Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Glad för att jag sålt min Tesla
-
- elbilist
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.mati skrev:Jag skulle räkna med minst 45kWh/100km under dessa förutsättningar. När vi drar husvagnen på sommarn (1000kg vagn, två personer, två hundar, lite packning) räknar jag med 40kWh/100km.Robertrimmevik skrev:Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.taliz skrev:Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.

- Off Grid Byggaren
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.Robertrimmevik skrev:Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.taliz skrev:Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.Robertrimmevik skrev:Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.Svenssons skrev:Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.Robertrimmevik skrev:Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.
25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Functions on demand. Det är audis senaste grej för att tjäna mer pengar.Hertsh skrev:Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.

- Martin E-tron
- Teslaägare
Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.
För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del
Ger mig inget att ha den effekten..
För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

- Off Grid Byggaren
Jag kör mycket på landsvägar i skogarna, och då funkar det väldigt bra.Martin E-tron skrev:Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.
Det är ju på vägar helt utan gatubelysning som matrix aktiveras
Vet inte hur kurvljusen funkar utan matrix, men mina kurvljus funkar också bra på små kringliga skogsbilsvägar.
Ibland känns det som jag hamnat i Jurassic park på mina tjänsteresor.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Även om vi bor 10 minuter utanför Göteborg så är Matrix ett måste, funktionen är igång från det att vi kör på påfartsrampen till att man är nere i stan, blir ett tunnelseende utan. Man ser rätt mycket faror lurandes vid vägkanten som man inte hade sett annars när man kör på mindre vägar, även kurvljuset på kurviga vägar är grymt.
För mig är det en säkerhetsfråga, en symbolisk summa för 6 månader är det lätt värt.
För mig är det en säkerhetsfråga, en symbolisk summa för 6 månader är det lätt värt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Martin E-tron
- Teslaägare
säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka
Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.
Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..
När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra

Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.
Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..

-
- elbilist
[/quote]
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.
[/quote]
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.
Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.[/quote]
Spårvidden skiljer markant, men betydligt mindre och små hjul tycker jag ändå borde vara en fördel.
Är rätt bra på ecodriving så det är en förutsättning som jag glömde ta med i mitt scenario från början.
Men jag får för mig att Mati's 4.0kWh/mil med husvagn också innefattar mestadels ecodriving.
Kör också sportläget och utan farthållare för att hålla nere förbrukningen.
Gillar inte farthållaren på e-tron. Den är så himla restriktiv. Gasar inte upp till ursprungsläget efter en hastighetsnedsättning. Sjukt irriterande lika bra att köra själv. Vilket jag dock inte har något emot.
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare.

Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.[/quote]
Spårvidden skiljer markant, men betydligt mindre och små hjul tycker jag ändå borde vara en fördel.
Är rätt bra på ecodriving så det är en förutsättning som jag glömde ta med i mitt scenario från början.
Men jag får för mig att Mati's 4.0kWh/mil med husvagn också innefattar mestadels ecodriving.
Kör också sportläget och utan farthållare för att hålla nere förbrukningen.
Gillar inte farthållaren på e-tron. Den är så himla restriktiv. Gasar inte upp till ursprungsläget efter en hastighetsnedsättning. Sjukt irriterande lika bra att köra själv. Vilket jag dock inte har något emot.
Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.Off Grid Byggaren skrev:
Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- Off Grid Byggaren
Är det långa branta nedförsbackar och tyngre släp, då blir det lätt höga hastigheter med frirullning. Finns även risk att släpet börja vobbla, så lite låg regen för att hålla igen farten lite kan nog vara bra.LasseTM skrev:Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.Off Grid Byggaren skrev:
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
Men oftast frirullar jag helt, väldigt långa sträckor. Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.
Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?

Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.
Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
DAB är trevligt i städerna, lite bättre ljudkvalitet men tycker det dör rätt fort utanför städerNilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Ah, vi får kanske ta en eTron v-vik träff om vi sammanstrålar och syncar med familjebesöken. Verkar finnas en 50 kW laddare vid den gamla sjömacken (preem) vid Stenhamra. Given träffpunktMartin E-tron skrev:säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka![]()

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.Nilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
Är du säker på att allt är som det ska då? Eller så är det märkesbundet. På eGolfen går de aldrig på, jag tror jag har sett de funka 1 gång eller nåt. På Polestar funkar de hela tiden, från 20km/h och uppåt. Fantastisk hjälpsamt på alla sorters vägar. Helt klart ett av de bästa tillbehör jag någonsin haft.Martin E-tron skrev:Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I Sverige är helt klart DAB ett storstadsfenomen och trevligt när det är tillgängligt, men utanför dessa ”22%-områden”macky skrev:Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.Nilp skrev:Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen.![]()
fyller det såklart ingen funktion och då är väl streamingmetoder alternativet om man absolut måste ha det digitalt...
Det känns lite som att DAB är poänglöst numera, dvs ger inget direkt mervärde när 3G och 4G osv ger motsvarande
funktionalitet och täcker typ hela Sverige.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Teoretiskt ja. Åtminstone utan släp funkar det så.Off Grid Byggaren skrev:Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
Gasa innan backen. Låt bilen bli långsammare in den mån den vill när det går uppför, dvs kompensera inte för hastighetsförlusten. Låt sedan bilen rulla nedför utan regen.
Lite förenklat. Det beror såklart på terrängen och funkar inte alltid.
Angående körning med husvagn så har jag en gång varit uppe i 45kWh/100km. Då var det strax över nollgradigt, men torra vägar och strålande solsken. Och en höjdskillnad på ungefär 200 m eller så.
I somras lyckades jag komma ner till drygt 30kWh/100km. Och det berodde nog främst på att det var 20 grader ute och att jag körde långsamt på små 70-vägar. Hastigheten är allt.
Husvagnen väger f ö knappt 1000kg och är ganska liten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
I Norge är nog FM-nätet nedstängt. Så DAB kan vara bra att ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
DAB är rätt smutt ja, mkt bättre ljudkvalitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Vet inte om jag håller med om att DAB har speciellt bra kvalitet. Höga frekvenser blir mosade. Det är för låg bitrate. Föredrar internetradio alla dagar i veckan
Model S Standard Range Raven