Sida 212 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 06:51
av Zalman3
taliz skrev:Banane skrev:taliz skrev:Banane skrev:taliz skrev:Tror han är sugen på att prova ngt annat. I know the feeling.

Trött på Tesla? Vad blir det istället?
Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all!

Vad blir det för Tesla då?
Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 07:21
av Esterox
Zalman3 skrev:taliz skrev:Banane skrev:taliz skrev:Banane skrev:
Trött på Tesla? Vad blir det istället?
Tyvärr inte. Det finns en anledning till att det finns medlemmar här som ägt över ett dussin Teslor. Det är som ett gift. Eller Pokémon? Got to catch em all!

Vad blir det för Tesla då?
Inte bestämt än. Gillar fortfarande trean bäst. Men sugen på en Y med 4680.
Kan ev. tänka mig en S om den får liknande inredning som trean också, men den är lite för stor egentligen.
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 07:32
av Zalman3
Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 07:58
av Esterox
Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 08:07
av Zalman3
Esterox skrev:Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 08:13
av Esterox
Zalman3 skrev:Esterox skrev:Zalman3 skrev:Kan tänka mig att MY med 4680 batterier blir galet bra!
Gissar på 100 kwh batterier som laddar bra i 250kW under stor del av laddtiden och en lack som är grym.
Dessutom verkar ju FSD äntligen vara på gång!
Dagens MY Kan ju ladda i 3,3C.
Med 100 kwh batteri blir det 330 kW laddning som max!
Du är rolig när du dagdrömmer mestadels utav tiden.
Audi Q4 (utgår ifrån att ID4 och Enyaq också får 100 kWh batterier) kommer ju med 100 kWh batterier.
Varför skulle inte Tesla MY göra det då?
Speciellt med tanke på att 4680 batterier är ca 56% bättre.
Borde rymmas ca 125 kWh 4680 batterier i MY.
Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Audi Q4, Skoda Enyaq och VW ID4 är ju nästan samma bil.
Nu vet man inte hur VAG tänker, kanske att Q4 först ska få det bästa och sen får även ID4 och Enyaq 100 kWh batterier.
Nej precis så varför snus saker ? Du skriver ju sällan om saker som finns utan bara om saker som kanske eventuellt kommer.
Som MY, dom kan ju släppa den i Europa först.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 09:52
av mati
Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 09:58
av Esterox
mati skrev:Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Ja enligt Zalman3 så är det så. Nästan snart också. Typ imorgon, och till billig peng. Precis som MY
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 11:00
av Moelito
Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka

Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedanför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.
Blir att ringa Audi igen..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 11:30
av Laban
mati skrev:Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 11:32
av Esterox
Laban skrev:mati skrev:Esterox skrev:Har det ens pratats om 100 i ID4 och Enyaq?
Nej, aldrig. Skulle de ens få plats?
Kan förstås vara nya kemier på gång. Cell-to-pack batteripack.
Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 11:34
av Martin E-tron
Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka

Jag brukar ha bilen i garage men igår så glömde jag köra in bilen så den stod ute i ösregn över natten (i svag uppförsbacke).
Imorse hade jag en pöl i gummimattan på förarsidan.
Vattnet kommer ut långt ner på A-stolpen, eller snarare nedför a-stolpen, typ i panelskarven ovanför huvöppnaren. Tydligen sitter dräneringsrören för takluckan, som är för korta, just i a-stolparna.
Blir att ringa Audi igen..
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Satan va tråkigt...

Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 11:37
av Laban
Esterox skrev:
Enligt vem ? Har någon uttalat sig om det? Eller är det som vanligt massa antaganden?
Ingen. Det var en potentiell förklaring till hur man kan klämma in ett 100 kWh pack i ID.4.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 15:58
av Moelito
Martin E-tron skrev:Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Satan va tråkigt...

Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 16:46
av mati
Moelito skrev:Martin E-tron skrev:Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Satan va tråkigt...

Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Hoppas det löser sig och att du har mer tur med verkstaden än vad jag hade men min Model S när den såg ut som om jag hade duschat i den. Jag fick höra att det är normalt och att man får räkna med det när man tvättar bilen. Jag hoppas att du fick ett lite mer lämpligt bemötande. Sånt där får bara inte hända. Oavsett om bilen kostar en mille eller ett par hundratusen.
Min taklucka har varit tät hittills. Men jag parkerar också under tak.
Re: Audi e-tron
Postat: 22 okt 2020 17:14
av macky
Moelito skrev:Martin E-tron skrev:Moelito skrev:Jahopp, så då verkar även jag ha drabbats av det kända felet läckande taklucka
Satan va tråkigt...

Ja, det är ju inte riktigt vad man förväntar sig av en bil för 1,2 mille...
Fick tid på Tisdag, så får hoppas att de löser det snabbt.
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 10:57
av Moelito
macky skrev:
Trist, men när det är kända fel och verkstan inte tar ngn egen ekonomisk risk (dvs tyskland betalar) så brukar de ju gå supersmidigt. Om man hittar ngt okänt fel kan det ju vara lite kinkigare är min erfarenhet.
Ja precis, har faktisk riktigt bra erfarenheter från Audi Göteborg sedan tidigare. Kanske beror på att jag är en bilnörd och alltid kollar upp saker i förväg. Dialogen brukar vara öppen, hjälpfull och transparent.
När jag beskrev felet och nämde att jag trodde att det var takluckan och att det såg ut som det kom från dräneringsrören I a-stolparna bokade de en tid direkt uten en enda följdfråga:-) Så ja, de vet nog precis vilken åtgärd de ska göra.
Synd bara att de bara har A4:or som lånebilar. De brukar skratta lite nervöst när jag frågar om jag inte kan få en annan e-tron som lånebil:-)
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 18:19
av Goblin
Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 18:40
av mati
Goblin skrev:Kollade lufttrycket idag och inte så konstigt kanske att jag har haft lite onormalt höga förbrukningssiffror. Däcken hade sjunkit från ca 2,9 bar ner till 2,4. Har tryckt upp dem till 3,0 nu - ska bli intressant att se vilken skillnad det gör.
Kör du fortfarande med sommardäck så är detta ganska förväntat. Det är ju relativt kallt nu och jag antar att senast du kollade trycket var det mycket varmare ute.
Tack för påminnelsen, jag får också gå och kolla.

Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 21:15
av Front242
Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 21:58
av mati
Front242 skrev:Skall man resonera så. Är inte lufttrycket angivet vid en fix temperatur (normalt 20gr) just därför. Blir inte luften tätare vid lägre temp så att det räcker med lägre tryck för samma bärighet. Eller tänker jag fel här?
Ja, luften blir tätare vid lägre temperatur. Det är därför trycket minskar. Det är trycket i däcket som ska vara på en föreskriven nivå, inte antalet molekyler. Det är ointressant vilken temperatur luften har. Trycket är det intressanta.
Vid kallare väder måste man tillföra luft, vid varmare väder får man släppa ut luft. Men däcktrycket ska alltid kontrolleras vid kalla däck, dvs innan man kör iväg. Sen blir däcken varma under färd och trycket ökar några tiondelar. Men det är så det ska vara.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 22:09
av wector
Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 23:15
av bylund
wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 23:28
av wector
bylund skrev:wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Re: Audi e-tron
Postat: 23 okt 2020 23:34
av bylund
wector skrev:bylund skrev:wector skrev:Eller så kör man på nitrogen så håller det jämnare tryck.

Eller kväve som det heter på svenska, vilket luft består till 80 % av. Menar du att syre skulle ändra sig påtagligt mer än kväve vid olika temperaturer? Ideala gaslagen verkar inte riktigt ge stöd för det, och kväve och syre skiljer ju inte jättemycket i vikt.
Ja! Missade att få in ironin...
Men oavsett så, mer kväve = stabilare tryck.
Jag blev lite nyfiken på detta. Och det verkar snarare vara frånvaron av fukt i kvävet, då det framställs genom att kyla ner luft och få fram flytande kväve, snarare än frånvaro av syre.
http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=17710
Sedan torde skillnaden ändå vara marginell, så om man inte söker tusendelar på varvtiderna på en formel-1-bana, så kan man nog göra roligare saker för de hundringar däckhandlaren ska ha för fylla med kväve.