutom blir dyrare än t ex iX3 med jämförbar utrustning, ja då blir det svårt för mig att motivera en beställning. Även om tuppkycklingen till säljare på lokala Volvo-åf berättade för mig med den mest självsäkra rösten i världen att ”EX60 kommer vara så grym att den kommer krossa både iX3 och allt vad Merca, Audi och Tesla kan åstadkomma. Provkörning behövs inte.”
Lustigt nog hävdar vår fleet manager och vårt leasingbolag att en iX3 50xDrive Fully charged med drag, metallic och uppgraderad klädsel ryms inom budget, liksom EX60 P6. Men en EX60 P10 ska tydligen bli dyrare. Jag får inte riktigt ihop det i min hjärna men valet mellan bakhjulsdriven EX60 med ”lilla” batteriet och hyfsat utrustad iX3 50xDrive. Var inte så svårt. Det var faktiskt mer velande innan jag förkastade Model Y som val.
MY RWD Vit 2023
-
carlf
Ja, hade jag kunnat välja helt fritt utan begränsningar hade jag fläskat på mer och kanske även väntat på EX60 P12, men så viktig är jag tydligen inte för arbetsgivarenFreez skrev: ↑31 mar 2026 13:32Har du en ren förmånsbil och endast betalar skatten på förmånsvärdet är det så klart enkelt att välja en bil som landar på +800Kcarlf skrev: ↑31 mar 2026 12:56Ok, men då har du någon form av personalbilsupplägg förmodar jag, och kanske lite mer transparens i valmöjligheterna? Jag har en ren bilförmån utan löneavdrag. Betalar bara förmånsvärdet. TCO-kalkylen och restvärdesrisk etc är egentligen inte mitt problem så länge bilen ryms inom det högst abstrakta tak som min arbetsgivare satt.toppo skrev: ↑31 mar 2026 12:19En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.
Lustigt nog hävdar vår fleet manager och vårt leasingbolag att en iX3 50xDrive Fully charged med drag, metallic och uppgraderad klädsel ryms inom budget, liksom EX60 P6. Men en EX60 P10 ska tydligen bli dyrare. Jag får inte riktigt ihop det i min hjärna men valet mellan bakhjulsdriven EX60 med ”lilla” batteriet och hyfsat utrustad iX3 50xDrive. Var inte så svårt. Det var faktiskt mer velande innan jag förkastade Model Y som val.![]()
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Freez
- Teslaägare
carlf skrev: ↑31 mar 2026 15:17Ja, hade jag kunnat välja helt fritt utan begränsningar hade jag fläskat på mer och kanske även väntat på EX60 P12, men så viktig är jag tydligen inte för arbetsgivarenFreez skrev: ↑31 mar 2026 13:32Har du en ren förmånsbil och endast betalar skatten på förmånsvärdet är det så klart enkelt att välja en bil som landar på +800Kcarlf skrev: ↑31 mar 2026 12:56Ok, men då har du någon form av personalbilsupplägg förmodar jag, och kanske lite mer transparens i valmöjligheterna? Jag har en ren bilförmån utan löneavdrag. Betalar bara förmånsvärdet. TCO-kalkylen och restvärdesrisk etc är egentligen inte mitt problem så länge bilen ryms inom det högst abstrakta tak som min arbetsgivare satt.toppo skrev: ↑31 mar 2026 12:19En P10 Plus med Pilot Assist, metallic, drag och tonade rutor är vad jag räknar på. Nettokostnad efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde blir ca 800kr/månad lägre på Volvon. Sen tror jag skillnaden i praktiken blir större än så i slutändan när bilen ska avyttras då restvärdet i % beräknas på inköpspris i kalkylerna, och eftersom Volvon har högre rabatt bör det bli mer pengar kvar på sista raden.
Lustigt nog hävdar vår fleet manager och vårt leasingbolag att en iX3 50xDrive Fully charged med drag, metallic och uppgraderad klädsel ryms inom budget, liksom EX60 P6. Men en EX60 P10 ska tydligen bli dyrare. Jag får inte riktigt ihop det i min hjärna men valet mellan bakhjulsdriven EX60 med ”lilla” batteriet och hyfsat utrustad iX3 50xDrive. Var inte så svårt. Det var faktiskt mer velande innan jag förkastade Model Y som val.![]()
![]()
MY RWD Vit 2023