Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)
Ja, e-tron tar hänsyn till hastighet, väder osv. Bara att åtminstone min e-tron inte gick att lita på. Den trodde att batteriet var större än vad det var. Som sagt, det har inte varit så hela tiden. Det började efter ett par år eller så. Det kanske var nåt fel på den. Det är ju absolut inte omöjligt. Skit samma, inte mitt problem längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När jag kikade på AMS senaste video funderade jag lite på det här med laddköer osv.
Mängden laddare har ju en viss förklaring, men samtidigt så blir ju köerna värre för att många bilar som kommit ut på marknaden samt är ”billiga” laddar för jäkla långsamt. Många kommer ju inte ens över 100 kW och det gör ju att det måste stå längre för att komma upp i mil.
Finns det någon som kan räkna på detta vad för skillnad det skulle bli om bilar laddade 0-80 med 150 rakt av istället för som nu när det maxar ut på 80 och kanske stundtals ligger runt 50. Visst batteriet ligger bara på 55-70 kwh istället för 80-100 kwh och bilen kanske drar mindre. Men det blir ju ändå så att bilen som laddar långsamt ändå står längre än vad den hade behövt göra om den laddade snabbare.
Och vad tror ni, kommer biltillverkare behöva presentera laddningshastighet i snitt i stället för peak i framtiden ?
Om man ska vara petig bör man kanske även väga in förbrukningen, eftersom man oftast vill ladda för att ta sig till en viss punkt, inte få ett visst antal kWh i bilen.
Men självklart blir beläggningen på laddstationerna högre om den faktiska laddeffekten är långt under vad laddarna klarar av att leverera, i och med att bilar med låg laddeffekt behöver stå där längre.
Jo jag var lite inne på din tanke angående förbrukning och vad som behövs för att ta sig vidare. MEN frågan är om nyblivna elbilsägare tänker så. Med tanke på vad som skrivs när det gäller laddköer så är det ofta människor som laddar till 100%. Jag tror faktiskt enbart intresserade elbilsförare tänker att ” nu har jag 50% det är vad som krävs för att ta mig till mitt nästa stopp”. Många tänker nog att det måste få in så mycket det kan i bilen precis som när det tidigare har tankat fossilt.
Min sambo är helt oförstående över att vi ibland laddar två ggr på en resa istället för att stanna på en laddare och ladda upp till 100%. Hon är helt ointresserad i teknik och hur det fungerar. Förklarar jag för henne att bilen laddar olika pga väder, batteritemp och vad laddaren har för kapacitet samt eventuellt att den delas med någon annan så har jag tappat henne redan vid väder.
Stämmer nog ganska väl. En kollega laddar alltid till 100% på långresor. Spelar ingen roll vad jag säger… Tittar man på ChargeFinder och SoC-nivån på bilar som laddar hos Ionity så ser man många som ligger över 90% och laddar mot 100.
Skulle alla bara ladda det som behövs med lite marginal skulle köerna bli mindre.
Tror du har helt rätt.
Bra navigering och information hur länge man bör ladda är nog en av flera orsaker till att köerna är mindre hos Tesla SuC (iaf. här i Sverige som bara Teslor kan ladda på än så länge).
Oftast rekommenderar navigatorn i Tesla mig att åka vidare redan efter 40% SoC. Detta bidrar säkert till att det blir mycket högre omsättning på laddplatserna jämfört med andra laddplatser där andra elbilar laddar.
Kan instämma, den är riktigt bra på att skatta kvarvarande räckvidd om man petar in ngt i navigationen. Kör ner mot 5% om det behövs på långresa. Nu var det iofs ngt år sedan som jag var därnere och härjade. Så kanske har försämrats.
Den stämmer väldigt bra för mig med (kvarvarande % när man anländer till inställt slutmål i navigatorn). Den ändras dessutom så man kan löpande gå in och stämma av om t ex vädret slår om så förbrukningen ökat. Den verkar även ta hänsyn till din faktiska hastighet och inte karthastigheten som många andra kör mot. TeslaBjörn har märkt det vid flera tester att om man kör lite fortare än skyltning så stämmer inte uppskattad räckvidd vid målet på flertalet bilar (tror det även gäller för polestar 2?)
Min upplevelse med. Men det jag märker på detta forum är att alla är extremt trogna sin aktuella bil och just den är den bästa för tillfället (walkers Ioniq är undantaget ) . Så vi som kör E-tron kan ju såklart också vara färgade.
Äsch jag förespråkar inte E-tron
Den har många brister och långt ifrån den optimala bilen. För mig råkade den vara prissatt så att det inte gick säga nej till en 24 månaders leasing!
Den har många brister och långt ifrån den optimala bilen. För mig råkade den vara prissatt så att det inte gick säga nej till en 24 månaders leasing!
<OT>
Det är laddhastigheten och den platta laddkurvan som är e-trons största styrka. Ska man stå i laddkö så bör man se till att hamna bakom en e-tron. Den laddar ju nästan alltid med full fart, oavsett temperatur.
Men det är klart att den har sina uppenbara brister. För mig var dock största "bristen" det höga priset. Med facit i hand kostade den mig 12.000kr/mån netto. Det finns ingen bil i världen som är så bra att man ska behöva betala så mycket pengar för den. Oavsett hur snabbt den laddar eller hur bekväm den må vara. Nu i efterhand undrar jag bara hur f*n jag kunde vara så dum att lägga så mycket pengar på en bil.
Får man den däremot billigare, okej, då är den en helt annan sak.
</OT>
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
<OT>
Det är laddhastigheten och den platta laddkurvan som är e-trons största styrka. Ska man stå i laddkö så bör man se till att hamna bakom en e-tron. Den laddar ju nästan alltid med full fart, oavsett temperatur.
Men det är klart att den har sina uppenbara brister. För mig var dock största "bristen" det höga priset. Med facit i hand kostade den mig 12.000kr/mån netto. Det finns ingen bil i världen som är så bra att man ska behöva betala så mycket pengar för den. Oavsett hur snabbt den laddar eller hur bekväm den må vara. Nu i efterhand undrar jag bara hur f*n jag kunde vara så dum att lägga så mycket pengar på en bil.
Får man den däremot billigare, okej, då är den en helt annan sak.
</OT>
Jag minns iaf varför, det fanns ju inte så jäkla mycket att välja på då om man inte ville åka Tesla liksom… om man
var ute efter en stor bil och bra (nåja) räckvidd…
Sedan var det ju den där prissänkningen som du ju inte kunde se i förväg att den skulle komma heller (vilket
även många Tesla-ägare fått erfara också)…
Jag minns iaf varför, det fanns ju inte så jäkla mycket att välja på då om man inte ville åka Tesla liksom… om man
var ute efter en stor bil och bra (nåja) räckvidd…
Sedan var det ju den där prissänkningen som du ju inte kunde se i förväg att den skulle komma heller (vilket
även många Tesla-ägare fått erfara också)…
Ja, jo, helt rätt. Men huvudskälet var dragkroken. Enda alternativet vid den tiden hade varit en MX, och den föll bort av lättförklarliga skäl.
Pratade med deras tekniker varför de reserverar 350 kW till varje laddpunkt, svaret var att det är Ionity filosofi.
Jag hade hellre sett 175kW och dubbelt så många laddare. Eller ännu bättre, samma maxeffekt som 6x350KW ger men lastbalanserat mellan 3-4ggr så många laddare.
Antalet laddare på varje IONITY plats bör minst dubblas för att tillgodose behovet. Varberg i måndags var inte snyggt.
Varberg blir jag inte klok på.
Som jag uppfattar det så är det 8 p-platser men bara 4 stolpar och bara förberett för ytterligare 2 stolpar. Allt är ju gjutet med betong så inte så lätt att gräva upp för att utöka så alla befintliga platserna får en laddstolpe.
Missar jag något?
Lånad bild!
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag hade hellre sett 175kW och dubbelt så många laddare. Eller ännu bättre, samma maxeffekt som 6x350KW ger men lastbalanserat mellan 3-4ggr så många laddare.
Håller helt med, hål i huvudet att envisas med 350kW-stolpar som ingen bil idag kan maxa.
Mycket bättre med många fler stolpar som delar på all tillgänglig effekt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Håller helt med, hål i huvudet att envisas med 350kW-stolpar som ingen bil idag kan maxa.
/fth
Jag frågade faktiskt varför de inte gör så finurligt som Tesla SuC.
De tyckte att Tesla stryper ner för mycket när det är fullbelagt.
Stog en Porsche Taycan och laddade med 260 kW där. Kanske trist om den stryps ned till 80 kW.
Någon tanke måste ju finnas bakom deras stratergi.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
/fth
Stog en Porsche Taycan och laddade med 260 kW där. Kanske trist om den stryps ned till 80 kW.
Känns väldigt osannolikt på SuC V3 att bli strypt. Kommer nog rent statistiskt vara helt omöjligt att alla som kan ladda på full effekt kommer in precis samtidigt. I verkligheten, den utanför Ionitys självgoda värld, så fungerar lastbalanseringen som V3 gör väldigt väl.
Varför Ionity framhärdar med sådana här dumheter?
Troligen för att det är enklare rent tekniskt. Teknisk lathet, och oengagemang från cheferna inom Ionity att bygga verkliga fungerande lösningar. Troligen så ser det som viktigare att kunna köra PR som "alltid garaterad 350 kW" eller liknande. PR viktigare än nöjda kunder.
/fth
Känns väldigt osannolikt på SuC V3 att bli strypt. Kommer nog rent statistiskt vara helt omöjligt att alla som kan ladda på full effekt kommer in precis samtidigt. I verkligheten, den utanför Ionitys självgoda värld, så fungerar lastbalanseringen som V3 gör väldigt väl.
Varför Ionity framhärdar med sådana här dumheter?
Troligen för att det är enklare rent tekniskt. Teknisk lathet, och oengagemang från cheferna inom Ionity att bygga verkliga fungerande lösningar. Troligen så ser det som viktigare att kunna köra PR som "alltid garaterad 350 kW" eller liknande. PR viktigare än nöjda kunder.
Men viktigt för mig som kund är väl bara att jag får den effekt jag behöver och som står på laddaren.
Sen kan jag hålla med dig om att ionity kanske vill kostnads optimera för att som företag tjäna mer. Och ja att skylta med 350 kw ger nog bra reklam.. Alla hör väl de är bättre än bara 200 kw (obs viss ironi i sista meningen).
Antalet laddare på varje IONITY plats bör minst dubblas för att tillgodose behovet. Varberg i måndags var inte snyggt.
2nd that.
Undvek Varberg idag och tog 50 kw på Björkäng. Kom en förare därifrån och han sa att det var flera bilar i kö och tjafs vem som var nästa bil i kön osv.
Känns som att 6 st laddare inte räcker långt. Ok om det funnits även i Halmstad/Falkenberg, men inte med nuvarande situation.
När vårt erbjudande på Ionity via Hyundai går ut kommer jag sannolikt inte förnya. Alla trängs ju där inkl många bilar som verkligen inte kan dra nytta av effekten som kan levereras. Vintertid är jag en av dem...
Jag tror faktiskt att det är nån form av tysk "vi är bäst på bilar"-mentalitet. Någon snubbe har kommt fram till att Teslas lösning med lastbalansering är skit. Förmodligen är det dessutom en snubbe som aldrig någonsin laddat en elbil tidigare. Man delar ju inte slang vid en bensinpump, varför skulle man dela effekt vid en laddare? Nåt sånt. Jag kan tänka mig att de drivs av missuppfattningen att lastbalansering är en fattigmanslösning. Standardtysken gör inte gärna halvdana saker, även om det innebär att resultatet blir mycket sämre och dyrare. Det finns tyvärr många exempel på denna mentalitet.
Jag tror faktiskt att det är nån form av tysk "vi är bäst på bilar"-mentalitet. Någon snubbe har kommt fram till att Teslas lösning med lastbalansering är skit. Förmodligen är det dessutom en snubbe som aldrig någonsin laddat en elbil tidigare. Man delar ju inte slang vid en bensinpump, varför skulle man dela effekt vid en laddare? Nåt sånt. Jag kan tänka mig att de drivs av missuppfattningen att lastbalansering är en fattigmanslösning. Standardtysken gör inte gärna halvdana saker, även om det innebär att resultatet blir mycket sämre och dyrare. Det finns tyvärr många exempel på denna mentalitet.
Känns inte omöjligt. Tyskt "inga kompromisser" och "försprång genom teknik" när verkligheten blir köer. Jag tar hellre långsam laddning än ingen alls...
En fundering jag har.
När ionity var nytt och byggde en del siter i Sverige så byggde man i princip överallt för 6 laddare men satte bara dit 4 st. Man har ju nu under våren i princip (eller kanske alla) uppgraderat alla till 6 st laddare vilket såklart är bra men vad är deras nästa steg nu. Utvecklingen går ju enormt snabbt med fler elbilar på vägarna vad kommer ionity göra nu? Hur ska de bygga ut? Eller kommer ionity tyna bort i skuggan av andra som nu bygger ut i högre takt än ionity.
Vad tror ni kommer hända med Ionity och då tänker jag framförallt i Sverige.
Själv har jag väldigt svårt att se ionity nästa drag? De måste ju görs något snart om de inte ska försvinna som obetydliga.
En fundering jag har.
När ionity var nytt och byggde en del siter i Sverige så byggde man i princip överallt för 6 laddare men satte bara dit 4 st. Man har ju nu under våren i princip (eller kanske alla) uppgraderat alla till 6 st laddare vilket såklart är bra men vad är deras nästa steg nu. Utvecklingen går ju enormt snabbt med fler elbilar på vägarna vad kommer ionity göra nu? Hur ska de bygga ut? Eller kommer ionity tyna bort i skuggan av andra som nu bygger ut i högre takt än ionity.
Själv har jag väldigt svårt att se ionity nästa drag? De måste ju görs något snart om de inte ska försvinna som obetydliga.
Jag tror för egen del att Ionity bara ligger några år före utvecklingen av bilars laddkapacitet. Eftersom de bygger 350 kW så får man väl förmoda att de tänker att bilar ska kunna ladda så fort. Ofta laddar väl bilar runt 40-50 kW till batteriet (20-25 mil), vilket tar 5-7 minuter med 350 kW, dvs. ingen större skillnad från en bensinmack. Inga bensinmackar har 40 pumpar eller ens över 8 pumpar. När bilar laddar så fort behövs inte så många laddpunkter. Men idag funkar det inte lika bra förstås, när bilar inte kan ladda så fort.
En fundering jag har.
Jag tror för egen del att Ionity bara ligger några år före utvecklingen av bilars laddkapacitet. Eftersom de bygger 350 kW så får man väl förmoda att de tänker att bilar ska kunna ladda så fort. Ofta laddar väl bilar runt 40-50 kW till batteriet (20-25 mil), vilket tar 5-7 minuter med 350 kW, dvs. ingen större skillnad från en bensinmack. Inga bensinmackar har 40 pumpar eller ens över 8 pumpar. När bilar laddar så fort behövs inte så många laddpunkter. Men idag funkar det inte lika bra förstås, när bilar inte kan ladda så fort.
Kanske, men de finns ju i princip ingen annoncerad bil ens med så snabb laddning, de kommer vara problem däremellan och en utbyggnad är nödvändig.
En fundering jag har.
Kanske, men de finns ju i princip ingen annoncerad bil ens med så snabb laddning, de kommer vara problem däremellan och en utbyggnad är nödvändig.
Jag har förstås ingen aning men det är det enda jag kommer på. Deras ägare (VW, Hyundai osv) kanske har sagt att inom några år kommer de flesta bilar klara det. I stället för att då bygga en massa laddare på säg 150 kW, som OKQ8, som man sen får byta ut inom bara några år, så bygger man från början med hög kapacitet men då färre för ytterligare kommer inte behövas inom några år. Nu är det väl bara Taycan som kommer nära med 270 kW, känner dock inte till laddkurvan.
Vilka laddare fanns det 2018 som gick att dela effekten mellan bilarna och samtidigt kunna ge högre effekt än någon annan?
Man har precis byggt dom första 400 stationerna vilket jag antar att man redan köpt utrustning till.
Blackrock gick in med 500 miljoner euro och bef ägare sköt till 250 miljoner euro. Visst är det en skandal att man inte redan hunnit bränna pengarna och byggt 500 nya stationer på 5 månader
Edit: vill lägga till att jag har ingen åsikt huruvida Teslas eller Ionitys upplägg är bäst. Jag konstaterar bara att dom valt olika
Just nu laddar jag på Supercharger Bersteland. Sex V2 laddare, fem upptagna. Jag får 50 kW. Kom in med 27 % SoC och hade förvärmt. Ingen premiumupplevelse. Kanske den situationen cheferna på Ionity vill undvika, men jag slapp kö i alla fall.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.