Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Hertsh

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Glad för att jag sålt min Tesla
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.
Jag skulle räkna med minst 45kWh/100km under dessa förutsättningar. När vi drar husvagnen på sommarn (1000kg vagn, två personer, två hundar, lite packning) räknar jag med 40kWh/100km.
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
Oj då. Men jag tänker ändå nånstans att ett öppet släp med skoter och pulka tar betydligt mindre luft än en husvagn.
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Robertrimmevik
elbilist

Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Det blir bra mycket mer turbulens när det är öppet. Sannolikt mycket högre CV-värde med öppet släpp men sedan påverkar inte naturligtvis även arean.
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ja då blir första resan mycket spännande. Släpet är helt plant och både skoter och pulka är ju strömlinjeformade. Tycker att det borde spöa husvagnen i bättre CV-värde och även ett kåpsläp.
Är det ej så får man börja bli orolig om jag ens tar mig de sista 15 milen från Storuman på fullt batteri.
Riktigt dåligt väder och en förbrukning runt 5.5 kWh/mil då är man på järsen. Är det snöstorm så får man väll i värsta fall koppla av släpet i Tärnaby och hämta det morgonen efter. Där finns det några trefasladdare.
12.5 mil till Tärnaby från Storuman ska man väll ändå ta sig på fullt batteri? Även i ett worst worst case scenario. För då är man ju uppe i närmre 7kWh/mil.
Skulle det bli tight så är det ju bara att sakta ner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist

taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)
Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

25% kan rätt enkelt sparas med effektiv snålkörning.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky

Inlägg av macky »

Hertsh skrev:
Vad står FOD för? Förstår att det är någon form av on-demand tjänst. Vilka funktioner gäller det? Intressant koncept.
Functions on demand. Det är audis senaste grej för att tjäna mer pengar. ;) På e-tron och en del andra senare modeller så finns hårdvara på plats på alla bilar (ex matrix-led, apple-carplay, parkeringsassistent) men antingen betalar du för tillvalet vid köp eller så kan du aktivera efteråt. Det kan göras med olika löptider och kostar därefter. För min del så har jag väntat på matrix-led och det tog ett år innan tjänsten kom igång. Bättre sent än aldrig.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.

För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

Ger mig inget att ha den effekten.. :cry:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Martin E-tron skrev:
Matrix-led är nog bra för dem som kör mycket motorväg med dålig belysning/ sämre små vägar utan bra belysning.

För en själv går dom aldrig på.... Körde långt ut på en skogsväg här hemma, då slog dem igång o funkar väldigt bra måste jag säga, dock är det inte så mycket "dålig belysningsväg" körning för egen del

Jag kör mycket på landsvägar i skogarna, och då funkar det väldigt bra.

Det är ju på vägar helt utan gatubelysning som matrix aktiveras

Vet inte hur kurvljusen funkar utan matrix, men mina kurvljus funkar också bra på små kringliga skogsbilsvägar.

Ibland känns det som jag hamnat i Jurassic park på mina tjänsteresor.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Även om vi bor 10 minuter utanför Göteborg så är Matrix ett måste, funktionen är igång från det att vi kör på påfartsrampen till att man är nere i stan, blir ett tunnelseende utan. Man ser rätt mycket faror lurandes vid vägkanten som man inte hade sett annars när man kör på mindre vägar, även kurvljuset på kurviga vägar är grymt.

För mig är det en säkerhetsfråga, en symbolisk summa för 6 månader är det lätt värt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka :)

Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.

Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..

När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra ;)
Robertrimmevik
elbilist

[/quote]
Tänkte att 70-80km/h redan är rätt sakta. Men skulle 50-60 km/h göra en markant skillnad så känner jag mig betydligt tryggare. :)[/quote]

Det gör markant skillnad att köra i 50-60 med släp. Och att låta farten sjunka lite i uppförsbackarna. Regen i nedförsbackar.

Ecodriving med släp, om rätt körteknik används, ger resultat. Lustigt nog går min e-tron snålast i sportläget och utan farthållare.

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.[/quote]

Spårvidden skiljer markant, men betydligt mindre och små hjul tycker jag ändå borde vara en fördel.

Är rätt bra på ecodriving så det är en förutsättning som jag glömde ta med i mitt scenario från början.
Men jag får för mig att Mati's 4.0kWh/mil med husvagn också innefattar mestadels ecodriving.

Kör också sportläget och utan farthållare för att hålla nere förbrukningen.
Gillar inte farthållaren på e-tron. Den är så himla restriktiv. Gasar inte upp till ursprungsläget efter en hastighetsnedsättning. Sjukt irriterande lika bra att köra själv. Vilket jag dock inte har något emot.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Off Grid Byggaren skrev:

Kan dock tänka mig djup snömodd och ett släp med annan spårvidd kan ställa till en del.
Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

LasseTM skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Du gör i stort sett rätt men man ska inte regenerera i nedförsbackar utan du ska vara frirulla.
Du har kanske 60% verkningsgrad när du regenererar men nära 100% när du frirullar om möjligt.
Är det långa branta nedförsbackar och tyngre släp, då blir det lätt höga hastigheter med frirullning. Finns även risk att släpet börja vobbla, så lite låg regen för att hålla igen farten lite kan nog vara bra.

Men oftast frirullar jag helt, väldigt långa sträckor. Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
GRAV_1.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
I appen står det bara ”Installeras” men det finns inget som tyder på det.
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Nilp skrev:
Ni som har köpt någon FOD har det fungerat bra? Beställde smartphone interface igår men inget har blivit nedladdat till bilen. :(
Ringde Audi supporten som tipsade om att starta om MMI, hjälpte inte. Nu har jag fyllt i ett felanmälningsformulär åt dom och hoppas de kan lösa det remote. Lite trist hade även tänkt testa de andra tjänsterna, prisvärt att testa en månad för 10kr/st.

Finns det någon mening med Dab radio i Sverige har för mig att vi inte har något digitalt nät utan bara gamla analoga FM? Streamingmetoder via RadioNet fungerar bra så finns kanske inte så mycket nytta med Dab?
DAB är trevligt i städerna, lite bättre ljudkvalitet men tycker det dör rätt fort utanför städer
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Martin E-tron skrev:
säkerhetsfråga är alltid den viktigaste kan man tycka :)

Vart jag än åker i Stockholm lyser det överallt, inte ens småvägarna där jag bor utanför stan går de igång.

Hade inte Viruset härjat runt hade vi kört mer ner till Västervik o familjen, nu när det inte e på kartan körs man runt i belysning överallt..

När världen är ok igen o vi börjar köra motorväg blir det nog att hyra ;)
Ah, vi får kanske ta en eTron v-vik träff om vi sammanstrålar och syncar med familjebesöken. Verkar finnas en 50 kW laddare vid den gamla sjömacken (preem) vid Stenhamra. Given träffpunktBild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
macky

Inlägg av macky »

Nilp skrev:

Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martin E-tron skrev:

Är du säker på att allt är som det ska då? Eller så är det märkesbundet. På eGolfen går de aldrig på, jag tror jag har sett de funka 1 gång eller nåt. På Polestar funkar de hela tiden, från 20km/h och uppåt. Fantastisk hjälpsamt på alla sorters vägar. Helt klart ett av de bästa tillbehör jag någonsin haft.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Nilp skrev:

Funkat felfritt för mig. Testat och sedan köpt. DAB är ju rätt mycket bättre ljud och en del extrakanaler, har det på test nu. Har det även på min andrabil. Men visst, försvinner utanför stan. Står att det når 22% av befolkningen på Teracoms hemsida. Så vet inte hur mycket det finns utanför Sthlm. Försvinner efter Södertälje när jag åker söderut.
I Sverige är helt klart DAB ett storstadsfenomen och trevligt när det är tillgängligt, men utanför dessa ”22%-områden”
fyller det såklart ingen funktion och då är väl streamingmetoder alternativet om man absolut måste ha det digitalt...
Det känns lite som att DAB är poänglöst numera, dvs ger inget direkt mervärde när 3G och 4G osv ger motsvarande
funktionalitet och täcker typ hela Sverige.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Något jag funderat på är om det spar någon energi att ta lite sats på plan väg, inför långa uppförsbackar?
Teoretiskt ja. Åtminstone utan släp funkar det så.
Gasa innan backen. Låt bilen bli långsammare in den mån den vill när det går uppför, dvs kompensera inte för hastighetsförlusten. Låt sedan bilen rulla nedför utan regen.
Lite förenklat. Det beror såklart på terrängen och funkar inte alltid.

Angående körning med husvagn så har jag en gång varit uppe i 45kWh/100km. Då var det strax över nollgradigt, men torra vägar och strålande solsken. Och en höjdskillnad på ungefär 200 m eller så.
I somras lyckades jag komma ner till drygt 30kWh/100km. Och det berodde nog främst på att det var 20 grader ute och att jag körde långsamt på små 70-vägar. Hastigheten är allt.
Husvagnen väger f ö knappt 1000kg och är ganska liten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

I Norge är nog FM-nätet nedstängt. Så DAB kan vara bra att ha.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

DAB är rätt smutt ja, mkt bättre ljudkvalitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vet inte om jag håller med om att DAB har speciellt bra kvalitet. Höga frekvenser blir mosade. Det är för låg bitrate. Föredrar internetradio alla dagar i veckan
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar