Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 apr 2022 19:40
Tänkte jag skulle ladda på IONITY Kristianstad idag, men det var fullt.
Jag gillar ju hybrider men är frustrerande när det tar upp alla laddplatser vid en destination (Exempelvis större nöjespark eller liknande) eller som nu när vissa kommer med 50kw laddning CCS(heter det så? ) som då står i 20 minuter och tar upp onödig tid för många…..Goblin skrev:Vi åkte igår mellan Fiskebäckskil och Stockholm och det var fullt/kö på varenda ställe vi åkte förbi. Värst var som vanligt vid ionity Örebro som tyvärr hade en trasig laddare vilket nog bidrog. Som tur var så behövde vi inte ladda där utan kunde köra vidare till Enköping som hade helt otroligt nog ledigt (dock så strulade laddhandsken såklart och fick inte kontakt med bilen, men efter tre försök så lyckades den...).
MEN det största störningsmomentet var nog alla laddhybrider som tyvärr var den största orsaken till köerna. Mycket förvirrade 70-åringar i sina Kia neros som förökte klura ut hur laddarna funkade... Antar att vi kan tacka de stigande drivmedelspriserna för detta. Sen verkar det som att det är väldigt många i sina X5-laddhybrider som inte riktigt verkar ha råd att tanka dessa för jag förstår inte hur man annars orkar sitta i kö när man inte behöver det....
Visst kan man tycka att ionity ska bygga ut mer men jag förstår samtidigt om de inte vill stressa för att vi ska slippa köa några enstaka högtidshelger.
Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Jo, att sälja bilar (Tesla, Ionity-bilbolagen) eller att sälja mat/dryck (Circle K, OKQ8) tror jag är enda sättet att gå med vinst i många fall och för att finansiera att bygga infrastruktur och underhåll av laddstationer.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Det pratas ju vitt och brett om den BRUTALA utveckligen som sker inom elbilsbranschen. Men i själva verket så är det inte sån grotesk snabb utveckling.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Det är väl inte för ID4 som de pratar om 70 mils räckvidd utan för en kombi i Passat-storlek? Men det gäller nog inte i 110-120 km/h oavsett.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.Maw skrev:Det är väl inte för ID4 som de pratar om 70 mils räckvidd utan för en kombi i Passat-storlek? Men det gäller nog inte i 110-120 km/h oavsett.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Lucid Dream Air klarar däremot redan t o m 80 mil i den farten så i deras fall behöver man inte vänta 10 år
Lucid är emellertid i en klass för sig:
Jag har varit inne på samma linje länge. Att lång räckvidd kommer att komma och att det tar bort behovet av mycket snabbladdning och 22kW destinationsladdning blir det viktigaste. Med V2X blir också mer kWh viktigt.macky skrev:Det var ett exempel på att räckviddsökning kommer minska behovet av dc-laddning med tiden. Mot det står förstås den stora ökningen av antalet elbilar. Tror många kommer eftersöka räckviddsökningen, ta tex fjällpendlarna i mälardalen eller de som kör mycket i tjänsten. Troligen kommer det även att driva på mot mer lågbyggda/effektiva bilar som du är inne på. Oavsett om de där 60-70-80 milen kommer inom 10 år eller 15 så leder det till osäkerhet för de som ska investera i infrastrukturen tror jag. Inte lönsamt nu och lär inte bli det i framtiden heller. Kanske ändå är mackarna som kan få ut lite mer av det. De har redan byggnaderna och kan sälja korv och tjäna pengar på det.SwedishAdvocate skrev:Enligt Teslabjörn kom man 29,7 mil i 120 km/h med en ID.4 på torr sommarväg (siffran är från maj förra året). Har ju svårt att se att en SUV/Crossover som ID.4 kommer klara 70 mil i ca 110-120 km/h om 10 år. Ifall det finns några bilar som klarar 70 mil då, så kommer det väl vara 'lyxlimpor' som t.ex. Lucid Air, Model S eller Merca EQS. Kanske, kanske vissa varianter av andra halvkombi-bilar (eller halvkombiformade bilar) som t.ex. BMW i4 eller Model 3. Oavsett så lär ju en eldriven vanlig kombi ha en bättre räckvidd än en högbyggd kombi/SUV/Crossover som en ID.4.macky skrev:.../ 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Vilken tid vardu där?Skabb1 skrev:Köade på Ionity Varberg igår kväll.
Alla upptagna och tog ca 10 min att komma till en plats. Hoppas de andra två laddarna man förberett för kommer upp innan semestern...
Kom in ett par elbilar till efter mig, men de körde direkt bort till Eons laddare.
Ja bra översikt men kan tänka mig storhelger skiljer sig dock, vilket du själv var inne på.MrRun skrev:Googla Ionity Varberg, titta till höger. Kanske kan ge en fingervisning.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Inte samtliga, en Lucid Air Dream bör klara 70 mil i 120 km/h då den konstaterats klara 80 mil i 112,6 km/h.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Fast nu gällde ju diskussionen scenariot att undvika snabbladdare, och därmed risken för köer vid dessa, längs vägen.Robertrimmevik skrev:Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.martinot skrev:Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.R_Edvinsson skrev:Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.R_Edvinsson skrev:En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.
Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.