Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2022 11:27
Samma ljusstapel indikerar väl avståndet till laddaren när man backar in.
Nej. Den hälsar genom att fylla och tömma stapeln när man kommer nära.EnTraktor skrev:Samma ljusstapel indikerar väl avståndet till laddaren när man backar in.
Yes, den indikerar SoC och lyses upp när man laddar. Kan ju vara bra att se om man har den på lagom avstånd.Off Grid Byggaren skrev:Ok, det finns en del finesser tydligen.
Ska kolla noga nästa gång, måste väl vara den under Ionity texten.
Det är en myt. Den visar inte hur långt ifrån laddaren bilen står. Ni kan prova själva. Sätt foten för sensorn eller gå förbi laddaren så kommer laddaren vakna om den inte redan är vaken och fylla led listen snabbt för att direkt tömma den igen.Hmpftfhdns skrev:Laddade på tre olika Ionity stationer idag. Inga problem. Har lärt mig nu hur jag ska få batteriet varmt också, så började på över 150kW trots minusgrader. Men indikering på stolpen hur långt man har kvar att backa måste vara en myt va? Såg inga tecken på det i alla fall i Mariestad, Örebro eller Enköping.
Så här såg indikeringen på stolpen ut i Sundsvall när jag hade 15% SoC, tänkte dock inte på att kolla den senare.Hoppsan_84 skrev:Det är en myt. Den visar inte hur långt ifrån laddaren bilen står. Ni kan prova själva. Sätt foten för sensorn eller gå förbi laddaren så kommer laddaren vakna om den inte redan är vaken och fylla led listen snabbt för att direkt tömma den igen.Hmpftfhdns skrev:Laddade på tre olika Ionity stationer idag. Inga problem. Har lärt mig nu hur jag ska få batteriet varmt också, så började på över 150kW trots minusgrader. Men indikering på stolpen hur långt man har kvar att backa måste vara en myt va? Såg inga tecken på det i alla fall i Mariestad, Örebro eller Enköping.
Utveckla.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Laddade i Gävle för någon vecka sen också. Antalet lediga platser stämde men SoC stämde inte alls med min egen bil och laddplats. Så det är inget att lita på förmodligen.Off Grid Byggaren skrev:Ionity precenterar även SoC på nätet.
Så de har väl någon idé om detta.
Frugan kollade i appen 4-5 minuter innan vi kom fram till Gävle i veckan.
Ingen som laddade stod det. När vi kom fram fick vi sista platsen, en laddare var trasig.
Så det är ju ingen större idé att kolla i förväg. Bara uppstressande heöt i onödan.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.mati skrev:Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Såklart tesla har den bästa lösningen….. Det är ju skitbra att visa SOC så tydligt, det gör ju att elbilsförare kan informera varandra om att efter en viss % så går laddaren långsamt. Sen får ju alla såklart ha respekten att vissa MÅSTE ladda till 100% men tror inte som du att detta medför mer konflikter.Hertsh skrev:Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.mati skrev:Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.
Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Vi tänker olika. Ionity's lösning tilltalar uppenbarligen dig och fler med dig och jag tycker det är onödig info som bara riskerar att skapa konflikter. Vi kanske båda har rätt och det är en blandning av nyttor/risker med allt.Esterox skrev:Såklart tesla har den bästa lösningen….. Det är ju skitbra att visa SOC så tydligt, det gör ju att elbilsförare kan informera varandra om att efter en viss % så går laddaren långsamt. Sen får ju alla såklart ha respekten att vissa MÅSTE ladda till 100% men tror inte som du att detta medför mer konflikter.Hertsh skrev:Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.mati skrev:Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.
Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Bra! Det ska kosta att vara en lök.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar som att Ionity även har förberett idle fee men just nu är den 0:- i Sverige.
Jag tycker du resonerar bakvänt. Det som skapar irritation är att så många står kvar och slöladdar till 90-100% även när det är kö. Inte det faktum att det syns att de struntar i andra.Hertsh skrev:Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.mati skrev:Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.
Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Har lite svårt med just hatet mot de som laddar över 80%.iAkita skrev:Jag tycker du resonerar bakvänt. Det som skapar irritation är att så många står kvar och slöladdar till 90-100% även när det är kö. Inte det faktum att det syns att de struntar i andra.Hertsh skrev:Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.mati skrev:Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.Hertsh skrev:Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.
Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.