Sida 22 av 38

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 27 mar 2018 21:36
av Svenssons
iAkita skrev:
12man skrev:
Från
https://electrek.co/2018/03/26/nissan-l ... t-program/
Illa, skala år
screen-shot-2018-03-26-at-2-51-23-pm.jpg
Jag tror att man ska applicera en stor portion källkritik på den den här "studien". Nackdelen med alla skumma Open Access tidskrifter som poppar upp numera är att de inte har något incitament för att refusera studier, men massor med incitament för att acceptera dem. De tjänar helt enkelt sina pengar på att artiklar accepteras, men får inget betalt när de refuserar artiklar. Den artikel figuren hämtats ifrån har inte genomgått peer review, ingen av författarna verkar vara aktiva forskare inom akademin, och det finns stora tveksamheter kring kvaliten på deras data. Dessutom har funktionen de passat till datan så vitt jag vet ingen förankring vare sig i teorin eller verkliheten. Degradering av batterier är som störst i början och planar sen ut, inte tvärt om.
Håller med!


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 27 mar 2018 21:44
av Teslaspolen
Någon som sett statiatik från NV-200 förresten? Borde vara intressant att jämföra emot 24 kWh Leaf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 28 mar 2018 08:02
av Limbster
iAkita skrev:
12man skrev:
Från
https://electrek.co/2018/03/26/nissan-l ... t-program/
Illa, skala år
screen-shot-2018-03-26-at-2-51-23-pm.jpg
Jag tror att man ska applicera en stor portion källkritik på den den här "studien". Nackdelen med alla skumma Open Access tidskrifter som poppar upp numera är att de inte har något incitament för att refusera studier, men massor med incitament för att acceptera dem. De tjänar helt enkelt sina pengar på att artiklar accepteras, men får inget betalt när de refuserar artiklar. Den artikel figuren hämtats ifrån har inte genomgått peer review, ingen av författarna verkar vara aktiva forskare inom akademin, och det finns stora tveksamheter kring kvaliten på deras data. Dessutom har funktionen de passat till datan så vitt jag vet ingen förankring vare sig i teorin eller verkliheten. Degradering av batterier är som störst i början och planar sen ut, inte tvärt om.
Att mäta kapaciteten på ett batteri är väldigt enkelt och kräver verkligen inte att man tillhör någon akademi att sedan plotta in det i en graf är oxå bus enkelt. Att mätmetoden med Leaf spy inte är validerad köper jag, korrelationen med nissans egen mätteknik verkar dock vara hög. Finns det siffror som pekar åt något annat håll? Tycker det verkar vara en relativt bra amatör studie som ger oss en första fingervisning av vad vi har att förvänta oss från. Men man behöver såklart fler oberoende mätningar för att konfirmera eller förkasta siffrorna.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 28 mar 2018 11:24
av vigge50
Här är testet i en längre version och där kommer Leaf 30 och Ioniq fram samtidigt och Leaf 40 är ungefär 2 timmar efter.


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 28 mar 2018 18:58
av Henrik Torphammar
Den trottlar ner väldigt tidigt och blir ändå väldigt varm. Leaf30 smackar i vart fall på med juice och då kan man på ett annat sätt förstå att det blir varmt.


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 28 mar 2018 20:56
av iAkita
Limbster skrev:
iAkita skrev:
12man skrev:
Från
https://electrek.co/2018/03/26/nissan-l ... t-program/
Illa, skala år
screen-shot-2018-03-26-at-2-51-23-pm.jpg
Jag tror att man ska applicera en stor portion källkritik på den den här "studien". Nackdelen med alla skumma Open Access tidskrifter som poppar upp numera är att de inte har något incitament för att refusera studier, men massor med incitament för att acceptera dem. De tjänar helt enkelt sina pengar på att artiklar accepteras, men får inget betalt när de refuserar artiklar. Den artikel figuren hämtats ifrån har inte genomgått peer review, ingen av författarna verkar vara aktiva forskare inom akademin, och det finns stora tveksamheter kring kvaliten på deras data. Dessutom har funktionen de passat till datan så vitt jag vet ingen förankring vare sig i teorin eller verkliheten. Degradering av batterier är som störst i början och planar sen ut, inte tvärt om.
Att mäta kapaciteten på ett batteri är väldigt enkelt och kräver verkligen inte att man tillhör någon akademi att sedan plotta in det i en graf är oxå bus enkelt. Att mätmetoden med Leaf spy inte är validerad köper jag, korrelationen med nissans egen mätteknik verkar dock vara hög. Finns det siffror som pekar åt något annat håll? Tycker det verkar vara en relativt bra amatör studie som ger oss en första fingervisning av vad vi har att förvänta oss från. Men man behöver såklart fler oberoende mätningar för att konfirmera eller förkasta siffrorna.
Ditt inlägg illusterar ganska tydligt varför ”forskning” inte ska bedrivas av amatörer. Forskning handlar inte om att skaffa fram dåliga data och ”plotta in i en graf”. Alla kan ta fram data, men att utvärdera, tolka och dra korrekta slutsatser utifrån dessa data kräver utbildning. Det inns en anledning till att det tar tio år eller mer av högre utbildning och för att bli docent. Det är inte konstigare än att det tar lång tid att bli kirurg eller civilingenjiör, men ingen som inte är civilingenjör eller kirurg skulle komma på tanken att hävda att de är bättre på hjärtkirurgi eller hållfasthetsberäkningar av komplicerade konstruktioner än dessa, eller tillåta någon som inte är utbildad att ta över deras yrkesuppgifter. Konstigt tycks samma sak inte gälla vad det när det gäller forskning, där räcker det tydliggen med grunskoleutbildning och ett excelark för att göra ett lika bra jobb som de som utbildat sig i ett årtionde eller mer.

Du hävdar att det är busenkelt att mäta batterikapacitet men studien rapporterar inte batterikapacitet, så vad har det med saken att göra? Studien rapporterar can bus data om state of health (SOH) som beräknats av batteriets bms och/eller lbc. Det är något helt annat och inte det minsta trivialt, vilket till exempel kan påvisas av att en enkel mjukvaruppgradering av bms mjukvaran i Renault Zoe återställer räckvidd och SOH från så lågt som 80% till 100%. Bms beräkningarna av SOH var helt enkelt felaktiga i den tidigare mjukvaruversionen.

Oavsett detta, om det nu skulle visa sig att datan stämmer så finns det lik förbaskat ingen som helst anledning att passa en andragrads plynomfunktion till SOH-datan. De har inte bara plottat datan i en graf som du antyder. Utifrån det kan man inte dra slutsatser. För att dra slutsatser måste datan utvärderas, och i detta fall gör de det genom att passa en andragradspolynom till datan. Det är inte grafen de drar slutsatsen från, utan denna kurva. Så om det nu är så himla enkelt med forskning och minskande SOH så kan du kanske förklara för mig varför i allsindar SOh skulle beskrivas med en sådan funktion? Vilken teori och fysik baseras det på? Det talar ju emot i princip allting vi vet om batteriers kapacitetsförlust beroende på ålder, temperaturvariationer, antal laddcykler, och så vidare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 28 mar 2018 23:32
av Limbster
De använder sig av SOH som ett indirekt mått på batterikapciteten och detta kan man såklart ha invändningar mot. Nissan använder sig av detta mått vid batterigaranti (om jag minns rätt) och det verkar följa hur många staplar som visas i bilen så helt värdelöst verkar inte SOH vara att använda på Leaf för att bedöma batterikapaciteten indirekt. Men helt klart är detta svagheten i studien. Varför du anser att det är fel att göra någon form av regressionsanalys förstår jag verkligen inte, det är den typen av beräkningar som görs för att se hur olika variabler påverkar varandra.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 29 mar 2018 14:01
av vigge50
Mars är inte över än men det verkar som Nissan har redan sålts mer än 3 gånger så många Leaf i Norge som någon annan månad tidigare med över 2200 registrerade.

https://insideevs.com/nissan-sell-march ... th-norway/

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 21:20
av Monark1954
Nissan menar att "Termal management" för batteriet skulle ökat bilpriset 5.000 USD på nya Leaf.
Ett bättre svar än berätta om alla mil de testkört.
Du får vad du betalar för, du får mycket bil för pengarna men riktigt långa körningar tar lång tid.



e-Golf har inte heller "Termal management" men då Björn Nyland långkörde i höstas så kunde han ladda med ca 50% mer effekt vid 3:e och följande laddningar vid den långkörningen jämfört med nya Leaf 40 kW.

Hyundai Ioniq verkar vara en jättebra bil för långkörning men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Alla bilval är en kompromiss om man inte dubblar priset, då får man mer prestanda och funktion.

Vet man om vad man köper och inte upptäcker saker efter köp så blir man nog en nöjdare bilägare.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 21:23
av LarsL
Det kan ju inte kosta 50000kr att sätta dit en fläkt och lite kylkanaler?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 21:36
av vigge50
Monark1954 skrev:
Nissan menar att "Termal management" för batteriet skulle ökat bilpriset 5.000 USD på nya Leaf.
Ett bättre svar än berätta om alla mil de testkört.
Du får vad du betalar för, du får mycket bil för pengarna men riktigt långa körningar tar lång tid.



e-Golf har inte heller "Termal management" men då Björn Nyland långkörde i höstas så kunde han ladda med ca 50% mer effekt vid 3:e och följande laddningar vid den långkörningen jämfört med nya Leaf 40 kW.

Hyundai Ioniq verkar vara en jättebra bil för långkörning men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Alla bilval är en kompromiss om man inte dubblar priset, då får man mer prestanda och funktion.

Vet man om vad man köper och inte upptäcker saker efter köp så blir man nog en nöjdare bilägare.
Var har du fått infon att bilen skulle kosta $5000 mer med "Termal management"?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 21:54
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Var har du fått infon att bilen skulle kosta $5000 mer med "Termal management"?

Det undrar jag också, finkammar all info som går att få då jag har vänner som vet ännu mindre än vi.

Hepp!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 22:40
av Monark1954
Hej
Berättaren i filmen jag länkat ovan och i detta svar som jag tolkar är från Nissan säger det.
Börja lyssna vid drygt 4 minuter av 5 om bara 5.000 USD är i fokus.
Min översättning och han säger det flera gånger.
Rätta om jag inte förstått vad han säger.


Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 22:50
av LarsL
Kostnaden är hur som helst inte 50 000kr. De har ett kylsystem på e-NV200 och den kostar inte 50 000kr extra? Extremt konstigt att de inte har installerat det i nya Leafen.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 22:58
av TeslaTissel
Monark1954 skrev:
Hej
Berättaren i filmen jag länkat ovan och i detta svar som jag tolkar är från Nissan säger det.
Börja lyssna vid drygt 4 minuter av 5 om bara 5.000 USD är i fokus.
Min översättning och han säger det flera gånger.
Rätta om jag inte förstått vad han säger.


Med den här tabellen så framgår det ju att TM ”Thermal management” inte ingår.
Han säger att det inte är meningen att snabb-ladda Nissan Leaf 40 kWh!?

Men det gör det inte begripligt för ev kund. Ingen från Nissan har sagt ett pip om detta och hos leverantörerna sägs nada??
Märkligt att de INTE informerar kunderna från början. Istället får självutnämnda experter och amatörer klia sitt hår fördärvade.

Zap!

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 23:01
av TeslaTissel
LarsL skrev:
Kostnaden är hur som helst inte 50 000kr. De har ett kylsystem på e-NV200 och den kostar inte 50 000kr extra? Extremt konstigt att de inte har installerat det i nya Leafen.
Ja det är ingen bra förklaring ta ca: 50.000 för det!?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 23:03
av Henrik Torphammar
Monark1954 skrev:
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 30 mar 2018 23:44
av joel80
Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?
I en Leaf har man ju förvärmning. Vi har en E-NV200 på firman nu och den använder samma app. Förvärmning finns där.. Har man sladden i kan man sätta igång den och ha den igång i 2h, utan sladd i går den bara i 15min. Man kan ställa tid om man inte vill starta den direkt.

Att Hyundai fortfarande inte fixat en app till Europa är skitdåligt! :(

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 00:44
av vigge50
Monark1954 skrev:
Hej
Berättaren i filmen jag länkat ovan och i detta svar som jag tolkar är från Nissan säger det.
Börja lyssna vid drygt 4 minuter av 5 om bara 5.000 USD är i fokus.
Min översättning och han säger det flera gånger.
Rätta om jag inte förstått vad han säger.

Nä, han säger att nästa version med 60 kWh batteri som kommer till hösten ska ha TMS och förväntas kosta $5000 mer.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 07:59
av p1457
När man pratar nya elbilar känns det som man bör skilja på när de ska lanseras och när de kommer :D

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 08:08
av LarsL
vigge50 skrev:
Nä, han säger att nästa version med 60 kWh batteri som kommer till hösten ska ha TMS och förväntas kosta $5000 mer.
Det är ju en enorm skillnad! Då får du ju 20kWh mer batteri också... och det är fortfarande ut pris och inte vad det kostar Nissan.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 08:34
av Bjelke
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Nä, han säger att nästa version med 60 kWh batteri som kommer till hösten ska ha TMS och förväntas kosta $5000 mer.
Det är ju en enorm skillnad! Då får du ju 20kWh mer batteri också... och det är fortfarande ut pris och inte vad det kostar Nissan.
Och då kommer man med lite gissning på batterikostnader fram till att kylsystem kanske kostar mellan
typ 5-10 tusen kronor vilket låter mer rimligt (luftkylning borde väl vara ännu billigare kanske men allt runt omkring
gör det nog lite bökigt)

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 08:39
av Monark1954
vigge50 skrev:
Monark1954 skrev:
Hej
Berättaren i filmen jag länkat ovan och i detta svar som jag tolkar är från Nissan säger det.
Börja lyssna vid drygt 4 minuter av 5 om bara 5.000 USD är i fokus.
Min översättning och han säger det flera gånger.
Rätta om jag inte förstått vad han säger.

Nä, han säger att nästa version med 60 kWh batteri som kommer till hösten ska ha TMS och förväntas kosta $5000 mer.
Du har rätt, framförallt framgår det av tabellen att det även ingår 20 kWh mer batteri. Men jag lyssnade flera gånger och han pekade bara på raden med temperaturstyrning. Så syftet kan ha varit att göra den tolkning jag gjorde.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 08:42
av Monark1954
Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?
Jag förstår vad du menar, vi har haft en 30 kWh Leaf i två år. Många felanmälningar blev det men appen fanns och Nissan hävdar att de förbättrat dataresurserna för nya Leaf.

Re: Nya Nissan Leaf

Postat: 31 mar 2018 09:00
av Donk
Monark1954 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
men saknar vad jag förstår App och möjlighet att på avstånd starta förvärmning.
Det menar du att Nissan har eller? Har du haft en Leaf och provat om den har denna funktion?
Jag förstår vad du menar, vi har haft en 30 kWh Leaf i två år. Många felanmälningar blev det men appen fanns och Nissan hävdar att de förbättrat dataresurserna för nya Leaf.
Jag har nu haft nya Leafen i en dryg vecka och använt appen varje dag för att förvärma. Kan vara lite seg ibland att uppdatera batteristatus osv men just förvärmning har faktiskt fungerar varje gång. Upplever den som något bättre än när jag hade den tidigare 24 kWh.


Skickat från min iPhone med Tapatalk