Det går heta rykten och diskussioner på amerikanska forum och reddit angående vilka bilar som har störst chans att vara utrustade med rattvärme. Gränsen verkar gå någonstans med tillverkning i början av februari. Enligt vad jag läst så verkar flera bilar med VIN över 903xxx ha stora chanser till rattvärme. Kollar jag min faktura nu från Tesla så har jag blivit matchad med en bil M3P som har vin 910xxx. Så hoppet är stort att man får en bil som ev har rattvärme. Men vi får se.
Har fått preliminärt leveransdatum runt 18 mars och bilen var enigt säljaren inte framme än utan fortfarande på en båt.
Nu hoppas vi!
Nice!
När beställde du?
Har en LR på g som är beställd (lager bil) förra veckan med leverans slutet mars, inte fått VIN nummer än på fakturan.
Så hoppas på en senare med rattvärme!
Beställde så sent som i lördags, en lagerbil som inte hade kommit i lager ännu (ironiskt nog). Säljaren trodde att den skulle vara leveransklar efter 18 mars. Jag hoppas på fredag 19 mars för då är jag ledig
Är du säker på att du inte fått VIN på din faktura? Mitt VIN nummer står precis innan specifikationerna börjar.
Undrar om det finns någon annan biltillverkare vars köpare har sådan detaljkoll, kollade lite batteridiskussioner på TMC och det var halvt upprorsstämning i diskussionerna kring Panasonic, LG, 82kWh osv.
Man blir ju lite matt när man tilldelas ett LG-batteri i Tesla-lotteriet. Om de drog av lite extra på priset skulle det ju vara en sak, men nu ser det ju ut som att de bara stoppar de pengarna i fickan.
Men å andra sidan, om detta stämmer så är det kanske inte total katastrof:
Different side note:
The E5D LG pack is actually a great battery for colder climate regions. I have mentioned that before and cant emphasize it enough. I would choose that battery over the E3CD (2170C) in a long range anytime...if I weren't already driving the Performance 82.
Undrar om det finns någon annan biltillverkare vars köpare har sådan detaljkoll, kollade lite batteridiskussioner på TMC och det var halvt upprorsstämning i diskussionerna kring Panasonic, LG, 82kWh osv.
Man blir ju lite matt när man tilldelas ett LG-batteri i Tesla-lotteriet. Om de drog av lite extra på priset skulle det ju vara en sak, men nu ser det ju ut som att de bara stoppar de pengarna i fickan.
Men å andra sidan, om detta stämmer så är det kanske inte total katastrof:
Different side note:
The E5D LG pack is actually a great battery for colder climate regions. I have mentioned that before and cant emphasize it enough. I would choose that battery over the E3CD (2170C) in a long range anytime...if I weren't already driving the Performance 82.
Efter de testerna "Teslabjorn" gjorde på de nya batterierna, så skulle jag säga att jag skulle vilja få ett LG eller det nya Panasonic i min LR när den kommer senare. Kan inte bestämma mig vilket jag helt skulle vilja ha eftersom de har olika goda sidor, men jag lutar nog mot LG batteriet just för dets köldegenskaper. Det är när det är kallt som man vill ha de bästa egenskaperna. På sommaren så är skillnaden inte så stor.
Det jag skulle räknar som en nitlott i lotteriet skulle vara att få det gamla Panasonic batteriet...
Det går heta rykten och diskussioner på amerikanska forum och reddit angående vilka bilar som har störst chans att vara utrustade med rattvärme. Gränsen verkar gå någonstans med tillverkning i början av februari. Enligt vad jag läst så verkar flera bilar med VIN över 903xxx ha stora chanser till rattvärme. Kollar jag min faktura nu från Tesla så har jag blivit matchad med en bil M3P som har vin 910xxx. Så hoppet är stort att man får en bil som ev har rattvärme. Men vi får se.
Har fått preliminärt leveransdatum runt 18 mars och bilen var enigt säljaren inte framme än utan fortfarande på en båt.
Nu hoppas vi!
Nice!
När beställde du?
Har en LR på g som är beställd (lager bil) förra veckan med leverans slutet mars, inte fått VIN nummer än på fakturan.
Så hoppas på en senare med rattvärme!
Beställde så sent som i lördags, en lagerbil som inte hade kommit i lager ännu (ironiskt nog). Säljaren trodde att den skulle vara leveransklar efter 18 mars. Jag hoppas på fredag 19 mars för då är jag ledig
Är du säker på att du inte fått VIN på din faktura? Mitt VIN nummer står precis innan specifikationerna börjar.
Undrar om det finns någon annan biltillverkare vars köpare har sådan detaljkoll, kollade lite batteridiskussioner på TMC och det var halvt upprorsstämning i diskussionerna kring Panasonic, LG, 82kWh osv.
Man blir ju lite matt när man tilldelas ett LG-batteri i Tesla-lotteriet. Om de drog av lite extra på priset skulle det ju vara en sak, men nu ser det ju ut som att de bara stoppar de pengarna i fickan.
Men å andra sidan, om detta stämmer så är det kanske inte total katastrof:
Different side note:
The E5D LG pack is actually a great battery for colder climate regions. I have mentioned that before and cant emphasize it enough. I would choose that battery over the E3CD (2170C) in a long range anytime...if I weren't already driving the Performance 82.
Efter de testerna "Teslabjorn" gjorde på de nya batterierna, så skulle jag säga att jag skulle vilja få ett LG eller det nya Panasonic i min LR när den kommer senare. Kan inte bestämma mig vilket jag helt skulle vilja ha eftersom de har olika goda sidor, men jag lutar nog mot LG batteriet just för dets köldegenskaper. Det är när det är kallt som man vill ha de bästa egenskaperna. På sommaren så är skillnaden inte så stor.
Det jag skulle räknar som en nitlott i lotteriet skulle vara att få det gamla Panasonic batteriet...
"Sitt ner i båten" med andra ord? Ja, du kan säkert ha helt rätt. Ränterabatten är ju ganska bra plåster på såren.
Undrar om det finns någon annan biltillverkare vars köpare har sådan detaljkoll, kollade lite batteridiskussioner på TMC och det var halvt upprorsstämning i diskussionerna kring Panasonic, LG, 82kWh osv.
Man blir ju lite matt när man tilldelas ett LG-batteri i Tesla-lotteriet. Om de drog av lite extra på priset skulle det ju vara en sak, men nu ser det ju ut som att de bara stoppar de pengarna i fickan.
Men å andra sidan, om detta stämmer så är det kanske inte total katastrof:
Different side note:
The E5D LG pack is actually a great battery for colder climate regions. I have mentioned that before and cant emphasize it enough. I would choose that battery over the E3CD (2170C) in a long range anytime...if I weren't already driving the Performance 82.
Efter de testerna "Teslabjorn" gjorde på de nya batterierna, så skulle jag säga att jag skulle vilja få ett LG eller det nya Panasonic i min LR när den kommer senare. Kan inte bestämma mig vilket jag helt skulle vilja ha eftersom de har olika goda sidor, men jag lutar nog mot LG batteriet just för dets köldegenskaper. Det är när det är kallt som man vill ha de bästa egenskaperna. På sommaren så är skillnaden inte så stor.
Det jag skulle räknar som en nitlott i lotteriet skulle vara att få det gamla Panasonic batteriet...
"Sitt ner i båten" med andra ord? Ja, du kan säkert ha helt rätt. Ränterabatten är ju ganska bra plåster på såren.
Säkert, och jag skulle säga att vi med LG batteriet har sett konsekvenserna av jakten att minimera mängden cobolt i batterierna. De behöver hållas varmare för att prestera.
Vilket också kräver sitt energi uttag...
Förtydligande LG använder mer cobolt än Panasonic i de modellerna på batteri vi har här.
I slutet av Mars verkar det som att jag kan hoppas på leverans, högst preliminärt dock. Nu har jag ju fått finansiering med 0.25% godkänt av DnB så det vore knappast en katastrof om bilen kom efter 1 April
Nuvarande leasing gick att förlänga en månad utan problem.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Det går heta rykten och diskussioner på amerikanska forum och reddit angående vilka bilar som har störst chans att vara utrustade med rattvärme. Gränsen verkar gå någonstans med tillverkning i början av februari. Enligt vad jag läst så verkar flera bilar med VIN över 903xxx ha stora chanser till rattvärme. Kollar jag min faktura nu från Tesla så har jag blivit matchad med en bil M3P som har vin 910xxx. Så hoppet är stort att man får en bil som ev har rattvärme. Men vi får se.
Har fått preliminärt leveransdatum runt 18 mars och bilen var enigt säljaren inte framme än utan fortfarande på en båt.
Nu hoppas vi!
Spännande info. Min är 896xxc. Tackar antagligen nej då Tesla just nu erbjuder mycket lågt inbytespris, 50k lägre än före prissänkningen. Då blir det antagligen kvartal 2. Synd de inte kan leverera i april och tidiga maj
Det går heta rykten och diskussioner på amerikanska forum och reddit angående vilka bilar som har störst chans att vara utrustade med rattvärme. Gränsen verkar gå någonstans med tillverkning i början av februari. Enligt vad jag läst så verkar flera bilar med VIN över 903xxx ha stora chanser till rattvärme. Kollar jag min faktura nu från Tesla så har jag blivit matchad med en bil M3P som har vin 910xxx. Så hoppet är stort att man får en bil som ev har rattvärme. Men vi får se.
Har fått preliminärt leveransdatum runt 18 mars och bilen var enigt säljaren inte framme än utan fortfarande på en båt.
Nu hoppas vi!
Jag har också fått 18:e som prel datum på min M3P och har VIN 904xxx. Sen har jag faktiskt i mitt långa liv aldrig saknat rattvärme.
Alltså, finns det inget pyttelitet rykte alls om att dom fälgarna skulle kunna tänkas komma
till model S också? Ge mig hopp, jag vill ha dom på min bil!
Kan svara på min egen fråga då jag ringde Tesla. Bil i lager betydde nödvändigtvis inte att den är i Sverige. Den är tydligen på en båt mellan san francisco och belgien. Leverans om någon månad. Fyfan. Haha.
Kan svara på min egen fråga då jag ringde Tesla. Bil i lager betydde nödvändigtvis inte att den är i Sverige. Den är tydligen på en båt mellan san francisco och belgien. Leverans om någon månad. Fyfan. Haha.
Det är inte ”bil i lager” utan ”lagerbil”, det innebär att den inte har någon köpare än utan endast levereras för att ställas i lager i väntan på beställning.
Det är samma sak med bilar från en del andra märken.
Precis. Tesla matchar köpare till bilar de producerat, istället för att matcha produktion efter orders.
Samma sak gör även VW med ID-bilarna nu tex.
Och samma sak har gjorts åtminstone så länge som jag varit aktiv på bilmarknaden, så det är inte något nytt påfynd.
VW har dessutom producerat lagerbilar under alla år även om man även haft möjligheten att speca en bil enligt sina egna önskemål i de flesta fall.
Precis. Tesla matchar köpare till bilar de producerat, istället för att matcha produktion efter orders.
Samma sak gör även VW med ID-bilarna nu tex.
Och samma sak har gjorts åtminstone så länge som jag varit aktiv på bilmarknaden, så det är inte något nytt påfynd.
VW har dessutom producerat lagerbilar under alla år även om man även haft möjligheten att speca en bil enligt sina egna önskemål i de flesta fall.
Det nya är att man endast gör det, det streamlinear produktion och leveranser rejält.
Tror ni att man kan lyckas få både räntan och 70 k miljöbilspremie om man beställer men bilen inte levereras innan 1 apr ?
Jag ser inte varför - mitt finansavtal är ju godkänt och klart och där står vilken ränta som gäller. Nu är det upp till Tesla att försöka leverera före, jag kommer inte hindra dem.
Det är ju samma situation som med fri supercharger där i början av 2017 - bilarna skulle levereras före ett visst datum för att få det men när det var Tesla som var långsamma höll de ändå sin del av avtalet. Med en skillnad iofs och det är att finansavtalet jag har är med DnB, de har inga incitament alls för att bryta avtalet ens.