nek0 skrev:
Som jag skrev innan så är allt jag skriver det jag tror. Hela tiden läser man på forumet att det mest effektiva sättet att resa med elbil är ladda mellan ca 10 och 60% .Hur långt kommer man då med de flesta dagens elbilar? Tycker bara att det är konstigt att du aldrig ser några VW Polo eller Skoda Fabia eller Nissan Micra på E4.En sak till. Jag skrev Stockholm- Malmö, men det finns andra sträckningar i Sverige som är ganska trafikerade och som behöver snabbladdare när alla ska köra på el.
Självklart ser jag sådana, men det finns ingen anledning att tro att bilar på E4 mellan Malmö – Stockholm huvudsakligen är på väg från den ena till den andra av dessa två orter. Vägen trafikeras till stor del av lokal trafik, t ex Nyköping – Norrköping, Linköping – Jönköping, Helsingborg – Malmö. Det är därför intressant att trafiken på E4 mellan Jönköping och Markaryd ofta är mycket gles. Där finns inte så stor befolkning, vilket antagligen leder till att lokal trafik är liten (jämfört med t ex Östergötland).
Varken VW Polo, Skoda Fabia eller Nissan Micra är väl elbilar? JAg skrev att det är rimligt att anta att de som köper korträckviddselbilar främst gör det för körning relativt nära hemmet. Bland dem som gör längre färder någorlunda ofta kan man förvänta sig att benägenheten att köpa t ex en Tesla är större.
Det är sant att laddning 10-60 % är effektivt, eftersom man då utnyttjar intervallet där batteriet kan ta emot högst effekt, men det betyder inte att man belastar laddnätverket mer. Tvärtom lägger man beslag på laddare kortare tid med den strategin.
Och ja, det finns andra sträckningar i Sverige som har sämre försedda med snabbladdare, där utbyggnaden inte kommit lika långt. Det är ingen djärv gissning att det kan bero på att kundunderlaget inte är lika stort som längs E4 söderut från Stockholm.
Men för att återgå till Ionity så är det av värde om nya elbilar i större utsträckning kan ladda med hög effekt, inte minst om de väljer att stanna vid Ionitys stationer. Det är ju ganska bortkastat att ha laddare som ger upp till 350 kW laddeffekt om bilen inte kan ta emot mer än säg 100 kW. Då blockeras ju laddaren betydligt längre tid än vad som annars skulle varit fallet.
Så det är inte bara önskvärt med låg förbrukning, det är också önskvärt att bilarna kan ta emot hög laddeffekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.