Sida 22 av 132

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 08 jun 2021 21:00
av lakke

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 08 jun 2021 22:14
av jpetters
lakke skrev:
Wow, sån vill jag ha.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 14:14
av spacecoin
martinot skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...

Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.

Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.

@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).

Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.

Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.

Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.

Högre säkerhet på landsväg och motorväg vill jag ha (i EU). Autonom stadskörning tycker jag personligen inte är prioriterat för personbilar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 14:18
av Zalman3
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...

Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.

Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.

@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).

Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.

Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.

Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.

Jag tror inte FSD kommer att användas inom snar framtid till självkörning utan att man vill ha FSD till att få en säkrare förare och därmed stor vinst till Teslas Försäkringsbolag.
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 14:20
av spacecoin
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 15:09
av Zalman3
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 15:23
av spacecoin
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.

Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.

Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 15:31
av Zalman3
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.

Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.

Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.

Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 16:42
av Jordad
Zalman3 skrev:
Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Ja och Tesla gör det heller inte helt själv. I USA samarbetar man tex med Liberty Mutual Insurance Company som är ett av de största försäkringsbolagen där.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 jun 2021 20:15
av backe
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.

Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:38
av Jordad
Tesla börjar anställa fler testförare i Europa: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -worldwide

Man gör det i flera storstäder i USA med.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:49
av Fredrik j
När bilen blir fullt självkörande, dvs level4 är det ju teslas försäkring som gäller? Det är ju tesla som är ansvarig och får ju rimligen betala när något går snett.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:51
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 22:44
av spacecoin
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.

Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).

Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/

Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 23:15
av LarsL
backe skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.

Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Marknadsföring!

Sen att ta 3000kr/månad för FSD med försäkring är ju inte en förlust affär direkt. Jag betalar ju idag typ 500kr/mån resp 1100kr/mån för försäkring av Model 3 och Model S. Så 2000kr/månad för FSD är ju inte direkt gratis.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 00:19
av spacecoin

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 07:32
av spacecoin
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 18:51
av Bjelke
spacecoin skrev:
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
Känns som en risk att det blir dyrt för dom, dvs för lite inkomster på det hela, men gillar idén :)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 19:42
av martinot
spacecoin skrev:
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.

Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).

Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/

Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Visst, men det har en koppling då FSD och försäkringar hänger ihop (både ansvarsmässigt, och potentiellt rabattmässigt).

Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 21:47
av spacecoin
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 21:56
av martinot
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.

Den handlar specifikt om FSD.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 12 jun 2021 08:59
av spacecoin
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.

Den handlar specifikt om FSD.
Lite extra sur idag? Nu handlar tråden om vad tråden handlar om.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 14 jun 2021 20:03
av OfarligTesla
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.

Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 14 jun 2021 23:35
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.

Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.

Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.

Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...

Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 14:16
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.

Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.

Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...

Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.

Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.

Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.