Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.
Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Fast de flesta batterikemier fungerar inte så att de gärna laddas linjärt om man vill kombinera med en bra livslängd.
Det är helt enkelt en fysisk och kemisk begränsing i många batterityper.
Precis som hos din mobiltelefon och dator. Inget konstigt med det.
Sedan är det ju rätt bra att ha hög effekt i början, för då kan man ladda upp till 50% SoC extremt snabbt och sedan dra vidare.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:16
av Zalman3
Folk tror att det blir faceliften har 18650 batterier.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:21
av Zalman3
Många tror på längre räckvidd.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:25
av Zalman3
Man tror att V11 mjukvaran lanseras.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:31
av Zalman3
Kommer ny information på lanseringsevenetet?
Jag tror att snabbare laddning kan lanseras.
Blir Tesla först med 300kW laddning?
Tesla M3 maxar ju på 3,3C.
MS med ett 100kWh batteri och 3,3C skulle kunna ladda I 330kW.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:35
av Gustafsson
Priset på plaid gick just upp 10000$..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:36
av Zalman3
Det pratas om att Plaid+ kom för nära Roadster i prestanda.
Kommer Roadstern att "lanseras" ikväll?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:45
av mans71
Kanske man tog ett ”bet” på en batteriutveckling som inte riktigt hänt ännu? Därför ingen Plaid+, Roadster och kanske även att Cybertruck påverkas?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:52
av Zalman3
mans71 skrev:
Kanske man tog ett ”bet” på en batteriutveckling som inte riktigt hänt ännu? Därför ingen Plaid+, Roadster och kanske även att Cybertruck påverkas?
Känns som Tesla använder alla möjliga batterier.
18650
2170
4680
Tesla köper batterier från:
Panasonic
Samsung
CATL
LG CHEM
Tesla använder olika kemier:
NMC
LFP
NCMA
Känns ju tråkigt om MS Plaid inte använder 4680 batterier.
Dock kan ju nya förbättrade kemier användas i 18650 batterier.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 07:54
av Zalman3
Folk tror att även MX Plaid kommer att visas ikväll.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 15:32
av BAG
Skall man satsa på Tesla arbitrage när Tesla inte uppdaterat priser på svenska hemsidan?
Enl Tesla US hemsida:
Long Range 80 K$
Plaid 130 K$
dvs Plaid +62,5%
Enl Tesla SWE hemsida:
Long Range 984 KSEK
Plaid 1 289 KSEK
dvs Plaid +30,9%
Om jag förstått de hele rätt, om man lägger en beställning så är det det priset som gäller vid beställning, även om de uppdaterar hemsidan efter beställning?
Någon som vet av erfarenhet?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 jun 2021 20:07
av Zalman3
Tesla lovar snabbare laddning.
Men hur snabbt?
En av de intressantare frågorna, enligt mig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 10:15
av PhR34k
BAG skrev:
Skall man satsa på Tesla arbitrage när Tesla inte uppdaterat priser på svenska hemsidan?
Enl Tesla US hemsida:
Long Range 80 K$
Plaid 130 K$
dvs Plaid +62,5%
Enl Tesla SWE hemsida:
Long Range 984 KSEK
Plaid 1 289 KSEK
dvs Plaid +30,9%
Om jag förstått de hele rätt, om man lägger en beställning så är det det priset som gäller vid beställning, även om de uppdaterar hemsidan efter beställning?
Någon som vet av erfarenhet?
Nya priset är inne nu.
Landar på 1 379 000kr för vanliga Plaid
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 10:20
av PhR34k
BAG skrev:
Skall man satsa på Tesla arbitrage när Tesla inte uppdaterat priser på svenska hemsidan?
Enl Tesla US hemsida:
Long Range 80 K$
Plaid 130 K$
dvs Plaid +62,5%
Enl Tesla SWE hemsida:
Long Range 984 KSEK
Plaid 1 289 KSEK
dvs Plaid +30,9%
Om jag förstått de hele rätt, om man lägger en beställning så är det det priset som gäller vid beställning, även om de uppdaterar hemsidan efter beställning?
Någon som vet av erfarenhet?
Nya priset är inne nu.
Landar på 1 379 000kr för vanliga Plaid
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 10:31
av SwedishAdvocate
termosen skrev:
mikebike skrev:
Tellus skrev:
Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Visst ser det ut som Aero-kåpor...
Skapligt fult på en så dyr bil.
Är inte det lite meningen då, så fler uppgraderar till dyrare fälgar.
Det är ju bara Tesla som kör med plastkåpor. Förstår inte varför, men det kanske är något jag missar...
Sen tycker jag att alla andra biltillverkare gör flera snäpp snyggare aerodynamiskt effektiva fälgar än Tesla. Känns också konstigt...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 10:42
av Svenssons
SwedishAdvocate skrev:
Det är ju bara Tesla som kör med plastkåpor. Förstår inte varför, men det kanske är något jag missar...
Aerodynamic plastic inserts give the Audi wheel designers new design options.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 10:56
av dd88
Inserts har använts inom racing för samma syfte, dock inte samma sak som plastkåpor. Vill dock minnas att jag sett någon mer använda plastkåpor men kan inte minnas vem.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 11:26
av MWall
SwedishAdvocate skrev:
termosen skrev:
mikebike skrev:
Tellus skrev:
Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Visst ser det ut som Aero-kåpor...
Skapligt fult på en så dyr bil.
Är inte det lite meningen då, så fler uppgraderar till dyrare fälgar.
Det är ju bara Tesla som kör med plastkåpor. Förstår inte varför, men det kanske är något jag missar...
Sen tycker jag att alla andra biltillverkare gör flera snäpp snyggare aerodynamiskt effektiva fälgar än Tesla. Känns också konstigt...
Här är en fälg från en BMW hybrid med extra snigel. Tycker det ser ut som rätt mycket plast.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 11:37
av fakerlind
PhR34k skrev:
BAG skrev:
Skall man satsa på Tesla arbitrage när Tesla inte uppdaterat priser på svenska hemsidan?
Enl Tesla US hemsida:
Long Range 80 K$
Plaid 130 K$
dvs Plaid +62,5%
Enl Tesla SWE hemsida:
Long Range 984 KSEK
Plaid 1 289 KSEK
dvs Plaid +30,9%
Om jag förstått de hele rätt, om man lägger en beställning så är det det priset som gäller vid beställning, även om de uppdaterar hemsidan efter beställning?
Någon som vet av erfarenhet?
Nya priset är inne nu.
Landar på 1 379 000kr för vanliga Plaid
Hmm. Då kanske man ska plocka ut den Plaid jag beställt när den kommer. Känns ju plötsligt som en bra affär. Min bästa sport är iofs att övertala mig att jag gör bra affärer när jag köper för dyra saker.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 11:45
av helix
Här är en video som visar hur det fungerar med alla reglagen på ratten och att byta växel nu när det är helt utan spakar
Edit: Nu med fungerande länk
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 11 jun 2021 12:29
av Fredrik j
helix skrev:
Här är en video som visar hur det fungerar med alla reglagen på ratten och att byta växel nu när det är helt utan spakar