Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Det pratas mkt om hur mkt av batteriets laddning som går åt till att värma en elbil i vintertid. Men hur är det en varm sommar och man vill maxxa AC:n och ev de ventilerade säten om man har sådana? Är energiåtgången i det fallet försumbar jämfört med uppvärmning eller är det något man bör beakta vid längre turer? Jag tänker att det generellt går åt mer energi för uppvärming men att ändra temperaturen vare sig det är upp eller ner inte är "gratis".
Re: Förboka din Ioniq 5
Gratis är det inte, men med en effektiv värmepump/AC så är det inte något större problem. Min gissning (och ta det för gissning) är att det kanske minskar räckvidden med 10% när den går som mest. Dvs. du kan lätt kompensera för detta genom att tex. välja 18" hjul istället för 20". Ett ickeproblem i det stora hela skulle jag säga.Chilla skrev:Det pratas mkt om hur mkt av batteriets laddning som går åt till att värma en elbil i vintertid. Men hur är det en varm sommar och man vill maxxa AC:n och ev de ventilerade säten om man har sådana? Är energiåtgången i det fallet försumbar jämfört med uppvärmning eller är det något man bör beakta vid längre turer? Jag tänker att det generellt går åt mer energi för uppvärming men att ändra temperaturen vare sig det är upp eller ner inte är "gratis".
Det sagt så skulle jag verkligen önska att det fanns ventilerade säten i alla bilar. Så enormt skönt när man kör långt att slippa bli svettig i ryggen/baken, och speciellt när det är plast/syntet/veganläder istället för äkta naturellt läder i stolarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Tack!
Det kändes lite fånigt att ha ventilerade säten och sen noja över huruvida man hade "råd" att använda dem
Det kändes lite fånigt att ha ventilerade säten och sen noja över huruvida man hade "råd" att använda dem

Re: Förboka din Ioniq 5
Alla prylar drar ju mer eller mindre ström. Jag var till exempel förvånad när jag upptäckte att bakruteavfrostningen drar nästan 1kW. Det var mycket mer än jag trodde. Samtidigt är den ju inte påslagen hela tiden. Det är alltså försumbart.
ACn på sommarn är inte gratis, men det är långt ifrån samma merförbrukning som i en avgasbil. Där drivs ju kompressorn via en rem direkt av motorn och det är jäkligt ineffektivt. I en elbil är det mycket mindre förluster.
Sen får man ju också ha i betänkande att man oftast inte behöver kyla ner bilen lika många grader som man värmer upp den på vintern. Det handlar om några grader i temperaturskillnad, fartvinden gör också en del och hjälper ACn, så att säga. På vintern är det precis tvärtom. Temperaturskillnaden är då kanske 20-30 grader plus att fartvinden tillför en extra kyleffekt. Skillnaden i förbrukning är enorm.
Utan att veta så gissar jag att de ventilerade säten gör snarare nytta än att de ökar förbrukningen. På samma sätt som rumpvärmen på vintern är effektivare än att värma upp hela kupén.
ACn på sommarn är inte gratis, men det är långt ifrån samma merförbrukning som i en avgasbil. Där drivs ju kompressorn via en rem direkt av motorn och det är jäkligt ineffektivt. I en elbil är det mycket mindre förluster.
Sen får man ju också ha i betänkande att man oftast inte behöver kyla ner bilen lika många grader som man värmer upp den på vintern. Det handlar om några grader i temperaturskillnad, fartvinden gör också en del och hjälper ACn, så att säga. På vintern är det precis tvärtom. Temperaturskillnaden är då kanske 20-30 grader plus att fartvinden tillför en extra kyleffekt. Skillnaden i förbrukning är enorm.
Utan att veta så gissar jag att de ventilerade säten gör snarare nytta än att de ökar förbrukningen. På samma sätt som rumpvärmen på vintern är effektivare än att värma upp hela kupén.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Kör på! Inga bekymmer!Chilla skrev:Tack!
Det kändes lite fånigt att ha ventilerade säten och sen noja över huruvida man hade "råd" att använda dem


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja ventilerade säten är sannerligen guds gåva till mänskligheten, det är guld värt!martinot skrev:Gratis är det inte, men med en effektiv värmepump/AC så är det inte något större problem. Min gissning (och ta det för gissning) är att det kanske minskar räckvidden med 10% när den går som mest. Dvs. du kan lätt kompensera för detta genom att tex. välja 18" hjul istället för 20". Ett ickeproblem i det stora hela skulle jag säga.Chilla skrev:Det pratas mkt om hur mkt av batteriets laddning som går åt till att värma en elbil i vintertid. Men hur är det en varm sommar och man vill maxxa AC:n och ev de ventilerade säten om man har sådana? Är energiåtgången i det fallet försumbar jämfört med uppvärmning eller är det något man bör beakta vid längre turer? Jag tänker att det generellt går åt mer energi för uppvärming men att ändra temperaturen vare sig det är upp eller ner inte är "gratis".
Det sagt så skulle jag verkligen önska att det fanns ventilerade säten i alla bilar. Så enormt skönt när man kör långt att slippa bli svettig i ryggen/baken, och speciellt när det är plast/syntet/veganläder istället för äkta naturellt läder i stolarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det sant? Låter lovande, jag har aldrig provat. Det blir väl nån dag nån gång i juli när termometern tillfälligt klättrar över 10 grader mitt på dagen, typ... Just nu är det rumpvärmen på max som gäller.HelectriC skrev:Ja ventilerade säten är sannerligen guds gåva till mänskligheten, det är guld värt!

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
1kW ??? Är det ens möjligt?mati skrev:Alla prylar drar ju mer eller mindre ström. Jag var till exempel förvånad när jag upptäckte att bakruteavfrostningen drar nästan 1kW. Det var mycket mer än jag trodde. Samtidigt är den ju inte påslagen hela tiden. Det är alltså försumbart.
ACn på sommarn är inte gratis, men det är långt ifrån samma merförbrukning som i en avgasbil. Där drivs ju kompressorn via en rem direkt av motorn och det är jäkligt ineffektivt. I en elbil är det mycket mindre förluster.
Sen får man ju också ha i betänkande att man oftast inte behöver kyla ner bilen lika många grader som man värmer upp den på vintern. Det handlar om några grader i temperaturskillnad, fartvinden gör också en del och hjälper ACn, så att säga. På vintern är det precis tvärtom. Temperaturskillnaden är då kanske 20-30 grader plus att fartvinden tillför en extra kyleffekt. Skillnaden i förbrukning är enorm.
Utan att veta så gissar jag att de ventilerade säten gör snarare nytta än att de ökar förbrukningen. På samma sätt som rumpvärmen på vintern är effektivare än att värma upp hela kupén.

Blir ju sjukt många Ampere isf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tyckte också att det var sjukt mycket. Jag hade räknat med 100-200W. Kanske var det effektdisplayen som lurades eller så går nånting annat igång samtidigt. Kanske ACn? Jag får kolla igen.Bjelke skrev:1kW ??? Är det ens möjligt?mati skrev:Alla prylar drar ju mer eller mindre ström. Jag var till exempel förvånad när jag upptäckte att bakruteavfrostningen drar nästan 1kW. Det var mycket mer än jag trodde. Samtidigt är den ju inte påslagen hela tiden. Det är alltså försumbart.
ACn på sommarn är inte gratis, men det är långt ifrån samma merförbrukning som i en avgasbil. Där drivs ju kompressorn via en rem direkt av motorn och det är jäkligt ineffektivt. I en elbil är det mycket mindre förluster.
Sen får man ju också ha i betänkande att man oftast inte behöver kyla ner bilen lika många grader som man värmer upp den på vintern. Det handlar om några grader i temperaturskillnad, fartvinden gör också en del och hjälper ACn, så att säga. På vintern är det precis tvärtom. Temperaturskillnaden är då kanske 20-30 grader plus att fartvinden tillför en extra kyleffekt. Skillnaden i förbrukning är enorm.
Utan att veta så gissar jag att de ventilerade säten gör snarare nytta än att de ökar förbrukningen. På samma sätt som rumpvärmen på vintern är effektivare än att värma upp hela kupén.Går inte dom slingorna på 12V ? (eller iaf inte mer än 14-15V)
Blir ju sjukt många Ampere isf…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tycker mig sett att den visar ca 500W ökning när man slår på den och då är det ju även backspeglarnas värmeslingor som aktiveras.mati skrev:Jag tyckte också att det var sjukt mycket. Jag hade räknat med 100-200W. Kanske var det effektdisplayen som lurades eller så går nånting annat igång samtidigt. Kanske ACn? Jag får kolla igen.Bjelke skrev:1kW ??? Är det ens möjligt?mati skrev:Alla prylar drar ju mer eller mindre ström. Jag var till exempel förvånad när jag upptäckte att bakruteavfrostningen drar nästan 1kW. Det var mycket mer än jag trodde. Samtidigt är den ju inte påslagen hela tiden. Det är alltså försumbart.
ACn på sommarn är inte gratis, men det är långt ifrån samma merförbrukning som i en avgasbil. Där drivs ju kompressorn via en rem direkt av motorn och det är jäkligt ineffektivt. I en elbil är det mycket mindre förluster.
Sen får man ju också ha i betänkande att man oftast inte behöver kyla ner bilen lika många grader som man värmer upp den på vintern. Det handlar om några grader i temperaturskillnad, fartvinden gör också en del och hjälper ACn, så att säga. På vintern är det precis tvärtom. Temperaturskillnaden är då kanske 20-30 grader plus att fartvinden tillför en extra kyleffekt. Skillnaden i förbrukning är enorm.
Utan att veta så gissar jag att de ventilerade säten gör snarare nytta än att de ökar förbrukningen. På samma sätt som rumpvärmen på vintern är effektivare än att värma upp hela kupén.Går inte dom slingorna på 12V ? (eller iaf inte mer än 14-15V)
Blir ju sjukt många Ampere isf…
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu är det dags att försäkra bilen. Fick 2605kr/år hos Dina för halvförsäkring upp till 2000 mil. Tror inte jag jagar runt så mycket mer även om det går att spara någon hundralapp.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Riktigt bra det!Klintan skrev:Nu är det dags att försäkra bilen. Fick 2605kr/år hos Dina för halvförsäkring upp till 2000 mil. Tror inte jag jagar runt så mycket mer även om det går att spara någon hundralapp.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad ville Folksam ha? Alltså märkesförsäkringen? Dina vill ha 2086kr/år av mig för halvförsäkring inkl djurkollision. Det så billigt så man tror att det måste vara nåt fel.Klintan skrev:Nu är det dags att försäkra bilen. Fick 2605kr/år hos Dina för halvförsäkring upp till 2000 mil. Tror inte jag jagar runt så mycket mer även om det går att spara någon hundralapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Folksam ville ha 6000 kr. Watercircles, Villaägarna och Dina låg runt 2500 kr allihopa.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
6000??? Rubel kanske. De är ju inte kloka. Det roliga är att jag tyckte att deras specialpris första halvåret var jättebilligt, men det verkar ju som att jag kan få det ännu billigare hos Dina. Och då har jag inte ens letat.Klintan skrev:Folksam ville ha 6000 kr. Watercircles, Villaägarna och Dina låg runt 2500 kr allihopa.
Konstigt att jag får ett så pass mycket lägre pris än vad du har fått. Du kanske bor bland en massa vandaler som förstör försäkringspremierna. Eller nåt.

Oavsett så är det ju tokbilligt jämfört med vad vi fick hosta upp för våra tidigare bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förboka din Ioniq 5
Märkligt, jag får på Dina (enbart ifylld på nätet) 2716 kr/år halvförsäkring, 15-20000km inkl djurkollision med ändå samma landskapsområde som er Mati/Klintan??? Måste vara min unga ålder…mati skrev:Vad ville Folksam ha? Alltså märkesförsäkringen? Dina vill ha 2086kr/år av mig för halvförsäkring inkl djurkollision. Det så billigt så man tror att det måste vara nåt fel.Klintan skrev:Nu är det dags att försäkra bilen. Fick 2605kr/år hos Dina för halvförsäkring upp till 2000 mil. Tror inte jag jagar runt så mycket mer även om det går att spara någon hundralapp.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Måste vara att du bor på landet dåmati skrev:6000??? Rubel kanske. De är ju inte kloka. Det roliga är att jag tyckte att deras specialpris första halvåret var jättebilligt, men det verkar ju som att jag kan få det ännu billigare hos Dina. Och då har jag inte ens letat.Klintan skrev:Folksam ville ha 6000 kr. Watercircles, Villaägarna och Dina låg runt 2500 kr allihopa.
Konstigt att jag får ett så pass mycket lägre pris än vad du har fått. Du kanske bor bland en massa vandaler som förstör försäkringspremierna. Eller nåt.![]()
Oavsett så är det ju tokbilligt jämfört med vad vi fick hosta upp för våra tidigare bilar.

Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
När jag skulle försäkra min Miata så fick jag ett helt annat - ett mycket högre - pris än killarna jag köpte den av. De bor i Holmestad. Det är ju bara några få kilometer härifrån. Till och med samma postnummer tror jag. Jag frågade försäkringen hur det kunde komma sig. Svaret jag fick var att det får jag tacka mina grannar för. De har tydligen bra koll på hur många försäkringsärenden som uppstår i ett visst område, nästan ner på gatunamn. Och då får alla som bor i området betala för det. Nu bor de som jag misstänker låg bakom de höga försäkringspremierna inte kvar.Klintan skrev:Måste vara att du bor på landet dåmati skrev:6000??? Rubel kanske. De är ju inte kloka. Det roliga är att jag tyckte att deras specialpris första halvåret var jättebilligt, men det verkar ju som att jag kan få det ännu billigare hos Dina. Och då har jag inte ens letat.Klintan skrev:Folksam ville ha 6000 kr. Watercircles, Villaägarna och Dina låg runt 2500 kr allihopa.
Konstigt att jag får ett så pass mycket lägre pris än vad du har fått. Du kanske bor bland en massa vandaler som förstör försäkringspremierna. Eller nåt.![]()
Oavsett så är det ju tokbilligt jämfört med vad vi fick hosta upp för våra tidigare bilar.Ja, även om du procentuellt får mycket lägre så var det inte så många hundralappar i skillnad. Tokbilligt ja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Min ioniq 5 har slutat acceptera remote climate control när den inte är inpluggad. Man får meddelande att "target temperature cannot be activated, charging cable unplugged". Någon som upplevt liknande? Det måste ju vara en bugg, annars helt kasst på en elbil som har stort batteri. Man vill ju kunna värma var man än står...
Re: Förboka din Ioniq 5
Den fungerar överallt så det är något som strular hos dig då. Värmde min idag och som vanligt så ångar rutan efter knappt 5 minuter. Brutalt bra värmare!okra skrev:Min ioniq 5 har slutat acceptera remote climate control när den inte är inpluggad. Man får meddelande att "target temperature cannot be activated, charging cable unplugged". Någon som upplevt liknande? Det måste ju vara en bugg, annars helt kasst på en elbil som har stort batteri. Man vill ju kunna värma var man än står...
Testa att starta om bilens dator genom att trycka in nål/tandpetare/gem i reset-hålet längst ner till höger. Nära där du ser AC-temp för passagerare. Inga inställningar försvinner.
Se också till att du uppdaterat bilen till senaste version via https://update.hyundai.com/EU/E1/Main (senaste version är från februari).
P.S
Ett meddelande man får när man öppnar bilen under pågående värmning är "Climate control not available. Please check your vehicle status". Det är standardmeddelandet att förvärmningen avbrutits för att man öppnat en dörr så den kan du ignorera.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
jag har för mig att det finns en inställning som låter dig förvärma även utan inkopplad kabel, kanske denna funktion har "hoppat ur"?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har grävt i menyerna efter en sådan inställning men inte lyckats hitta en.HelectriC skrev:jag har för mig att det finns en inställning som låter dig förvärma även utan inkopplad kabel, kanske denna funktion har "hoppat ur"?
Re: Förboka din Ioniq 5
har du även kollat insätllningar som görs i appen?okra skrev:Jag har grävt i menyerna efter en sådan inställning men inte lyckats hitta en.HelectriC skrev:jag har för mig att det finns en inställning som låter dig förvärma även utan inkopplad kabel, kanske denna funktion har "hoppat ur"?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
1.DanneLKPG skrev:Den fungerar överallt så det är något som strular hos dig då. Värmde min idag och som vanligt så ångar rutan efter knappt 5 minuter. Brutalt bra värmare!okra skrev:Min ioniq 5 har slutat acceptera remote climate control när den inte är inpluggad. Man får meddelande att "target temperature cannot be activated, charging cable unplugged". Någon som upplevt liknande? Det måste ju vara en bugg, annars helt kasst på en elbil som har stort batteri. Man vill ju kunna värma var man än står...
Testa att starta om bilens dator genom att trycka in nål/tandpetare/gem i reset-hålet längst ner till höger. Nära där du ser AC-temp för passagerare. Inga inställningar försvinner.
Se också till att du uppdaterat bilen till senaste version via https://update.hyundai.com/EU/E1/Main (senaste version är från februari).
P.S
Ett meddelande man får när man öppnar bilen under pågående värmning är "Climate control not available. Please check your vehicle status". Det är standardmeddelandet att förvärmningen avbrutits för att man öppnat en dörr så den kan du ignorera.
Jag har uppdaterat bilens mjukvara i februari redan.
2.
Det är inte felmeddelandet när man öppnar dörren jag får. Utan den nämner specifikt "charging cable unplugged" händer typ 20 sek efter man aktiverat remote climate.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja jag har även grävt där utan framgång. Minns du var det fanns?HelectriC skrev:har du även kollat insätllningar som görs i appen?okra skrev:Jag har grävt i menyerna efter en sådan inställning men inte lyckats hitta en.HelectriC skrev:jag har för mig att det finns en inställning som låter dig förvärma även utan inkopplad kabel, kanske denna funktion har "hoppat ur"?