DanneB skrev: ↑11 nov 2023 21:37
ChrilleM skrev: ↑11 nov 2023 19:12
tslaqqq skrev: ↑06 nov 2023 08:24
Ni som anser er insatta i NVs framgångssaga kan inte ni sprida lite ljus på följande frågor som NV inte behagat svara på vad jag vet
Installerad batterikapacitet idag
Vilka batterityper och energidensitet har dessa
Vilka planerade säljvolymer förväntas kommande åren
Har fler frågor
Northvolt tillverkar världens grönaste batteri och i fabrikerna i Skellefteå och Västerås finns Revolt. En del av företaget där det återvinns gamla batterier. Northvolt har en orderstock på 500 miljarder, kunder är BMW, Scania och VW. Northvolt bygger också en flaggskeppsfabrik tillsammans med Volvo. Northvolt expanderar hela tiden men de hoppas på att ha en marknadsandel i Europa på 25%. Man är idag västvärldens största batteritillverkare!
Skulle jag nog också kunna läsa i reklam från Northvolts marknadsavdelning. Men ger inte så mycket svar på de frågor som ställdes.

Möjligtvis sista påståendet om att man hoppas på 25% marknadsandel.
NV är idag inte alls västvärldens största batteritillverkare var har liraren fått det ifrån. O precis som du påpekade inte ett enda svar på någon av frågorna.
Några övriga påståenden underbyggda med fakta är ju följande;
1) VW drog sig ur samarbetet med NV gällande Saltzgitter och "skall" satsa på egen batteritillverkning på samma ort (lär aldrig hända men likväl)
2) VW har dragit ned sin tillverkning av BEV pga låg efterfrågan (dyra + dåliga = dålig kombo)
3) BMW pratar hej vilt om H2 och allt möjligt som alternativ till BEV och precis som VW säljer dom inte speciellt mycket av sina dyra BEV
Listan kan göras längre men summeringen är att vilka fantasi siffror NV el deras supporters propsar på så känns vare sig prognoser som något man ska hänga upp sig nämnvärt på samt att legacy tillverkarnas enorma utmaningar med att inte lyckas tillverka attraktiva BEVs med konkurrentmässiga priser samtidigt som man lyckas göra vinst på desamma är ett bra recept på hur man inte kommer lyckas.
Därtill i avsaknad av all substans kring vad NV faktiskt levererar idag så känns NV för mig fortf som en av världens största scams , några klampar därifrån med fickorna fulla, kommunerna med fina skulder framöver och investerarna får skriva av sina investeringar.
Prove me wrong.. svara på frågorna tidigare samt visa vilka bilmodeller och tillverkare som faktiskt har NV batterier idag!